Ik ben een PM2505 aan het opknappen waarvan de ingangsschakeling defect is.
FET V203 (BF256A) en dual-FET V204 (ON528) zijn door. De opamp OQ0051 gelukkig niet. De BF256A is makkelijk verkrijgbaar, maar de ON528 niet. Ik heb er een BFQ10 (zowel bij Display en BACO verkrijgbaar) ingezet. Het werkt, maar moet hem nog afregelen. In het schema van de PM 2504 worden er een ON527 en een BFQ10 gebruikt en apart vermeld. Dus een BFQ10 is niet gelijk. Is er een betere vervanging voor de ON528?

Er hoort een plaatje bij, moest even oefenen.

Ik heb geen verstand van ouderwetse FETs in analoge circuits.

Kwa "oefenen": Je kan een bestaand bericht wijzigen als je op de edit knop drukt bovenaan. (bij postings van andere mensen zie je een quote knop, daar staat ie naast).

Daarnaast: Ik zou het schema bekeken hebben ware het niet dat het te klein is voor mij om te lezen. Upload gewoon een hoge resolutie versie, de website past hem dan aan voor het scherm van de gebruiker.

De ON528 zit o.a. ook in de PM2517E meter, misschien heeft iemand nog een'donor' staan?...

Hi,

Ik heb gekeken hoe het met mijn voorraad is wat betreft dual Fets, vrijwel op...

Maar bij deze twee leveranciers hebben ze schijnbaar nog de BFQ10.
Bij Display:

https://display-elektronica.nl/BFQ10

En bij Hajé:
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/1570

De BFQ10 is de beste uit de serie van 10 t/m 16 en heeft de kleinste Gate Source offset en themische drift en ook de beste commonmode onderdrukking.
Dus als je dual Fet stuk is, zou ik naar Display gaan voor een nieuwe BFQ10.

Groet,
Bram

Dus als je dual Fet stuk is, zou ik naar Display gaan voor een nieuwe BFQ10.

Die heeft TS dus al, zie startpost...

Hi Arco,

Daar heeft deze Muts dus overheen gekeken...

Ik denk dan de BFQ10 in deze positie goed bruikbaar is, het enige wat ik niet kan achterhalen is de stroom die door het Ic bepaald wordt.
De eigenschappen van de BFQ10 zijn heel goed voor de dual Fet, daar kan eigenlijk niet een probleem in zitten.

Ik zou zeggen plaats de BFQ10 en trim de offset potmeter.
Controleer volle schaal op de DC stand zeg 10V, breng dan 7V aan, 5V, 3V en 1V, kijk of de meternaald mooi op de goede indeling komt.
Natuurlijk de meter eerst mechanisch op nul te zetten en daarna electrisch op nul.

Omdat ik weinig kan vinden van de ON528 kan ik daar weinig verder over zeggen.

Groet,
Bram

Waarschijnlijk maakt het niet zoveel uit wat voor type dual FET er gebruikt wordt in dit schema.

Philips vond het kennelijk de moeite waard om extra te betalen (?) voor een custom of geselecteerd exemplaar.

In de PM2528 zitten een BFQ10, een BFQ14, en een ON528, dus gelijk zullen ze zeker niet zijn...

Het is niet ongebruikelijk om in hetzelfde apparaat zowel geselecteerde als ongeselecteerde transistoren te gebruiken.

Hypothetisch gezegd: de ON528 zou dus een geselecteerde BFQ10 kunnen zijn. Geen idee op welke eigenschappen en of een ongeselecteerde van een goed wijnjaar die niet ook gewoon haalt...

Als het om selectie gaat kan het natuurlijk ook om selectie van een ander type gaan, of kan er in plaats van selectie ook sprake zijn van custom productie.

Onder de streep is er dus niets zeker.

de ON528 zou dus een geselecteerde BFQ10 kunnen zijn.

Er bestaan al veel varianten op de BFQ10 (BFQ10...BFQ16)

Off topic:
Het service manual is wel te vinden: https://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2385 bijvoorbeeld.
Maar wat een rommelig schema hier en daar.
V210-211 zijn in het schema dezelfde, maar in de lijst verschillende typen.
Transistoren V202-203 V201-202 zijn in het schema getekend als PNP, en soms zelfs zónder pijltje (de tekenaar vertrouwde het ook niet meer?); als type zijn ze als NPN aangeduid.

Het is me trouwens een raadsel hoe V202-203 V201-202 moeten limiten bij 1,2 V, zoals in de beschrijving staat. Altijd staat óf van de een, óf van de ander de BE-diode in sper; wil de serieschakeling geleiden, dan zal die BE die op dat moment in sper staat, dus moeten doorslaan. Het maakt daarbij niet uit of het nu PNP of NPN zijn, en ook niet 'hoe om' ze zitten.
Dat is niet alleen een beetje vies gebruik van onderdelen, maar gebeurt bovendien pas boven 5 V of zo - afhankelijk van welke torren het nu eigenlijk zijn.
In werkelijkheid zit het vást anders. Misschien kan @ijzerhersteller het zien, nu het toestel toch open is?

e: aanduidingen V201-202 verbeterd

Zijn dat V201 en 202? Ook allebei zonder pijltje. In die tijd waren er niet veel diodes die Philips produceerde die een lage capaciteit hadden er werd die oplossing met transistors gekozen.

Er bestaan al veel varianten op de BFQ10 (BFQ10...BFQ16)

Heel moeilijk destijds om FETS te produceren die gelijk waren dus werden ze na productie gemeten en gestempeld. De BFQ10 was dan het beste exemplaar. Nog erger dat er twee in een huisje zitten dus nog minder kans dat er twee gelijke inzitten. Die opamp in de schakeling is te vervangen door een opamp met FET ingangen met een kleine aanpassing. Als de OM dubbelfet niet te krijgen is zou ik er een BFQ10 in zetten. Kan zijn dat daarna de 0.1% temperatuur spec uit de fabrieksgegevens van het apparaat niet meer wordt gehaald.

In het het schema op bladzijde 45 staat bij de aansluit gegevens bij de dual Fet het type BFQ14. In het schema staat ON528.

De BFQ14 heeft slechtere specificaties dan de BFQ10.

Op 18 april 2023 17:30:28 schreef RAAF12:
Zijn dat V201 en 202?

Ja tuurlijk, ik vergiste me; nu gecorrigeerd. Tnx!
Het (stukje) schema komt driemaal voor in het manual, en op de andere twee plaatsen staan de pijltjes wel.
Ik heb niets tegen het gebruik van een tor als diode, maar hiér zou het niet werken, tenzij dus door doorslag van de BE-overgang - wat niet al bij 1,2 V gebeurt. Vandaar mijn interesse.

Het was mij ook opgevallen dat er in fig. 24 op blz. 45 sprake is van een BFQ14, terwijl er maar één dubbelfet in zit! Ik probeer het met de BFQ10 bij BACO vandaan, slechts € 4,95. Philips deed wel erg mistig toendertijd met de onderdelen in multimeters. Ga van het weekend verder, kom er op terug. Draaispoelmeter wilde niet naar mechanische 0, moest eerst plastic glaasje met vochtige doek schoonmaken! Erg gevoelig voor statics.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (18%)]