Lang geleden, begin jaren '90 walste 'De Centurion' door de Philips organisatie.
Iedereen die vrijwillig vertrok kon de apparatuur overnemen waarmee hij werkte. Een vlaai voor kleine toestellen, een slagroomtaart voor de grote. Nu moeilijk voor te stellen maar zo ging dat toen in Apeldoorn.
Zo kon ik o.a. de Philips PM 2544 Logic Multimeter overnemen.
De officiële overname werd geregeld door administratieve collegae die niet gehinderd waren door enige kennis van zaken. Zo hadden ze alle 'snoeren' al afgevoerd als afval en verzorgden ze de overname van de apparaten.
Nu wil ik weer iets doen met deze PM 2544, maar de Logic Data Probe PM 9263 ontbreekt.
De probe heeft een stekker die lijkt op een audio-DIN-stekker. In de 270 graden zitten zeven pootjes en in het midden een achtste.
De probe is vrij dik en ik dacht dat er een 'Slope' knopje op zat om een trigger manueel te starten en er was ook een Bias-snoertje (?)
Heeft iemand misschien deze PM 9263 probe die ik kan overnemen?
Of misschien een schema om zelf weer een probe te maken?
Andere suggesties zijn ook zeer welkom.
Zou die 8-polige DIN-stekker ergens te vinden zijn?
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Op 26 april 2023 17:35:38 schreef *Alfred*:
Zou die 8-polige DIN-stekker ergens te vinden zijn?
https://www.allekabels.nl/mini-din-stekker/43/1018991/8p-din-plug.html
Ja, dat is hem! Bedankt.
Dat is de eerste stap. Nu hopen een probe of schema te vinden.
Edit: Ik zoek ook nog een manual (pdf) van de Philips PM 2544 Logic Multimeter.
[Bericht gewijzigd door *Alfred* op (32%)]
Anoniem
Hier, niet goedkoop, te koop als u niet zelf aan de slag wil:
https://www.plc-warehouse.com/philips-pm9263
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Op 26 april 2023 17:35:38 schreef *Alfred*:
Heeft iemand misschien deze PM 9263 probe die ik kan overnemen?
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha *Alfred*,
Heb je het manual van die tester ?
Zo'n probe zal niet mee vallen misschien op amateur beurzen ik heb wel een
schema !
Maar er zijn verschillende types ook met meerdere kanalen zit daar dan een multiplexer in 
Dat kan simpel maar hoe lees je dat, misschien dat het data kanaal gebruikt wordt om de schakelaar te sturen.....
Maar misschien heb je iets aan het schema voor de test de plug heeft @Jeever voor je gezocht,
als je problemen heb met het verkrijgen dan heb ik hem ook metalen uitvoering.
PS1: dat is een mooie die @Jeever heeft gevonden daar zit nog een kabeltje aan maar die is voor de PM2521 !
Maar past misschien wel de PM2521 heb ik nog wel.
PS2: Ik was de data vergeten,
Met de probe kun je frequenties tot 20 MHz meten.
Tijdmeting van 100ns tot 100.000s.
Max common-mode spanning 30Vrms
Groet,
Henk.
Op 26 april 2023 18:12:13 schreef Jeever:
[...]
https://www.ebay.co.uk/itm/255925617486
Bedankt. Deze had ik al gezien op ebay.
Jammer dat de foto zo slecht is. Een foto vam de DIN-plug zou geholpen hebben.
Het afgebeelde verloopblokje naar een 2-pin plug herinner ik me niet, de probe lijkt ook anders dan mij voorstaat. Maar dat kan aan mij liggen.
Zou een gokje worden voor £75.00 + £18.26 verzending + £21.34 import (c.a. €130 samen).
Even meer suggesties afwachten.
Whow, dank je Henk. Ik denk dat ik daar iets mee kan!
Nee, een manual ontbreekt ook.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Er zijn 2 verschillende 8 polige DIN pluggen. Een waarbij de 7 buitenpolen in een cirkel staan en een waarbij de onderste twee pootjes iets naar buiten staan. Dit heet de hoefijzer versie. https://nl.wikipedia.org/wiki/DIN-connector#/media/Bestand:DIN_connect…
Philips gebruikte vaak de hoefijzervorm als probe-aansluiting.
Als ik de afbeeldingen op Google zie lijkt het bij de PM2544 ook zo.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Verhip. Scherp opgemerkt, bedankt.
Het klopt inderdaad, ik zie nu dat de pinparen in de contrastekker in een 'hoefijzervorm' lopen.
De buitenste pinparen zitten op dezelfde onderlinge afstand als het voorlaatste paar en dus niet in een radiaal.
miedema
Golden Member
Deze probe lag vandaag te koop op de VRZA radiomarkt in Ermerlo. Vast voor een leuk prijsje...
Groet, Gertjan.
electron920
miedema
Golden Member
Ha electron920,
Volgens mij was het een Philips PM 2544 met bijbehorende probe.
Erg veel gezien gister, dus de details zijn een beetje vaag geworden...
Mogelijk heeft flash2b de details nog scherper, die heeft een beter geheugen voor zulke dingen.
Het was een leuke verkoper, die ons de probe als bijzonderheid liet zien omdat hij zo zeldzaam was.
groet, Gertjan.
electron920
Ha heer miedema,
Ja helder nu is denk ik voor @TS het maken van die probe waar ik het schema van had geen,
hals brekende toeren.
Dat zijn twee ledjes en een druk knopje en een paar weerstanden ferriet kraal.....
Die probe van @Jeever omhelst iets meer maar is ook geen probleem denk ik mijn ervaring met,
oude probes is dat de isolatie niet best meer is !
Groet,
Henk.
Op 29 april 2023 22:19:11 schreef miedema:
Deze probe lag vandaag te koop op de VRZA radiomarkt in Ermerlo. Vast voor een leuk prijsje...Groet, Gertjan.
Als het de probe voor de PM 2544 is dan zou deze herkenbaar zijn aan een vrij dik lichaam met een drukknopje en twee ledjes. Dan zou het de PM 9263 kunnen zijn.
Zouden veel radiomarkt bezoekers/verkopers ook hier op CO rondsnuffelen?
Dan is misschien een oproep op Vraag & Aanbod zinvol.
Als deze verkoper een complete set van PM 2544 + PM 9263 aanbiedt, dan zal hij de probe vast niet los willen verkopen. En eigenlijk is het ook niet zo gunstig dat hij overtuigd is van de bijzondere zeldzaamheid.
Ik ga voor het zelf maken. Het is een Data-probe, niet een probe voor het meten van analoge signalen. Dus het komt niet zo precies.
Het was de probe én de meter (logic multimeter) die in dit topic wordt gezocht. Hij verkocht het als een set, prijs was €75 voor het totaal.
Op 30 april 2023 09:04:39 schreef flash2b:
Het was de probe én de meter (logic multimeter) die in dit topic wordt gezocht.
Eh, nee. Ik heb de meter (PM 2544). Ik zoek de bijbehorende probe en een manual.
€75 voor een complete set is niet duur. Op ebay kwam ik prijzen (inc verzending) van bijna het tienvoudige tegen. En... dan nog zonder probe !
electron920