Vanochtend mooi weer, dus ik denk ik haal mijn BMW C1 uit de garage.
Accu stuk, hij was al slecht van de zomer, maar ondanks af en toe laden van de winter, nu dus einde verhaal.
Bij starten zakte de accu naar de 5 Volt.
Zelf ben ik zeer positief te spreken over LTO.
De dynamo kan 400 Watt leveren en daarvoor is een 14 Ah nodig.
Maar voordat ik overstap van lood naar LTO, vraagje.
De LTO batterij kan een hoop hebben, meer dan een lood accu.
Maar hoe zit het de andere kant op.
Wat vindt de dynamo/gelijkrichter het prettigst?
Wordt een dynamo/gelijkrichter meer/minder warm als de weerstand van de batterij/accu lager/hoger is.
Of maakt dat niets uit, zolang het geen kortsluiting is?
Alvast bedankt.
Groet
Recent nog een filmpje van Victron gezien waar een dynamo begon te roken door de lage weerstand van een LiIon batterij (iirc). Iets soortgelijks zou denk ik kunnen gebeuren bij een LTO. Mogelijk is een uitgebreid BMS daar een oplossing voor, ik zal proberen het filmpje op te zoeken of daar tips inzitten.
Want mijn praktijk ervaring hiermee is nul...
Gaaf ding trouwens zo'n C1. Zit er nog steeds wel eens naar te kijken voor erbij.
Edit leuke titel voor het filmpje: Hoe je je wisselstroomdynamo niet opblaast bij het opladen van lithiumbatterijen
Ik heb al een aantal keer een noco accu toegepast, meestal vanwege extremere omstandigheden zoals trillingen of lange stilstand.
https://no.co/products/lithium/powersport
Oa een diesel trilplaat waar een RF type loodaccu max 6 maanden mee ging.
Rare conclusie is dit. De dynamo bepaald doorgaans niet er voor accu nodig is. De belasting bepaald doorgaans wat er voor accu nodig is. Dus afhankelijk van hoeveel stroom de ontsteking, verlichting, radio en de rest van de electrische zooi gebruikt bepaal je hoe groot de accu en de de dynamo moeten zijn. Verder bepaald het type accu wat je voor lader je gaat gebruiken.
En voor automotive toepassingen zijn de dynamo's meestal uitgerust met een ingebouwde lader voor loodaccu's. Bij andere type accu's gaat het laden dan helaas soms gewoon niet goed.
Yep, ken dat filmpje.
Lang geleden gezien. Was ik vergeten maar is blijkbaar toch iets blijven hangen.
Toen niet nodig, aangezien geen dynamo op een elektroscoot.
Nu vroeg een kennis om kennis
mbt LTO. Maar ik dacht hoofdzakelijk vanuit de accu. Iets anders zat mij niet lekker, maar wist niet meer wat.
LTO is top, immers meeste voordelen van een lood accu, amper de nadelen.
Maar ja hoe blij wordt een dynamo/gelijkrichter systeem van een LTO.
Een goede lood accu gaat in deze setting 7-10 jaar mee, een LTO 30 jaar plus. Maar je wilt dat je dynamo ook het zo lang mogelijk vol houdt. Van andere Lithium systemen ben ik niet zo'n fan, vooral omdat ruimte voor mij veelal geen probleem is.
Dan wordt het hele verhaal immers anders.
Op een Duits C1 forum begrepen ze niet geheel wat LTO is. Aan de ene kant was te lezen dat een C1 behoorlijk wat druk geeft (max Voltage) op de accu. Dan zou LTO juist perfect zijn. Aan de andere kant werd ook het probleem geopperd mbt dynamo/gelijkrichter gezien weerstand/warmte ontwikkeling.
Een C1 is een totaal ander manier van motorrijden, niet te vergelijken.
Toen ie uit kwam vond ik het al een geweldige verschijning, echter had ik naast 5 auto's etc. weinig nut voor zo'n apparaat.
Steeds meer auto's gingen weg en zo kwam er meer nut.
Na decennia toch (voor het eerst) een ritje en meteen helemaal weer verkocht.
Zoek wel een goede want het verschil is reuze. Achterstallig onderhoud en de teller loopt heel snel op.
Dan ga ik waarschijnlijk toch voor een (lood) MotoBatt, want op een doorgebrande dynamo zit ik niet te wachten.
@ Ex-fietser
Dat was een beetje een verkorte info versie.
De 14 Ah is opgegeven door BMW als gewenste accu.
Op 5 mei 2023 15:18:47 schreef r-p:
Recent nog een filmpje van Victron gezien waar een dynamo begon te roken door de lage weerstand van een LiIon batterij (iirc). [/url]
Daar heeft deze persoon ook wat leuks over te zeggen, tja ....
https://www.youtube.com/watch?v=KXG7-EegNV0
Als ik wil gaan testen en ik plaats een Amp meter (mbv Shunt).
Bij hoeveel Amp blijf je dan veilig bij verschillende toeren gebieden? Immers 30 amp (400/12) zou dan max zijn om de dynamo veilig te houden. Met 'half gas' dan 15 Amp?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 5 mei 2023 19:16:35 schreef Ghia:
Maar je wilt dat je dynamo ook het zo lang mogelijk vol houdt.
Een dynamo, behoudens mechanische slijtage gaat eeuwig mee, zolang je hem niet mishandelt. Mishandelen komt meestal neer op te heet laten worden.
Als je steeds soepel start, en de hoge laadstroom van de LTO is kort genoeg dat de dynamo niet te heet wordt, dan kan dit jaren goed gaan totdat je een keer een start probleem hebt en, zodra dat verholpen is, gaat je dynamo er aan.
Maar ik weet niet of "de dynamo en laadregelaar vertrouwen op de loodaccu om de stroom te beperken en als dat niet gebeurt stoken ze zichzelf naar de eeuwige jachtvelden" een echt probleem is. Ik zou het een slecht ontwerp vinden.
normaal zit er een regelaar in de dynamo die de spanning op 14,4V probeert te houden.
als je teveel stroom trekt, zakt die spanning gewoon in.
mits voldoende verbruikers (achteruitverwarming, verwarmingsaanjager, lichten, stoplichten, mistlichten, radio,versterker....) kan je de spanning gewoon zo laag trekken dat je op 12,5V komt en accu stroom begint te gebruiken.
ik heb nog nooit een dynamo weten kapot gaan zo.
als de accu spanning onder de 10V kan blijven, zou je misschien aardig wat stroom kunnen trekken.
LTO gaat van 2,2 tot 2,6V, dus ideaal steek je automotive dus een 5S accu. dan heb je leeg 11V en vol ongeveer 13V. probleem is dat de dynamo de accu zal overladen.
mt een 6S accu heb je leeg 12V en vol 15,6V, probleem hier is dat de dynamo de accu nooit vol krijgt.
in beide gevallen zal je iets tussen dyanmo en accu moeten bouwen om de accu vol te krijgen of niet te overladen. en daar kan je dan wel een stroombeperking in steken.
met een 5S accu zou je met een 'dun' stuk draad al aardig stroom kunnen beperken.
als je dynamo 40A is volstaat het om 0.1ohm draad te hebben. dan verlies je 4V over de bekabeling en dat is ruimschoots voldoende om van 14,4V naar 11V te gaan. de accu kan dan gewoon niet over de maximale stroom gaan
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@fcapri, @TS: Er zijn accus die als "vervanger voor loodaccu" verkocht worden. Daar zal dan de benodigde elektronica e.d. inzitten.
Zelf met losse cellen klooien zou ik afraden. Gewoon een commercieel product kopen wat er voor gemaakt is.
Vanochtend mooi weer, dus ik denk ik haal mijn BMW C1 uit de garage.
Accu stuk, hij was al slecht van de zomer, maar ondanks af en toe laden van de winter, nu dus einde verhaal.
Bij starten zakte de accu naar de 5 Volt.Zelf ben ik zeer positief te spreken over LTO.
Maar voordat ik overstap van lood naar LTO, vraagje.
Ik weet niet wat een bmw c1 voor iets is. Een soort brommertje ofzo denk ik.
In elk geval oude techniek die zich eigenlijk best wel bewezen heeft.
In mijn auto doe ik met mijn accu's iets van tien jaar ofzo. Dat is best redelijk. Ik denk niet dat ik daar iets aan kan verbeteren door andere accu's te gaan plaatsen. Zeker als dat accu's worden waarvoor het laadsysteem in die brommer niet gemaakt is. Als je iets met een andere accu wilt maken dat net zo betrouwbaar is als het oude systeem zul je het hele systeem moeten vervangen door iets dat specifiek gemaakt is voor speciaal dat type accu. Alleen zijn hiervoor aanpassingen nodig die je niet zomaar zelf kunt doen en dus gewoon geld gaan kosten.
De oplossing die rew voorsteld is al een stuk beter maar technisch ingewikkeld en afhankelijk hoe alles wordt geinstalleerd kun je je vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid.
Als je gewoon lekker betrouwbaar en goedkoop met dat brommertje wilt blijven rijden zou ik er gewoon de standaard door bmw aanbevolen accu inzetten. Dan ben je weer voor jaren klaar.
Brommertje!?
Een dikke 125CC scooter met een super hoog vermogen per PK.
Daar ook nog eens de dikste dynamo in.
Van de huidige kant en klare accu's ben ik niet zo'n fan omdat
daar het goedkope (veel mindere) lithium spul in zit.
Het probleem bij de C1 is dat de regelaar hoog is afgesteld of door slijtage? steeds hoger wordt?
Bij mij was het 14,6, maar 14,9 Volt blijkt ook voor te komen.
Bij BMW C1 blijken de gell accu's daardoor bij bosjes het op te geven.
Advies is daarom eigenlijk een oud type accu te gebruiken die beter tegen 'koken' kunnen en dan het water pijl, goed te houden.
Daarom wilde ik eigenlijk overstappen op LTO.
Die accu's kunnen blijkbaar super veel hebben en hebben dat bij mij ook bewezen bij de scooter.
In mijn scooter zit nu een 23S en zou dus max 59,8 Volt mogen hebben.
De lader levert 55 Volt.
In die opstelling gaat het prima en wordt er geladen met een
silicone 'loodaccu' lader.
Niets geen BMS, de LTO's worden behandeld als 'loodaccu' waarbij ze wel tot max (regelaar) 'leeg' gereden worden.
Voor de LTO accu heb ik dan ook geen vrees.
Veel stroom gebruik ik niet aangezien op de C1 geen stoel 
en handvat verwarming zit.
@fcapri
Waarom moet de accu vol zijn?
Dat is ie bij de scooter ook maar heel kort.
Of zorgt het lagere Voltage van de accu voor meer opwarmen dynamo omdat ie blijft proberen?
Dat stuk is voor mij niet duidelijk.
In ieder geval al hartelijk dank voor de gegeven info.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je voor een loodaccu gaat dan is een calcium of zilvercalciumaccu de aangewezen keus bij zulke hoge spanningen.
Een 6S LTO zal het er ook best aardig op doen, lijkt me. Je hoeft dan niet echt bang te zijn voor de alternator denk ik. Tenzij die gewoon al stuk is maar het zelf nog niet weet (dat zou zomaar kunnen als de boordspanning in de loop van de tijd vanzelf hoger is geworden).
Wat je zelf al constateert: zowel loodaccu's als lithiumaccu's worden met een constante (of in elk geval tot een harde limiet begrensde) spanning geladen dus als de spanning van een voor loodaccu's bestemd systeem laag genoeg ligt, kun je er lithium mee laden.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]
rew
Op 6 mei 2023 13:11:52 schreef Ghia:
met een super hoog vermogen per PK.
Het vermogen per PK van dat ding zal wel ongeveer 735.499 W/PK zijn, toch? (en om teleurstellingen te voorkomen: Dat heeft de fiets van m'n buurjongen van drie ook).
Op 6 mei 2023 13:41:16 schreef maartenbakker:
Wat je zelf al constateert: zowel loodaccu's als lithiumaccu's worden met een constante (of in elk geval tot een harde limiet begrensde) spanning geladen dus als de spanning van een voor loodaccu's bestemd systeem laag genoeg ligt, kun je er lithium mee laden.
Daar zijn twee "mits" dingen op aan te merken.
* Veel Lithium familie accus mag je maar met een max stroom opladen. De stroom die de lader kan leveren moet daarop begrenst zijn (of d'r onder liggen).
* Als de lader er van uit gaat dat ie gewoon een vaste spanning kan leveren, dan gaat er een (te) grote stroom lopen. Als de lader hiervan stuk gaat dan heb je een probleem.
[Bericht gewijzigd door rew op (56%)]
Brommertje!?
Ik zal wel iets beledigends gezegt hebben ofzo. Maar eigenlijk vind ik het helemaal niet erg boeiend hoe groot en dik iets is. Of je iets nu een brommer motor scooter of wat dan ook noemt? Het zal wel. Ik vind de techniek interessanter. En daar ga je hier en daar toch wel een beetje in de fout.
En Pk (=paardekracht) is ongeveer 0,75 KW. REW noemt het exacte getal en heeft met zijn buurjongen verhaal helemaal gelijk.
Het probleem bij de C1 is dat de regelaar hoog is afgesteld of door slijtage? steeds hoger wordt?
Raar verhaal. Als de spanning steeds hoger wordt is hij denk ik stuk. Misschien mogelijk door een slecht ontwerp. En als iedereen daar last van heeft is daar dan geen terugroepactie voor van de fabriek?
Wat is lithium spul? In een loodaccu zit geen lithium. Dat is een andere technologie. In moderne lood accu's zit calcium dat ervoor zorgt dat de grasspanning van de accu omhoog gaat. Daardoor kan de accu naar een hogere eindspanning geladen worden.
Advies is daarom eigenlijk een oud type accu te gebruiken die beter tegen 'koken' kunnen en dan het water pijl, goed te houden
Overkokende accu's is iets dat bij mijn opa (in 1930) ofzo regelmatig voorkwam. Mijn opa had in die tijd een garage bedrijf. De spanningsregelaars in de auto waren toen elektromechanisch. En die bleven nog wel eens hangen met alle nare gevolgen van dien. Uit de accu spetterend zwavelzuur dat veel (oxidatie) schade in de auto veroorzaakte. Men was toen gewoon de accu te herstellen door bij te vullen met zwavelzuur. Maar ook toen was een overkokende accu niet echt een normale zaak.
Dit is een ervaring verhaal van mijn opa die 25 jaar geleden overleed en 95 geworden is. Maar het is nu al lang geen 1930 meer.
Door de komst van de elektronische spanningsregelaars gebeurt dat gelukkig nu niet meer. Er kan alleen wel eens wat water verdampen. Als je moet bijvullen moet dat dus met water en nooit meer met zwavelzuur. Maar het komt zo weinig voor dat tegenwoordig zelfs de schroefdoppen aan het verdwijnen zijn en gewoon hele kleine luchtgaatjes worden. Door de elektronische regelaars zijn ook de gel accu's mogelijk geworden. De vloeistof is daar vervangen door een gel en de accu's zijn helemaal afgesloten. Geen doppen of ontluchtgaatjes meer. Accu mag ook in elke stand gebruikt worden. De vloeistof kan immers niet naar een verkeerde plaats of zelfs er uit lopen. Nadeel: Dit soort accu's mag je absoluut niet overladen. Dan gaat de accu gassen, er bouwt druk op. De gel beschadigt en het is einde accu.
Kort gezegd een moderne accu mag nooit koken en nooit gassen. En een ouderwetse accu kan net zo slecht tegen koken als een moderne. En dan heb ik het niet over gel accu's. Die kunnen er helemaal niet tegen. Gaat er tegenwoordig een accu koken dan is er gewoon iets (de lader of regelaar) stuk. Het beste is dan gewoon de boel repareren.
Als de laadspanning inderdaad zo hoog is, kun je beter de lader/dynamo repareren dan een ander soort accu kopen.
rew
Op 6 mei 2023 14:31:38 schreef Ex-fietser:
Door de komst van de elektronische spanningsregelaars gebeurt dat gelukkig nu niet meer. Er kan alleen wel eens wat water verdampen.
Voor zover ik weet is het nog steeds zo dat er bij het laden altijd nog wat knalgas kan ontstaan. Ook al heb je en moderne elektronische spanningsregelaar. De "closed" accus hebben dan een catalysator die dat terug laten reageren tot water. Zolang je dat niet te veel doet, verlies je geen water meer. Maar is de accu niet "closed" dan zit die catalysator er niet in en moet je het peil in de gaten houden, want er ontsnapt iedere keer laden wat water.
@ex-fietser: "lithium spul": Ik had net voorgesteld om een "daar toe bestemde LTO gebaseerde lood-accu-vervanger te kopen". TS geeft aan dat niet te willen. (lijkt me niet verstandig, maar dat is mijn mening).
Op 5 mei 2023 22:59:18 schreef Ghia:
[...]Daar heeft deze persoon ook wat leuks over te zeggen, tja ....
Bedankt voor de link, ga ik eens bekijken als ik geluid aan kan zetten (rest van de woonkamer zit niet altijd op mijn youtube video's te wachten...)
Voor eenieder: dit is een C1. Verkrijgbaar als 125 en 200cc en geen helmplicht, een ruitenwisser (optioneel?) en twee gordels iirc.
EDIT: ik denk, er klopt iets niet, wat ziet ie er gek uit... Bovenstaande is een elektrisch concept (zo ver ik weet niet in productie), onderstaand de oude met verbrandingsmotor (gemaakt van 2000 tot 2002 volgens Wiki):
Op 6 mei 2023 16:08:35 schreef r-p:
[...]Bedankt voor de link, ga ik eens bekijken als ik geluid aan kan zetten (rest van de woonkamer zit niet altijd op mijn youtube video's te wachten...)
Voor eenieder: dit is een C1. Verkrijgbaar als 125 en 200cc en geen helmplicht, een ruitenwisser (optioneel?) en twee gordels iirc.
[bijlage]
EDIT: ik denk, er klopt iets niet, wat ziet ie er gek uit... Bovenstaande is een elektrisch concept (zo ver ik weet niet in productie), onderstaand de oude met verbrandingsmotor (gemaakt van 2000 tot 2002 volgens Wiki):
[bijlage]
Het is dus gewoon een brommertje met een dakje er boven. Ziet er wel leuk uit verder.
Op 6 mei 2023 15:05:39 schreef rew:
[...]Voor zover ik weet is het nog steeds zo dat er bij het laden altijd nog wat knalgas kan ontstaan. Ook al heb je en moderne elektronische spanningsregelaar. De "closed" accus hebben dan een catalysator die dat terug laten reageren tot water. Zolang je dat niet te veel doet, verlies je geen water meer. Maar is de accu niet "closed" dan zit die catalysator er niet in en moet je het peil in de gaten houden, want er ontsnapt iedere keer laden wat water.@ex-fietser: "lithium spul": Ik had net voorgesteld om een "daar toe bestemde LTO gebaseerde lood-accu-vervanger te kopen". TS geeft aan dat niet te willen. (lijkt me niet verstandig, maar dat is mijn mening).
Ik dacht uit de beschrijving van de TS te begrijpen dat hij het er over had dat er lithium spul in de loodaccu's zat! Jouw voorstel om een op LTO gebaseerde lood-accu-vervanger te kopen is denk ik een prima voorstel.
Brommertje!?
hmmm, 15pk uit 125CC? is dat hoog vermogen?? dat komt op 120pk per liter inhoud.
een cagiva mito 125 uit 2001 had 34pk.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/cagiva/cagiva_125%20mito%2000.…
als ik me mijn eerste moto van vroeger vergelijk, had ik 125pk uit een 900CC en die had nog carbu's. en dat was een motor van 30jaar geleden. die had 138pk per liter. tegenwoordig halen ze 185pk uit een 1000cc.
dan moet je een goeie kopen en gene van aliexpress. LTO is dan ook supergoed, dus hoe kan je daar 'veel mindere' lithium in hebben? tenzij het GEEN LTO is die erin zit
lijkt mij gewoon de spanning van een onderhoudsvrije accu. is er geen lekstroom in de moto, want dat maakt de accu kapot. kleine stroom en niet bijladen.
Advies is daarom eigenlijk een oud type accu te gebruiken die beter tegen 'koken' kunnen en dan het water pijl, goed te houden.
Daarom wilde ik eigenlijk overstappen op LTO.
Die accu's kunnen blijkbaar super veel hebben en hebben dat bij mij ook bewezen bij de scooter.
oud accu's kunnen er VEEL MINDER tegen dan de huidige.
Op 6 mei 2023 13:11:52 schreef Ghia:.
@fcapri
Waarom moet de accu vol zijn?
Dat is ie bij de scooter ook maar heel kort.
Of zorgt het lagere Voltage van de accu voor meer opwarmen dynamo omdat ie blijft proberen?
Dat stuk is voor mij niet duidelijk.In ieder geval al hartelijk dank voor de gegeven info.
neee, om het maximum vermogen te halen moet een accu vol zijn. balanceren bij lithium cellen gebeurd dan ook meestal als ze vol zijn.
wat ga je doen als er veel onbalans optreed en je bv 5cellen op 2,7V hebt en 1 cel op 1V? die raakt nooit opgeladen en accupack gaat kapot.
heb zelf nog geen ervaring met LTO in een brandstofmotor maar wil wel een lood accu startbooster ombouwen naar een 'lithium' variant. momenteel lifepo en lipo als optie, maar misschien LTO eens bekijken.
probleem is dat ik er nog niet bij betrouwbare verkopers kan aangeraken (en aliexpress zijn dat niet). en ook geen idee of die een paar 100A kunnen leveren in beperkte cel formaat
@ maartenbakker
Dat klinkt dan weer positief 
@ rew
De 'opgevoerde' Bombardier-Rotax motor was in zijn ontwikkeling even een hele pittige motor in 1990. Bij de lancering in 1999 was deze techniek ook al weer ingehaald. Gewoon even een weetje.
Dat is ook waar ik mee zit een 6s LTO kan max 16,8 Volt hebben. Maar dat is ook weer zo'n ding, bij mijn elektrische bromscooter zakt die 2,8 Volt per snel heel snel naar de 2,5-2,3 volt. Daarom staat er vaak in de data 2,3 Volt per cel.
Dan zit ik met 6s nog op 13,8-15,0 Volt
@ Ex-fietser
Niets beledigend hoor, maar het was heel even een behoorlijk pittig blokje. Uiteindelijk nog steeds aan de lage kant voor zo'n apparaat en ook weer snel in gehaald in die tijd. Daarom kwam er ook snel een 175 cc.
Maar met 125 cc had je voordelen mbt regels in sommige landen. Apk, belastingen, besturen met autorijbewijs etc.
Lithium in combinatie met Titanate Oxide zie ik wel zitten. Die andere combinaties niet zo.
Door de vaak hoge spanning vanuit het C1 blok bleken gell accu's het sneller te begeven. Advies vanuit het C1 forum was om het 'oude' accu systeem te gebruiken.
Zelf heb ik goede ervaringen met Motobatt en die zouden ook meer Voltage aankunnen.
Ivm met het overladen was ook het advies, geen gesloten accu systeem.
Aangezien bijna alle C1's daar last van hebben zou een andere soort spanningsregelaar een oplossing kunnen zijn.
@ rev
daar toe bestemde LTO gebaseerde lood-accu-vervanger te kopen
Die had ik even gemist, dacht dat je andere 'lithium' bedoelde. Welke elektronica zit daar dan extra in om de dynamo te beschermen?
Aangezien volgens mij LTO zelf eigenlijk nauwelijks bescherming nodig heeft, daar is het te robuust voor. De 46 cellen (elektro scoot) hebben amper een tiende Volt onderling verschil.
@r-p
Ruitenwisser is standaard. 125 of 175 cc, al noemde BMW het de C1 200. Klopt, de elektrische versie is bij een concept gebleven.
BMW zag er niets meer in, alhoewel sinds kort er een groep is die de mogelijkheden weer aan het bekijken zijn.
Het blijft een handig ding en dat was ook de opzet, iets voor erbij. Maar als je al een aantal auto's en motoren/brommers om het huis hebt staan.
Past er dan nog zoiets bij? Dat was voor mij ook de reden pas laat er eentje aan te schaffen.
@fcapri
Lifepo en lipo hebben het voordeel goedkoper te zijn, maar hebben naast hun opslag capaciteit per gewicht/grootte veel nadelen.
LTO gaat ook nog eens gemakkelijk 30 jaar mee. Maar veel LTO is 2de hans want in China wordt het heel veel gebruikt.
Ik heb het vermoeden dat het dan na 10 jaar bij Ali etc. terecht komt. Nieuw blauwe jasje er omheen en gaan. Maar ja, dan kan het met gemak nog eens 20 jaar mee.
Het kan veel C's aan, geladen worden onder nul. Je kunt het geheel ontladen en dat doet m niet veel. Tesla heeft veel interesse in deze techniek van BYD en hun nieuwe auto's rijden nu ook met zulke batterijen rond.
Ennnn:
https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM
https://www.youtube.com/watch?v=XsrRDZxEFQE
Efficiëntie:
Ik weet niet of dat bij deze BMW ook is maar de kans is vrij groot dat er een stator in zit met 3 fase draden wat naar externe spanningsregelaar gaan. Dit type laadsysteem regelt de spanning door de stator pulserend kort te sluiten. Hier kan dan ook zo een andere spanningsregelaar op.
Als dit systeem overbelast wordt dan zakt de spanning simpelweg in.
In het verleden wel eens een stator van een scooter omgewikkeld van een losse licht en laadspoel naar 3 fase ivm elektrische upgrades en te weinig beschikbaar vermogen. De spanningsregelaar kwam dan van een motorscooter af.
En qua levensduur kan een accu toch behoorlijk lang mee gaan. Ik heb een Peugeot buxy uit 1995 gehad en daar zat een 7Ah ups accu van 10+ jaar oud in, zelfs na een jaar stilstand sleutel omdraaien en starten. Nog nooit de accu leeg gehad. Daar zijn die gel accu's toch sterk in, zo lang je ze niet overlaadt want dan is het idd zeer snel einde oefening.
rew
Op 7 mei 2023 00:27:16 schreef Ghia:
Welke elektronica zit daar dan extra in om de dynamo te beschermen?
Dat weet ik niet. Maar ik denk dat de fabrikant daar meer denkwerk in heeft zitten dan wij hier met mekaar in een paar dagen voor mekaar kunnen krijgen.
Bedankt voor jullie inzichten.
Hier iemand die aangeeft dat het probleem zich voor kan doen als de accu redelijk leeg is en je hem probeert te laden met een stationair draaiende motor en daardoor lage toeren dynamo (koeling).
https://www.youtube.com/watch?v=ceUW5UC58cA
Een lood accu moet je bijhouden door evt te vullen met (gedes.) water of regelmatig onder spanning te zetten en zeker niet te diep te ontladen.
Qua diepte ontlading heeft De LiFePO4 & co daar ook last van. Maar kunnen ze ook zeer slecht tegen temperaturen onder nul.
Dit kwam ik nog tegen hier op het forum, met dank aan SparkyGSX
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146283
----
De meeste oldtimers zullen een dynamo met permanente magneten hebben, en een regelaar die steeds een fase kortsluit wanneer de spanning te hoog wordt. Deze dynamo's kunnen daar tegen, omdat ze ontworpen zijn met een hoge lekinductie, waardoor de stroom beperkt blijft.
Dat soort dynamo's zijn inherent stroombronnen als ze belast worden, en ze mogen voor onbepaalde tijd hun maximale stroom leveren, of zelfs een kortsluiting voeden; dat is immers wat de regelaar ook doet.
Aangezien de TS een externe regelaar/gelijkrichter heeft, is de dynamo vrijwel zeker van dat type; dynamo's met veldstroomregeling hebben gewoonlijk de regelaar aan boord, meestal geïntegreerd met de koolborstels voor de veldwikkeling, en die vind je doorgaans niet op oldtimers.
----
Dus voor een dynamo zonder koolborstels eigenlijk een veel kleiner probleem?
Dan zou LTO helemaal da 'bom' zijn, op een positieve figuurlijke manier dan.
Op 7 mei 2023 16:58:26 schreef Ghia:
[/i]
Aangezien de TS een externe regelaar/gelijkrichter heeft, is de dynamo vrijwel zeker van dat type; dynamo's met veldstroomregeling hebben gewoonlijk de regelaar aan boord, meestal geïntegreerd met de koolborstels voor de veldwikkeling, en die vind je doorgaans niet op oldtimers.[/i]
----
dat laatste zinnetje hangt er vanaf wat je als oldtimer beschouwd.
mijn capri van 1978 heeft ook gewoon een dynamo met koolborstels en een ingebouwde regelaar, heb die al een paar keer vervangen.
een auto uit 1930 zal dat niet hebben
Mijn Capri uit 1969 dan weer niet.
Had ik ook niet weg moeten doen, maar ja dat heb ik nu met meerdere Capri's, Granada en Volvo's.
Plek, plek .....
Volgens BMW zelf is de maximale laadspanning 14,6 Volt.
Waarschijnlijk omdat sommige gebruikers wat meer nodig hebben, dat die dat toentertijd zo hoog ingesteld hebben.
Het enige gevaar wat ik nu kan zien is dat als de accu te leeg zou geraken, de dynamo tijdens het laden in stationair gebied te warm kan worden.
Door een amperemeter te plaatste kan ik dat in de gaten houden.
Of staat de dynamo en diode's in de gelijkrichter nog aan andere gevaren bloot?
is die 14,6V er altijd?
misschien gaan ze er van uit dat de lichten altijd aanstaan en dat dit de laadspanning al laat zakken?
of wordt de dynamo vanuit de ecu gestuurd om heel snel heel kort op te laden en daarna naar een lagere spanning te gaan?
er zit geloof ik ook een 50A dynamo in, als ik goed heb gelezen gisteren in de specs. dat is behoorlijk voor een moto. meeste van mijn autos rijden nog altijd met 40A dynamos rond.
een dunnere draad tussen alternator en accu kan wel wat spanningsval veroorzaken en zal zo vanzelf de stroom begrenzen, zolang je de dikke draad van accu naar starter maar laat zitten (vaak één en dezelfde draad die eerste van accu naar starter loopt en dan naar de dynamo). dus het 2de deel zal je dan moeten onderbreken en vervangen door dunner.
zo zou ik het alvast doen, dan kan de accu gewoon de dynamo niet overbelasten.
off topic: hangt beetje van het model af, de OHC versie van de capri mk1 had met regelaar erop (duitse motor), de V4 (engels) bestaat blijkbaar nog met dynamo en externe regelaar, als met alternator met ingebouwde regelaar. idem voor de V6, ook beide bestaan tussen 69 en 72.
in mijn escort mk2 reed ik met een 1.3GT motor van escort mk1 (1969) rond en die had ook al alternator met regelaar achteraan erop.
men fiesta mk1's hadden ook allemaal ingebouwde regelaars.
ik heb dus blijkbaar geluk gehad altijd de latere versies met dynamo te hebben. mijne zijn er allemaal uit de fabriek van cologne, misschien dat dit er ook mee te maken had.
hier ook al veel moeten wegdoen door plaatsgebrek. in mijn vorige woning had ik 17oldtimers in de loods, in de huidige woning is de loods 3x kleiner en staan er maar 6 meer