Kent iemand het merk en model van deze drukknop? In het witte vlak.

Is een Aiphone MK-DV intercom buitenpost. Werkt perfect maar doet de hele tijd spookoproepen, vroeger een paar keer per week maar sinds een week of twee maakt hij het wel heel bont, soms 50 keer per dag.

Vooraleer ik het volledige systeem vervang wil ik toch eerst nog een keer testen of de drukknop zelf niet de oorzaak is. Tenzij het natuurlijk de geest van wijlen grootvader is die nog een ei met mij te pellen heeft :+

Is het een 6x6 of 12x12mm? Lijkt een Omron B3FS-1000: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Omron-Electronics/B3FS-1000?qs=0w9…
Spontaan contact maak je zelden mee, wel slecht contact. (of er moet water in zitten)

Lijkt er idd op. Is 6x6

Dacht eerst ook aan vocht, maar heb hem een hele tijd laten drogen op een radiator. Probleem blijft en is zelfs nog erger geworden.

Als je zekerheid wil, drukkertje demonteren, dan kan er geen oproep plaatsvinden. Indien wel, dan is er wat anders aan het rommelen. Misschien een denderdempings C'tje o.i.d. dat parallel over het drukkertje staat. Er lijkt i.i.g. een relatie met temperatuur te zijn. En dat is vaak een C of brak solderinkje ergens.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (19%)]

Heb hem er afgehaald. Nu nog een dag wachten of de geest nog rondhangt. Meestal haalt hij mij ‘s nachts uit bed.

Ik ben benieuwd. S'nachts koelt het ook vaak aanmerkelijk af tegenover de dag temperatuur. Was het drukkertje verder niet ook een brugje op de PCB? Dat komt soms voor.

En is dit lichtval?

Lijkt een brakke soldering.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (17%)]

Als het meestal 's nachts gebeurt lijkt een of andere dronken lolbroek die zich verveelt me ook een mogelijkheid... :)

Op 6 mei 2023 18:39:50 schreef harry64:
Ik ben benieuwd. S'nachts koelt het ook vaak aanmerkelijk af tegenover de dag temperatuur. Was het drukkertje verder niet ook een brugje op de PCB? Dat komt soms voor.

En is dit lichtval?
Lijkt een brakke soldering.

Louter schaduw, zie daar weinig abnormaals.

Geen spoken vannacht, oorzaak ligt dus wel degelijk daar, maar mijn buikgevoel zegt me dat die drukknop ook als brug dient en het circuit dat aan die belknop hangt nu gewoon zonder spanning zit. Zie je als je met een zaklamp door die PCB schijnt. Ga morgen even brugjes proberen te plaatsen om zeker te zijn.

Is het niet mogelijk om de schakelaar door te piepen.
Bijvoorbeeld met de universeelmeter.
Daar een paar uur aan laten staan.
Als hij onverwacht verbinding maakt hoor je het.
Dan zit het spook in de schakelaar.
Succes

Druktoets is vervangen, en ja dat was de oorzaak.