Veilig installeren van elektra op de boot

Sine

Moderator

Op 23 mei 2023 22:25:09 schreef Jinny:

Aardlek is bij zwevend overbodig artikel.

Ik zit niet in de bootjes ... maar dat lijkt me niet de meest handige constructie.
Dan verwacht je minimaal een aardfoutbewaking. Anders gebeurt er bij aardfout 1 helemaal niets ... behalve dat je net opeens niet meer zwevend is.

Bij aardfout twee gaat de zekering er (hopelijk) uit. Zo niet dan speel je wellicht zelf voor zekering, en bij 230V is het maar de vraag hoe lang je dat leuk gaat vinden.

Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2023 23:03:11 schreef maus0611:
Ja precies, alleen de sinus eens meten. Hoe goed de omvormer nou echt is.

Ik zou er niet teveel van verwachten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Senseo doet het prima zonder bijgeluiden dus het lijkt in eerste instantie prima bruikbaar.
Veel meer hoeft hij ook niet te doen, wat huis tuin en keukenspul.
Misschien zo nu en dan eens een schuurmachine of decoupeerzaag. Mocht ik ergens anders dan in de haven willen werken.

@sine
Een bevriend elektricien vertelde ik dit verhaal en die kwam hiermee:
'Als de boot niet aan aarde hangt, en er komt wel spanning op te staan omdat er ergens in de romp een kabel doorslijt (bijvoorbeeld fase aan romp) en jij pakt een apparaat vast dat wél aan de netaarde hangt, krijg je ook een opdonder'

Tevens de vraag wat er gebeurd als het schip zelf niet aan aarde hangt maar er wel spanning op komt te staan door zo'n defecte kabel of defect apparaat, en ik de wél geaarde aanlegsteiger aanraak terwijl ik de boot vast heb. Theoretisch kan er spanningsverschil ontstaan, lijkt me.

Henk H.

Golden Member

Op 24 mei 2023 23:28:30 schreef maus0611:
@sine
Een bevriend elektricien vertelde ik dit verhaal en die kwam hiermee:
'Als de boot niet aan aarde hangt, en er komt wel spanning op te staan omdat er ergens in de romp een kabel doorslijt (bijvoorbeeld fase aan romp) en jij pakt een apparaat vast dat wél aan de netaarde hangt, krijg je ook een opdonder'

In het scenario hierboven gaat het mis omdat klaarblijk de "netaarde" vanaf de wal komt (er is dan dus aarde) en de aarde niet aan scheepshuid ligt. Dat is zeg maar het "verlengsnoer vanaf de walstroom" scenario.

Daarom dus de aarde aan boord wel aan de scheepshuid en aarde van de walstroom NIET verbonden met het schip (aarde WCD's of scheepshuid). Zonder beschadigde kabel is er niets aan de hand. Als een apparaat of kabel stuk gaat waardoor je fase aan romp krijgt, ligt de romp op dezelfde potentiaal als fase en krijg je geen opdonder.

Er is geen 100% waterdichte oplossing voor alle mogelijke situaties. De ene manier is veiliger dan de andere, maar ook voor de "veilige" installatie zijn er situaties te verzinnen waarin die installatie nu net onveilig is. Maar die situaties zijn dan wel veel meer vergezocht (2 of 3 fouten tegelijk) dan voor de onveilige situaties.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op donderdag 25 mei 2023 08:32:58 (20%)

Jinny

Golden Member

Wat Henk H zegt....

Om een zwevend net te beveiligen zijn slechts twee neonlampjes nodig.
In serie tussen fase en nul met de middenpoot aan de romp vh schip.
Zolang ze beide branden is er niks mis.
Gaat er een uit, dan heb je op die poot een sluiting tegen de romp, en weet je dat je actie moet gaan ondernemen op korte termijn.
Alles werkt nog, maar je zit met een fout in je installatie.

@Sine, een zwevend net zorgt ervoor dat een aardlek niks doet, dus is ie overbodig.
Net als bij een scheidingstrafo op je werkbank.

[Bericht gewijzigd door Jinny op donderdag 25 mei 2023 08:57:09 (15%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Een stalen boot is eigenlijk toch altijd al geaard, hij ligt in het (zee)water. Volgens mij slaat men een aardpen tot in het grondwater.

Ik las ooit ergens dat in the USA zwemmen in de haven verboden was en dat had wat te maken met walstroom naar boot "zwerfstromen"

Ik moet het bij mijn boot nog uittekenen hoe het zit (motorboot, 11m, staal in zeewater) Bij mijn zeilboot zit er een scheidingstrafo van Victron. De aarde van de enige WCD aan board zit nergens op aangesloten.

Maar in mijn motorboot zit er een "isolator" dat kastje lijkt te klein voor een scheidingstrafo, nog niet opgezocht wat het precies is. De rand aarde zit aan board wel gekoppeld aan een van de twee 230V contacten in de WCD want ik meet 230V tussen PE en een van de twee contacten. Maar ik meet ook 230 tussen de "fase" van een WCD en de romp maar de randaarde zit niet vast aan de romp wat de weerstand die ik meet is oneindig. Ik moet die test van Lambiek nog eens doen zodra ik een stuk koperbuis heb. Het zit al jaren zo.

Er zit ook een ding tussen wat automatisch de inverter aanzet als de walstroom wegvalt. Twee zonnepanelen, een mppt lader en 3 accus (2 huis, 1 start). De min van de accus hebben ze aan de romp vast gezet maar de motor zit natuurlijk ook vast aan de romp. De min draad van de dynamo zit waarschijnlijk vast op het zelfde punt waar de accus aan de romp zitten.

De accus verzorgen de verlichting en er loopt een heel 12V net naar iedere ruimte maar die zit niet op de accus aangesloten (de vorige eigenaar heeft dat ook nooit aangesloten gehad. Mogelijk wel de plus maar de min is ooit losgeknipt. Dat ga ik weer aansluiten (Heb daar een aantal zekering distributie paneeltjes voor gekocht) maar dan wil ik eerst de hele installatie helemaal uitgewerkt op papier hebben. Ik heb het deel rond de accus al uitgetekend en wat netter geordend. Dan gaat het de ruimte onder het dashboard en dat is een puinhoop van los hangende draden (Geen tape/kroonsteentjes puinhoop maar er is niks netjes weggebonden met tieraps of zo)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Is dat isolator ding niet de bekende dubbele diode in de aardeleiding naar de wal?
Zo ken ik de term.
Zodat de wal aarde toch stiekem verbonden wordt met het schip.

Dat zou ik even nalopen als ik jou was, dingen kunnen namelijk stukgaan zonder dat je er erg in hebt, en dan heb je je eigen onderzeeër na enige tijd.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Om een zwevend net te beveiligen zijn slechts twee neonlampjes nodig.
In serie tussen fase en nul met de middenpoot aan de romp vh schip.
Zolang ze beide branden is er niks mis.

Net even getest, Ook al meet ik oneindige weerstand tussen randaarde aan board naar de romp, er gaat een neon branden. Dus er is ergens een, waarschijnlijk, capacitieve koppeling want het brandt, wel minder fel maar dat moet ik herhalen als het donker is. Zit al jaren zo aangesloten

Ik ga het volgende week eens uitvogelen. Ik moet zometeen naar huis om een reparatie terug te brengen en dan neem ik een stuk losse koperen remleiding mee dan kan ik ook Lambiek zijn test doen.

Probleem is dat ik voor mijn werkbank randaarde nodig heb.

Een scheidingstrafo ipv de huidige isolator (Kast is beetje groot voor alleen diodes maar te klein voor een 16A scheidingstrafo) maar ik kan zo'n twee trafos bij Farnell kopen. Dan gebruik ik er 1 voor de walstroom en 1 voor de werkbank waarbij ik dan secundair 1 pool aan de randaarde van het werkbank-net leg. Dan een ALS er tussen die detecteert of er stroom via de randaarde draad terug loopt naar de scheidingstrafo ipv door de nul. (of mijn Tek A6901 "isolatie bewaker"

Dat werkbank net wordt alleen gebruikt voor de werkbank en de stekker die de werkbank voedt zit alleen ingeplugd als ik werk. Dit ivm veiligheid tegen spikes, onweer etc. De werkbank moet geaard zijn omdat anders netfilters niet werken en er 115V op metalen geaarde punten staat zoals de bnc van de scoop. Sommige apparaten willen ook niet aan zonder aarde (bv de Secutest)

Probleem is dat ik minimaal 2,5 kW moet hebben ivm de kachel en boiler (ik heb een 16A aansluiting)

Snel even gekeken, dat isolator ding zit alleen tussen het aardnet van de wal en het aardnet aan board. Geen idee wat dat doet. Moet ik eens opzoeken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 25 mei 2023 09:31:45 schreef Jinny:
Is dat isolator ding niet de bekende dubbele diode in de aardeleiding naar de wal?
Zo ken ik de term.
Zodat de wal aarde toch stiekem verbonden wordt met het schip.

Dat zou ik even nalopen als ik jou was, dingen kunnen namelijk stukgaan zonder dat je er erg in hebt, en dan heb je je eigen onderzeeër na enige tijd.

Hoeft niet, als die open gaat na defect. In mijn KTV reparatie geschiedenis kwamen er zowel kortgesloten als open diodes voor. Defecte onderdelen deed ik in lege jampotten maar die heb ik helaas weggegooid. Ik vraag me af hoe groot de stroom moet zijn voordat de scheepsromp is doorgerot. Kan je dat testen? :-)

Sine

Moderator

Op 25 mei 2023 08:55:00 schreef Jinny:

@Sine, een zwevend net zorgt ervoor dat een aardlek niks doet, dus is ie overbodig.
Net als bij een scheidingstrafo op je werkbank.

Bij een zwevend net doet een ALS gewoon niets. Maar net als op je werkbank is dat geen probleem als je maar een enkel apparaat in die trafo prikt.

Met een aardbewaking bedoel ik precies dat, iets van benner oid. En anders maak je je aardpunt op de boot zelf achter de trafo, en dan heeft een ALS wel weer nut.

Zomaar een IT net fabrieken lijkt me een extreem slecht en gevaarlijk plan.

Jinny

Golden Member

Schepen hebben sinds jaar en dag een zwevend net.
Niet alle overigens, er zijn er die een net met aardlek hebben.
Maar zolang het net dusdanig klein is (tot schepen van 20 meter of zo) dat de capaciteit van het net binnen de perken blijf (het net kan zich niet opladen tot onverantwoord hoge spanningen) is een net met aardlek hoogst overbodig.
Het voordeel van een zwevend net met aardfout bewaking is dat het verhaal met een enkele fout blijft functioneren.
Je wordt erop geattendeerd doordat er een melding komt, maar je haalt dik in de mist de haven nog omdat je apparatuur blijft werken.
Met een aardlek zit je zonder.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Op 25 mei 2023 12:05:33 schreef RAAF12:
[...]

Hoeft niet, als die open gaat na defect. In mijn KTV reparatie geschiedenis kwamen er zowel kortgesloten als open diodes voor. Defecte onderdelen deed ik in lege jampotten maar die heb ik helaas weggegooid. Ik vraag me af hoe groot de stroom moet zijn voordat de scheepsromp is doorgerot. Kan je dat testen? :-)

Het punt is dat je niet weet of ie heel is, open of kortgesloten.
En eerst gaan je zinkelectroden eraan, als die zomaar op zijn rot de huid door.
En dat kan verrassend snel gaan, zeker bij jachtjes, omdat de huid daar per definitie al niet in cm's gemeten wordt maar in enkele mm.
Een mooie alu romp is nog gevoeliger....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2023 15:27:43 schreef Jinny:
Schepen hebben sinds jaar en dag een zwevend net.

Dat ben ik toch niet met je eens, ik heb op verschillende rondvaart boten de installatie gemaakt, die zijn allemaal gekeurd door Register Holland en die willen niet altijd een zwevend net hebben. Het ligt er zelfs aan welke keurmeester je krijgt, zijn soms moeilijke mensen en geen spelt tussen te krijgen.

Voor machinefabriek de Hollandse IJsel heb ik zo'n 15 kleine en 2 grote zandzuigers gedaan, die werden nog gekeurd door de scheepvaart inspectie, zelfde verhaal. Die willen geen zwevend net aan boort, maar die waren niet zo moeilijk als Register Holland, daar kon je nog een discussie mee aangaan. :)

En dan Bureau Veritas, nog iets strenger. Was voor een paar mud-zeven voor op een booreiland. Doe maar wat ze zeggen, want anders is het over en uit. Alles was explosie vrij, niet echt leuk werk, je kunt nergens goed bij in zo'n kast. Kleine ronde opening met schroefdeksel. :(

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb de omvormer uitgemeten. De accu is gescheiden van de behuizing. De behuizing en randaarde zitten wel aan elkaar. Die zou volgens de beperkte handleiding vast aan het chassis van het voertuig moeten zitten.

Inmiddels ook de Argofet laadstroomverdeler geplaatst. Laadspanning is nu 14.5v op de accu.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 29 mei 2023 18:42:05 (22%)