Dave013
Golden Member
Ik heb hier Philips B6X92A weer aan de praat gekregen alleen de FM knop werkt niet?
Heb het ff zitten te bestuderen en als ik ‘m op FM zet en draai aan de afstemcondensator dan kan ik wel de zenders veranderen, het touwtje lig in z’n vrij zeg maar
Nu kun je alleen maar de korte, midden & lange golf gebruiken.
Bij nadere inspectie zag ik dat er een soort hefboompje op de FM knop zit
En deze loopt door naar de zenderknop op dit moment zit er een zwart pinnetje door die 2 schijven heen, en ik denk met het indrukken van de FM deze naar de andere kant moet schieten
Dat ding zit iig muurvast!
Ik heb niet zo op touwtjes loshalen
Lijkt me dat ik heel dat stuk alles moet loshalen en met staalwol schuren ofzo en wat invetten.
Zijn er zaken waar ik rekening moet houden?
Met als de wijzer schaal haha heb dat nog nooit gedaan, ben meer van de versterkers
Wat Henry zegt. Het is een probleempje dat vaker voor komt. Eerst zoveel mogelijk stof weghalen, dan kruipolie op het schuivende asje spuiten.
Het pinnetje moet heen en weer kunnen bewegen, zodat dat pinnetje ofwel tussen de tanden van de AM-aandrijving, ofwel tussen de FM-aandrijving valt.
Het koppelingetje met pinnetje en tanden zelf hoeft niet gesmeerd te worden. Kan ook geen kwaad als je het wel doet, maar dan trekt het sneller stof aan.
Zorg dat er geen olie op de aandrijfsnaartjes komt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik ken deze niet, maar bij sommige Philipsen zat aan de as van de afstemknop een vrij lastig soort koppeling die omschakelde tussen de 2 afstemschalen.
Als die koppeling vuil was/hard vet dan werkt 'ie niet goed meer, luistert vrij nauw.
Dave013
Golden Member
Dus een beetje wd40 erop en een beetje loswrikken.
Maar het zat echt muurvast gewoon, neem als via die hefboom duwt dat die pin moet gaan schuiven, en als dat lukt dan wordt alles uitelkaar draaien een goed schoonmaken?
Of haal ik dan een hoop ellende op mijn nek?
Misschien föhn en dan een beetje w40. Zal ik dan wel mee beginnen
Ga er donderdag pas weer mee aan de slag.
Bedankt voor tips hopelijk lukt het! Het zat echt heel vast iig
Op 23 mei 2023 23:37:49 schreef Dave013:
Dus een beetje wd40 erop en een beetje loswrikken.
Maar het zat echt muurvast gewoon, neem als via die hefboom duwt dat die pin moet gaan schuiven, en als dat lukt dan wordt alles uitelkaar draaien een goed schoonmaken?
Of haal ik dan een hoop ellende op mijn nek?
Misschien föhn en dan een beetje w40. Zal ik dan wel mee beginnen
Ga er donderdag pas weer mee aan de slag.Bedankt voor tips hopelijk lukt het! Het zat echt heel vast iig
WD40 is geen smeermiddel maar iets om vocht te verdrijven. Ik zou denk ik een heel klein drupje imal of kruipolie gebruiken. Dat maakt het verharde en uitgedroogde vet weer smeerbaar. Maar wel een heel erg klein drupje gebruiken. Het mag geen vette bende worden omdat dat stof aantrekt idd. Ook de touwtjes droog houden. Vettigheid kan de touwtjes glad maken zodat ze gaan slippen en het kan de touwtjes soms doen oplossen.
In dit geval heb je echt wat meer nodig dan een drupje. Je hebt vluchtige olie nodig die zich vermengt met de kleverig geworden oorspronkelijke smering, en door spoelen en bewegen moet je proberen al dat oorspronkelijke spul weg te krijgen.
Demonteren is beter, maar mijn ervaring is dat deze aanpak ook gewoon weer jarenlang goed gaat. Beter iedere 10 jaar effe opnieuw smeren, dan het hele systeem van touwtjes uit elkaar te moeten halen.
WD40 is prima geschikt als reinigingsmiddel in dit geval.
Dave013
Golden Member
Ik denk persoonlijk dat het demonteren gaat worden, want jet zat echt muurvast zeg.
Alleen met die touwtjes loshalen ll, is het het best om ‘m helemaal naar links of rechts te zetten en dan lost te halen ivm aanduiding van de frequenties
Ben benieuwd morgen haha
In de documentatie stond vaak hoe de koordjes moeten lopen. Inderdaad vaak met de wijzer helemaal links of juist rechts bij het inrijgen. Kijk dus eerst even in welke stand de situatie het meest lijkt op de informatie in de doc.
https://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20buizenradio%20na%20w…
Dave013
Golden Member
Dat is handige info! Sowieso een hoop foto’s maken haha
Een foutje is zo gemaakt en ga dan maar eens zoeken