TLDR onderaan.
Op 29 mei 2023 17:45:05 schreef Bapaktus:
Die actie werd gecombineerd met een nieuwe Router met véél hogere kabel snelheid.Die router wilde ik ook niet, bij een test bleek de WiFi verbinding met mijn oudere HP laptop onmogelijk.
Vrienden van me hebben een huis gekocht. In januari 2022. Daar lagen zonnepanelen op. Die wilden ze kunnen "uitlezen": Kijken hoeveel het oplevert. Dat heeft dus tot deze week gekost voordat het gelukt is. (Maanden niets van gehoord: Zal wel opgelost zijn, maar dat bleek dus niet het geval).
Anyway... VEEL gezeik gehad: je moet "even" met je telefoon of laptop op het AP van dat datalogger ding inloggen dan "even" de wifi gegevens invullen en vervolgens inloggen op de fabrikant z'n website.
Dat "even" met de telefoon.... dat blijkt mis te lopen omdat telefoons tegenwoordig er van uitgaan dat je NEVER NOOIT op een wifi wil waar geen internet verbinding op mogelijk is. Dus na een paar seconden gooit te telefoon de verbinding met dat wifi-eilandje er uit...
Toen we dat EINDELIJK goed hadden, bleek het wifi AP van ziggo niet zichtbaar. Slecht bereik op zolder of zo... Niets hielp. Alle andere apparaten hadden daar prima bereik. Uiteindelijk zijn we nog even wat gaan kijken bij de wifi instellingen van het ziggo modem. Daar stond: "Supported protocols" en dan drie opties. eentje weet ik niet meer, de andere waren "802.11 B/G/N" en "802.11 G/N". Nadat daarop geclickt was, was ie plots verschoten naar die ene optie die ik niet meer weet en die zowiezo niet goed was. Toen moest ie teruggezet worden en heb ik voorgesteld om de B/G/N optie te kiezen.
En toen werkte het in 1x soepel. Die zonnepanelen datalogger en vast ook die oude HP laptop van jou werken met 802.11B. Ziggo heeft dat standaard uitstaan (ik weet 100% zeker dat die vrienden van me d'r nog nooit aangezeten hadden want ik heb "initiele installatie" van dat ding doorlopen 15 maanden sinds ze er wonen).
Of ze een "blabla" of een "blablamini" hebben weet ik niet. Geen verstand van.
TLDR: Het zou zomaar kunnen dat je HP laptop het gewoon doet als je "type wifi" op B/G/N zet bij de wifi-instellingen.