Van Ziggo Next Mini naar Humax kan dat?

Dit topic is gesloten

Heb deze week van Ziggo een Next Mini kastje ontvangen. Dit kastje ontvang het signaal via WiFi of ethernet kabel en moet met HDMI op mijn tv aangesloten worden.
Nu heb ik ook een Humax waarmee we programma’s opnemen.
In de aangegeven situatie van Ziggo gaat dit dus niet meer.
Is er een manier om het uitgangspunt signaal van het Next Mini kastje op de signaal ingangspoort van mijn HDMI te krijgen zodat ik gewoon weer kan blijven opnemen?

Nee. De humax haalt het signaal van de coax (DVB-C)

De Next mini werkt via internet.

In theorie kun je een recorder nemen die de HDMI van dat ding weer opneemt, maar naast dat dat erg omslachtig is (je kan t ook niet programmeren) krijg je ook nog gezeur met HDCP (copyright beveiligingen) die blokkeren dat je het kunt opnemen.

Met een Humax of vroeger videorecorder opnemen gaf je vrijheid, je kon doorspoelen, tig keer kijken en anoniem.

Tegenwoordig willen ze weten wat je kijkt, gepersonaliseerde reclame aanbieden opdringen, voorkomen dat je de reclames doorspoelt, en als een contract verloopt je opnames gewoon kunnen weggooien.....

So far de vooruitgang.

bprosman

Golden Member

Misschien kun je iets truuken op je PC, via Ziggo Go en op de PC opnemen.

Met een wat uitgebreider abonnement kun je wel tot 7 dagen terugkijken

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

Ik heb ook al lange tijd een Next kastje. Heb echter , in overleg met de Ziggo monteur, een splitter op de Ziggo coax aansluiting gemonteerd. 1 kabel naar de Next kast en de 2e kabel naar de Humax met daarop mijn 2e TV. Ik weet niet of je dan ook nog vanaf/met de Humax kan opnemen. Ik kijk gewoon mijn "ergens" geprogrammeerde opgeslagen TV-opnamen via het next kastje.
ruud

Hi Ruud , ik was in de veronderstelling dat het Next kastje geen Coax nodig heeft of ben ik abuis?

Bapaktus

Special Member

@Hi Ruud , ik was in de veronderstelling dat het Next kastje geen Coax nodig heeft of ben ik abuis?

Nee, gewoon een coax aansluiting, kan ook met UTP maar dat wilde ik niet. Moet dan een UTP kabel trekken of via WiFi iets "doen".
Ik zal een foto maken van mijn Ziggo aanslyuiting.
ruud

Ik zal een foto maken van mijn Ziggo aanslyuiting.

Graag ,alvast bedankt.

revado

Honourable Member

De next mini kan alleen maar via ip en niet via coax.
Al genoeg drama bij kennisssen gehad die geen utp kabel hebben liggen.
En via wifi is al helemaal geen optie als de next mini niet vlak naast het modem staat.
Ik trek de coax uit de buis en de veer er in, die oude coax gaat er samen met een cat5e weer in terug.
Meestal kan dat wel omdat het een 3/4 buis is.

Bapaktus

Special Member

Tja, ik heb dus nog een "oude" Next, mét coax aansluiting.
Kreeg een aanbieding/opdracht om mijn oude Next om te ruilen voor een nieuw model, maar dat wilde ik niet. Zou dan ook i/p/v de coax aansluiting een UTP kabel moeten trekken. Die kon ook geleverd worden. Die actie werd gecombineerd met een nieuwe Router met véél hogere kabel snelheid.Die router wilde ik ook niet, bij een test bleek de WiFi verbinding met mijn oudere HP laptop onmogelijk.
Dus terug naar "oude" Next, oude Router én de oude coax verbinding.
Opgemerkt moet ook worden dat nu de Humax ontvanger Niet het volledige TV-aanbod heeft.
In jouw geval is mijn Ziggo-situatie niet van toepassing.
ruud
NB, fotootje van Ziggo coax aansluiting en mijn Next box.

Op 29 mei 2023 17:45:05 schreef Bapaktus:
Tja, ik heb dus nog een "oude" Next, mét coax aansluiting.
Kreeg een aanbieding/opdracht om mijn oude Next om te ruilen voor een nieuw model, maar dat wilde ik niet. Zou dan ook i/p/v de coax aansluiting een UTP kabel moeten trekken. Die kon ook geleverd worden. Die actie werd

doen ze er maar een MoCa set bij. hoef je geen kabels te trekken. wifi is wrs een ander probleem, 2,4Ghz aanzetten en zorgen dat wat oude netwerkinstellingen aan staan. die zijn er vaak wel maar staan uit, oa B-G aanzetten. oud spul pikt nog geen N en sneller..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bapaktus

Special Member

@testman
doen ze er maar een MoCa set bij.

Ik heb uitgebreid met de Ziggo monteur gesproken maar over de Moca mogelijkheid geen woord. Ik had er zelf ook nog niets over gelezen.
Wél een set met drie van die Tp-Link boxen gratis ontvangen.
Die staan nu ongebruikt in de berging.
Ik ga eens uitgebreid naar die mogelijkheden kijken.
bedankt voor de tip.
ruud

maartenbakker

Golden Member

Op het moment dat DVB-C verleden tijd is, heeft Ziggo geen enkel unique selling point meer en zijn ze gewoon een dure internetprovider...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben er al bang voor dat in mn vertrouwde Humax box eerdaags goodbye moet zeggen.. Glasvezel word eerdaags aangelegd, dus kan dan mooi overstappen als dat gebeurt..

Sine

Moderator

Gezien de aankomende "inflatie correctie" is dat wellicht niet zo'n slecht plan.

nu ja, kpn hanteert ook al wat jaren een 4,5% prijsverhoging.

Op 30 mei 2023 19:37:11 schreef Sine:
Gezien de aankomende "inflatie correctie" is dat wellicht niet zo'n slecht plan.

9,1% graaiflatie... The sky is the limit.
En dan ook nog tv aanbieden over de internetverbinding waar je zelf al voor betaald hebt.
Voorlopig koester ik nog mijn Horizon box.

Volgend project: iets met domotica en nodeMCU...

TLDR onderaan.

Op 29 mei 2023 17:45:05 schreef Bapaktus:
Die actie werd gecombineerd met een nieuwe Router met véél hogere kabel snelheid.Die router wilde ik ook niet, bij een test bleek de WiFi verbinding met mijn oudere HP laptop onmogelijk.

Vrienden van me hebben een huis gekocht. In januari 2022. Daar lagen zonnepanelen op. Die wilden ze kunnen "uitlezen": Kijken hoeveel het oplevert. Dat heeft dus tot deze week gekost voordat het gelukt is. (Maanden niets van gehoord: Zal wel opgelost zijn, maar dat bleek dus niet het geval).

Anyway... VEEL gezeik gehad: je moet "even" met je telefoon of laptop op het AP van dat datalogger ding inloggen dan "even" de wifi gegevens invullen en vervolgens inloggen op de fabrikant z'n website.

Dat "even" met de telefoon.... dat blijkt mis te lopen omdat telefoons tegenwoordig er van uitgaan dat je NEVER NOOIT op een wifi wil waar geen internet verbinding op mogelijk is. Dus na een paar seconden gooit te telefoon de verbinding met dat wifi-eilandje er uit...

Toen we dat EINDELIJK goed hadden, bleek het wifi AP van ziggo niet zichtbaar. Slecht bereik op zolder of zo... Niets hielp. Alle andere apparaten hadden daar prima bereik. Uiteindelijk zijn we nog even wat gaan kijken bij de wifi instellingen van het ziggo modem. Daar stond: "Supported protocols" en dan drie opties. eentje weet ik niet meer, de andere waren "802.11 B/G/N" en "802.11 G/N". Nadat daarop geclickt was, was ie plots verschoten naar die ene optie die ik niet meer weet en die zowiezo niet goed was. Toen moest ie teruggezet worden en heb ik voorgesteld om de B/G/N optie te kiezen.

En toen werkte het in 1x soepel. Die zonnepanelen datalogger en vast ook die oude HP laptop van jou werken met 802.11B. Ziggo heeft dat standaard uitstaan (ik weet 100% zeker dat die vrienden van me d'r nog nooit aangezeten hadden want ik heb "initiele installatie" van dat ding doorlopen 15 maanden sinds ze er wonen).

Of ze een "blabla" of een "blablamini" hebben weet ik niet. Geen verstand van.

TLDR: Het zou zomaar kunnen dat je HP laptop het gewoon doet als je "type wifi" op B/G/N zet bij de wifi-instellingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 30 mei 2023 20:02:15 schreef picsels:
[...]9,1% graaiflatie... The sky is the limit.
En dan ook nog tv aanbieden over de internetverbinding waar je zelf al voor betaald hebt.

Ziggo probeert met aanbiedingen de klanten vast te houden, zoals gratis films. https://www.msn.com/nl-nl/entertainment/film/ziggo-heeft-nieuw-cadeaut…

Op 30 mei 2023 20:02:15 schreef picsels:
[...]9,1% graaiflatie... The sky is the limit.

andere providers compenseren dat nog met een internet snelheidsverhoging om de data van de tv ontvangers te compenseren aan gemiste internet snelheid.

RAAF12

Golden Member

Klopt, ik ging vorige maand gratis over van 50/50 naar 200/200 Mbps glas.

Op 30 mei 2023 20:49:40 schreef RAAF12:
Klopt, ik ging vorige maand gratis over van 50/50 naar 200/200 Mbps glas.

keek net even, maar n upgrade naar 1gbit internet kostte 6€ nogiets de maand extra. verdubbeling van snelheid een dikke euro..

maartenbakker

Golden Member

Ziggo verhoogt ook zo nu en dan de snelheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bapaktus

Special Member

@rew
TLDR: Het zou zomaar kunnen dat je HP laptop het gewoon doet als je "type wifi" op B/G/N zet bij de wifi-instellingen.

Ik ga voorlopig geen instellingen van mijn router/wifi box wijzigen.
Mijn "oude" Ziggo Router (i.c.m. mijn oude Next box en HP notebook) werkt nu (weer) prima, ik hoop dat Ziggo het gebruik van deze router nog lange tijd blijft toestaan. _/-\o_
ruud

Precies. Dat is voor jou de "zekerste" oplossing. Maar voor jou en anderen voor de toekomst, is het iets om in het achterhoofd te houden. Ik heb **** veel tijd er in gestoken om dat suffe dingetje uit te vinden. 't zou mooi zijn als ooit iemand denkt: Wachteffe...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 30 mei 2023 22:47:29 schreef maartenbakker:
Ziggo verhoogt ook zo nu en dan de snelheid.

Zou KPN een prijsverhoging per 1 juli doorvoeren? Vandaag is de laatste kans..

Dit topic is gesloten