Ik heb talloze keren het verschil moeten beoordelen tussen 2.4 en 5Ghz.
2.4 is (en kan) nou eenmaal niet snel. Doe maar eens speedtests. Deze is erg instabiel en klappert enorm.
Het bereik is iets beter en het penetrerend vermogen door muren ook.
Toch is het vaak hinderlijk.
Als ik vroeger, toen ik beide kanalen open had staan, thuis kwam, had ik een magere 2.4 verbinding bij mij thuis op de oprit.
Liep ik dan tussen de coniferen door naar de deur, werd de verbinding al wat beter, maar nog steeds matig en 2.4.
Hij bleef dan ook stug op 2.4 zitten, terwijl de 5Ghz al aanwezig was.
(Ik heb de indruk dat de software van routers zo is ingericht dat ze een "sterkere" verbinding prefeleren boven een snellere verbinding)
Zette ik wifi uit en vervolgens weer aan, pakte hij doorgaans de 5Ghz wel weer.
Meestal ervaar ik bij klanten dat ze kijken naar de snelheid waar men voor betaalt. En dat haalt men niet op 2.4Ghz.
NB ik heb dit ook in de privé sfeef bij ADSL/Glasvezel klanten meegemaakt. Het is Wifi eigen.
Daarom blijf ik erbij dat 2.4 ideaal is voor lampen, dataloggers, appjes, alarmsystemen, omdat het bereik wat verder ligt en die dingen nagenoeg geen datastromen hebben.
Voor alles waar je meer streaming based diensten aan hebt gekoppeld, is 5Ghz beter.
Terug naar de Zonnepanelen logger...
Dikke NoGo omdat hij alleen maar op 2.4Ghz werkte, waar ik op zich niet heel veel problemen mee had, maar ook omdat hij heel primitieve beveiligingen verlangde, waardoor ik hem snel heb geretourneerd.
Wat hetZiggo netwerk betreft...
Dat het oud is, kan kloppen. Maar zolang het de hoge snelheden aankan, is dat geen probleem. De techniek kan het nog jaren aan.
Als ze daar geen vertrouwen in hadden gehad hadden ze niet overal zeer geavanceerde versterkers geplaatst die toch ook weer 15 jaar minimaal meegaan.
Er zijn zéker stukken waarbij individuele kabels aan vervanging toe zijn. Als dat het geval is, wordt dat ook uitgevoerd.
Let wel... Het huidige glasvezelnetwerk wat nu FTTH wordt uitgerold, is ook niet heilig hoor. Ik heb meermalen gezien hoe ze het uitrolden en op sommige punten ligt de bundel vezels zeker niet op diepte.
Wanneer men daar een machine de grond laat open trekken, kan het zomaar zijn dat je een aantal vezels meeneemt.
Ook dat heb ik meegemaakt. Omdat de tracees vaak naast elkaar liggen, wordt een Ziggo kabel ook nog wel eens mee kapot getrokken.
Een Coaxkabel laat zich veel beter repareren dan een Glasvezel. Het is ook niet zo dat ze de vezels, zoals Ziggo en andere partijen in hun hoofdnet doen, door HDPE buizen trekt.
Een buisje ertussen en nieuwe vezels blazen is niet mogelijk. Er moeten dus stukjes worden vervangen met zeer kwetsbare lassen aan weerzijden.
Die lassen moeten dus degelijk worden ingepakt tegen trilling of stress. Anders kunnen ze gemakkelijker weer kapot gaan.
De toekomst zal bij Ziggo ongetwijfeld zijn, dat ze de wijken steeds verder opspitsen en vezels totaan de versterker leggen. Dat is een minimalere investering met veel resultaat.
FTTH is overkill voor de klant.
KPN moest het wel doen omdat het ADSL netwerk op z'n einde liep qua capaciteit.
Delta en aanverwanten legden een compleet nieuw netwerk en kozen daarom terecht voor glas.