Van Ziggo Next Mini naar Humax kan dat?

Dit topic is gesloten

Bapaktus

Special Member

Op 30 mei 2023 22:53:47 schreef rew:
Precies. Dat is voor jou de "zekerste" oplossing. Maar voor jou en anderen voor de toekomst, is het iets om in het achterhoofd te houden. Ik heb **** veel tijd er in gestoken om dat suffe dingetje uit te vinden. 't zou mooi zijn als ooit iemand denkt: Wachteffe...

Ik heb wel je verhaal opgeslagen én uitgeprint. Waarschijnlijk in de nabije toekomst noodzakelijk te gebruiken :(
Ik had ook gezocht op de diverse Ziggo forums, maar geen juiste informatie gevonden.
Ik vind het trouwens vreemd dat de Ziggo monteur, óók na het telefonisch contact opnemen met zijn leiding gevende, niet in die richting heeft gezocht. Meer dan "die man moet maar een moderne laptop kopen" kreeg die monteur niet te horen. |:(
ruud

Op 29 mei 2023 15:59:13 schreef Eus18:
Heb deze week van Ziggo een Next Mini kastje ontvangen. Dit kastje ontvang het signaal via WiFi of ethernet kabel en moet met HDMI op mijn tv aangesloten worden.
Nu heb ik ook een Humax waarmee we programma’s opnemen.
In de aangegeven situatie van Ziggo gaat dit dus niet meer.
Is er een manier om het uitgangspunt signaal van het Next Mini kastje op de signaal ingangspoort van mijn HDMI te krijgen zodat ik gewoon weer kan blijven opnemen?

Mijn manier om op te nemen,aleen alle standaard zenders 1,2,3 rtl 4 5 sbs6 enz.,klein paket van Ziggo digitaal via de kabel (coax) 28,50 euro met een extra spliter voor de Humax werkt perfect.
Op nemen via de Humax met timmer als ge niet thuis bent
En om toch alle zenders te kunnen zien op tv voetbal films enz. stream ik met een hdmi multimediaspeler (wel eentje met genoeg geheugen en snelle cpu) via internet glasvezel werkt super!

misschien een tip ergens 44444 intypen in plaats van 55555.
Dan geeft de humax free to air zenders weer.
weet het aantal van de getallen niet :)
gewoon de 5en vervangen voor 4.
ook handig als je een oude tuner wilt gebruiken als "radio" voor in de schuur

Op 31 mei 2023 15:31:54 schreef knutsel10:
misschien een tip ergens 44444 intypen in plaats van 55555.
Dan geeft de humax free to air zenders weer.
weet het aantal van de getallen niet :)
gewoon de 5en vervangen voor 4.
ook handig als je een oude tuner wilt gebruiken als "radio" voor in de schuur

Nee dat gaat niet werken wel dit!

Om alle zenders te kunnen vinden en de elektronische programma gids (EPG) goed te laten
functioneren op Humax, is het van belang de juiste instellingen te gebruiken.
Elke provider gebruikt andere “operator settings” om de zenders te vinden en de EPG op een juiste
wijze weer te geven. Daarom dienen deze instellingen eerst veranderd te worden. Volg onderstaand
stappenplan om de Humax naar een andere operator te veranderen:
Stap 1
Druk op de menu-knop van de afstandsbediening van uw Humax en ga naar het menu “instellingen”
Stap 2
Kies in dit menu de optie “Systeem” en daarna “Status”
Stap 3
Toets vervolgens aaneengesloten de volgende kleurcombinatie op uw afstandsbediening van de
Humax: rood, groen, geel, blauw, groen, geel, blauw
Stap 4
Je komt nu in een verborgen menu. Hier zet Je de “dynamic update” op OFF en stelt u de “operator
setting” in op NONE
Nu kun je via de gebruikelijke manier (klik hier) de digitale zenderkanalen op uw Humax opzoeken.
Zodra alle zenders zijn gevonden (basiszenders) en u door de kanalen heen zapt, kan het even
duren (in sommige gevallen wel 5 tot 10 minuten) voordat de EPG volledig is gevuld.

@ broertje jan, ik ga het uitproberen!!

@knutsel10, die optie is er al een jaar niet meer, dat waren de SD kanalen en die zijn er uit..

Werkt dit ook bij Ziggo als de Humax indertijd opeens alleen HD zenders vindt en de SD zenders weglaat?

Op 31 mei 2023 19:04:46 schreef smd:

@knutsel10, die optie is er al een jaar niet meer, dat waren de SD kanalen en die zijn er uit..

de SD kanalen waren de standaard zenders die je zonder digi tv abo kon zien. wil dat zeggen dat nu de HD kanalen de standaard kanalen zijn zonder een extra zender abo?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 mei 2023 21:07:27 schreef pararuud:
Werkt dit ook bij Ziggo als de Humax indertijd opeens alleen HD zenders vindt en de SD zenders weglaat?

Licht eraan wat voor Humax je nog hebt,meeste wel..Let wel op als je dat gaat doen dat je wel eerst de antenne van de Humax er af laat als je in het verborgen menu gaat,en niet de fabrieks instellingen meer gaan gebruiken anders gaat de humax weer blokkeren en kun je weer van voren af aan beginnen.
Kijk al jaren zo met de Humax,opnemen gaat dan ook goed,heb de Humax 5200c met 500g harde schijf er ingezet voor dagen lang op te nemen.

RAAF12

Golden Member

Op 31 mei 2023 11:42:25 schreef RAAF12:
[...]

Zou KPN een prijsverhoging per 1 juli doorvoeren? Vandaag is de laatste kans..

Beetje OT maarrrr Ja dus! https://tweakers.net/nieuws/210328/kpn-verhoogt-prijzen-internet-per-1

Er is ook te shoppen bij andere aabieders die de fiber van de KPN gebruiken. Meestal switch ik elk jaar van aanbieder (jaar of 6) i.v.m de instapkorting. De 200/200 Mbps doet het hier prima. Hele lage ping het gaat als de brandweer ook op de laptop en de telefoon. Snel de coax kabelboeren zoals Ziggo, indien mogelijk, elimineren!

Niks mis met coax kabelboeren, maar als ze niet op prijs en niet op aanbieden van DVB-C concurreren is het snel einde verhaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zal ik mij er als Ziggo technicus eens mee bemoeien? ;-)

-JE kunt gewoon een Humax 5300 als radio gebruiken. Inderdaad 4x4 invullen bij de netwerk ID.
Wel op letten dat wanneer je de box uitgezet hebt en na enige tijd weer aan, dat hij dan naar standje TV gaat. Dan moet je met de AB weer even op TV/Radio drukken. Of op het muzieknootje, bij oudere modellen.
Zolang er DVB-C dragers zijn werkt dat.
-Een HDMI signaal oppikken om op te nemen met een Humax5200 of 5050 lukt inderdaad niet.
-Een "Grote" next heeft 2 modellen. Een met en één zonder 3.5mm Jackplug audio uitgang. Ze werken beiden via DVB-C kanalen maar voor alle interactieve diensten heb je een internetverbinding nodig.
Het wifibereik van die dingen is best wel goed, wat ook geldt voor zijn kleine mini, die álles IP based doet.
-Is je wifi slecht, zijn er wel de nodige materialen voorhanden om dat beter te krijgen, hoewel de woning dat aan moet kunnen. Let wel! Dit is GEEN provider gerelateerde issue. Is de ene provider beroerd met wifi, is de andere dat ook.
Behoudens dat de basisvoorwaarden goed zijn. Dus geen verlengde kabels of whatever in geval van Ziggo. En uiteraard staat het invoerpunt hier ook buiten. Heb je de modem in de woonkamer omdat daar de kabel binnen komt, zal deze beter zijn dan de glasvezel- of ADSL/telefoonaansluiting in de meterkast, wanneer je in de woonkamer wilt internetten.

Wat de prijsverhoging en de snelheid verhoging betreft...
Je bent vrij om een stap terug te zetten.
Laat je niet gekpraten met "je móet dit en je móet dat", wat alle providers doen.
Ik ken zat mensen die met een gemiddeld jong gezin met 100/30 goed uit de voeten kunnen. Dat is ongeveer 10,- goedkoper dan een 350/35 abo.

Wat die dongles betreft...
Ik heb zelf ook een Solarphone(?) ding gehad wat ik op mijn omvormer kon zetten. Dat ding werkte alleen met 2.4Ghz, met behoorlijke restricties tav lengte van het wachtwoord en welke karakters hij aankon.
Het kwam er op neer dat ik mijn wachtwoord moest aanpassen om die meuk te laten draaien.
Zeer primitief en de omgedraaide wereld.
Ik heb daarom een UTP variant gekocht en die verbonden met mijn Deco Mesh set. Daarvoor moest ik 1 van de pods verplaatsen (of een langere UTP kabel trekken, maar ik koos gemakshalve voor de eerste optie). Deze Pod is nu draadloos in mijn netwerk opgenomen. PRobleemloos voor deze datastroom.
2.4 is achterhaald en alleen maar handig voor MQTT verbindingen als voor lampen, deurbellen, dataloggers etc. Streamen moet je niet willen doen met die dingen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
RAAF12

Golden Member

Dat is natuurlijk lariekoek 2.4GHz is best bruikbaar

Google:

Under ideal conditions, a 2.4 GHz Wi-Fi router can support speeds up to 450 Mbps, some up to 600 Mbps. Under ideal conditions, a 5 GHz Wi-Fi router can support speeds up to 1300 Mbps.

Familie Doorzon met 2 pubers kan er idd wel eens moeite mee hebben op de 2.4GHz band. Het is een beetje tricky om daarmee de hele 2.4GHz band af te serveren. Ik heb laatst nog even een oude WRT54G aangesloten en dat viel me niet tegen op de 200/200Mbps glasvezel van de KPN. Coax kabelboeren moeten zo snel mogelijk het veld ruimen. Maar dat is een mening <G>

het cai coax net is intussen ook een 35-40 jaar oud in veel plaatsen. nog best storingsgevoelig mbt oxidatie in de EV enz. als straks alles internet gebaseerd is kan het best zijn dat ziggo op de glasvezel erbij komt en begint in dorpen cai netten af te stoten om van het onderhoud af te zijn, iets wat kpn nu ook doet met de kopernetten en telefooncentrales..

Dat is natuurlijk lariekoek 2.4GHz is best bruikbaar

Google:

Ik heb laatst nog even een oude WRT54G aangesloten en dat viel me niet tegen op de 200/200Mbps glasvezel van de KPN. Coax kabelboeren moeten zo snel mogelijk het veld ruimen. Maar dat is een mening <G>

een wrt54G, stukje prehistorie intussen. als je dat ding als router gebruikt op een 200mbps verbinding gooi je meer als je halve snelheid weg, die dingen hebben nog een 100mbps WAN poort welke bij 80mbps wel ophoud. om iets aan glasvezel te hebben is een router met gigabit WAN poort wel nodig.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 2 juni 2023 20:18:49 (45%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

In mijn situatie voldeed het prima maar ik ben ook geen power user. Zal eens kijken wat Speedtest doet via die router!

Ik heb talloze keren het verschil moeten beoordelen tussen 2.4 en 5Ghz.
2.4 is (en kan) nou eenmaal niet snel. Doe maar eens speedtests. Deze is erg instabiel en klappert enorm.

Het bereik is iets beter en het penetrerend vermogen door muren ook.
Toch is het vaak hinderlijk.
Als ik vroeger, toen ik beide kanalen open had staan, thuis kwam, had ik een magere 2.4 verbinding bij mij thuis op de oprit.
Liep ik dan tussen de coniferen door naar de deur, werd de verbinding al wat beter, maar nog steeds matig en 2.4.
Hij bleef dan ook stug op 2.4 zitten, terwijl de 5Ghz al aanwezig was.
(Ik heb de indruk dat de software van routers zo is ingericht dat ze een "sterkere" verbinding prefeleren boven een snellere verbinding)
Zette ik wifi uit en vervolgens weer aan, pakte hij doorgaans de 5Ghz wel weer.

Meestal ervaar ik bij klanten dat ze kijken naar de snelheid waar men voor betaalt. En dat haalt men niet op 2.4Ghz.

NB ik heb dit ook in de privé sfeef bij ADSL/Glasvezel klanten meegemaakt. Het is Wifi eigen.

Daarom blijf ik erbij dat 2.4 ideaal is voor lampen, dataloggers, appjes, alarmsystemen, omdat het bereik wat verder ligt en die dingen nagenoeg geen datastromen hebben.
Voor alles waar je meer streaming based diensten aan hebt gekoppeld, is 5Ghz beter.

Terug naar de Zonnepanelen logger...
Dikke NoGo omdat hij alleen maar op 2.4Ghz werkte, waar ik op zich niet heel veel problemen mee had, maar ook omdat hij heel primitieve beveiligingen verlangde, waardoor ik hem snel heb geretourneerd.

Wat hetZiggo netwerk betreft...
Dat het oud is, kan kloppen. Maar zolang het de hoge snelheden aankan, is dat geen probleem. De techniek kan het nog jaren aan.
Als ze daar geen vertrouwen in hadden gehad hadden ze niet overal zeer geavanceerde versterkers geplaatst die toch ook weer 15 jaar minimaal meegaan.
Er zijn zéker stukken waarbij individuele kabels aan vervanging toe zijn. Als dat het geval is, wordt dat ook uitgevoerd.
Let wel... Het huidige glasvezelnetwerk wat nu FTTH wordt uitgerold, is ook niet heilig hoor. Ik heb meermalen gezien hoe ze het uitrolden en op sommige punten ligt de bundel vezels zeker niet op diepte.
Wanneer men daar een machine de grond laat open trekken, kan het zomaar zijn dat je een aantal vezels meeneemt.
Ook dat heb ik meegemaakt. Omdat de tracees vaak naast elkaar liggen, wordt een Ziggo kabel ook nog wel eens mee kapot getrokken.
Een Coaxkabel laat zich veel beter repareren dan een Glasvezel. Het is ook niet zo dat ze de vezels, zoals Ziggo en andere partijen in hun hoofdnet doen, door HDPE buizen trekt.
Een buisje ertussen en nieuwe vezels blazen is niet mogelijk. Er moeten dus stukjes worden vervangen met zeer kwetsbare lassen aan weerzijden.
Die lassen moeten dus degelijk worden ingepakt tegen trilling of stress. Anders kunnen ze gemakkelijker weer kapot gaan.

De toekomst zal bij Ziggo ongetwijfeld zijn, dat ze de wijken steeds verder opspitsen en vezels totaan de versterker leggen. Dat is een minimalere investering met veel resultaat.
FTTH is overkill voor de klant.
KPN moest het wel doen omdat het ADSL netwerk op z'n einde liep qua capaciteit.
Delta en aanverwanten legden een compleet nieuw netwerk en kozen daarom terecht voor glas.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
RAAF12

Golden Member

Hmm werkt best goed op een Linksys WRT54G, plain vanilla.

Niks klappert en het gaat als de brandweer.

Alles via een 200/200Mbps fiber. Ziggo sucks big time :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 31 mei 2023 19:04:46 schreef smd:

Vreemd dat het bij mij wel werkt tot nu toe

In de noordkop is er alleen nog maar HD te vinden ( via Smartcard), gehele SD pakket is pleiterik

Op 5 juni 2023 09:55:56 schreef RAAF12:
Hmm werkt best goed op een Linksys WRT54G, plain vanilla.

Niks klappert en het gaat als de brandweer.

Alles via een 200/200Mbps fiber. Ziggo sucks big time :-)

[bijlage]

Wauw...
100/100 op een 200 Mbit verbinding...
Waar laat je de andere helft?
Ziggo geeft je -zeker tot 400Mbit/s- waar je voor betaalt.
Op 5Ghz, welteverstaan.

Hogere snelheden kan mijn apparatuur niet bijbenen dus kan ik dat onvoldoende beoordelen.

Op 2.4 haal je daar met een beetje geluk 60down max over.
Nog even en dan wordt de retourband, die nu tussen 5 en 65Mhz zit, vrijgegeven tot 250Mhz.
Met dank aan het opgeven van de FM band. ;-)
Dan gaat de upload bij Ziggo ook een paar keer over de kop.
Niet dat het veel wordt gebruikt/aangesproken, maar er zijn altijd elementen die claimen dat te moeten gebruiken.

Sine

Moderator

Op 11 juli 2023 12:40:07 schreef Fantomaz:
[...]

Wauw...
100/100 op een 200 Mbit verbinding...
Waar laat je de andere helft?
Ziggo geeft je -zeker tot 400Mbit/s- waar je voor betaalt.
Op 5Ghz, welteverstaan.

Eehrm, dat was 100/100 op 2.4GHz wifi. Daar mag je niet over zeuren dacht ik.
Dat een connect box in de stress gaat als je dat probeert kan ik ook niet helpen (nouja, kan ik wel .. in bridge gooien en de rest zelf regelen)
Overigens welk abbo je bij ziggo ook neemt, 100 up gaat je niet lukken. Een latency van 4ms ook niet overigens.

Zo is er overal wel wat ;)

100Mbit haal je niet op een 2.4 verbinding.
Ik heb meerdere wifi routers of accesspoints gezien die -bedraad- verbonden waren met een Ziggo modem, die via 2.4 niet over de 50 kwamen, maar probleemloos de abo vorm van 400Mbit doorgeven.
Dus is het niet Ziggo of Ziggo-(wifi)modem gerelateerd.

Apple is overigens wel beste 2.4 gebruiker die ik meemaak.
Ik ben zeker geen apple fan, maar die kon er soms wel 80 uit persen.

Gek genoeg was het vaak zo dat wanneer ik een apparaat had wat uitsluitend op 2.4 kon draaien, deze een hogere snelheid aan kon, dan wanneer het dual band geschikt was.
Dit gebeurde ook wanneer ik de 5Ghz band uitzette op de modem (omdat er altijd wappies zijn die "5G" (5th generation) en "5Gig" (5Gigahertz) niet uit elkaar kunnen houden).
Dus wanneer er geen 5Ghz alternatief was, viel de 2.4Ghz een stuk hoger uit.
Ook hier weer niet over de 85Mbt/s (ongeveer, meende ik me te herinneren.)

[edit]
aanvulling

Op 11 juli 2023 14:09:32 schreef Sine:
Overigens welk abbo je bij ziggo ook neemt, 100 up gaat je niet lukken.

Volgens mij is 90up inmiddels het hoogste wat ik tegen kom.

Nog even en dan gaat wordt de retourband verruimd voor OFDMA kanalen en wordt de upstream verhoogd tot ?
Ik probeer me applicaties in te denken bij mensen die dat écht nodig zouden hebben.
MEnsen die in de grafische industrie of in de filmwereld zitten en steeds RAW bestanden moeten uploaden. Daarbuiten is het alleen maar fancy en onnodig.
Ze zullen er zijn, maar ZEER marginaal.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op woensdag 12 juli 2023 11:57:02 (26%)

bprosman

Golden Member

Ik probeer me applicaties in te denken bij mensen die dat écht nodig zouden hebben.
MEnsen die in de grafische industrie of in de filmwereld zitten en steeds RAW bestanden moeten uploaden. Daarbuiten is het alleen maar fancy en onnodig.
Ze zullen er zijn, maar ZEER marginaal.

Cloud backup

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 12 juli 2023 12:05:24 (99%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 juli 2023 11:52:04 schreef Fantomaz:
100Mbit haal je niet op een 2.4 verbinding.

[...]

Nonsens, ik haal ruim over de 100mbit/s met 802.11n op 2.4GHz in een drukke flat. Wel met een hoogwaardige access point (Aruba AP105) en deze is best oud. Wel is het na een paar meter ervandaan al een stuk trager, vooral door de vele netwerken in de buurt. Als je nog 802.11a/g meuk gebruikt, ja dan kom je niet ver.

Hier zie je de maximum en realistische snelheden. https://megasnel.nl/de-verschillende-soorten-wifi/

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 12 juli 2023 14:06:31 schreef Benadski:
[...]

Nonsens, ik haal ruim over de 100mbit/s met 802.11n op 2.4GHz in een drukke flat. Wel met een hoogwaardige access point (Aruba AP105) en deze is best oud. Wel is het na een paar meter ervandaan al een stuk trager, vooral door de vele netwerken in de buurt. Als je nog 802.11a/g meuk gebruikt, ja dan kom je niet ver.

Hier zie je de maximum en realistische snelheden. https://megasnel.nl/de-verschillende-soorten-wifi/

Ik ben het nog niet tegengekomen.

Op 12 juli 2023 12:03:51 schreef bprosman:
[...]
Cloud backup

uitzonderlijk dat mensen dat gebruiken.
Het overgrote deel van de internetgebruikers die ik beroepsmatig tegenkomen hebben een huis-tuin-keuken verbruik en maken geen aanspraak op een hoge upload.

Mensen die dat wel willen, nemen dan een snellere verbinding en lijken te willen betalen voor die paar keer per dag dat ze bestanden versturen.
Dat kan... Maar je betaalt er ook voor.

Dit topic is gesloten