brains
Special Member
Misschien is deze vraag op het randje van wat hier gesteld mag worden. Als dat zo is, mijn excuses ervoor. (Mag hij dan naar de koffiecorner verplaats worden?)
Ik zit met het volgende. Mijn broer (hij heeft autisme en wil altijd alles zeer gedetailleerd uitzoeken maar dat is volgens mij herkenbaar voor meerdere hier
) is aan het onderzoeken voor mogelijk een nieuwe electrische fiets te kopen. Hij wil veel verder kunnen fietsen dan met zijn eigen.
Maar ze zijn behoorlijk duur geworden sinds dat hij de zijne heeft aangeschaft.
Bij zijn zoektocht kijkt hij ook naar mogelijk 2de hands fietsen i.v.m. zijn budget.
Maar hij vroeg zich af, hoelang zou een middenmotor nu mogelijk mee kunnen gaan? Er zit daar veel tandwielen en mechanica in. In tegenstelling tot zijn voorwiel motor. En als de motor versleten is schijnt dat vervangen niet evident is omdat de motor onderdeel is van het frame.
En valt daar iets over te zeggen, heeft iemand daar toevallig meer informatie over of evt ervaring met defecte?
je hebt volgens mij nu 2 grote merken erin. Bafang en Bossch. In de Bossch heeft hij meer vertrouwen omdat die al veel langer bezig zijn met de ontwikkeling van middenmotors. Bafang is pas relatief kort op de markt en hoe zijn de chinezen in de ontwikkeling ervan?
De fiets die hij heeft is al zeker 8 jaar oud en de accu houdt het maar beperkt vol. Hij is nu aan het kijken, nieuwe accu, oude laten hercellen maar dat is eigenlijk zonde want gaat nog wel 25-30km mee of een andere kopen met een stuk grotere accu. Hij is alle mogelijke opties aan het afgaan.
Misschien niet helemaal een antwoord op jouw vraag, maar een vriend van mij heeft een speed pedelec met middenmotor. Zo'n ding dat 40 km/uur kan en mag.
Toen ik hem laatst sprak, noemde hij als nadeel van een middenmotor dat de kracht van de motor wordt overgebracht via de tandkrans voor, ketting en cassette achter. Die slijt daardoor wel sneller als bij een gewone fiets, met wat hogere kosten als gevolg.
Bij een fiets met voor- of achterwielmotor zou je dat niet hebben.
De oude accu laten reviseren of hercellen kan een optie zijn als de nieuwe cellen meer capaciteit hebben dan de oude cellen toen ze nog nieuw waren (en die kans is vrij groot) dan kun je er automatisch meer kilometers mee fietsen. Voor de zekerheid, overleg eerst met meerdere accu revisie bedrijven wat de mogelijkheden zijn voor het merk fiets en de betreffende accu.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op 8 juni 2023 14:49:12 schreef Henk H.:
Misschien niet helemaal een antwoord op jouw vraag, maar een vriend van mij heeft een speed pedelec met middenmotor. Zo'n ding dat 40 km/uur kan en mag.Toen ik hem laatst sprak, noemde hij als nadeel van een middenmotor dat de kracht van de motor wordt overgebracht via de tandkrans voor, ketting en cassette achter. Die slijt daardoor wel sneller als bij een gewone fiets, met wat hogere kosten als gevolg.
Bij een fiets met voor- of achterwielmotor zou je dat niet hebben.
Die nadelen heb ik op mijn e-bike allemaal niet, omdat hij uitgerust is met een speciale riem. Onderhoudsvrij, traploze naaf versnellingen achter.
Die riemen hebben ook het eeuwige leven niet (zeker niet als je af en toe met de motor uit fietst), en de stang in dat stuk van je frame moet demonteerbaar zijn voor de vervanging. Het zal me benieuwen of dit niet een zwak punt zal blijken later in het leven van de fiets, zeker als hij wat meer buiten gestaan heeft. Die traploze naaf hoor ik weinig mis mee behalve van de wat sterkere mensen. Het rendement is wel iets lager, maar dat is voor de meeste fietsen die ik zie niet de voornaamste bron van vermogensverlies.
@TS: Ik heb zelf geen elektrische fiets, maar ik begreep dat een middenmotor fijner fiets omdat je geen werking op het stuur hebt van je aandrijving, wat logisch klinkt. Weet je broer dat?
In elk geval geloof ik niet dat Bafang zo een drama zou zijn, Bosch heeft ook zijn kuren en die Duitsers liften best vaak mee op een bijna universele "made in Germany"-lofzang, maar ik zie die eminente positie al een jaar of 20 niet echt terug in hun producten.
Shimano maakt ook middenmotoren, en ik heb stiekem hoop dat ze daar nog wel redelijk lang vervangingsonderdelen voor zullen maken. Voor hun naven kon je vaak nog best wel lang een nieuw binnenwerk kopen (al genereren ze veel verschillende revisies) en oud schakelmateriaal is nog steeds compatibel. Ze steken minder tijd in allerhande copyright geneuzel, dus ik speculeer dat je daar wellicht in de toekomst minder gezeik mee hebt.
Ik zou eerder zoeken naar iets repareerbaars dan iets dat eeuwig meegaat, want dat laatste blijkt keer op keer lastig.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Eeuwig leven had ik niet genoemd, niks heeft het eeuwige leven. Maar ze gaan wel langer mee dan een ketting.
ik rijd nu al een 30 000km met een bafang BBS01 in mijn 60kg zware ligfiets.
daar is vorige week de clutch van kapot gegaan (ik kon nog wel trappen, maar de ketting ging niet meer mee met de pedalen.
vervangingsonderdeel 20€ en kan weer verder.
bij bosch motoren ken ik er toch genoeg die binnen de 2jaar een vervangmotor krijgen omdat de oude lawaai maakt. die dingen zitten dan rond de 10-15 000km.
bij veel ebikes en speed pedelecs valt het me op dat er motorproblemen of accu problemen zijn waarbij de fiets minder dan 20 000km heeft. met 50km per laadbeurt en 500 laadbeurten, zou je dus minstens 25 000km moeten halen. aangezien de meeste toch een autonomie hebben van 80-150km kan het dus niet zijn dat de accu zo snel kapot gaat.
je ketting en cassette achteraan zien veel af van middenmotor, zeker als je 9-10speed hebt zitten.
ik heb een nexus 8 naafversnelling in het achterwiel waardoor ik dus 1 dik staal tandwiel hebt en een KMC Z1 wide single speed ketting. bij mij gaat de ketting ongeveer 10-12 000km mee.
hub motoren en zeker de voorwiel versies hebben ook tandwielen zitten van nylon. dus die gaan volgens mij even snel slijten.
het voordeel van middenmotor, is dat je bergop op vertrek uit stilstand valzelf lichter schakelt en de motor dus altijd op zijn ideale toerental houd;
Rijd je bv met een speed pedelec achterwiel motor die gemaakt is voor 45km/h en je rijd er continue mee aan 25km/h, dan draait die motor op zijn halve toerental en moet dan ook alle koppel daar halen. met beperktere koeling. daarom zijn die hub motoren zoveel krachtiger en verbruiken ook zoveel meer accu
Bafang is meer open, denk aan sparta en bosch voor elk dingetje naar de fietsenmaker.
Bafang schermpje stuk, nieuwe bestellen en rijden.
Bosch heeft een poos gehad dat de tanden braken in de motor (plastic) .
En is dus ook niet altijd het beste.
Inderdaad geeft een middenmotor meer kracht op de ketting en tandwielen, daar heeft een achterwielmotor geen last van.
Een voorwiel motor is mijn inziens een no-go
Een vsnaar rekt in het begin veel, en slijt daarna rustig verder.
Ik heb vroeger een vespa gehad en had een reserve poelie en vsnaar onder het zadel met het nodige gereedschap en reserve bouten en moeren.
Alles kent zijn voor en nadelen. Ik kan alleen zeggen struinen de forums af tweakers heeft fiets topics met mensen die door weer en wind fietsen met hun elektrische fiets en alles netjes vermelden aan onderhoud.
Het open karakter en de prijs heeft mij en mijn vrouw een bafang doen kopen. Tot op heden nog geen spijt van.
Beide fietsen tot op heden geen problemen.
Ik zou ook een open systeem aanraden.
Bij Sparta moet alles cryptografie aangemeld worden bij het moederschip. Je kan niet eens je licht aanzetten zonder display.
Als er over 10 jaar 24V 20Ah accu's van 300 gram kan kopen dan zou het fijn zijn dat je zoiets gewoon aan je fiets kan plakken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bosch heeft een poos gehad dat de tanden braken in de motor (plastic) .
En is dus ook niet altijd het beste.
Het blijft altijd een afweging.
Plastic is goedkoper en geruisarmer. Metaal is steviger, maar meer geluid en duurder...
ja, ALS de plastic leverbaar blijft.
veel van die ebike fabrikanten zorgen ervoor dat je niet aan die onderdelen geraakt en maar de complete motor moet vervangen.
en elke 5-10jaar veranderen ze van model dat je dan ook een andere fietskader mag aanschaffen, want de nieuwe motor past niet in het oude frame.
makkelijkste van al bouw je gewoon je eigen fiets om naar ebike, met je eigen accu, display en motor. als je dan bafang hebt, is gewoon ALLES van onderdelen te verkrijgen
zou nogal erg zijn dat je met je auto bij de dealer gaat voor nieuwe bougies: sorry meneer, jouw type motor wordt niet meer geproduceerd en bougies bestaan er niet meer. je kan wel je motor veranderen of een nieuwe fiets kopen. beste is een nieuwe fiets, want je brandstofpomp is ook een ouder model en we gaan stoppen met dat soort benzine ook
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zal niet meer zo lang duren als alles elektrisch wordt. Kom je bij een tankstation: Maar meneertje toch, fossiele brandstoffen verkopn we niet meer en lithium is ook al uit den boze, dus zijn we overgaan op Brinta, dat sterkt de benen!
BTW: Wat weet en denk jij over Bion-Ex motoren?
Mijn bezwaar is dat je niet het voordeel hebt van je verzet omdat de motor in het achterwiel zit, maar wel het voordeel dat je helling af de accu bijlaadt.
benleentje
Golden Member
Maar hij vroeg zich af, hoelang zou een middenmotor nu mogelijk mee kunnen gaan?
Een elektromotor zelf zoals bv een 3 fase motor die gaan bijna onbeperkt mee en dan bedoel ik enkel de spoelen en het kortsluitanker, mits je stroom bewaakt en zorgt dat de stroom nooit langdurig te hoog is.
Enkel de lagers die moeten wel eens vervangen worden.
Als er dan bv koolborstels, elektronica, tandwielen inzitten dan wordt het een ander verhaal. Met goed onderhoud zou het dan ook heel erg lang mee moeten gaan. Maar soms wil de uitgaande as van een motor ook direct het tandwiel zijn, dus de as zelf is gefeest als een tandwiel, of is de behuizing zelf ook een deel van de tandkrans, dan ben je maar afhankelijk van of het leverbaar is en tegen welke prijs.
Het is dus meer de bouwkwaliteit, verkrijgbaarheid van onderdelen en prijs ervan hoe lang iets mee kan gaan.
Op 14 juni 2023 19:03:12 schreef fcapri:
je kan wel je motor veranderen of een nieuwe fiets kopen. beste is een nieuwe fiets,
Inderdaad op die fiets! Verkoop of ruil je ouwe fiets in voor een nieuwer model. Op een ouwe fiets moet het leren in een mooi Nederlands gezegde en daarna pak je een nieuwe.