Diepvries bosch GSN29VW30 doet opeens niets meer.
Ondertussen motor rechtstreeks aangesloten en werkt dan printplaat er uit gehaald weerstandje stuk? Wat kan de oorzaak zijn? Alleen weerstand vervangen?

Dit is eeen klassiek gevalletje electronica voeding defect. Helaas zijn de foto's niet scherp genoeg. Maak eens foto's in close up met veel licht en parkeer die op bijv. google photo in de originele grootte.

Maak de link openbaar en plaats hem hier

Waarschijnlijk is de LNK chip defect en die heeft de beveiligingsweerstand opgeblazen. Ik zie op de inductor vlak bij de LNK chip een inductor zitten met een gele bubbel, die is dan ook defect.
Er is dus geen electronica voeding om relais te schakelen. Vandaar dat de compressor het wel doet op een vreemde voeding.

Dus maak eens detailfotos's van de de componenten rondom de LNK.

Weerstanden inductoren chip zelf en diodes.En meet ook de doides door.

hey Lampje,
Ik ben hier maar een leek in elektronica.
Ik heb nog enkele foto's genomen is dit ook goed?
Een weerstand enzo vervangen dat lukt mij wel doormeten? ik heb eem multimeter maar waardes?
[attachment=4]

Met "doet opeens niets meer" vermoed ik dat je totaal dood bedoeld? Geen ledjes of lampjes?

Meet de 27 ohm weerstand na. (Rode cirkel)

Meet tss de 2 gele. Welke waarde?

TNY304 is niet de beste chip helaas. Opgepast waar je een andere zou bestellen moest die stuk blijken. Een betrouwbare kopen v kekende leverancier.

ericn,
Ok de weerstand uitmeten: multimeter instellen op?
De lnk uitmeten multimeter instellen op?
Ik leer hier elke min bij?

Dan ga je een foto van je meter moeten geven.

Die lijkt me in de juiste stand te staan

Geef de meetwaarden van:
1. De 2 meetpennen tegen elkaar (nooit vertrouwen op een meetinstrument. Het is niet alleen meten is weten maar ook weten wat je meet)
2. De weerstand(rood)
3. Op het IC, de 2 gele punten.

Dit is de diodestand op je meter moest ernaar gevraagd worden.

Steeds een meting in de 2 richtingen uitvoeren. Dwz de pennen op hetzelfde onderdeel wisselen zodat de meetstroom er in een andere richting door gaat.

Pennen tegen elkaar geeft 00,1en schommelt naarvele verschillende waarden .. maar stopt op 0,1

De gele cirkels (lnk) geeeft74,4aan

De rode cirkel geeft 0aan

Bedoel je met de rode meting OL op je scherm? Of nul?

De pennen tegen elkaar klopt

De 74,4 is dat ohm of kohm? Je hebt een auto range meter dus dat moet je bijkomstig mee aflezen op je scherm

Meet deze 2 diodes eens uit. Meter op diode stand. In 2 richtingen meten dus je bekomt 4 metingen.

Op je scherm staat nu OL mohm(rechts in het mini)
Dit wil zeggen dat je meter een OverLoad detecteerd. Vertaald wil dit zeggen dat hij boven zijn meetbereik zit en niets meet in het megaohm bereik. Oneindige meting dus.

74,4 ohm

2diodes en mijn multimeter op diodestand

1,191v pennen gewisseld zelfde diode 389v

Andere diode de onderste van op foto geeft even 1,908aan en dan springt multimeter op .OL

IC is dan overleden. De diodemeting ligt nog enigszins binnen tolerantie.

Hoe zit het met de weerstand?

Oranje: de bovenkant vd electrolytische condensatoren behoort mooi vlak te staan. De scheurbeveiliging in de vorm van een K is nog recht/vlak?

Paars: een aantal weerstandjes. De gemeten ohmse waarde (meter ohmse stand) moet overeen komen met de waarde op de weerstandjes (code). Het zou kunnen dat je best pas nameet als het IC eruit gesoldeerd is.

Blauw. Een koperspoel. Behoor laagohms te meten.

Rood. Weer 2 diodes en dus 4 metingen.

Geel: nog een diode

Condensatoren zijn mooi vlak bovenkant.

Ik ga even naar de winkel mijn excuses ik meet straks verder alvast bedankt

.

[Bericht gewijzigd door fabrice op (100%)]

als er gewoon voeding op de lnk304 komt, dan denk ik dat die gewoon dood is. die ic's hebben vaker issue met warmte, dan gaan ze stuk zonder de bekende zwarte plekken..

Ga er maar vanuit dat zowel de veiligheidsweerstand, de inductor met de gele lekkage, en de LNK allemaal defect zijn.

Deze onderdelen zijn niet zo duur, maar je moet wel ervaringen hebben met het solderen van de LNK, want je moet alle poten wel gelijktijdig verwarmen, want de printsporen zijn erg teer.

Volgens foto de rode aangeduid geeft de ene 00 aan en de andere 295

De blauwe aangeduid 1,8 ohm
Geel 408ohm
Paars 11,84

Welke moet ik allemaal vervangen?