Opgave: monteer een print, ruwweg euroformaat of iets kleiner, tegen een frontplaat. Haaks erop, zodat bv. een standaardpotmeter "op natuurlijke wijze" op de print gemonteerd wordt, en tegelijk met de moer tegen de frontplaat komt.

Een klein printje kan misschien enkel aan die potmeters hangen, maar als het wat groter wordt en/of als er veel mechanische belasting voorzien wordt, bv. regelmatig transport met de bijhorende trillingen, dan is enige verdere ondersteuning toch aangewezen. Ik was al begonnen met geleiders te tekenen in openscad, toen ik me afvroeg of er zo niets te vinden is in de markt. Dat viel aardig tegen, zelfs bij Ali vond ik enkel dit https://www.aliexpress.com/item/32999857045.html en dat is naar Ali-normen nog aardig aan de prijs. Dan zet ik ruim zo graag de 3d-printer in gang.

Of hoe doen anderen dat?

Je kunt de print op een L-profiel monteren, zodat die horizontaal ligt, desgewenst met afstandsbusjes om de printsporen vrij te houden) Het L-profiel bevat eveneens gaten voor de schroefdraad van de potmeters. Het L-profiel komt dan met de schroefdraad van de potmeters meteen vast aan het front.
Een tweede mogelijkheid is om dezelfde constructie te gebruiken en het L-profiel met afstandsbusjes monteren op het front. De moeren van de potentiometers zitten dan achter het front en dan heb je de mogelijkheid om kleine knoppen te gebruiken, zonder dat de potmetermoeren in zicht komen.
L-profiel heet ook wel hoeklijn.

Dankje. Ik heb ooit wel zo'n dingen gedaan, maar 12-16 cm print die daar in de diepte hangen te zwabberen vind ik toch niet ideaal... Ik zoek enige vorm van ondersteuning "in de diepte", ttz weg van het frontpaneel.

En welbedankt voor uw vocabulaire bezorgdheid! "L-profiel" is ook voor mij de gebruikelijke term, in Vlaanderen zegt men eerder "winkelhaak" dan "hoekprofiel" maar dat kan nog verschillen van streek tot streek.

Ik heb inmiddels een schetsje bijgevoegd.
De Fa. Dynacord heeft een versterkerserie uitgebracht, waarbij de ondersteuning totaal onvoldoende was. Het resultaat veel defecte versterkers bij de (reizende) muzikanten door afgebroken potmeters. Het probleem kon in het veld worden opgelost door de potmeter onderste boven te monteren en met wat korte draadjes aansluiten. Daarna ging het niet meer stuk, maar het was wel een ontwerpfout van formaat en daar sta je dan in een zaal vol fans en geen geluid...........

[Bericht gewijzigd door buzzy op (85%)]

Dat is erg attent, maar eigenlijk hoefde het niet - in tegenstelling tot velen was uw verbale beschrijving meer dan voldoende duidelijk!

Zoals getekend is er overigens nog het nadeel dat er in het horizontale stuk van het L-profiel zou moeten worden geboord of (beter) gefreesd, om de solderingen van de potmeters weg te houden van het alu. Ja, men kan ook wat afstand maken, met busjes of zo, maar dan wordt het wel een groot alu-profiel, pakweg 30x30x2, dan heb ik toch liever twee stukken kunststof, die ook nog meer mechanische steun bieden.

Uiteraard wel bedankt voor het meedenken!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (63%)]

Op 11 juni 2023 21:47:02 schreef Paulinha_B:
Dat is erg attent, maar eigenlijk hoefde het niet - in tegenstelling tot velen was uw verbale beschrijving meer dan voldoende duidelijk!

Zoals getekend is er overigens nog het nadeel dat er in het horizontale stuk van het L-profiel zou moeten worden geboord of (beter) gefreesd, om de solderingen van de potmeters weg te houden van het alu. Ja, men kan ook wat afstand maken, met busjes of zo, maar dan wordt het wel een groot alu-profiel, pakweg 30x30x2, dan heb ik toch liever twee stukken kunststof, die ook nog meer mechanische steun bieden.

Uiteraard wel bedankt voor het meedenken!

Tja, ik zeul al jaren met geluidsapparatuur en zodra de flightcase gesloten is , kan iedereen daar mee gaan sjouwen. Een stevige constructie kan dan wel wat meerwerk opleveren maar komt de betrouwbaarheid wel ten goede.....
Overigens heb ik in mijn werkplaatsje niet meer dan een goede kolomboor en een freeshulpstuk daarmee kan ik dergelijke constructies relatief eenvoudig realiseren.

maar dan wordt het wel een groot alu-profiel, pakweg 30x30x2

Ik zou wellicht een stukje plaat omzetten, zodat de print geheel ondersteund wordt, dus afmetingen van 100x30x1mm (staal)

Al eens gehoord van printgeleiders?
Daarvan bestaan/bestondn diverse modellen, die in o.a. 19" rekken werden gebruikt.

Ik heb er hier wel wat van liggen, die naar de radiomarkt in Bladel gaan (2 juli). Ik wil morgen wel eens kijken en een fotootje maken.
Ook print connectorn zijn aanwezig, maar dan moet je 'connector fingers' in je print ontwerp hebben gepland. Het mooie is dat je dan de print in de kast monteert en alleen de potmeterassen en schakelaars doorvoert in de frontplaat. geen lelijke schroefjes in het front.
Hoekprofiel kan je trouwens ook met en goede 2- componentenlijm aan de frontplaat kleven. Wel in een oven laten uitharden, dan wordt de verbinding degelijker.

Ik zou wellicht een stukje plaat omzetten, zodat de print geheel ondersteund wordt, dus afmetingen van 100x30x1mm (staal)

Ja, al dacht ik dan eerder aan alu van 1,5-2 mm; en de diepte zou 160 mm moeten zijn voor een "volle" europrint. Maar het is zeker een optie, en het zou een mooie "complete" module opleveren.

Al eens gehoord van printgeleiders?

Jazeker, en ik heb er zelfs gevonden ;) zie de alilink hogerop. Lijkt best bruikbaar, alleen onverhoopt duur.

Je kunt ook de potmeter door de print heen laten steken. Maar als het een bestaande print (met veel potmeters) betreft snap ik je vraag. Anders zijn er elegantere oplossingen die je een hoop werk (en kosten) schelen zou ik zeggen.

Ja, ik heb ook gedacht aan een montage met de print parallel aan de frontplaat, en de potmeters door alles heen. Maar dan zijn er potmeters nodig met langere assen, die zijn niet meer zo courant. En ook moet er dan nauwkeurig geboord worden in de frontplaat, en dat is niet mijn sterkste kant. De potmeters die men tegenwoordig courant kan kopen hebben van die korte geribbelde asjes en moeten dus vlak tegen de frontplaat gemonteerd worden.

Maar nee, het gaat niet om een bestaande print, en ook niet over veel potmeters: twee, of hooguit vier of zes. Verspreid over de breedte van ongeveer een europrint, 10 cm of misschien iets minder.

Welke elegantere oplossingen zijn er in het verschiet?

Verlengstukjes voor de asjes zijn ook verkrijgbaar.

Frontplaat parallel aan het front een 'verticale' potmeters gebruiken.

Front kan mooi gemaakt worden bij bedrijven zoals Schaeffer inclusief stuts aan de achterzijde. Niet heel goedkoop maar degelijk werk.

Kanje niet de print op de bodem van de doos leggen en dan het gat in het front op die hoogte dat de potmeter "natuurlijk" op de print past?

Of zo'n potmeter: https://www.rapidonline.com/taiwan-alpha-rv16af-41-10k-log-16mm-metal-…

(Als je meerdere potmeters aan 1 print maakt zul je altijd nauwkeurig moeten boren).

[Bericht gewijzigd door rew op (44%)]

Op 11 juni 2023 20:58:26 schreef Paulinha_B:
Opgave: monteer een print, ruwweg euroformaat of iets kleiner, tegen een frontplaats. Haaks erop, zodat bv. een standaardpotmeter "op natuurlijke wijze" op de print gemonteerd wordt, en tegelijk met de moer tegen de frontplaat komt.

Komt dat nog in een kastje? Of wordt de frontplaat in een groter iets gemonteerd?

Iets meer info zou welkom zijn. :)

Het idee om op de bodem van de kast te monteren is niet bruikbaar, omdat er, minstens optioneel, meerdere printen in sandwich op elkaar worden gestapeld. Ook al daarom moet er eigenlijk wel haaks op de frontplaat gewerkt worden.

Verder is het de bedoeling om het zo universeel mogelijk te maken, het kan bv. een 19"-frontplaat worden waar al de rest van het apparaat tegenaan geschroefd wordt, waarna de hele zaak in een omkasting schuift.

Maarre... eigenlijk was mijn vraag alleen "hoe doen anderen dat?" - een print haaks tegen een frontplaat monteren.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (12%)]

als je dat hoekprofiel nu anders maakt, kan je de print op het einde ondersteunen met een klein profieltjes en vijsje door de print, of door achteraan een gleufje te voorzien en 2 lipjes om te plooien om de print te dragen.

bij computers had je vroeger van die hele lange isa kaarten die op het einde in een plastic geleider schoven. zo een beetje een principe, alleen met een hoekprofiel naar het einde toe ipv de pc behuizing die alles draagt

https://img.incoherency.co.uk/2433/thumb

Op 12 juni 2023 11:24:50 schreef fcapri:
als je dat hoekprofiel nu anders maakt, kan je de print op het einde ondersteunen met een klein profieltjes en vijsje door de print, of door achteraan een gleufje te voorzien en 2 lipjes om te plooien om de print te dragen.

bij computers had je vroeger van die hele lange isa kaarten die op het einde in een plastic geleider schoven. zo een beetje een principe, alleen met een hoekprofiel naar het einde toe ipv de pc behuizing die alles draagt

[bijlage]
[afbeelding]

In tekst had ik al aangegeven om ipv hoekprofiel, een staalplaatje te nemen met een aan een zijde omgezette rand. De print kan dan geheel ondersteund worden.
In staalplaat kun je eenvoudig gaten aanbrengen met schroefdraad, zodat de print met afstandsbusjes gemonteerd kan worden Bij mijn tekening was de print dus langer als het "draagvlak".
Als het seriewerk is, kun je op de frontplaat met stuiklassen draadeinden of draadbussen zetten. De potmetermoeren vallen dan achter het front en dat geeft weer een netter aanzien.

Op 12 juni 2023 10:25:00 schreef Paulinha_B:
Maarre... eigenlijk was mijn vraag alleen "hoe doen anderen dat?

Dat weet ik, maar soms als je wat meer info hebt komen er andere ideeën naar boven. :)

" - een print haaks tegen een frontplaat monteren.

Ik doe dat het zelfde zoals fcapri het laat zien op de foto. En vaak laat ik even een aluminium plaatje zetten die met de potmeters op de frontplaat gemonteerd wordt en daar zet je dan met afstand buisjes de print op. En als je dat goed doet, kun je het geheel ook nog in een 19" rek schuiven. :)

Op 12 juni 2023 10:25:00 schreef Paulinha_B:
Maarre... eigenlijk was mijn vraag alleen "hoe doen anderen dat?" - een print haaks tegen een frontplaat monteren.

Een paar voorbeelden van hoe ik het (indertijd) gedaan heb:

Potentiometers zonder zichtbare moer:

PCB aan 3.5" frontpaneeltje (afstandsbusjes en 2-componentenlijm):

Zomaar een paar ideetjes...

@fcapri: ja, dat gaat een beetje de richting uit. Waar komen die twee zijstukken vandaan? Alu van 2 mm of zo? Een beetje overkill voor mijn toepassing, maar wel lekker stevig en dat is inderdaad belangrijk, op dat punt ga ik helemaal mee met @buzzy.

(off-topic: die hele grote kaarten, ISA en ook latere normen (EISA?) - herinner ik me maar al te best. Dat was ook een stevige vooruitgang tegenover de Apple ][, waarin grote insteekkaarten zoals 8"-floppycontrollers of 80-kolomskaarten los hingen te zwabberen, met alle contactellende vandien)

@buzzy: draad tappen, toch niet in plaat van 1 of 1,5 mm? Nu, dat hoeft ook niet, gaatjes boren van 3 of 3,2 - nylon busje - ringetjes - schroefje M3 - moertje M3 en de zaak zit snor.

En nee, het gaat niet om serieproductie, slechts een handvol te maken, enkel voor eigen gebruik. Het fraaie uitzicht is dus niet belangrijk ;)

Met de reacties die ik totnogtoe gezien heb, en overwogen, blijf ik totnogtoe bij mijn idee om zelf geleiders te 3d-printen; het plaatje alu, tot L omgezet, is een sterke tweede kandidaat.

@turbokeu: dat vind ik dus bangelijk, dat vertikale printje dat helemaal naar achter hangt zonder enige mechanische steun maar wel redelijk wat mechanische belasting met het gewicht van dat koelplaatje en die connector. Dat moet toch loskomen, vroeg of laat?

@lambiek:

soms als je wat meer info hebt komen er andere ideeën naar boven

daar is wel iets van, ja. :handshake:

@fcapri: ja, dat gaat een beetje de richting uit. Waar komen die twee zijstukken vandaan?

Lijkt me een standaard 5.25" pc bracket...

Lijkt mij niet - ik zie een zwarte bodemplaat en twee losse zijstukken, wellicht uit blank aluminium. Nog nooit tegengekomen in een PC :)

Dat frontje met zijvleugels van @turbokeu daarentegen zou best wel eens uit een pc kunnen komen, ja.

Hebben we het wel over dezelfde foto?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (23%)]

De "Turbokeu" oplossing vind ik eigenlijk nog wel de mooiste, daarbij kun je ook nog steeds de potmeters op de print solderen en dan een hoekprofiel er tegenaan.

Op 11 juni 2023 23:10:40 schreef Paulinha_B:
Ja, ik heb ook gedacht aan een montage met de print parallel aan de frontplaat, en de potmeters door alles heen. Maar dan zijn er potmeters nodig met langere assen, die zijn niet meer zo courant. En ook moet er dan nauwkeurig geboord worden in de frontplaat, en dat is niet mijn sterkste kant. De potmeters die men tegenwoordig courant kan kopen hebben van die korte geribbelde asjes en moeten dus vlak tegen de frontplaat gemonteerd worden.
(...)

Dat is maar net hoe je het ontwerp maakt. Als je korte potmeters wilt gebruiken zoals je voorstelt, vanwege meerdere praktische redenen, zou ik de potmeters op het frontpaneel monteren en in de print een uitsparing maken van de potmeter zelf (niet alleen van de as). Als je deze iets groter maakt, heb je wat speelruimte. Echter, houd wel rekening met de aansluitingen, je wilt geen draadjes gebruiken natuurlijk omdat de potmeter pinnen en de print te ver uit elkaar komen te liggen. Anderzijds kan je daar juist wel voor kiezen om nog meer speelruimte te winnen.

Er zijn (nog) voldoende lange potmeters te koop naar mijn idee. Dus die overweging kan je nog steeds maken als je zowel je print als je frontplaat laat maken.

Op 12 juni 2023 12:18:42 schreef Paulinha_B:
@fcapri: ja, dat gaat een beetje de richting uit. Waar komen die twee zijstukken vandaan? Alu van 2 mm of zo? Een beetje overkill voor mijn toepassing, maar wel lekker stevig en dat is inderdaad belangrijk, op dat punt ga ik helemaal mee met @buzzy.

je maag dat in het materiaal dat je zelf wil.
0,6mm staalplaat uit carosserie bv, plooit makkelijk, kost weinig.
alu is niet zo lief voor plooien.

printen van dergelijk spul met 3D printer, dan moet je toch ook weten wat je doet. in bepaalde richtingen is 3D geprint materiaal echt niet stevig

Al eens aan plexi gedacht.
Bewerkt makkelijk. Zagen,boren,tappen,plooien, frezen sleuven
Isolerend. Betrekkelijk stevig afhankelijk vd dikte
Lijmen, schroeven mogelijk.
Bv. Front vd print in een sleuf geeft stabiliteit aan de potmeters die erop geschroefd worden.
Verschillende diktes te koop en bereiken door verlijmen.