Mijn Siemens KI34VA50 koel- en vrieskast werkt niet goed. Na aansluiten en inschakelen gaat hij na enige tijd (kwartier ofzo) in storing en koelt dan niet meer. De controlemodule heb ik al vervangen, geen verschil, dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan.
Inmiddels gebruik ik de koelkast al bijna 2 jaar middels een tijdschakelklok. Regelprint verwijderd en compressor direct aangesloten. Via schakelklok kwartier aan en iets van 30-40 minuten uit. Werkt uitstekend.
Ik wil nu toch de koelkast weer normaal laten werken dus ben verder gaan kijken. In het koeldeel rechts vind je achter een klepje een NTC. Bovenin zit een 6-polige connector. Pinnen 3 en 4 (van boven gezien, blauw en bruin) lijken hiermee verbonden. Ik meet een weerstand van 10k als de koelkast normaal in bedrijf is, hang ik de NTC in een kopje warm water (ruim 40 graden) dan meet ik ruim 3k. Dit lijken goede waarden.
Op de eerste 2 pinnen (ook blauw en bruin, zie foto, heb ze omcirkeld) meet ik fluctuerende waardes tussen de 30 en 70 ohm. Die fluctuaties gaan redelijk snel, kan ik 10 seconden van 30 naar 60 ohm gaan. Dat lijkt mij onjuist.
Pinnen 5 en 6 (beiden ook bruin) zijn mij onduidelijk. Ook hier meet ik weerstanden van 50k (koud) en 38k (40 graden). Ik meet echter ook een weerstand tussen deze pinnen en pinnen 3 en 4. Omdat dit allemaal waardes zijn in de orde van kilo-ohms vermoed ik dat dit allemaal correct is.
Alle metingen overigens met de koelkast uit het stopcontact, de connector niet verbonden en de regelprint niet aangesloten.
De vraag is uiteraard of en hoe ik dit op kan lossen. Ik vermoed sterk dat de component (NTC) of de bedrading tussen pin 1 en 2 kapot is.
Weet iemand wat op deze pinnen aangesloten is? Waar ik deze component kan vinden en wat de specificaties zijn? Het kan de component zijn, maar ook defecte of min of meer kortgesloten bedrading.
Mocht het een ingegoten of ingespoten component zijn, is het dan een optie deze met een vaste weerstand te vervangen?
Dank voor alle hulp!
Helaas kan ik aan de hand van het E-nummer de genoemde kabel en onderdelen op de onderdelen site van Siemens dus niet terug vinden.
De tweede NTC zit ingeschuimd in achterwand van koelgedeelte, deze alleen bereikbaar via achterzijde..
De NTC's kunnen kuren gaan vertonen bij bepaalde temperaturen, maar kunnen bij kamertemperatuur gewoon goed zijn.
tip:
Maak een deugdelijke verbinding van de kabelconnector naar draden buiten de koelkast, waarbij je met multimers de waarden van beide NTC's kunt meten.
Je zou bijvoorbeeld de tegen-connector van de print kunnen solderen, en deze kunnen gebruiken als contra-stekker.
Vervolgens zet je de koelkast weer in bedrijf met de externe thermostaat, en meet je af en toe de waarden van de sensoren. Schrijf die op.
Als je daar gekke dingen ziet, dan kun je elimineren WELKE sensor de problemen geeft.
Hierbij even aangenomen dat de fout niet in de electronica zit, deze was immers al vervangen.
is echt de NTC, beste oplossing is een losse NTC tegen achterwand in koelgedeelte plaatsen en kijk dan naar koelgedrag, meestal weer OK
Hoi,
Ik heb ook zo een probleem. Weet je hoe je de compressor rechtstreeks aansluit zonder de regel unit en dan met tijd schakelaar aan en uit zetten tot ik gevonden hebt waar het probleem zit.
Alvast bedankt.
Ik heb de koelkast uiteindelijk maanden gebruikt met een schakelklok. Dit is hoe ik de controle print heb overgeslagen.
De binnenverlichting doet dan niets, daarvoor heb ik een batterijlamp met sensor geplaatst. Werkte best lekker.
Om toch nauwkeuriger regeling te krijgen ben ik verder gaan zoeken. Ik heb toen bijgesloten service manual gevonden. Op pagina 12 (paragraaf 7.6) vind je een vrij botte methode om een sensor te deactiveren. Dit heb ik gedaan en de koelkast werkt nu al meer dan een jaar probleemloos.
Deze oplossing heeft 2 voordelen:
- Binnenverlichting werkt normaal
- Temperatuur regeling werkt goed
Het lijkt alsof hiermee wel een bepaalde defrost mode niet meer werkt. Als ik de koelkast kouder zet dan 6 graden dan ontstaat er rijpvorming tegen de achterkant.
Heel erg bedankt!!!
Ik ga verder uitzoeken waar het precies aan ligt. Ik kan iedergeval compressor even rechtstreeks aansluiten dat het alles koel blijft.
Nogmaals bedankt.
Heel erg bedankt!!!
Ik ga verder uitzoeken waar het precies aan ligt. Ik kan iedergeval compressor even rechtstreeks aansluiten dat het alles koel blijft.
Nogmaals bedankt.
Moeten alle de 3 zwarte kabel kortsluiten? Ik zie niet echt op de foto.
Die wago klem sluit ze inderdaad alle 3 kort. Eerlijk gezegd kan ik me dit niet "actief herinneren" maar zo is het wel op de foto.
Daarom kleine disclaimer: zo aansluiten op eigen risico, en anders toch eerst zelf doormeten. Het ergste wat kan gebeuren is dat je stop eruit gaat, dus je kan het ook gewoon aansluiten. Ik verwacht dat het gewoon werkt.
Succes!
Ik heb een probleem met mijn Bosch KIL24A61.
Hoe kan ik een sensor deactiveren, zodat de defrost methode niet meer gaat werken?
Mijn 2e vraag is, welke draden leiden naar welke sensor?
Hierbij een foto vd temperatuurregelaar met de bijbehorende electrische draden naar de ntc-sensoren.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. In volgorde:
Blauw: gemeenschappelijke vd 3 sensoren
Bruin: naast blauw dus. Temperatuurvoeler binnenruimte.
Bruin: verdampervoeler. Deze moet je dus hebben tezamen met blauw.
Bruin: omgevingsvoeler. Zit ergens extern. Voorfrontje bv.
2. Ben je zeker dat het de voeler is die het onheil veroorzaakt? Breng gans de kast eens op kamertemperatuur. Zijn de 3 voelers dezelfde waarde dan? Is het niet de x2 mkt die slap is geworden? Die grijze legoblok met 1uF op. Uitsolderen en nameten.
3. Ik dacht sensor kortsluiten maar open laten (doorknippen) kan ook. Mss dat anderen daar het helderder in het geheugen hebben maar je kan beide testen. Het is een sensor dus het kan geen kwaad.
De x2 mkp is goed, want met een nieuwe temperatuurregelaar is het probleem niet verholpen.
Daarom wil ik de ntc sensor bij de verdamper uitschakelen. Als er dan geen verandering optreedt dan is waarschijnlijk de verdampervoeler niet goed.
Om zeker te weten of dat zo is wil ik de verdampervoeler uitschakelen.
Moet ik dan de middelste vd bruine kabels doorknippen?
EricN
idd. Middelste bruine. En die dan open laten of samen voegen bij de blauwe indien de truuk pas werkt bij sluiting op de ntc.
De juiste kant vd afgeknipte draad nemen... 
Bedankt voor je antwoorden.
Nog even een vraag ter verduidelijking.
Wat bedoel je met: indien de truuk pas werkt bij sluiting op de ntc?
EricN
In de software is een oplossing voorzien bij defecte verdamper sensor. Merkt het computertje een open (of kortgesloten) ntc dan gaat het in automatische modus die er voor zorgt dat het nog ietwat menselijk is van regeling in de koelkast. Niet optimaal want er is een sensing minder maar een ongeveer regeling op basis vd ruimte temperatuur in de frigo. Of het nu open leggen of kortsluiten vd sensor was ben ik vergeten. Je kan beide testen of wachten op iemand met een beter herinneringsvermogen.
Bij een auto heb je hetzelfde met een defecte zuurstof sensor. Je kan nog rijden. Er flikkeren wel wat alarm lampje en de rijervaring is dan ook niet ideaal.
[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]
Hallo EricN, dankzij jouw info over welke draden behoren bij de NTC-sensor van de verdamper, kon ik mijn koelkast, door een nieuwe NTC-sensor te plaatsen weer goed laten functioneren.
Bedankt voor jouw moeite en met vriendelijke groeten.