Het lijkt op een Tcon issue of moederbord.. ??

Beste.
Wat ik zie is iets dat heel veel lijkt op een probleem met een Philips 43PUS6703 waarover ik hier op het forum eerder een vraag heb gesteld. Een probleem dat ik met behulp van tips van o.a. smd en William heb kunnen oplossen.

Lees maar eens: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2432099#2432099

73's Christiaan

Op 15 juni 2023 18:56:11 schreef smd:
Het lijkt op een Tcon issue of moederbord.. ??

Daar hoop ik in dit draadje achter te komen dus ;)

Op 15 juni 2023 20:04:12 schreef pa3fun:
Beste.
Wat ik zie is iets dat heel veel lijkt op een probleem met een Philips 43PUS6703 waarover ik hier op het forum eerder een vraag heb gesteld. Een probleem dat ik met behulp van tips van o.a. smd en William heb kunnen oplossen.

Lees maar eens: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2432099#2432099

73's Christiaan

Die ga ik maar eens doorlezen. Zou zomaar kunnen zijn dat het hetzelfde euvel is. De beide tv's komen uit dezelfde 6000-serie.

Edit: hier is alle spanning voor zover ik kan oordelen gewoon aanwezig. Start ook gewoon op, komt dan in het instellingscherm voor nieuwe installatie. Lijkt me toch een andere casus.

[Bericht gewijzigd door enweereentje op (11%)]

Hoe kan ik vaststellen of dit in of buiten het scherm zit dus of het scherm in orde is.

Heb de tv opengeschroefd inmiddels. Zie nergens een rijtje met 10 potige diodes helaas. De kabels van tcon naar scherm krijg ik niet los helaas.

Hoezo krijg je die kabels niet los? "Klepje" omhoog en voorzichtig de kabel ietwat schuin omhoog halen en eruit trekken.

Het is me niet gelukt om het connectortje waar het lint kabel van de tcon klemt te openen. Zag zo snel niet precies hoe..

Horizontaar eruit trekken lukte ook niet en ik wil niet het risico nemen dat ik het kabeltje kapot scheur.

Nu eenzelfde TV staan ( gaat aan, backlight en geen beeld) en Tcon processor word pisheet, ook zonder beeldscherm.. Tcon problemen of heeft scherm Tcon opgeblazen? Dat weet ik nog niet..

Nagelbijten is funest; je kunt niet eens een connector openwippen :(

Zodra ik het linkerkabeltje op de tcon loshaal, is het beeld stabiel. Geen flikkering en verspringing te zien.

Haal ik enkel het rechterkabeltje los, dan begint het beeld dus te flikkeren en te verspringen.

Volgende vraag: wat kan de oorzaak zijn? Moet ik zoeken op het tcon-board of op de stips die het dispay aansturen?

Bovenstaand een foto van het tcon-board.
Voor de duidelijkheid even aangegeven welke kabel los zorgt voor een rustig, stabiel beeld zonder verspringingen.

En een link naar een grotere scherpe foto:
https://i.postimg.cc/MKD1h0z4/IMG-20230616-002909863-2.jpg

Wellicht kan iemand aangeven wat de schuldige zou kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door enweereentje op (39%)]

En dan nog foto's van het scherm

https://i.postimg.cc/DwGvmXgg/IMG-20230618-195708636.jpg

Op de foto hierboven is het kabeltje naar de tcon losgekoppeld aan de zijde dat het verspringen veroorzaakt.

Dan de onderstaande foto. Daarop is de andere zijde losgekoppeld van het tcon-board.

https://i.postimg.cc/T2cCMNvj/IMG-20230618-194535729.jpg

Wat me opvalt: de bovenste foto (met 'defecte zijde' losgekoppeld heeft maar een verticale strook, terwijl de rechterkant losgekoppeld meerdere stroken weergeeft?

Kan hieruit nog een conclusie getrokken worden? Een aanwijzing naar wat er defect kan zijn?

Heb je héél goed naar de contacten van de flat kabels gekeken naar scherm en moederbord??? De contactbanen gaan soms al los ziten na een paar keer loshalen en dan bij inzetten sluiting maken. Ze kunnen ook rare storingen geven als ze erg geoxideerd zijn. Als de storing zich aan een kant van het scherm voordoet lijkt me dat toch een sluiting in de kabels, panel of COF eerder dan tcon. Ik denk zelf dat de zij COF's los zitten of eentje defect is van het panel of de lange strip waar de COF's op zitten. Dit verklaart ook de donkere banen als er sluiting in het scherm zit door een defecte COF. Soms helpt het als je druk uitoefent op de aansluiting op de glaszijde van het panel, moet je helaas wel de omlijsting verwijderen. Met een koperen blok met siliconenstrip soldeerbout kan je soms die fout er uit halen door die COF opnieuw vast te lijmen (doe dit wel extreem voorzichtig en niet te lang en te heet!) Vooral UHD schermen hebben extra COF's links en rechts vaak. maar als er al maar eéénje los zit is vaak het hele scherm een donkere modderboel opeens. Dit begint soms met een halve doorlopen streep die dan erger wordt of meerdere zwarte strepen. (Komt wel vaak bij Samsung tv's voor helaas, ook de oudere tv's na paar jaar...)

Ik vermoed dat die banen aan de rechterzijde kloppen en daar niks mis mee is. Als ik het scherm opstart eindigt ie in de menustructuur en daar zijn de banen niet zichtbaar.

De linkerkant, daar verwacht ik dan dat er 1 baan die nu niet zichtbaar is, wel zichtbaar zou moeten zijn zoals aan de rechterzijde. Die baan zou in mijn simpele gedachte de reden kunnen zijn van het malfunctioneren, maar ik heb er echt de ballen verstand van..

OP de foto lijken de connectors op de tcon niet mooi gesoldeerd of zelfs sluiting te maken boven in, heb je deze al doorgesoldeerd met veel flux ? Als je geen ruilmateriaal hebt om te testen wordt het lastig. Zoek een defecte tv van dit chassis of model, die gebroken is. Maar ga er van uit dat dit toch wel een panel probleem is. Maak het frame dus open en check dus die koperkleurigee COF plastic bandkabels die aan t scherm zitten aan de lange print onder het panel en die aan de zijkanten. Voel of er eentje heter wordt en voel of ze gevoelig zijn voor drukbelasting met je vinger. Soms zitten ook de chips niet goed gesoldeerd op de kwetsbare dunne film kabel. Check ook dan op de lijndriver print de verschillende V spanningen , er zijn daar soms testpoints voor. Op youtube staan er referenties genoeg voor om deze bij defecte panelen te herstellen, maar dat is echt heel lastig te doen en te begrijpen omdat het vaak niet in engels is maar Indiaas of chinees.... net zoals het repareren van een COF ook niet in NL wordt gedaan... zover ik weet.

Anders dan de tv openschroeven en de lintkabels van de TCON los te koppelen heb ik nog niets gedaan.

Dit is zeker je beeldscherm, afschermen van Datalijnen op defecte zijde kan helpen...

Bedankt. Dan zal ik even moeten uitvogelen wat dat precies inhoudt en hou ik dat doe. Dit is allemaal nieuw voor me.

Tips, hoe dat te doen?

Merkte trouwens dat de tv in de linkeronderzijde voor wat warm wordt op de alu omhulsel. Alleen daar, maar geen idee waarom.

[Bericht gewijzigd door enweereentje op (31%)]

Sluiting in de cof chip op de bandlintkabel. Komt wel vaker voor, vervangen is onmogelijk te doen zonder veravngende orginele COF, machine en microscoop. Je kan soms de betreffende datalijn doorsnijden op de print, of gedeeltelijk afplakken van de flatcables vanaf de tcon naar het scherm.

Heb het scherm wat verder losgehaald en dit trof ik aan onder de omlijsting:

https://i.postimg.cc/c4vNDN8s/IMG-20230623-192003631.jpg

Overduidelijk kortsluiting. Vanaf de zijkant zie je dan op die plek ook de backlight. Als je ervoor staat niet.

Denk dat verder repareren zinloos zal zijn? Ofwel: parts te koop!

Heb het scherm wat verder losgehaald en dit trof ik aan onder de omlijsting:

https://i.postimg.cc/c4vNDN8s/IMG-20230623-192003631.jpg

Overduidelijk kortsluiting. Vanaf de zijkant zie je dan op die plek ook de backlight. Als je ervoor staat niet.

Denk dat verder repareren zinloos zal zijn? Ofwel: voor parts te koop!

Nee hoor, dit staat los van de Tcon issue, dus repareren zoals eerder gezegd is nog steeds mogelijk..

Heb ook even gekeken naar het tcon en dat filmpje van datalijnen afplakken en ik heb geen idee welke spoortjes op de connector ik zou moeten afplakken.

De plek op het scherm in de post hierboven. Kan dat geen gevaar opleveren met afgeplakte datalijnen? Dat wordt flink heet dus daar zal wel een kortsluiting zitten.

Overigens op het scherm licht zichtbaar, kijkend vanaf de zijkant zie je een paar cm2 oplichten Als je er recht voor staat, valt het niet op.

[Bericht gewijzigd door enweereentje op (51%)]

Belangrijkste is dat de verlichting de warmte bron is of het beeldscherm zelf??

Proefondervindelijk een streepje tape van paar mm breed elke keer een stukje verplaatsen op de bandkabel kan geen kwaad

Zojuist even met een stukje tape in de weer geweest. Echt eentje van een halve cm breed en wat verplaatst steeds. En op een gegeven moment was het beeld stabiel en volledig.

Ik heb geen enkel idee wat ik precies heb afgeplakt qua datalijnen op de lintkabel, maar het werkt weer!

De warmte in het hoekje linksonder is nu na een paar minuten Netflix niet terug. Het houdt dus verband met de afgeplakte datalijnen. Omdat de lijst erover valt, is er echt nauwelijks iets zichtbaar op het scherm.

Problem solved dus door een paar baantjes op het lint vanaf de tcon af te plakken.

Eenieder die geholpen heeft, bedankt ;) Nu nog een bijpassende afstandbediening vinden.

Mooi gered ! Die schroeiplek komt door de kortsluiting daar in het panel denk ik, die plastic laag lijkt mij een polarizer laag die normaal als losse sheet op het panels ligt lijkt hier er op geplakt. Zou er niet teveel aan doen, zoveel mogelijk het zwart verwijderen eventueel maar misschien ook niet anders krijg je weer een lichtvlek of streep.