SPI beschermen

Beste CO Members,

Weet iemand een gangbaar type nummer van een optocoupler om je SPI te beschermen. Een zeer snelle TTL IC ? Voor de RST MOSI MISO en SCK van mijn AVR.

Het is voor mijn nieuwe project uit te breiden.

Groet, Wouter van Wegen, PascalByThree

Aansluiten kan ik zelfstandig uit te datasheet.

Dank u! :)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Sine

Moderator

Als je je programmer wilt isoleren kun je dat veel makkelijker aan de USB kant doen.

Ik gebruik dit ding daarvoor:
https://www.aliexpress.com/item/1005001369085297.html

Zomaar de SPI door een opto trekken gaat niet werken.

[Bericht gewijzigd door Sine op 20 juni 2023 21:19:35 (14%)

CHeck, het is voor dit project. Dus verplicht aan de SPI kant.

Is een optocoupler hier te langzaam voor of is dat onzin ?

SI8642 is wel een goede chip daarvoor.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Is een optocoupler hier te langzaam voor of is dat onzin ?

De snelheid is wellicht niet het grootste probleem.

In zo'n programmer zitten nogal wat beveiligingen, en als de programmer niets staat te doen dan worden de uitgangen floating geschakeld.
Wellicht worden er ook nog wat lijntjes bidirectioneel gebruikt.

Allemaal dingen die je met een opto niet zomaar kunt doen.

Wat gebruik je voor een progger?

weet iemand toevallig ietwat simpeler? Die misschien voor een prikkie in de bakje ligt? Anders moet ik weer weken wachten op AliXP.

Arco

Special Member

Zie TI link.
Gewone opto's zijn te traag bij snelle SPI (SPI gaat tenslotte tot 50+ Mbit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zitten zes AVR programmers in de behuizing. Die ik schakel naar CH1 en CH2 van de USB programmer.

Nu wou ik het graag met een extra boardje uitbreiden, door CH1 en CH2 optisch te scheiden van de programmer.

PS: Verder zit er een freepascal compiler voor ARM naar AVR op de raspberryPI ZERO in de behuizing.

Verder is alles al in werkende staat.

Het idee is om je breadboardje met 2 MCU's er voor te plaatsen.

Verder, als je goed kijkt, zitten er nog 2 mini XLR pluggen op voor dual UART.

Ook ziet u 2 USB hubs voor het hele verhaal.

Check, over wifi, deze client. in Delphi 10!

Gaaf he!

Rapport cijfer ?

Dus niemand weet een oplossing voor 50 cent? 'k had er zo op gehoopt. :'(

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op 20 juni 2023 21:52:35 (56%)

Arco

Special Member

Ik wist niet dat Delphi nog gebruikt werd?... ;)
Zo'n opto isolator heb je al voor een paar euro, 50 cent is wel erg weinig voor een goede oplossing...

Sine

Moderator

Arco, een opto in de spi gaat het niet redden.

Of je moet tri-state kunnen doen. En dat ook kunnen detecteren aan de programmer kant.
Dat is nog niet zo simpel.

Als die uC in run gaat kan namelijk zo ongeveer elke SPI pen (behalve reset) een andere functie krijgen.
Dus dan knoop je met een logic opto netjes twee uitgangen aan elkaar. Een AVRisp ziet dat, gaat in storing en zet de pennen weer tri-state. Die opto kan dat niet zien of ook maar doorgeven aan de programmer.

[Bericht gewijzigd door Sine op 20 juni 2023 22:07:56 (12%)

Arco

Special Member

Op 20 juni 2023 22:06:47 schreef Sine:
Arco, een opto in de spi gaat het niet redden

Dat zeg ik toch juist ook?... :)
(of de isolators van TI optisch of capacitief zijn weet ik niet)

[Bericht gewijzigd door Arco op 20 juni 2023 22:11:48 (16%)

Sine

Moderator

Heb je de rest van de opmerking ook gelezen? Of dat nou een opto is of een andere digitale scheider, die zijn niet geschikt.

Op 20 juni 2023 21:57:55 schreef Arco:
Ik wist niet dat Delphi nog gebruikt werd?... ;)
Zo'n opto isolator heb je al voor een paar euro, 50 cent is wel erg weinig voor een goede oplossing...

Delphi of zelfs turbo pascal is wel oud ja. Maar wel erg leuk programmeren. Daarom ben ik aan het spelen gegaan met iets dat Lazarus heet. Lijkt heel veel op het oude Delphi maar is open source en ook werkbaar op een rpi. Ik vind het een leuk alternatief voor phyton. En als je een rpi 400 hebt lijkt het net of je weer op een oude home computer zoals een sinclair of en commodore bezig bent.

Maar het is bijzonder leuk om hier een mooie grafische user interface mee te maken zodat je er een hardwareproject mee kunt besturen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

LTM2892? Nadeel BGA case.

ADuM4154? SOIC20 Wide. Is dus wel met de hand te solderen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Op 21 juni 2023 09:14:13 schreef Sine:
Heb je de rest van de opmerking ook gelezen? Of dat nou een opto is of een andere digitale scheider, die zijn niet geschikt.

Bij een project met meerdere SPI masters moeten die sowieso samenwerken zodat er maar 1 actief kan zijn...
Allemaal lukraak doorelkaar babbelen is een 'no-no'...

Delphi wordt nog actief in de markt gezet door Embarcadero.

Wat is het doel van deze hele exercitie? Hoeveel AVR programmers heb je nodig?

Die AVRs zijn niet zo groot, dus die bus hoeft ook niet zo vreselijk hard te lopen, dus geen vele MHzen. En rappe optocoupler met een weerstand van zeg 470R-1k in serie om schade bij een botsing te voorkomen lijkt me prima haalbaar.

Meerdere masters op een SPI bus is sowieso een drama, en dat heb ik ook nog nooit gezien. Zolang je alleen de master wilt scheiden is het nog gemakkelijk, want de master hoeft nooit een pin hoogimpedant te zetten, in tegenstelling tot een slave. In dat laatste geval zou je het CS signaal moeten gebruiken om de output voor de MISO te schakelen.

Als je, zoals Sine zegt, die pinnen op de controller ook voor andere signalen gebruikt, kun je sowieso geen meerdere controllers parallel aan die bus hangen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken