benleentje
Golden Member
ook die audio gasten in de auto. de dynamo trekt het niet om de stroom te leveren naar de versterkers.
Volgens mij klopt dat weer wel. Op mijn Opel kadet gingen de lampen toch echt minder fel branden als de versterker vol vermogen aan het werk was. De koplampen zitten dichter bij de accu als de versterker achter en de dynamo zit ook gelijk naar die accu.
Als dus iets wat via een aparte stroomkabel wat achterin zit zoveel stroom uit de accu trekt dat de spanning dan lager word waarop de lampen minder fel worden, betekent dat toch echt dat de accu die stroom langzamer bijvult dan er uit de accu weggaat.
Of niet?
1- Toch kan de dynamo die stroom wel leveren maar is wat traag met zijn reactie op de stroompiek naar de versterker. Want als die puls langer zou duren dan reageert de dynamo daar wel goed op.
2- Het was ook meer als de motor stationair draaide want bij een hoger motor toerental was het dimmen van lichten al een stuk minder
Er een 2de accu bijplaatsen is dus wel een prima oplossing die is in zijn reactie veel sneller dan de dynamo. Een grotere en zwaardere dynamo gaat echt niet helpen.
En als de accu dichtbij de versterker staat is de spanningsval in de draden naar de versterker ook een stuk kleiner. vaak word er ipv van een accu een speciale condensator gebruikt. Maar dat is bijna hetzelfde als de accu die kan die snelle stroompiek naar de versterker ook prima aan.
jij spreekt over een normale versterker.
die gasten waar ik het over heb hadden dan 3-4 versterkers van 1000W zittzn, (van die chinese waarschijnlijk), maar toch trokken die samen meer dan 100A.
als je dan een dynamo hebt van 60A, dan werkt het niet
en of je dan 2-3... accu's heb, dat stelt de boel uit, maar leeg loopt het toch.
ik zie mijn binnenverlichting ook al dimmen hoor als de muziek hard staat met een gewone radio. is gewoon traagheid van de dynamoregelaar. maar men accu loopt er niet leeg van
Op 9 juli 2023 07:11:19 schreef fcapri:
jij spreekt over een normale versterker.
die gasten waar ik het over heb hadden dan 3-4 versterkers van 1000W zittzn, (van die chinese waarschijnlijk), maar toch trokken die samen meer dan 100A.
als je dan een dynamo hebt van 60A, dan werkt het niet
en of je dan 2-3... accu's heb, dat stelt de boel uit, maar leeg loopt het toch.ik zie mijn binnenverlichting ook al dimmen hoor als de muziek hard staat met een gewone radio. is gewoon traagheid van de dynamoregelaar. maar men accu loopt er niet leeg van
Ook erg leuk met een oldtimer met nog een oude een 40 ampère gelijkstroom dynamo. Daar zette men dan een paar extra lampen als rij verlichting op en iets van een (achterruit) verwarming ofzo. De verlichting was vroeger met die duplo pitjes niet erg best en verwarming met ruit ontwaseming in de auto was er vaak zelfs helemaal niet. Er bestonden zelfs kacheltjes die je los op de vloer van de auto kun zetten.
Tijdens het rijden met die extra's aan, stopten de motor omdat de accu spanning zo laag was geworden dat de ontsteking onvoldoende spanning kreeg en er gewoon geen vonk meer kwam.
De extra's gebruikten zoveel energie dat de volledige 40 ampere van de dynamo werd opgevreten en de accu moest gaan bij springen. En dat werkte prima totdat accu leeg was en niet meer kon bijleveren.
Extra accu werkt prima met versterkers, tis niet alsof je lekker 10km gaat rijden met 130dB
Zo'n versterker heeft maar sporadisch zo'n vermogen nodig
In tegenstelling tot zo'n HHO systeem die vol vermogen trekt elke seconde dat de motor loopt
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 9 juli 2023 09:52:14 schreef Ex-fietser:
Tijdens het rijden met die extra's aan, stopten de motor omdat de accu spanning zo laag was geworden dat de ontsteking onvoldoende spanning kreeg en er gewoon geen vonk meer kwam.
Een (benzine) Opel uit 1992 rijdt iets van 130km op een redelijk volle accu.... Nadat iets in het dynamo/laadcontroller circuit kapot is gegaan.
Een kennis van me heeft 600 of 800 km gereden met z'n dieselwagen nadat de dynamo het begaf. Niet uitzetten en na 800km werd het donker en onverantwoord om zonder lichten te rijden.
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]