Is er een mogelijkheid om uit een 12 V accu een lagere spanning te trekken met zoveel mogelijk behoud van de stroomsterkte.
RAAF12
Golden Member
Daar zijn verschillende oplossingen voor, intern de accu aftakken op zeg 6V of een low drop spanningsregelaar op de 12V aansluiten. De vraag is wat je wilt voeden want wellicht is er een betere oplossing denkbaar.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat kan ja, maar niet aan te raden bij een goede nieuwe accu. voor de hobby kun je een loodaccu wel wat "aanpassen". een ander soort accu met losse cellen kun je ook "aanpassen" maar let wel op dat je de accu goed laad, minder cellen ontladen, dan ook die cellen meer laden als de andere..
Dat kan. Het maakt wel uit of dat verliesvrij moet bij verschillende belasting. Wil je bijv. 100Amp bij 6 Volt, dan kan dat met tussenschakeling van een weerstand van 0,6 Ohm. Groot nadeel is dat je de helft van het vermogen opstookt in de weerstand. Bij een andere belasting hoort ook weer een andere weerstand. De weerstand moet in dit geval 600 Watt verstoken en wordt dus wel wat warm.
Je zal dus de bedoeling van de toepassing beter moeten uitleggen.
De accu's zijn tegenwoordig allemaal gesloten dus het is moeilijker om bij die loodstrippen te komen dan bij de oude accu's en deze wil ik nog niet verruineren.
Ben aan het proberen om een waterstofgenerator te maken, zover ik nu ben werkt het wel en kan genoeg waterstof maken maar hij word mij te warm en trekt te veel stroom, de gashoeveelheid wil ik zo houden, heb al gespeeld met de sterkte van de oplossing maar dan veranderd gelijk de gasproductie en het stroomvebruik, het enigste wat ik nog niet getest heb is de spanning verlagen maar ben bang dat dat hetzelfde effect heeft.
Heb je enig idee hoeveel stroom je nu gebruikt?
Om te testen zou je best met een weerstand (zijn er nog 6V halogeenlampen? anders twee 12V halogeenlampen parallel bijv.) kunnen uitproberen of en wat voor effect een lagere spanning heeft. Voor permanent is dat geen oplossing omdat je een (flink) gedeelte van je duurzaam opgewekte energie 'weggooit'.
Dat kan wel, en best efficiënt ook, maar dcdc-converters voor bijv. 100A kosten wel een paar centen.
benleentje
Golden Member
Als je de spanning wilt verlagen neem dan zoiets als onderstaande link. Deze is goed voor 15A, maar het is chinees dus hou het op 10A continu.
een andere manier is om geen 12V accu te nemen maar een accu op de spanning die je ook echt nodig hebt maar dan nog heb je een ruwe spanning en die van link geeft een vaste continu spanning die niet afhankelijk is van de accu spanning.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005678078194.html?spm=a2g0o.product…
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Precies. Er staat nog bij 10A, piek 15A. Dus ik zou ook wat "chinese marge" nemen op die 10A.
nemen maar een accu op de spanning
TS weet nog niet welke spanning ie wil hebben. Dus zo'n regelbaar ding is prima voor experimenten.
tinytronics.nl verkoopt dat soort spul, zodat je het de volgende dag in huis kan hebben als je geen zin hebt om op zending-uit-china te wachten.
Als je de stroom wilt regelen : pwm-motorregelaar er tussen .
Je verhaal klopt niet, je wilt dezelfde gasopbrengst met minder vermogen ( spanning omlaag ) om de temperatuur onder controle te krijgen . Je generator is te klein en dat vreet je RVS platen op .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@lead acid:
voor de chemische processen is de daadwerkelijke spanning van belang. Voor een motor de uiteindelijke stroom. Omdat je dus de stroom kan regelen werkt dat prima voor een motor, maar voor een chemisch process niet.
De ontbindings-energie van water-zuurstof is iets van 2.4EV. Als je er 2.39 V op zet gebeurt er precies helemaal niets, als je er meer op zet dan gaat de reactie van start, maar kan je de snelheid regelen door meer of minder "overspanning" te leveren. Al die overspanning is "verlies": Je kan nooit meer dan die 2.4V in een ontbonden water-molekuul opslaan.
Vergelijk je 2.5V met 50% van de tijd 5V, dan sla je van ieder elektron door het systeem in het eerste geval 2.4EV op in chemische energie, en in het tweede geval... ook. Maar je "betaalt" per elektron een dubbele energie-rekening.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het kan wel als je een spoel in serie zet; je hebt dan een soort open-loop Buck converter gemaakt, wat prima kan met een dergelijke belasting. Echter, een Chinese Buck converter is eenvoudiger en waarschijnlijk goedkoper.
Wat gebruik je als elektrolyt? Meestal wordt natriumhydroxide of keukenzout gebruikt, maar beide zijn erg gevaarlijk omdat keukenzout chloorgas gaat vormen rond de positieve elektrode en natronloog erg corrosief is. Soda is veel veiliger. Niet alleen de sterkte van de oplossing is van belang maar ook het oppervlak en de afstand tussen de elektroden.
Wees wel voorzichtig, waterstof is minstens zo gevaarlijk en explosief als acetyleen en als je het niet scheid van het zuurstof dan heb je een bom, ik weet niet wat je met het gas wilt doen, maar op grote schaal is zo'n elektrolyser erg gevaarlijk, als het ontploft dan zijn zeker je trommelvliezen kapot. Het rendement ervan is 50-70%, want het water heeft weerstand en een groot deel van de energie gaat dus in het opwarmen zitten. Als een elektrode los komt te zitten en er een vonk ontstaat dan zal het ook ontploffen.
Als je het gas voor een brander wil gebruiken dan moet je sowieso een flashback arrestor maken net zoals in een acetyleenbrander en dan kan je het makkelijkste denk ik een oude magnetron trafo opnieuw winden en daar een brugcel achter zetten en het vermogen regelen met een variac.
Het idee was om een dergelijke cel in een auto te zetten en zo op "water" te gaan rijden, ik had me er al wel behoorlijk in verdiept,mijn eerste poging was zoals beschreven was (ergens gevonden) met een oplossing van KOH daar zou er gerust flink wat van in mogen maar daarmee ben ik gelijk gestopt omdat dat veel te hard ging en vele malen te veel stroom trok ergens tussen 30=40 amp dus een simpele testopstelling gemaakt en begonnen met 1% verdunning, dat was niet genoeg, daarna met 2% dat ging goed, daarna nog een keer met 3% maar daarmee ging het weer te hard en werd het water te heet en ook de stroom was te hoog, wil hem in een old timer zetten maar daarbij mag hij niet meer dan 2 Amp trekken omdat er geen externe dynamo op zit en er ook niet op te bouwen is, daarna de KOH aan de kant gedaan omdat die idd vrij argressief is en daarvoor in de plaats backing soda gebruikt wat volgens zeggen niet warm word ook weer het zelfde proces afgewerkt, warmte is iets minder maar trekt veel te veel stroom dus mijn enigste hoop was het reduceren van de spanning maar dat is dus niet simpel met gelijkspanning, bij alles wat ik er aan knoop mag de stroom de 2Amp niet overschrijden.
@ Rew
Als ik het goed begrepen heb zou dus 3 aparte cellen net als een accu
geschakeld moeten kunnen??
De verbrandingssnelheid van aardgas is 38 cm/s, van LPG 30 cm/s en van waterstof 330cm/s, het is dus heel explosief. Er zijn ook wel filmpjes op YouTube over te vinden dat je er zogenaamd brandstof mee kan besparen maar dat is nep, je verliest alleen al wel 50% in de elektrolyser en aan het verlies van de dynamo en bedrading. Als je de motor goed wilt houden en meer kilometers op dezelfde tank wil rijden dan kun je beter E5 (is E0 bij de Shell) in plaats van E10 tanken en je kan de alcohol die erin zit ook zelf eruit halen.
Dat is nu juist de clou, tegenwoordig maakt men waterstofgas en laat de zuurstof gaan, vervolgens moet dat gas onder zeer hoge drukken gebracht en vervoerd worden, met dis systeem is dat allemaal niet nodig, er word gas gemaakt dat gelijk met de zuurstof (knalgas) aan de motor toegevoerd woord waardoor er een zeeeeeer hoge efficientie ontstaat, een verre kennis heeft met een mercedes diesel 300K gereden met dit gas als toevoeging waarbij een brandstofbesparing bereikt werd van meer dan 50%, zonder problemen met de motor, hij loopt zelfs veel schoner!!
Er is zelfs een versie die als huisverwarming gebruikt kan worden, en waarbij 300W stroom voldoende is om 20 vierkante meter van -5 tot +20 te verwarmen.
[Bericht gewijzigd door old brumax op (12%)]
Dit soort verhalen heeft altijd een zeer rammelende, of nog veel vaker een ontbrekende, wetenschappelijke onderbouwing.
Maar ik zie hem graag!
Met waterstofgas en zuurstofgas in de juiste verhoudingen krijg je bij ontsteking niet een gewone ontploffing (deflagratie) zoals in een verbrandingsmotor maar een detonatie.
De energie en schokgolf die bij dat laatste vrijkomt kan niet goed zijn voor de motor.
Nu wordt het hier wel bijgemengd bij de gewone brandstof dus weet ik niet of dan nog detonaties optreden. Dat je zo 50% brandstof zou kunnen besparen lijkt me wel sterk.
[offtopic]
Op 27 juni 2023 14:09:22 schreef McAwesome:
Nu wordt het hier wel bijgemengd bij de gewone brandstof dus weet ik niet of dan nog detonaties optreden.
Wordt er waterstof (of nog erger: zuurstof) bij benzine bijgemengd?
[/offtopic]
Op 27 juni 2023 12:57:37 schreef old brumax:
waardoor er een zeeeeeer hoge efficientie ontstaat,
Stierenpoep, het staat totaal niet in verhouding tot de elektrische energie die je er in moet dumpen.
Dat is al zo vaak ontkracht dat het gewoon niet grappig meer is.
Recent heeft Tech Ingredients het nog een keer zorgvuldig getest:
We test a commercial hydrogen gas generator to determine if it can actually increase the performance of an internal combustion engine.
Ik zou dat op kleine schaal bouwen om daadwerkelijk te kunnen concluderen dat t rendement voldoende is.
Dus koop een 4 takt grasmaaier of een oude generator en kijk naar het brandstof-
verbruik bij wel of geen bijmenging van de zelf geproduceerde gassen.
Op 27 juni 2023 14:31:37 schreef Hensz:
Wordt er waterstof (of nog erger: zuurstof) bij benzine bijgemengd?
Ik denk dat het de bedoeling is om het waterstof/zuurstofmengsel toe te voegen aan de inlaat van de cilinders waardoor een lucht/benzinedamp/waterstof/zuurstof-mengsel ontstaat. Niet bij de vloeibare benzine dus.
En dat laatste was ik dus mee doende , in de jaren 30 moet er volgens de verhalen al iemand geweest zijn die dat ontwikkeld had maar die zou dus in een gesticht beland zijn, en dat verhaal lijkt mij veel aannemelijker dan dat het niet zou werken, immers de hele fossiele industrie plus alle regeringen leven van de olie daar draait alles op, denk je niet dat ze er alles aan zullen doen om te voorkomen dat jan met de korte achternaam voor bijna niets in z'n auto-tje rond tuft??
En die verwarming in de huzen gratis laten draaien op een aantal zonnepanelen, en tja van de stoomtrein werd ook gezegd dat de paarden en koeien op hol zouden slaan en het menselijk brijn zou niet tegen dergelijke hoge snelheden kunnen, hoewel dat laatste is wel een beetje waar maar of dat echt door de hoge snelheid komt???
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat waterstofbijmenging bij een oude Mercedes Diesel best een vergelijkbaar effect kan hebben als LPG bijmenging, dus een verbetering van motorrendement door vollediger verbranding (minder roet)... Hoewel zoals gezegd de ontbrandingseigenschappen van waterstof heel anders zijn dan die van LPG.
Dit zal echter vooral bij oude indirect ingespoten Diesels werken en je moet heel goed uitkijken dat ze niet gaan pingelen. Bij een Diesel is dat behoorlijk destructief.
Ik zet mijn vraagtekens bij het ketenrendement.. Als in: een LPG tankje erbij leggen heeft waarschijnlijk een hoger ketenrendement dan ter plekke waterstof genereren. Let op dat je bij een financiele berekening ook het periodiek reviseren van je knalgasgenerator moet meenemen.
Bij benzinemotoren zal het effect ook het grootst zijn bij antiek spul. Bij moderne motoren zal het grootste deel van het effect wel komen doordat ze de brandstofinspuiting terugregelen en ze zuiniger lopen omdat het totale motorvermogen veel minder is. Een soort tuning met een omweg?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 27 juni 2023 12:57:37 schreef old brumax:
Er is zelfs een versie die als huisverwarming gebruikt kan worden, en waarbij 300W stroom voldoende is om 20 vierkante meter van -5 tot +20 te verwarmen.
Heb je daar een linkje van misschien? Die claim gaat op het eerste gezicht tegen basale natuurkunde in en ik zie ook niet zo gauw een werkingsmechanisme - en dat maakt het interessant.
Ik heb weleens met waterstof geëxperimenteerd en de detonatiesnelheid daarvan is 1600-2000 m/s, dus dat is levensgevaarlijk. Je kan beter kijken naar LPG, is in tegenstelling tot benzine niet kankerverwekkend en als je het omrekent naar aardgas kost je dat maar 0,80-1,10 euro per kuub, daar kan je ook je huis mee verwarmen, sommige bedrijven zijn er zelfs op overgestapt. Alcohol en ammoniak kan je uit waterstof produceren en zijn veel veiliger en makkelijker op te slaan. Het probleem is alleen wetgeving en onderzoek om het mogelijk te kunnen maken, want bij LPG is het niet erg als er bij het tanken een beetje ontsnapt, bij ammoniak is dat een heel ander verhaal, dus zou je een systeem moeten bedenken waarbij er geen ammoniak vrij kan komen tijdens het ontkoppelen. Ook mag je LPG van het tankstation officieel alleen gebruiken voor de motor, maar het is niets anders dan een mengsel van propaan en butaan, en veel mensen gebruiken het stiekem voor de camper, maar je kan er zelf geen boete voor krijgen, alleen het tankstation. Het is alleen wel veel gedoe om steeds die flessen om te wisselen en te vullen.
Je kan nooit brandstof besparen door waterstof in de luchtinlaat te spuiten, het wordt alleen maar inefficiënter en veel gevaarlijker, LPG is al gevaarlijk maar waterstof kan zelfs detoneren en dus je motorblok als een granaat laten ontploffen.