Beste mensen,

Miele W5844 in 2011 aangeschaft Type HW09-2 NR 57 115957985 M-Nr 07597010

De machine is deze week tussentijds gestopt tijdens het draaien van een was.
Als we hem opnieuw starten (dus zodra we op de startknop in drukken) hoor je een soort hard sissend geluid, de motor gaat even draaien (centrifugeren) en vervolgens geeft de machine foutcode F50.
Ook als we een ander programma instellen wordt dezelfde cyclus gestart Neem aan dat de machine weer wil opstarten waar hij gebleven was...namelijk centrifugeren.

Foutcode F50 , staat voor Technische Storing, en wel iets in de aandrijving.

Condensator geeft een zoemend geluid als die stuk is...en de motor gaat dan ook niet draaien volgens mij.

Maar wat zou dit dan wel kunnen zijn?

Heb een mp4 file, filmpje met geluid bijgevoegd.

ben benieuwd

daandc

Golden Member

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Dat sissen is gewoon het opstarten van de motor.

Maar waarschijnlijk is er een driver kapot waardoor dit geluid en foutcode ontstaat.

Het is een brushles motor.

Ben je zelf handig om dit te fixen?

Neem eens een foto van de print.

[Bericht gewijzigd door fabrice op donderdag 29 juni 2023 22:15:21 (32%)]

EricN

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik hoor een geborstelde motor met een defecte tacho.

Een kortgesloten igbt trekt veel bruusker op. Een brushless geeft een ander motorgeluid.

Op 28 juni 2023 21:41:43 schreef EricN:
Ik hoor een geborstelde motor met een defecte tacho.

Fout.

IGBT kapot. Durf er een appeltaart op te wedden ;)

Precies dit probleem:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/154783

Daar staat ook wat uitleg onderaan het topic.

EricN

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je hebt gelijk Maurice. Dit "knits" lijkt me niets op een riem die doorslaat maar blijkbaar is het toch dat als ik het met je YouTube filmpje vgl. Hopelijk heeft het geen oorzaak want dan kun je de igbt met de doos bestellen.

JanEB

Golden Member

Ik denk dat de IGBT kort ligt en daarom direct de motor tegen volle toerental wil opstarten .
Het geluid komt van het slippen van de motor op de moment dat dit gebeurt .
Eenvoudig te testen door de riem eraf te doen .

Jan

OK, bedankt voor de gedetailleerde uitleg wat mogelijk het probleem is.

Ik ga binnenkort de machine openmaken en eens naar de printplaat kijken en met name naar de IGBT.

We hebben nog een 2de wasmachine , dus geen stress hier.

Zal bevindingen posten.

Nou... Binnenkort is iets eerder dan verwacht. :-) Iets anders veel 100% mee dus ff de tijd genomen voor de Miele.

Heb de printplaat er uit gehaald en foto's gemaakt.
Er zitten 3 van deze transistors op. 1 met 4 pennen, 1 met 2 pennen en 1 met 3 pennen. Neem aan dat het de ene is met 3 pennen (zoals door maus0611) is verwezen naar andere topic met waarschijnlijk zelfde probleem)

Heb detail foto van deze 3 pennen transistor gemaakt. Aan de buitenkant kan ik niet oordelen dat er iets kapot moet zijn met deze transistor, maar hoor graag mening van experts. Ook nog 2 foto's bijgevoegd van de hele printplaat

Hoor graag

JanEB

Golden Member

De "transistor met 3 pinnen is de IGBT (G4BC30W) waar het over gaat .
Deze zal waarschijnlijk kort liggen .
Je kan dit meten door met een multimeter te meten tussen de collector en de emiter (middenste pin en rechtse pin) . Dit zou hoogohmig moeten zijn maar zal waarschijnlijk laagohmig zijn .
Ik denk dat je dit al kan meten zonder deze los te solderen .

Jan

Ik meet 0.8 ohm dus dat is laag ohmig denk ik

Hoor graag

Nieuwe bestellen en erin solderen. Vergeet dat roze plaatje erachter niet netjes terug te plaatsen of te laten zitten, dit is elektrisch isolerend ten opzichte van het koelblok.

Ja. De artikelnaam staat net boven de prijs, dat staat ook op het onderdeel op je foto.

Ok, ze hadden er nog maar 2...dus allebei maar gekocht voor over 10 jaar
:-)
Ze worden namelijk niet meer gemaakt zeiden ze bij Okaphone.

Ga binnenkort solderen en zal nog ff posten wat het resultaat is.

Allemaal bedankt zover!

Ok, ze hadden er nog maar 2...dus allebei maar gekocht voor over 10 jaar
:-)
Ze worden namelijk niet meer gemaakt zeiden ze bij Okaphone.

Ga binnenkort solderen en zal nog ff posten wat het resultaat is.

Allemaal bedankt zover!

Kreeg de IGBT's vandaag binnen. Heb um gemonteerd en met inschakelen van de machine kreeg ik de foutmelding en het sissende geluid niet meer. Heb daarna kort programma met centrifugeren gedraaid en dat ging prima. Alles weer netjes terug gemonteerd en nu staat er een gewoon kort programma te draaien.

Probleem lijkt dus opgelost.

Bedankt allemaal en een fijn weekend!

Opgelost!! dat voor een koopie??