Beste Lezers,

Mijn Still EFG1.5/5004 24V 1986 heftruck rijd helaas niet meer voor en achteruit, via Google ben ik op dit forum gekomen via deze Topic : https://www.circuitsonline.net/forum/view/155417

Helaas staat er in deze topic geen dingen die mij tot een oplossing hebben kunnen leiden en is mijn vraag of er nog mensen zijn met raad.

Probleem --> werkend weg gezet, volgende dag rijd hij niet meer

Werkzaam heden kort samen gevat :

- Relais hoor en zie je schakelen
- Je hoort niks brommen of grommen (alleen relais schakelen)
- Accu is goed ( 76 % )
- Zekeringen goed
- Thyristor nieuw
- Printplaat nieuw (doet alleen niet de relais schakelen met de oude wel)
- Voetpedaal sensor nieuw
- Stoel sensor nieuw / nu doorverbonden
- Handrem sensor, sleutelcontact zijn goed
- Heftruck heeft geen dubbele voetbediening
- Bedrading door gemeten

Hopelijk heb ik zo kort en duidelijk uitgelegd wat er allemaal al aan gedaan is, buiten veel nieuwe onderdelen/kosten (risico van het vak) weet ik nu niet meer waar ik het zou moeten zoeken !!!

Wie weet de oplossing en of heeft tips ??? beschrikt er iemand een electra schema dat ik kan zien of ik iets over het hoofd zie ???

komt er wel spanning op de motor? kan ook de motor zelf zijn, koolborstels klem of op. ik zou zelf denken aan relaiscontact van een grote contactor wat vuil is. laat geen voeding meer door.

wat foto's van de regeling helpen wel overigens hier..

Alle andere functies werken dan nog, alleen rijdt die niet meer?
Geen foutmeldingen?
Waarom de thyristoren en print vervangen, iets defect gemeten?

[Bericht gewijzigd door fabrice op (27%)]

Kan een beveiliging het rijden blokkeren, bijvoorbeeld dat het signaal van een ingetrapte rem niet binnenkomt?

Zijn alle beveiligingen nagelopen en komen die ook binnen op de controller?

En zet je woonplaats even bij je persoonlijke gegevens.

multimeter op je motorkels, meten of er spanning op de motor toekomt.
Uitgang en aansturing thyristor effe meten
Aansluiting van je gaspedaal op de print

Dan weet je al wat uit te sluiten.

Als al wat je opnoemt in orde is gaat mijn vermoeden uit naar de motor zelf. Koolborstel die vast zit of versleten is zou kunnen, door de warmte is die wat uitgezet zodat die nog contact maakte toen je 'm wegzette, na afkoelen geen contact meer met de collector

Op 1 juli 2023 22:15:48 schreef testman:
komt er wel spanning op de motor? kan ook de motor zelf zijn, koolborstels klem of op. ik zou zelf denken aan relaiscontact van een grote contactor wat vuil is. laat geen voeding meer door.

wat foto's van de regeling helpen wel overigens hier..

Er komt wel spanning naar de motor komt maar geen vermogen om hem te laten draaien. Wat ik begreep uit de andere topic is dat eerst de relais worden geschakeld, en dan pas het vermogen er bij komt om vonken te ver komen, en dit 2 de gebeurt dus niet.

Motor is in orde, los getest en draait, koolborstel goed en netjes schoon / geen roest enz.

Op 1 juli 2023 22:16:42 schreef fabrice:
Alle andere functies werken dan nog, alleen rijdt die niet meer?
Geen foutmeldingen?
Waarom de thyristoren en print vervangen, iets defect gemeten?

Alle andere functies werken, rijd alleen niet, foutmeldingen kan niet zelf niet zien of uitlezen/weet niet of dat mogelijk is.

Print is vervangen op advies van still dealer naar aanleiding van de klacht en er een 1 watt (waarschijnlijk) weerstand verkleurd is ( printplaat is wit gespoten vanuit de fabriek dus kan het niet controleren)

Later vonden we een thyristor waarvan het binnenste pootje los zat en dus vervangen.

Op 1 juli 2023 22:32:43 schreef *Alfred*:
Kan een beveiliging het rijden blokkeren, bijvoorbeeld dat het signaal van een ingetrapte rem niet binnenkomt?

Handrem en stoel beveiliging zijn getest, doorverboden, gemeten en functioneren zoals het hoort.

Op 1 juli 2023 22:44:35 schreef Lambiek:
Zijn alle beveiligingen nagelopen en komen die ook binnen op de controller?

En zet je woonplaats even bij je persoonlijke gegevens.

Stoel en handrem beveiliging zijn getest, doorgemeten tot de controller, en doorverbonden om uit te sluiten of het probleem hier zich in bevind.

Woonplaats Ter Aar ( zal ik aan gaan passen )

Op 2 juli 2023 06:41:43 schreef Appel:
multimeter op je motorkels, meten of er spanning op de motor toekomt.
Uitgang en aansturing thyristor effe meten
Aansluiting van je gaspedaal op de print

Dan weet je al wat uit te sluiten.

Als al wat je opnoemt in orde is gaat mijn vermoeden uit naar de motor zelf. Koolborstel die vast zit of versleten is zou kunnen, door de warmte is die wat uitgezet zodat die nog contact maakte toen je 'm wegzette, na afkoelen geen contact meer met de collector

Motor draait op een losse accu, koolborstel zijn goed, zitten niet vast, vuil en of roest vorming.

Alvast super bedankt voor de reacties, alle reactie doorgenomen en getest helaas zonder succes nog.

Conclusie die ik nu kan trekken is dat er geen vermogen wordt door gelaten om de rijmotor te laten draaien.

Morgen avond nieuwe poging !

dus de grote relais schakelen wel stroom door naar de motor regeling, maar die geeft geen vermogen voldoende om te rijden. voetpedaal vermogens regelaar heb je al vervangen zie ik, daar zou ik ook aan denken. een stuurzekering oid kapot kan ook goed, breuk in draad ergens.

je hebt ( als dat mogelijk is ) eens geprobeerd iets van gewicht te tillen? zeg een pallet van een 1000kg. accu's die toch een gare cel hebben kan de reden zijn, de oliepomp voor de hydrauliek krijgt direct voeding maar de rijd motor niet, kan zijn dat de spanning te ver inzakt en de elektronica dit niet pikt.

zou toch eens de oplader eraan hangen, volledig opladen. werkt het dan voor even weer weet je het..

Post eens wat fotos van de print, der zitten er wel meerdere in voor de motorsturing?

Nog een DC motor, veldwikkeling (H brug) en anker borstels toch apart aangestuurd?

Voorwaarde niet voldaan? Sensoren?

[Bericht gewijzigd door fabrice op (10%)]

Maar meet je echt spanning op de motor? of enkel spanning uit de regelaar. Dus op welke punten heb je nu precies gemeten. Om de spanning op de motor te meten moet je ook echt op beide aansluitingen op de motor meten en niet 1 op de motor en de ander op massa of min van de accu.

Op 2 juli 2023 17:29:52 schreef R081NH:
[...]

Er komt wel spanning naar de motor komt maar geen vermogen om hem te laten draaien. Wat ik begreep uit de andere topic is dat eerst de relais worden geschakeld, en dan pas het vermogen er bij komt om vonken te ver komen, en dit 2 de gebeurt dus niet.

Motor is in orde, los getest en draait, koolborstel goed en netjes schoon / geen roest enz.

Nee dat klopt niet, met het relais schakel je de regelaar naar de motor en tevens bepaalt het relais de draairichting van de motor, daarna zet de regelaar spanning op de motor. Als je dus spanning op de motor meet dan kan dat enkel als er ook stroom en vermogen is. Want zonder stroom en vermogen gaat de spanning naar 0V.
Maar als je met 1 meetpen aan de massa of min van de accu zit, dan kan je zo wel een spanning met die toe komt aan de motor, maar dat is geen goede meting, je moet echt over de motor meten. Of als wel met 1 meetpen aan de massa blijft meten dan moet je voor en na de motor meten en ook over de relais.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (31%)]

Op 2 juli 2023 17:29:52 schreef R081NH:
[...]

Er komt wel spanning naar de motor komt maar geen vermogen om hem te laten draaien.

Hoe veel volt? En wat zou het moeten zijn als de heftruck rijdt?

Als het dezelfde spanning is als dat het moet zijn, ligt het toch aan de motor zelf.

Op 2 juli 2023 21:07:59 schreef benleentje:
Maar meet je echt spanning op de motor? of enkel spanning uit de regelaar. Dus op welke punten heb je nu precies gemeten.

Iets dergelijks geldt voor alle sensoren (stoel, voetpedaal etc.) die volgens TS allemaal goed zijn. Als de sensor goed is maar het signaal komt niet bij de controller aan, dan doet ie het ook niet. Het zijn een boel draadjes en er hoeft er maar één af/gebroken te zijn.

Op 2 juli 2023 17:41:16 schreef testman:
dus de grote relais schakelen wel stroom door naar de motor regeling, maar die geeft geen vermogen voldoende om te rijden. voetpedaal vermogens regelaar heb je al vervangen zie ik, daar zou ik ook aan denken. een stuurzekering oid kapot kan ook goed, breuk in draad ergens.

je hebt ( als dat mogelijk is ) eens geprobeerd iets van gewicht te tillen? zeg een pallet van een 1000kg. accu's die toch een gare cel hebben kan de reden zijn, de oliepomp voor de hydrauliek krijgt direct voeding maar de rijd motor niet, kan zijn dat de spanning te ver inzakt en de elektronica dit niet pikt.

zou toch eens de oplader eraan hangen, volledig opladen. werkt het dan voor even weer weet je het..

alle zekeringen zijn goed, accu is ook goed, ook bij zware belastingen zat de spanning niet weg.

Op 2 juli 2023 18:37:54 schreef fabrice:
Post eens wat fotos van de print, der zitten er wel meerdere in voor de motorsturing?

Nog een DC motor, veldwikkeling (H brug) en anker borstels toch apart aangestuurd?

Voorwaarde niet voldaan? Sensoren?

Motor besturing print zit achterin, voorin zit de gene voor de stuurbekrachtiging, en nog kleine voor de verlichting.

klopt 2 draden veldwikkeling, en 2 draden voor de koolborstels en deze worden verdubbeld zodat je 4 koolborstels hebt.

Op 2 juli 2023 21:07:59 schreef benleentje:
Maar meet je echt spanning op de motor? of enkel spanning uit de regelaar. Dus op welke punten heb je nu precies gemeten. Om de spanning op de motor te meten moet je ook echt op beide aansluitingen op de motor meten en niet 1 op de motor en de ander op massa of min van de accu.

[...]Nee dat klopt niet, met het relais schakel je de regelaar naar de motor en tevens bepaalt het relais de draairichting van de motor, daarna zet de regelaar spanning op de motor. Als je dus spanning op de motor meet dan kan dat enkel als er ook stroom en vermogen is. Want zonder stroom en vermogen gaat de spanning naar 0V.
Maar als je met 1 meetpen aan de massa of min van de accu zit, dan kan je zo wel een spanning met die toe komt aan de motor, maar dat is geen goede meting, je moet echt over de motor meten. Of als wel met 1 meetpen aan de massa blijft meten dan moet je voor en na de motor meten en ook over de relais.

klopt, anders meet je door de motor heen, en het 2de ben ik ook achter gekomen dus.

Op 2 juli 2023 21:18:31 schreef Lucky Luke:
[...]
Hoe veel volt? En wat zou het moeten zijn als de heftruck rijdt?

Als het dezelfde spanning is als dat het moet zijn, ligt het toch aan de motor zelf.

accu is 24 volt, en meet ook 24 volt.

Op 2 juli 2023 22:44:47 schreef Hensz:
[...]
Iets dergelijks geldt voor alle sensoren (stoel, voetpedaal etc.) die volgens TS allemaal goed zijn. Als de sensor goed is maar het signaal komt niet bij de controller aan, dan doet ie het ook niet. Het zijn een boel draadjes en er hoeft er maar één af/gebroken te zijn.

draden zijn per stuk gemeten naar de aansluitingen waar je de computer in steekt.

Update : ( alle berichten even kort beantwoord )

We zijn er van overtuigd dat de nieuwe printplaat niet de juiste printplaat is en dus verkeerd geleverd is helaas, zelf bij navraag of de leverancier en groothandel dit willen controleren word er ja gezegd, helaas wil ik dit eerst gaan controleren via een andere dealer om er zeker van te wezen.

Ik hoop snel met nieuwe update te kunnen komen !

klopt 2 draden veldwikkeling, en 2 draden voor de koolborstels en deze worden verdubbeld zodat je 4 koolborstels hebt.

Dan krijg je een motor 4 poolparen heeft dus 2x zo langzaam draait.

Maar dan moet je ook meer dan enkel 24V op de motor meten. Je moet ook de spanning op de veldwikkeling meten.

klopt, anders meet je door de motor heen, en het 2de ben ik ook achter gekomen dus.

JE bent nog steeds erg onduidelijk. Dus hoe en waar en op welke plekken heb je exact en wat gemeten.

Een motor die 24V krijgt die moet gewoon gaan draaien.

Probleem --> werkend weg gezet, volgende dag rijd hij niet meer

En dan ga je zomaar een printplaat vervangen en zeggen dat het de verkeerde is? Groote kans dat beide printplaten gewoon goed zijn en dat het wat anders is.

Printplaat nieuw (doet alleen niet de relais schakelen met de oude wel)

Als het relais niet schakelt dan krijgt de motor geen stroom. relais zitten tussen de regelaar, de motor en de massa. Relais moet eerst geschakelt worden voor vooruit of voor achteruit. En daarna pas mag de regelaar aan gaan. Op het relais zit ook een hulpcontact die spanning geeft als het relais is geschakelt. Zonder dit signaal gaat de regelaar niet aan.

Het kan trouwens ook anders om zijn, eerst spanning naar het relais, relais schakelt spanning naar de motor, van de andere kant van de motor weer door dat zelfde relais en dan naar de regelaar en van de regelaar naar de massa. Dan is het ook logisch dat je wel 24 aan de ene kant van de motor mee. Maar omdat nog steeds niet duidelijk is hoe je gemeten hebt is allemaal heel erg vaag en onduidelijk.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (34%)]

Noodstop ingedrukt?
Gordel dicht?
Hefmast achterover in de laagste stand?
Handrem?
Staat op een helling?

Ik beanwoord de vragen even heel kort, ( still dealer monteur vandaag op locatie gehad )

Op 3 juli 2023 22:19:52 schreef benleentje:
[...]Dan krijg je een motor 4 poolparen heeft dus 2x zo langzaam draait.

Deze snap ik even niet.

Maar dan moet je ook meer dan enkel 24V op de motor meten. Je moet ook de spanning op de veldwikkeling meten.

Monteur heeft mij uitgelegd dat ik dit verkeerd gemeten heb en dus "vals" 24V kreeg te zien en dus niet klopt wat ik eerder vermelde ! Sorry ( hij schakel wel, maar krijgt dus geen spanning/vermogen )

[...]JE bent nog steeds erg onduidelijk. Dus hoe en waar en op welke plekken heb je exact en wat gemeten.

zowel aangesloten als draden losgekoppeld is er gemeten op de onderdelen en draden die invloed kunnen hebben op deze storing en ja door bepaalde dingen aangesloten te laten zitten heb ik dus ook een fout gemaakt dat ik dacht dat er wel 24V naar de motor ging maar dat is dus niet zo !

Een motor die 24V krijgt die moet gewoon gaan draaien.

klopt, motor draait gewoon als je hem aansluit op de accu

[...]En dan ga je zomaar een printplaat vervangen en zeggen dat het de verkeerde is? Groote kans dat beide printplaten gewoon goed zijn en dat het wat anders is.

Zoals eerder vermeld : Print is vervangen op advies van still dealer naar aanleiding van de klacht en er een 1 watt (waarschijnlijk) weerstand verkleurd is ( printplaat is wit gespoten vanuit de fabriek dus kan het niet controleren)

[...]Als het relais niet schakelt dan krijgt de motor geen stroom. relais zitten tussen de regelaar, de motor en de massa. Relais moet eerst geschakelt worden voor vooruit of voor achteruit. En daarna pas mag de regelaar aan gaan. Op het relais zit ook een hulpcontact die spanning geeft als het relais is geschakelt. Zonder dit signaal gaat de regelaar niet aan.

Het kan trouwens ook anders om zijn, eerst spanning naar het relais, relais schakelt spanning naar de motor, van de andere kant van de motor weer door dat zelfde relais en dan naar de regelaar en van de regelaar naar de massa. Dan is het ook logisch dat je wel 24 aan de ene kant van de motor mee. Maar omdat nog steeds niet duidelijk is hoe je gemeten hebt is allemaal heel erg vaag en onduidelijk.

Hoe ik het begreep van de monteur is het dus het 2 de, eerst schakelen, en dan zet de regelaar spanning/vermogen er op om vonken te verkomen, zoals in de andere topic ook staat.

Op 3 juli 2023 22:37:32 schreef fabrice:
Fotos...................

Op 4 juli 2023 10:57:50 schreef Hunebedbouwer:
Noodstop ingedrukt?
Gordel dicht?
Hefmast achterover in de laagste stand?
Handrem?
Staat op een helling?

Allemaal niet het geval.

Update :

Vandaag een andere still dealer monteur op locatie laten komen, kost wat maar dan heb je ook wat, hij zegt ook dat die printplaat 100% zeker de verkeerde is voor dit model. ( nu gaan kijken of deze nog terug kan, ze zeggen speciaal bestelde artikelen kunnen niet retour )

Onder mijn risico hebben we de verkleurde/verbande weerstand vervangen op de printplaat (omdat hij verkleurd/verband is en alles wit gespoten is hebben we een gokje gedaan hoeveel watt hij zou zijn ) Alles terug gebouwd en aangesloten, en ja draaien de motor, helaas van helle korte duur omdat de nieuwe weerstand ook verkleurd/verbrand/kapot is gegaan.

Hij adviseert mij nu alleen om niet weer een nieuw printplaat te gaan bestellen omdat je niet weet waarom dit gebeurd, is de weerstand verkeerd ? of zijn er nog andere dingen aan de hand die hiermee te maken hebben, er zitten nog 2 blusdiodes in en nog klein "brugje" met het risico dat je de nieuwe printplaat sloopt.

Andere optie is om een refit uit te voeren, dan vervangen ze alle elektronica voor nieuwe systeem, helaas brengt dit ook veel kosten met zich mee en ben ik bang dat het hier eindigt en ik wat anders moet gaan zoeken.

sprak een tijd terug een monteur van heftrucks die toen op t werk met de heftruck bezig was. die zei dat er toen bijna niet aan 2ehands merkspul te komen was. een grote handelaar in midden NL had gewoon niks meer aan voorraad staan, terwijl daar voorheen vlot 600+ toestellen stonden.

ik vermoed dat de weerstand te klein was van vermogen en te groot van weerstandwaarde.

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/still-r50-efg1-5-5004-kabelbaum…

deze man zoekt een kabelboom van dit model, echter miss kun je er aan vragen hoe de weerstand eruit ziet ( foto ) bij zijn stuurelektronica..

Hoe ik het begreep van de monteur is het dus het 2 de, eerst schakelen, en dan zet de regelaar spanning/vermogen er op om vonken te verkomen, zoals in de andere topic ook staat.

Dat zeg ik toch maar eerst moet de regelaar wel vrijgave krijgen van het relais wat eerst moet inschakelen. En jij zegt dat je niet printplaat het relais niet inschakelt.

Maar goed printplaat is toch verkeerd.

Onder mijn risico hebben we de verkleurde/verbande weerstand vervangen op de printplaat (omdat hij verkleurd/verband is en alles wit gespoten is hebben we een gokje gedaan hoeveel watt hij zou zijn ) Alles terug gebouwd en aangesloten, en ja draaien de motor, helaas van helle korte duur omdat de nieuwe weerstand ook verkleurd/verbrand/kapot is gegaan.

Hij adviseert mij nu alleen om niet weer een nieuw printplaat te gaan bestellen omdat je niet weet waarom dit gebeurd, is de weerstand verkeerd ? of zijn er nog andere dingen aan de hand die hiermee te maken hebben, er zitten nog 2 blusdiodes in en nog klein "brugje" met het risico dat je de nieuwe printplaat sloopt.

Maak daar eens een aantal goede foto's van. Van een oude weerstand is heel erg goed te bepalen van welk vermogen dat moet zijn. De waarde van de weerstand is een ander verhaal.

Als de weerstand kapot is gegaan dan heeft iets wat achter de weerstand zit te veel stroom getrokken. Wat voor de weerstand zit is niet belangrijk, tenzij daar de spanning nu te hoog is. Dan gaat er ook meer stroom door de weerstand.

Maar als je goede fotos maakt is hopelijk ook wel te bepalen wat de spanning daar moet zijn.

Op 4 juli 2023 19:35:00 schreef R081NH:
Vandaag een andere still dealer monteur op locatie laten komen,...

Er is een Still monteur bij geweest en die heeft geen schema van de regelaar? Dus heeft hij op de gok de weerstand vervangen, ik vind het vreemd. Als monteur zijnde hoor je schema's te hebben van zoiets, of zijn het van die printen stekers.

Op 5 juli 2023 14:58:48 schreef Lambiek:
[...]
Er is een Still monteur bij geweest en die heeft geen schema van de regelaar? Dus heeft hij op de gok de weerstand vervangen, ik vind het vreemd. Als monteur zijnde hoor je schema's te hebben van zoiets, of zijn het van die printen stekers.

alsof die monteurs schema's van motorcontroller printen bijhebben, en al helemaal niet van toestellen die tegen de 40 jaar lopen.

alsof die monteurs schema's van motorcontroller printen bijhebben,

Wij hebben Junheinrich en die man heeft een labtop bij zich waar alles op staat. Als hij onderdelen moet bestellen moet hij toch ook weten welke en wat ze kosten om eerst voor een offerte te maken.
Heel soms lukt dat niet en krijgen we de offerte een dag later via het kantoor maar dat niet omdat de onderdelen er niet instaan maar meer omdat het ook om arbeidstijd gaat. Want de prijs van de onderdelen krijgen we altijd gelijk.

40 jaar is wel oud maar voor 263,- staat ze online aangeboden en dan moet stihl ze zelf ook hebben. En dan heb je algemeen werking schema maar niet altijd de schema van de controller zelf.

Maar het kan ook gewoon een heftruck monteur geweest zij die aan alle merken werkt die hebben geen laptop en niet als die dealer info.

Op 4 juli 2023 19:45:26 schreef testman:
sprak een tijd terug een monteur van heftrucks die toen op t werk met de heftruck bezig was. die zei dat er toen bijna niet aan 2ehands merkspul te komen was. een grote handelaar in midden NL had gewoon niks meer aan voorraad staan, terwijl daar voorheen vlot 600+ toestellen stonden.

ik vermoed dat de weerstand te klein was van vermogen en te groot van weerstandwaarde.

Het zou ook nog zoals eerder vermeld aan een paar andere onderdelen kunnen liggen dat dit gebeurd, mij wordt het risico te groot kwa om dit ook nog eens ook allemaal te gaan vervangen incl. een nieuwe printplaat

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/still-r50-efg1-5-5004-kabelbaum…

deze man zoekt een kabelboom van dit model, echter miss kun je er aan vragen hoe de weerstand eruit ziet ( foto ) bij zijn stuurelektronica..

Zoals eerder vermeld zijn deze printplaten wit gespoten (zie foto), en dus niet te zien en of af te lezen welke weerstand en waarde dit is, ook er afkrabbelen lukt niet!

Op 4 juli 2023 19:45:36 schreef benleentje:
[...]Dat zeg ik toch maar eerst moet de regelaar wel vrijgave krijgen van het relais wat eerst moet inschakelen. En jij zegt dat je niet printplaat het relais niet inschakelt.

De nieuwe printplaat niet ! De oude wel maar die is defect (zie foto)

Maar goed printplaat is toch verkeerd.

Ik ben bezig om de verkeerd geleverde printplaat met de gegevens van de monteur die op locatie is geweest hem terug te doen naar de leverancier, ik hem hem de printplaat gegeven zodat hij de juiste kan bestellen er zijn heeeeeeeeel veeeel verschillende versies, en die gehad heb kloppen de nummer niet! (Wordt vervolgd

[...]

Maak daar eens een aantal goede foto's van. Van een oude weerstand is heel erg goed te bepalen van welk vermogen dat moet zijn. De waarde van de weerstand is een ander verhaal.

zie foto, de waarde kan je niet meer aflezen omdat zoals eerder vermeld hij wit gespoten is en de weerstand verkleurd is !

Als de weerstand kapot is gegaan dan heeft iets wat achter de weerstand zit te veel stroom getrokken. Wat voor de weerstand zit is niet belangrijk, tenzij daar de spanning nu te hoog is. Dan gaat er ook meer stroom door de weerstand.

Zoals eerder vermeld heeft het inderdaad een reden dat die weerstand kapot is gegaan, en ben ik bang dat als ik dit door gaat zetten de kosten uit de klauwen gaan lopen.

Maar als je goede fotos maakt is hopelijk ook wel te bepalen wat de spanning daar moet zijn.

Ik vind knap als je de waarde van de weerstand kan bepalen als deze wit gespoten is en verkleurd is. (zie foto)

Op 5 juli 2023 14:58:48 schreef Lambiek:
[...]

Regalaar is een printplaat van 1986 en steek je in een houder en is volledig wit gespoten (zie foto), hij kan niet in het systeem zien welke onderdelen er allemaal op die printplaat zitten.

Op 5 juli 2023 19:38:48 schreef testman:
[...]

alsof die monteurs schema's van motorcontroller printen bijhebben, en al helemaal niet van toestellen die tegen de 40 jaar lopen.

Zie mijn bovenstaande reactie inderdaad en ik vermoed dat wel een reden heeft dat ze dat vroeger deden.

Op 5 juli 2023 22:31:28 schreef benleentje:
[...]Wij hebben Junheinrich en die man heeft een labtop bij zich waar alles op staat. Als hij onderdelen moet bestellen moet hij toch ook weten welke en wat ze kosten om eerst voor een offerte te maken.
Heel soms lukt dat niet en krijgen we de offerte een dag later via het kantoor maar dat niet omdat de onderdelen er niet instaan maar meer omdat het ook om arbeidstijd gaat. Want de prijs van de onderdelen krijgen we altijd gelijk.

40 jaar is wel oud maar voor 263,- staat ze online aangeboden en dan moet stihl ze zelf ook hebben. En dan heb je algemeen werking schema maar niet altijd de schema van de controller zelf.

Schema heb ik bij de monteur mee mogen kijken op ze computer en hij heeft zelf ook gemeten, mij wordt risico te groot om er nog meer geld in te steken en wil eerst de verkeerd printplaat proberen retour te doen.

Maar het kan ook gewoon een heftruck monteur geweest zij die aan alle merken werkt die hebben geen laptop en niet als die dealer info.

Zoals eerder vermeld : Vandaag een andere still dealer monteur op locatie laten komen

Dealer en monteur van still, incl laptop met de bijbehorende progamma's.

Foto printplaat

Ik ga eerst afwachten wat er met de nieuwe verkeerd geleverde printplaat gaat gebeuren en de bijbehorende voordat ik nieuwe stappen evt. zou zetten.

Als ik meer weet of een oplossing heb deel ik deze uiteraard met jullie, om andere ook te kunnen helpen, met vragen over dit type heftruck is altijd mogelijk om mij een bericht te sturen !

[Bericht gewijzigd door R081NH op (93%)]

je heb een kabbel breuk van de rij motor deze storing komt er veel voor
dit komt door dat de kabels mee draaien met sturen veel voorkomend probleem
bij deze oude machine