Herstellen aansturing rijmotor Heftruck

Hoi Iedereen,

Ik heb een Still R20-17 heftruck (uit 1993) die weigert te rijden. Soms moet ik hem dan even laten staan en nadien wou hij weer een tijdje functioneren, maar nu weigert hij volledige dienst. De hydraulische functies werken wel nog allemaal. De heftruck is te oud geworden om te laten herstellen dus heb ik me voorgenomen om zelf een poging te doen.

Gelukkig heb ik het uitgebreide onderhoudshandboek waarin een volledig stappenplan zit om het elektronisch rij-gedeelte te gaan onderzoeken. Kunnen jullie me helpen bij de (voorlopig) volgende 2 vragen

- Hoe ontlaad ik de zware condensator het best?

- In het handboek maken ze gebruik van een ‘Thyristor Firing Circuit’ (onderdeel 4 in onderstaande bijlage) om de Thyristor naar de motor te schakelen. Helaas is die component niet meer te koop/vinden. Kan ik dat op een andere manier doen?

STILL R20-17 (dragged) 2.pdf

Alvast bedankt voor het advies!

benleentje

Golden Member

Voor eenmalig ontladen mag je een condensator gewoon kortsluiten met een stuk draad, bet is via een weerstand, maar zonder gegevens van de condensator is het lastig een juiste weerstand uit te rekenen. JE kan ook gewoon permanent een weerstand over de condensator aansluiten genoemd een bleeder. Deze ontlaad dan wel een stuk trager en na een minuut is die dan wel meestal leeg.

Als de thyristor sturing defect is dan rijd hij helemaal niet meer en ook niet heel soms dan denk ik eerder aan een beveiliging die moet voorkomen dat een heftruck onbedoeld kan gaan rijden. Zit er onder de stoel een druk contact die registreert of er ook werkelijk iemand op de stoel zit? Contoleer deze dan als eerste, 2de beveiliging is meestal een voetpedaal waarop je continu je voet moet laten rusten werkt deze ook nog goed? En werkt de sleutelschakelaar goed, schakelt alles ook in en niet half?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Afhankelijk van de spanning op die condensator, ontladen met een weerstand, (auto)lamp, elektrische-kachel.

In jouw bijlage is geen onderdeel 4 te zien.

Maar ik vermoed dat de thyristor stuur print wordt bedoeld met thyristor firing circuit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 17 augustus 2021 15:43:55 schreef Walter_J:
- Hoe ontlaad ik de zware condensator het best?

Een kleine condensator kun je gewoon kortsluiten, maar een grotere zware condensator zou ik met een weerstand doen. Een grote kan een flinke klap geven en de boel aan elkaar lassen.

- In het handboek maken ze gebruik van een ‘Thyristor Firing Circuit’ (onderdeel 4 in onderstaande bijlage) om de Thyristor naar de motor te schakelen. Helaas is die component niet meer te koop/vinden. Kan ik dat op een andere manier doen?

Die driver heb je helaas nodig voor je thyristor sturing. Er zijn wel andere drivers te koop, maar dan moet je wel weten wat je doet als je dat aan gaat passen.

https://nl.rs-online.com/web/c/semiconductors/discrete-semiconductors/…

https://shop.semikron.com/Products-and-Shop/Product-Groups/Drivers/

Weet je zeker dat het je thyristor firing circuit is? Zijn je borstels nog goed? Dat is namelijk een veel voorkomend probleem, met als gevolg een ingebrande collector.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

denk eerder een los contact, draad rot ergens of schroefklem losgetrild. ook zit er een groot relais in de motorsturing normaal, schakelt dat nog wel?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Ik zou idd ook eerst de contactorset goed kontroleren. Dat is één set, met vier contactoren.

benleentje

Golden Member

Als het de beveiliging is dan merk je dat ook aan dat de contactorset, relais niet inkomen
De relais schakelen stroomloos dus zonder ingeschakelde motor, dus eerst moet het beveiliging circuit een vrijgave geven, dan trap je het gaspedaal in, dan moeten de relais inkomen, en daarna pas word de elektromotor in werking gezet met oa het thyristor firing circuit en de thyristoren.

Dus waar jij denkt dat fout zit zit pas aan het einde van een keten en kan dan ook pas werken als al het voorgaande ook werkt.

sommige heftrucks hebben zelf een soort tilt schakelaar er zijn dus meerdere beveiligingscircuits die elk vrijgave moeten geven. Dus wees er zeker van dat je ook vrijgave hebt dan zou in ieder geval de relais moeten klikken als je op het voetpedaal drukt. Maar bij deze heftruck kan dat ook andersom zijn ik heb maar zeer beperkte ervaring met heftrucks.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Accu goed geladen,geen cel defect??

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Klinkt als een rotte accu, dan loopt de spanning ook heel even op om dan weer in te storten bij belasting.
Meet de cellen eens per stuk en schrijf de spanning dan op, ook niet onbelangrijk: zit er voldoende gedestilleerd water in? Ik heb hetzelfde eens meegemaakt en toen zat er nul water in.

als de accu gaar is, dan hoor je dat ook wel aan de hydrauliekpomp, heel ander geluid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dankjewel voor de vele info & tips.

Bij het intrappen van het gaspedaal schakelen de contactoren in en hoor je de motor een zacht zoemend geluid maken, alsof hij op het punt staat om te vertrekken...maar er komt geen beweging in. Voor- of achteruit maakt geen verschil uit.

Zit er onder de stoel een druk contact die registreert of er ook werkelijk iemand op de stoel zit? Contoleer deze dan als eerste, 2de beveiliging is meestal een voetpedaal waarop je continu je voet moet laten rusten werkt deze ook nog goed? En werkt de sleutelschakelaar goed, schakelt alles ook in en niet half?

Snelheidspedaal, sleutelcontact, stoelcontact, handrem...allemaal uitgemeten volgens schema en werken normaal.

In jouw bijlage is geen onderdeel 4 te zien. Maar ik vermoed dat de thyristor stuur print wordt bedoeld met thyristor firing circuit.

het is idd onderdeel 2 ipv 4.

Weet je zeker dat het je thyristor firing circuit is? Zijn je borstels nog goed? Dat is namelijk een veel voorkomend probleem, met als gevolg een ingebrande collector.

Nee, heb te weinig ervaring en kennis om echt te vermoeden wat het zou kunnen zijn. maar volgens het testschema moet ik al vrij snel de thyristor aansturen...

Klinkt als een rotte accu, dan loopt de spanning ook heel even op om dan weer in te storten bij belasting.
Meet de cellen eens per stuk en schrijf de spanning dan op, ook niet onbelangrijk: zit er voldoende gedestilleerd water in? Ik heb hetzelfde eens meegemaakt en toen zat er nul water in.

Alle cellen zitten rond de 1,9V zonder uitschieters, maar zou wel wat liefde kunnen gebruiken. Waarschijnlijk ook nuttig om eens het soortelijk gewicht te gaan meten.

jerome

Golden Member

Je moet ergens beginnen. Ofwel van de motor naar pedaal of omgekeerd. Motor testen kan met startkabels vanaf externe accu's of tussenaftakking op de loodcellen. Accugroep zal waarschijnlijk 80V zijn. Motor zal zeker op 24V al draaien. Truck op blokken plaatsen natuurlijk. Pedalen durven nogal eens een vuil boeltje worden. Heb er in het verleden al aan gewerkt (Linde). Bij het indrukken komt er eerst een schakelaar in die de relais beveelt en de elektronica in stand-by brengt. Dieper duwen van het pedaal brengt het optisch gedeelte in werking. Schijf met gleufjes, lampje en fotocel. Als dat vuil komt gaat het niet. Is heel lang geleden, maar meen zelfs dat daar gloeilampjes voor gebruikt werden. Van motor, relais en pedaal moet je zeker zijn dat deze ok zijn voor je aan die th. sturing begint. Is een vrij complex iets. Een tweede th. moet met een stroomstoot van een te ontladen condensator heel eventjes overnemen van de eerste th, wil deze kunnen afschakelen. Igbt's en power fets hebben dat hedendaags overgenomen, al denk ik dat het bij heel hoge spanningen nog zo gebeurt. Denk dan aan tram en trein.

tijd terug was een klant ook bezig om een oude heftruck te herstellen. ding was niks als kroonstenen en rotte onderdelen, 40+ jaren oud. deze reed ook niet meer, had zelfs een kroonsteen over de 200A zekering heen zitten, ging niet veel worden.

het uitzoeken waarom het ding niet rijd, zit vaak minder moeilijk als het lijkt. gebroken draadje of relais wat hapert. zo'n oud ding wat maar weinig gebruikt wordt heeft eerder vuile contacten als een defecte motorsturing. die waren nog degelijk gebouwd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Bij het intrappen van het gaspedaal schakelen de contactoren in en hoor je de motor een zacht zoemend geluid maken, alsof hij op het punt staat om te vertrekken...maar er komt geen beweging in. Voor- of achteruit maakt geen verschil uit.

Een zoemend geluid dan zou ik toch denken dat de thyristoren goed zijn, maar dat het snelheidssignaal van het voetpedaal niet werkt of onder broeken is. Deze motoren worden ook gewoon op snelheid nul nog aangestuurd op 0rpm. Zo blijft de machine stilstaan. Het is een gesloten systeem met thyristor regelaar, motor en snelheidssignaal met als feedback dan de rpm/ snelheid van de motor.
Als je nu het gaspedaal langer ingedrukt houd en de motor stop ineens met zoemen dan is er iets mis met het feedback signaal van de motor of Of de rem blijft hangen. Maar als het zoemen gewoon blijft dan is er geen snelheidssignaal.

Bij het intrappen van het gaspedaal schakelen de contactoren in en hoor je de motor een zacht zoemend geluid maken,

Geen rem gehoord?
Het kan ook zijn dat de mechanische rem blijft hangen, want tijdens het klikken van de relais moet de rem ook een hard tikkend geluid maken, maar weet nu even niet in welke volgorde dat precies gebeurd.

Ik kan van dit specifieke model geen gegevens vinden zonder moeten te betalen, wat is de accu spanning ik vermoed 48V zoals de rest van de serie.

Dan zou je de motor ook even op een 12V auto accu kunnen testen met verder alles ontkoppeld en de relais dus uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dankjewel voor de vele tips!

Ondertussen heb ik de motor al eens via een doorschakeling aan de praat gekregen zonder die 'thyristor firing circuit'...Dacht ff slim te zijn, maar het gevolg was wel een ferme vonk op het draadje :)

Hierdoor is er nog iets extra kapot gegaan want sindsdien schakelen de relais ook niet meer bij het intrappen. Heb er duidelijk geen kaas van gegeten en de lessen elektronica 20 jaar geleden zit te ver.

Als deze vraag mag gesteld worden op het forum...zijn er mensen met kennis die het zien zitten om een dagje te komen mee snuffelen naar het probleem? Tegen vergoeding uiteraad! Veel slechter gaat het niet worden en nadien kan ik hem met een gerust hart aan de prijs van oud ijzer verkopen mocht het een te groot en duur probleem zijn.

PM bij interesse

Ik zit hier ook met zulk een heftruck.
Deze wil ook niet rijden.
Ik heb dus wel interesse in de documentatie die Walter_J hier over heeft.
Wens je die documentatie te delen?

Hoi Ghost 3212

Stuur me een PM met je email, dan stuur ik je de handleiding & spare parts in pdf door.

Inmiddels is de heftruck voor oud ijzer verkocht :)