Kan iemand mij helpen aan info over een ontwikkelbord waarop staat CPUA/1 waarop een cpu philips pcb80c552-5-16wp
Kan iemand mij helpen aan info over een ontwikkelbord waarop staat CPUA/1 waarop een cpu philips pcb80c552-5-16wp
De 80.... is de "romless" versie. Dus als het goed is vind je een (EEP)ROM op dat board?
Helaas geen ROM te vinden, was aangesloten op een frequentie regelaar maar de persoon die dit heeft ontwikkelt was een collega van mij die plotseling is gestorven. Geen nadere info van kunnen vinden.
Golden Member
De 80C552 heb ik zelf in begin jaren 90 ook gebruikt. Is een 8051 met I2C interface. (Oops de 80C592 was met CAN, ook gebruikt rond die tijd)
Dus dat board zal wel ergens rond die tijd gemaakt zijn?
[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 6 juli 2023 00:39:00 (28%)
Golden Member
Gisteren net een compleet Philips databoek gescand met oa deze processor
Hierbij de fotos op 25%. aan de linkerzijde is een motorcontroller gedeelte geplaatst. de vraag is hoe dit aan het werk te krijgen zonder documentatie
Special Member
Zonder documentatie / gegevens lijkt me dat een kansloze missie.
Of je moet gaan reverse engineeren en/of de rom/flash uitlezen en disassembleren. (zit rechtsonder van de controller)
Het zal wel niet helpen, maar als je niet op CPUDA/1 zoekt zal je zeker niets vinden.
Moderator
Ik vraag me ook zwaar af of dit een ontwikkelbord is, die hebben zelden of nooit met schakelende 230V voeding en/of stappenmotor drivers aan boord.
Daarnaast zijn alle onderdelen van verschillende fabrikanten, dat zul je ook niet snel zien op een devboard.
Ohja, ik gok dat het ding zo gejumperd is voor 115V, dus even opletten als je daar spanning op gaat zetten.
Golden Member
aan de linkerzijde is een motorcontroller gedeelte geplaatst. de vraag is hoe dit aan het werk te krijgen zonder documentatie
Hangt er een beetje vanaf wat je precies wilt bereiken. Het kan dat een motorregelaar is die als een servo systeem werkt. De gecontroleerde motor sturing op basis van een sensor of ander input van bv een encoder of of resolver.
Dat zal dan een hele moeilijke opgave worden. Maar alleen de motor aansturen is echter wel te doen. dat zijn eigenlijk alleen stuur signalen naar L6203, en dan kan denk ik zelfs buiten de controller chip om.
Om de als servo systeem werken te krijgen moet je eigenlijk ook weten welke sensors eraan horen en grote kans dat het vanzelf goed werken. Misschien niet helemaal goed omdat je dan ook parameters/ instellingen moet aanpassen voor jouw servo systeem, maar dat kan dan niet meer.
Op 13 juli 2023 22:09:11 schreef Sine:
Ik vraag me ook zwaar af of dit een ontwikkelbord is,
Dat zegt TS ook niet, maar dat iemand dat zelf ontwikkeld heeft . Maar staat er dan geen software op een PC , labtop of USB stick en waarschijnlijk ook wel een schema's en documentatie.
Er zit wel een ROM op, die zit rechts, net boven die TO220 (-edit- Zie net dat Arco dat ook al zei). Een plcc 44 oid. En als het goed is zit er ook een 74LS373 oid naast voor de D/A demuxing.
Maak eens een goede foto van de rechterkant? En denk dat er ook nog een GAL op zit voor wat adres decoding of zo (die kleine PLCC rechtsboven).
Dan nog een grote kans iets van een 74LS245 voor databuffertje voor de I/O etc.
Verder een relatief simpel bordje. Met wat reverse engineering kun je makkelijk de pinnen vinden waar die power drivers (L297 + L6203) chips op aangesloten zitten. Waarschijnlijk hangt daar gewoon een stappenmotor aan.
Onderin 5 geisoleerde inputs met opto's en ledjes, ook relatief makkelijk op de chip terug te herleiden.
Golden Member
Verder een relatief simpel bordje. Met wat reverse engineering kun je makkelijk de pinnen vinden waar die power drivers (L297 + L6203) chips op aangesloten zitten. Waarschijnlijk hangt daar gewoon een stappenmotor aan.
Dar zie ik het probleem ook niet en kan je L6203 ook direct aan sturen, Dat hoeft denk ik niet per se een stappen motor te zij dat is een dubbel H-brug voor 2 motoren of 1 stepper. Maar L297 is wel specifiek voor een stepper.
Om het bord met de cpu te laten werken zoals bedoelt zonder de software in de eprom te veranderen is toch echt een stuk moeilijker dan moet je ook weten welke input die verwacht met specifiek de stepper die word verwacht. en dan bedoel ik meer de steps per omwenteling.
Of het bordje doet gewoon zijn eigen programma afwerken zoals bedoelt maar is dat wel me wat je er mee wilt doen. Ik bedoel een printplaat voor de aansturing voor een wasmachine is niet zo handig voor een draaibank. En dat valt de draaibank in storing omdat ik er geen water op heb aangesloten en de sensor geen output geeft .
Zo een sensor ingang is dan wel te overbruggen maar dat doet de draaibank echt niet wat ik wil dat die moet doen.
Ik ga op zoek naar documentatie maar helaas is de collega overleden
Zoals Sine opmerkte; dit is geen ontwikkelboard maar een board uit een commercieel gebouwde machine.
De voedingstrafo zit aan de onderzijde?
Als te achterhalen is welke machine dat geweest zou kunnen zijn is dat een flinke stap.
Twee stappenmotoren en een VFD lijkt mij iets CNC-achtigs, bijvoorbeeld een kleine draaibank.
De meeste IC's zijn op de foto niet te lezen, maar het lijkt een jaar of 20 oud, mogelijk wat ouder.
TS geeft geen context, maar als de firmware in ROM zit zal die naar mijn inschatting origineel zijn, dus als het geheel gewoon G-code slikte is een Arduino met GRBL mogelijk een vlot te implementeren vervanger.
Maar is het defect, moet het vervangen worden, functionaliteit toegevoegd, ... ?
Golden Member
Jammer dat die flash rom met de software er op gesoldeerd zit. Dat maakt het uitlezen en disassembleren een stuk lastiger.
Welk type is het trouwens ? (Is op de foto slecht te zien).