fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zijn mensen met 4 kegeltjes ipv 3. Die mensen kunnen een breder spectrum zien en meer tinten (Meer kleuren resolutie) Misschien kunnen die ook een hogere frequentie nog zien.
Lijkt me heel vervelend als je 1 kHz nog ziet. Zelfs 230V gloeilampen zie je dan in intensiteit veranderen, alle PWM verlichting, TLs, Dan kun je niet eens TV kijken.
ritmeester
I love it when a plan comes together !
Ik heb de Prescaler van 16 naar 1 gezet zoals @rew voorstelde en nu heb ik een frequentie van 16KHz. De lamp flikkert nog steeds als de LDR gedimd wordt.
De lamp ligt op de werkbank en schijnt recht naar boven op het witte plafond. De flikkeringen zijn duidelijk te zien. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat de led drivers die in de lamp zitten niet tegen PWM kunnen zoals @Zonnepaneeltje opperde.
Ik ben blijven zitten met dit hardware schema uit het Flowcode forum. Zie hieronder. Op CO waren de meningen al verdeeld hierover waardoor ik niet meer weet wat goed en slecht is.
Op dit moment draait de schakeling op een breadboard zonder storingen en heb ik een TC4427AEPA Mosfet Driver in de PWM1 lijn gezet.
Ik heb steeds meer het gevoel dat het anders moet en wel met het regelen voltage of milliampère. Op mijn LAB voeding (SIGLENT SPD 3303C) ging dit erg goed. Althans het regelen. Maar zeker weten doe ik dit natuurlijk niet.
Helaas kan ik de flikkeringen niet filmen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat gebeurt er als je de 3k3 weerstanden een factor 10 tot dertig verkleind? (dus 100 tot 330 Ohm maakt, gebruik wat je hebt. Probeer of het uitmaakt, eerst bij eentje).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je geen geknipper wilt kun je een regelbare stroom bron maken maar dan zit je met je digitaal gedoe. Dat maakt het veel moeilijker. Simpelste is een LM317 en een potmeter.
Je kunt ook een DAC gebruiken om een stroombron te sturen.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op 11 juli 2023 15:01:51 schreef fred101:
Er zijn mensen met 4 kegeltjes ipv 3. Die mensen kunnen een breder spectrum zien en meer tinten (Meer kleuren resolutie) Misschien kunnen die ook een hogere frequentie nog zien.Lijkt me heel vervelend als je 1 kHz nog ziet. Zelfs 230V gloeilampen zie je dan in intensiteit veranderen, alle PWM verlichting, TLs, Dan kun je niet eens TV kijken.
Toen ik op de reparatieafdeling van een LEDdisplayfabrikant werkte, ontdekte ik dat ik meer zag dan menig collega. Zo is het begonnen. Ik ben me er toen ook op gaan focussen. Zo kon ik in een blik zien of er data op de glasvezel stond bijvoorbeeld voor het stuursignaal. Ik zal er nu niet verder op in gaan - ik lees inmiddels dat het een ander probleem betreft van de TS - maar ja, het kan ook heel irritant zijn.
@rew: ik stuur je een bericht buiten dit topic om.
ritmeester
Op 11 juli 2023 17:12:04 schreef fred101:
Als je geen geknipper wilt kun je een regelbare stroom bron maken maar dan zit je met je digitaal gedoe. Dat maakt het veel moeilijker. Simpelste is een LM317 en een potmeter.Je kunt ook een DAC gebruiken om een stroombron te sturen.
Mooi dat jullie allemaal meedenken. Ik heb in ieder geval deze besteld op aanraden als een tip van @weardguy.
Dimmen met een analoog signaal en aan / uit via de PWM ingang is zo mijn idee. Geen idee of dit gaat werken.
https://nl.farnell.com/1793219
Ik heb ook een vraag ook aan de fabrikant gesteld hoe het beste deze lampen te dimmen. Met PWM of met miliamperes.
Wat mij ook opvalt is dat als de LED lamp aan is voor 1 seconde ik ongeveer 10 flikkeringen zie. Dit is natuurlijk een schatting want het is te snel om te tellen.
Bijgaand zie je twee foto's.
- De schakeling op het breadboard is hetzelfde als op de printplaat linksboven op de foto. Het maakt niets uit waar ik op test.
- Hoe ik de flikkeringen zie op het plafond.
De LDR zit opgesloten in donker door middel van; voor de wat jongeren , een busje voor fotorolletjes 
benleentje
Golden Member
Ik heb ook een vraag ook aan de fabrikant gesteld hoe het beste deze lampen te dimmen.
Gewoon mij schema als basis nemen.
Je lamp is 400mA.
voor de PWM neem je het signaal direct van de microcontroller en dan heb je 5V puls en bij 100% PWM is dat dan 5V.
5V en 400mA >> R = U / I = 5/0,4 = 12,5 ohm.
12 ohm is een standaard waarde en je levert dan maar een heel klein beejte van je PWM resolutie in.
Op 11 juli 2023 17:12:04 schreef fred101:
Als je geen geknipper wilt kun je een regelbare stroom bron maken maar dan zit je met je digitaal gedoe. Dat maakt het veel moeilijker.
Het hoeft geen precisie stroom bron te zijn. Ik heb al eerder in dit topic een stroombron laten zien die met een PWM ingang kan werken.
Je hebt het over digitaal gedoe maar eigenlijk is PWM gewoon analoog, het is niet aan of uit maar 0 tot 100%. Het is eenvoudig om uit PWM een analoge spanning te maken met een RC filter. En is dan goed genoeg om een eenvoudige stroombron te maken.
fred101
Golden Member
Ik bedoel met digitaal gedoe dat hij een PIC16F18346-I/P gebruikt.
Ik weet de situatie niet maar ik zou helemaal geen pwm gebruiken. Gewoon een potmeter en een opamp, evt een tor ofzo als de leds meer stroom nodig hebben.
benleentje
Golden Member
Ik weet de situatie niet maar ik zou helemaal geen pwm gebruiken. Gewoon een potmeter en een opamp, evt een tor ofzo als de leds meer stroom nodig hebben.
De situatie is dat hij een waarschuwingslamp heeft die je bij weg afzettingen ziet. Die sterkte van leds zijn dat je dat overdag goed kan zien. Maar in de nacht is het dan teveel licht en kan zelfs hinderlijk zijn.
Het is dan maar waar je voorkeur uitgaat hoe je dat gaat oplossen met een microcontroller of een schakeling met een opamp. Mijn voorkeur is meestal wel met een microcontroller maar ik zou hier denk ik ook gewoon een ldr met opamp nemen.
potmeter
Zeurmode is aan
* benleentje Dan moet je in de nacht zelf die potmeter instellen en een LDR doet dat automatisch
.
Zeurmode is uit
Het schema wat ik liet zien is eigenlijk al bijna de basis voor de schakeling om via een LDR een opamp stroombron aan te sturen. Maar gelukkig is het TS zijn project een mag hij zelf verder gaan zoals hij wil. 
OPTOdesign
Op 10 juli 2023 17:28:21 schreef ritmeester:
Ik heb hier een zo’n wegwerk / verkeer LED lamp liggen met een doorsnee van 100mm. De heldere plastic kap zit vol met bolle lenzen. Onder elke bol zit een LED.
Ik vraag me eigenlijk af wat er precies in deze lamp zit. Zijn het alleen LED's (met serie weerstand?) of zit er ook iets van aansturing in? Kan je dat zien of is het een ingegoten module?
En waarom 6 FET's zoals ik op de foto zie (4 in het schema) die afzonderlijk van elkaar aangestuurd (moeten?) worden?
M.a.w.:
1. Hoe werkt die lamp?
2. Wat wil je precies? Alleen dimmen met LDR of wil je de LED's ook afzonderlijk van elkaar aansturen (en daar dus die 4 of 6 kanalen voor nodig hebt)?
benleentje
Golden Member
Geen idee of dit gaat werken.
Die leddriver van farnel zal denk ik aan de uitgang ook gewoon PWM maken en blijft je uiteindelijk nog steeds met PWM zitten.
Wat dat blokje doet is dan je PWM direct uit je microcontroller kan gebruiker om daar een veel sterker signaal mee te maken voor bv 700mA. In zo een blokje zit dan wel ook een spoel. Die spoel werkt ook als een soort filter en het kan zijn dat je dan flikkering niet meer ziet.
IK durf dus niet te zeggen of dat de flikkering weghaalt of dat toch de driver in je lamp er niet meer overweg kan. Dus proberen op eigen risico.
Als je een keer in de buurt van Schiedam bent kan je er gratis 1 ophalen maar die is 1500mA. Met 2 of 3 lampen parallel kan je dat proberen.
Ik heb er ooit een 6 gekocht hier via de vraag en aanbod maar er pas 1 gebruikt. Kans dat ik ze nooit ga gebruiken is erg groot.
Alle 5 overnemen mag ook stuur maar een email. Maar dat net niet gratis + verzendkosten.
Mijn eerder genoemde schakeling doet precies als wat jij met de labvoeding ook deed en dat is de spanning verlagen zodat de ingestelde stroom gaat lopen. Dus gewoon een continu spanning ipv een geschakelde PWM spanning.
ritmeester
@benleentje
Ik heb de specs opgevraagd van de LED lamp en deze is bij 12V 940 mA. Zou je opnieuw een berekening willen maken met deze waardes?
@OPTOdesign
Ik heb vier lampen en deze wil ik per stuk kunnen aansturen. In dit geval regel ik in de software dat er twee paren zijn dus 2 x 2
OP het breadboard zie je inderdaad 6 Mosfet's, gewoon om te expirimenteren met één PWM lijn zoals ik het huidige schema heb gepost hierboven.
EDIT
12V / 940mA
Op 12 juli 2023 08:20:11 schreef ritmeester:
Ik heb de specs opgevraagd van de LED lamp en deze is bij 12V 640 mA.
Er moet haast iets met die led lamp zijn, ik dim ook vaak via pwm en dat gaat prima. Maar het ligt wel aan de driver die in de lamp zit, die moet wel geschikt zijn voor pwm.
En wat het schema betreft, die gate weerstanden zijn veel te groot, ik gebruik altijd tussen de 47 en 100Ω.
En heb je dit al eens doorgelezen.
OPTOdesign
Op 12 juli 2023 08:20:11 schreef ritmeester:
(1) Ik heb vier lampen en deze wil ik per stuk kunnen aansturen. (2) In dit geval regel ik in de software dat er twee paren zijn dus 2 x 2(3) OP het breadboard zie je inderdaad 6 Mosfet's, gewoon om te expirimenteren met één PWM lijn zoals ik het huidige schema heb gepost hierboven.
1. Aha. Daarvoor zijn CH1 t/m CH4 dus. Zitten die ook al aan de microcontroller of zijn ze zwevend (dus nog niet aangesloten)?
2. 2 paren. Waarom zet je die niet (tijdelijk) achter 1 FET? Dat maakt de aansturing eenvoudiger en lost het geknipper wellicht op.
3. Duidelijk.
Al geprobeerd om het PWM signaal direct op R1 te zetten (R9, R5 en CH1 verwijderen!)? Ik zie het nut niet van de spanningsdeling op dat knooppunt. En hoe kom je überhaupt op deze weerstandswaarden?
Ik mis de basis aanpak om wat dingen uit te sluiten. Vandaar dat ik nog even een stapje terug doe.
ritmeester
Op 12 juli 2023 11:13:29 schreef OPTOdesign:
[...]1. Aha. Daarvoor zijn CH1 t/m CH4 dus. Zitten die ook al aan de microcontroller of zijn ze zwevend (dus nog niet aangesloten)?
2. 2 paren. Waarom zet je die niet (tijdelijk) achter 1 FET? Dat maakt de aansturing eenvoudiger en lost het geknipper wellicht op.
3. Duidelijk.Al geprobeerd om het PWM signaal direct op R1 te zetten (R9, R5 en CH1 verwijderen!)? Ik zie het nut niet van de spanningsdeling op dat knooppunt. En hoe kom je überhaupt op deze weerstandswaarden?
Ik mis de basis aanpak om wat dingen uit te sluiten. Vandaar dat ik nog even een stapje terug doe.
1. Alle CH1 ... CH4 hebben een eigen pin van de microcontroller.
2. Ik wil met deze PCB meer doen dan waar deze nue voor gebruikt gaat worden. Mischien wel tot 8 kanalen met deze LED lampen.
Hoe kom ik aan de waarden van deze weerstanden:
Uit het Flowcode forum:
Hi Frank,
The resistance values are wrong, look at the circuit I uploaded.
That's why is not working for you.
The resistance in my circuit between PWM and each channel I have as 3K3.
You have got it as 0R i.e a short.
You will damage the microcontroller as PWM is and output and CH1 is also an output.
When CH1 for example is low (shorted to 0V) , it will disabled the LED, so even if PWM output is high (Shored to 5V).
You are effectively shorting the PWM output!
Instead of NPN bipolars you are using N channel MOSFETS.
ritmeester
Ik heb zojuist een video gemaakt met de LED Lamp en een LAB voeding. Als ik de stroom terugdraai gaat de lamp minder fel branden. Dit zonder flikkeringen.
Dit zou dus de oplossing kunnen zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de boel door een SMPS gevoed wordt, kan het knipperen ook de verschilfrequentie zijn tussen de SMPS en PWM frequentie...
Op 12 juli 2023 15:15:34 schreef ritmeester:
Ik heb zojuist een video gemaakt met de LED Lamp en een LAB voeding. Als ik de stroom terugdraai gaat de lamp minder fel branden.
Wat ik niet helemaal begrijp uit het schema is dit. Je hebt een pwm signaal, een of andere aansluiting van CH-1 en de uitgang Q-1. Nu mijn vraag waar is dat voor nodig en dan doel ik op CH-1 en Q-1.
Waar is die CH-1 voor? Q-1 zal voor de led lamp zijn denk? Of mis ik iets?
OPTOdesign
Waarom probeer je niet eerst de FET's aan te sturen zoals je dat hoort te doen? (Is al eerder genoemd). Je opstelling is zo vreemd (ook al hier uitgebreid besproken). Ik snap niet dat je zo vast blijft houden aan deze bijzondere manier van aansturen. Die CH1 t/m 4 kunnen wel eens de oorzaak zijn van het probleem.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat ie het netjes doet op een labvoeding, dat had je al gezegd en dat geloven we allemaal direct. Wat interessant is om te zien is wat er gebeurt als de boel "knippert" als je het met PWM aanstuurt.
Daarnaast is: "Wat zit er in die led-module" een interssante vraag. Is dat een DCDC converter of een stelletje weerstanden?
benleentje
Golden Member
Ik heb de specs opgevraagd van de LED lamp en deze is bij 12V 940 mA. Zou je opnieuw een berekening willen maken met deze waardes?
Ja hoor.
De maximale PWM spanning na het filter is 5V.
5V staat dan voor de maximale stroom
De stroom is 940mA
R3 moet dan 5V / 0.94A = 5,31 ohm en 5W
je kan dan bv 2 x 2,7 ohm 3W weerstanden in serie zetten om 5,4 ohm te krijgen. Bij weerstanden is het beter om het vermogen ruim te nemen dus ik zou zeggen minimaal 5W.
Nu je weerstand iets te hoog is zit je bij 98% PWM al op de max stroom.
Op 12 juli 2023 18:16:35 schreef OPTOdesign:
Waarom probeer je niet eerst de FET's aan te sturen zoals je dat hoort te doen?
Wel even een kleine aanvulling een gemiddelde FET heeft 10V nodig om goed aangestuurd te worden er zijn een klein aantal FET's ook wel logic FET's genoemd die ook heel goed met 4 - 5V aangestuurd kunnen worden en een microcontroller die dan 5V uitstuurt is prima.
En tot slot zijn er nog wel fet's te vinden die met 3,3V tevreden zijn.
En met goed aansturen bedoel ik dan dat ze volle stroom nog kunnen leveren en dat de Rdson nog zo laag als mogelijk is voor die fet.
Jouw FEt is een IRLZ34N
Die mag op Ugs=:
10V = 16A
5V = 16A
4V = 14A
Je ziet als dat hij op 4V iets minder goed is, maar goed genoeg voor 14A.
Nu jouw schema
punt 1
PWM pin ----- 3K3 ---+---- 3k3 ---- gate van de fet
|
47k
|
gnd
PWM pin hoog = 5V
OP punt 1 staat dan een spanning van
47000 / 50300 x 5V = 4,6V
En er gaat ook 4,6V naar de gate. Oke dat is goed zou je denken.
Maar het is niet helemaal waar dat een fet enkel op spanning schakelt en dat de gat een oneindig hoge weerstand heeft en dat er geen stroom loopt.
Er loopt wel degelijk stroom in de gate omdat de gate zich gedraagt als een condensator.
Een condensator die jet met 3k3 + 3k3 wilt proberen op te laden tot 4,6V doet daar lang over. Op een of ander manier weet ik nooit goed uit te rekenen hoelang dat is hoop dat REW even wilt assiteren.
volgens de datasheet is de gate charge 25nC
https://logosfoundation.org/instrum_gwr/tubo/irlz34n.pdf
Jouw fet doet er met die weerstanden er relatief lang over om de gate op de laden en zo dus goed te schakelen maar daarna dus ook lang om te gate te ontladen en weer uit te gaan. Met relatief bedoel dat je lang niet te letterlijk moet nemen maar wel langer dan nodig.
Jouw fet is ook een logic fet en die kan direct achter de PWM pin zonder weerstanden. Maar soms geeft dat wel problemen en zet met iets van 4,7 ohm tussen de PWM en de gate.
OPTOdesign
[...] Wel even een kleine aanvulling een gemiddelde FET heeft 10V nodig om goed aangestuurd te worden er zijn een klein aantal FET's ook wel logic FET's genoemd die ook heel goed met 4 - 5V aangestuurd kunnen worden en een microcontroller die dan 5V uitstuurt is prima.
En tot slot zijn er nog wel fet's te vinden die met 3,3V tevreden zijn.En met goed aansturen bedoel ik dan dat ze volle stroom nog kunnen leveren en dat de Rdson nog zo laag als mogelijk is voor die fet.
(...)
Op punt 1 staat dan een spanning van
47000 / 50300 x 5V = 4,6V
En er gaat ook 4,6V naar de gate.
Ik blijf over het feit struikelen dat die CHx's op dat knooppunt voor de FET zitten. CHx zit aan de microcontroller en met een beetje pech (ik heb nog niet het idee dat TS hier rekening mee houdt in de software - waarom zitten die punten daar überhaupt??) zit dit punt aan GND of Vcc. Snap je wat ik bedoel?
benleentje
Golden Member
Op 12 juli 2023 20:36:34 schreef OPTOdesign:
Snap je wat ik bedoel?
Ja nu wel.
Volgens het schema erboven zijn ch1 - ch4 ook op de microcontroller aangesloten. Dus geen Vcc of GND maar direct naar de microcontroller. Tot zover duidelijk wat het schema betreft maar waarom? geen idee.
Maar in mijn uitleg en de berekening heb ik Ch1 - Ch4 gewoon genegeerd en ga er vanuit de PWM ook gewoon het PWM signaal is.
Ik vermoed zelf dat TS Ch1 gebruikt als de lamp vol aan of uit moet zijn en dan PWM uitzet. Maar volgens mij is dat niet nodig want een PWM pin is ook als gewone pin te gebruiken maar hoe dat werkt in flowcode weet ik net. In een Arduino is dat heel makkelijk.
Dus omdat TS dat ook niet weet heeft hij denk ik daarom 2x een pin gebruikt. En nu snap ik dus ook waarom die weerstanden zo hoog zijn dat is voor de veiligheid van de pinnen en dan met het niet uit of ze laag of hoog zijn en dat weerstanden de stroom beperkt.
Maar ook met een PWM kan je gewoon volledig aan = 100% of volledig uit is 0% aansturen en is CH1 daarvoor gebruiken niet nodig.
Hoop dat TS daar wat meer over wilt zeggen.
@Ritmeester, Het is niet de bedoeling om je ontwerp keuzes te bekritiseren zodat je daarover slecht voelt, als dat is gebeurt sorry.
OPTOdesign
Volgens het schema erboven zijn ch1 - ch4 ook op de microcontroller aangesloten. Dus geen Vcc of GND maar direct naar de microcontroller.
Precies. Als je de uitgangen niet definieert, dan zijn ze meestal (met een softwarematige pullup) aan Vcc verbonden en als ingang gedefinieerd met een beetje geluk. Soms zijn ze ook gewoon laag of hoog. Dit kan tevens een random effect hebben na inschakelen. Ik verwacht dus dat ze wél min of meer aan GND of Vcc hangen zolang dit een vaag beantwoord onderwerp blijft.
Maar ook met een PWM kan je gewoon volledig aan = 100% of volledig uit is 0% aansturen en is CH1 daarvoor gebruiken niet nodig.
Ik denk dat je @ritmeester hiermee op het juiste spoor helpt!
ritmeester
Op 12 juli 2023 21:10:41 schreef benleentje:
[...]
Ja nu wel.
Volgens het schema erboven zijn ch1 - ch4 ook op de microcontroller aangesloten. Dus geen Vcc of GND maar direct naar de microcontroller. Tot zover duidelijk wat het schema betreft maar waarom? geen idee.Maar in mijn uitleg en de berekening heb ik Ch1 - Ch4 gewoon genegeerd en ga er vanuit de PWM ook gewoon het PWM signaal is.
Ik vermoed zelf dat TS Ch1 gebruikt als de lamp vol aan of uit moet zijn en dan PWM uitzet. Maar volgens mij is dat niet nodig want een PWM pin is ook als gewone pin te gebruiken maar hoe dat werkt in flowcode weet ik net. In een Arduino is dat heel makkelijk.
Dus omdat TS dat ook niet weet heeft hij denk ik daarom 2x een pin gebruikt. En nu snap ik dus ook waarom die weerstanden zo hoog zijn dat is voor de veiligheid van de pinnen en dan met het niet uit of ze laag of hoog zijn en dat weerstanden de stroom beperkt.Maar ook met een PWM kan je gewoon volledig aan = 100% of volledig uit is 0% aansturen en is CH1 daarvoor gebruiken niet nodig.
@Ritmeester, Het is niet de bedoeling om je ontwerp keuzes te bekritiseren zodat je daarover slecht voelt, als dat is gebeurt sorry.
Inderdaad. CH1 tot CH4 hebben elk een eigen PIN van de microcontroller. Deze zorgen voor de knipper-frequentie.
De PWM1 pin zorgt voor het DIM efect op alle aangesloten MOSFET's. Zo werkt dit schema en de software.
Dit alles is onstaan in een topic op het Fowcode forum.
@benleentje: De keuze voor dit ontwerp kwam tot stand met hulp van anderen. Ik voel mij heus niet slecht als dit bekritiseerd wordt.