henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zondag 9 november 2025 14:59:05 schreef MNM(tm):
[...]
Ook dat vind ik niet relevant. Wat ik echter niet geloof is dat de volgorde waarin de data in de jedec-file naar de chip wordt gestuurd, elke keer anders is. Dát het anders is, is heel goed mogelijk. Maar wel elke keer hetzelfde. Dus JEDEC-file -> vertaalslag -> elektrische datastroom naar de chip. De inhoud van de jedec-file is een gegeven, die verandert niet. De vertaalslag is het black-box deel wat zich in de programmer afspeelt. De elektrische datastroom van de programmer naar de chip is, volgens mij, gewoon elke keer hetzelfde, als je er dezelfde jedec-file in stopt. Ik kan me niet voorstellen dat de plek van bijvoorbeeld de protection fuse bit ineens ergens anders in de datastroom zit als je er een andere jedec-file naartoe stuurt.
helemaal mee eens.
Op maandag 10 november 2025 00:23:04 schreef free_electron:
ik heb die ooit gebouwd.
Idem, inclusief de uitbreiding.
Die GAL programmer van Elektuur ken ik. Heb ik ook aan zitten denken om die te bouwen. Maar omdat ik, zover ik weet, maar één 20V8 device heb, maak ik daar geen haast mee. Voor m'n 16V8 devices heb ik de TL866IIplus.
Ik zit dus alleen om 't hand met m'n MMI PALC22V10H en Atmel ATV750 devices.
Maarreh, uitbreiding?!
Er was een uitbreiding op de Elektuur GAL-programmer beschikbaar in een latere editie van Elektuur waarmee ook de volgende types konden worden geprogrammeerd :
GAL16V8B
GAL20V8B
GAL22V10
GAL20RA10
GAL6001
//Offtopic. Als het bij ons in de familie over dementie ging maakte ik de grap dat dat handig was want dan kon je iedere verjaardag de zelfde kado's uitpakken 
In dat kader, en opruimende blijkt dat ik ook nog een Hi-Lo ALL-11 in mn bezit heb, zal m komende tijd eens aanzwengelen, ik heb nog een werkende XP machine staan.
Op dinsdag 18 november 2025 16:02:58 schreef bprosman:
In dat kader, en opruimende blijkt dat ik ook nog een Hi-Lo ALL-11 in mn bezit heb, zal m komende tijd eens aanzwengelen, ik heb nog een werkende XP machine staan.
Ik hoop voor je dat ie het nog doet, een waardevolle programmer voor nog redelijk moderne en legacy devices...
benleentje
Golden Member
Op zondag 9 november 2025 12:23:56 schreef Bobosje:
Dat is een van de zoveel trucks van een fabrikant om het programmeer algoritme geheim te houden.
Dat zal toen zeker nodig zijn geweest maar nu niet meer. Die info zou nu toch ergens moeten zijn toch?
Op dinsdag 18 november 2025 17:19:27 schreef benleentje:
Dat zal toen zeker nodig zijn geweest maar nu niet meer. Die info zou nu toch ergens moeten zijn toch?
Her en der zijn enkele legacy device programmeer algoritmes te vinden maar het meerendeel is nog steeds een goed bewaard geheim.
Heeft ook niet zoveel zin meer om deze legacy algoritmes nog te hebben of te reversen. Zeker als je nog een programmer hebt die de legacy devices nog kan programmeren is er geen noodzaak om die algoritmes te hebben.
Ben ik zeker met je eens, maar er zijn nog zat van die 'legacy' PALs in omloop, terwijl de geschikte programmers of niet aan te komen is, of geoon achterlijk veel te duur (voor een apparaat van meer dan 30 jaar oud, ook al kan het ding dan 'bijzondere kunstjes'.)
Voor de hobby zijn die oude PALs en andere varianten gewoon echt nog wel interessant. En daarom dus mijn wens om daar eens een programmer voor te ontwikkelen, op basis van wat modernere spullen (Arduino, R-pi, BeagleBone, ...), zodat anderen daar ook weer eens mee aan de slag kunnen, maar dan betaalbaar.
Ik begrijp je wens en er zijn vele anderen met je op internet die dezelfde wens hebben.
Vele van hun hebben diverse pogingen ondernomen om de programmeer algoritmes en de programmeer pin-outs van diverse devices te achterhalen maar al die pogingen liepen op den duur spaak omdat het of wel zeer veel tijd gaat kosten of omdat ze tijdens het debuggen van de programmeer signalen / timing / pin-out tegen mysterieuze onverklaarbare zaken aanliepen.
Hoe zeker kun je ervan zijn dat datgene wat je wel kunt reversen goed genoeg is om een device betrouwbaar te kunnen programmeren (en weer te kunnen wissen) zonder in het device iets stuk te maken? Het programmeren en waarschijnlijk ook het uitlezen van een device gebeurt met een hoge spanning een verkeerde timing of verkeerde aansturing van de programmeer pin-out kan misschien circuits in het device onnodige stress of beschadigingen opleveren.
Begrijp me niet verkeerd, het is niet mijn doel om je te ontmoedigen om je wens in vervulling te laten gaan maar ik vrees dat het een doodlopende weg is zoals vele anderen dat ook hebben ondervonden.
benleentje
Golden Member
Dan lijkt mij het haast makkelijker om de (e)PROM's van oude programmers uit te lezen en dan die code te ontcijferen.
Dan heb je niet het algoritme uit toevalligheid van timing maar het echte algoritme.
Veel succues
Ik heb de schema's gezien van de ALL-07, (ook) een programmer op de parallelle poort, en daar zit geen enkele intelligentie in. Alles wordt direct via de LPT-poort aangestuurd (via registers). Dan zou het tegelijk meelezen van wat er over de LPT-poort gaat en wat er op de programmeer-socket gebeurt wellicht inzicht kunnen geven.
Op woensdag 19 november 2025 16:54:13 schreef MNM(tm):
Ik heb de schema's gezien van de ALL-07
Van de ALL-11 toevallig ook ?
Bij de ALL07 schema's zijn ook foto's te zien van de PCB's die in de ALL07 zitten, 3 stuks in totaal gesandwitched op elkaar. De hoeveelheid onderdelen op die PCB's is enorm en indrukwekkend, 3x GAL16V8 (waarvan 1 X-Tal geclocked), 3x DAC08, talloze logica IC's in de TTL serie 74xx/LS/HC/HCT, 2 SMPS-en (i.c.m. 2 van de 3 DAC08) en wat opamps voor de programmeerspanningen en werkelijk een zee van transistoren, weerstanden, condensators en diodes.
Dit alles bij elkaar mag je ook intelligentie noemen aangestuurd en ondersteund door de software op de PC.
Op woensdag 19 november 2025 17:07:19 schreef bprosman:
Van de ALL-11 toevallig ook ?
ALL11 defect?
Op dinsdag 18 november 2025 16:02:58 schreef bprosman:
Heb je de ALL11 nog aangezwengeld? Werkt ie nog?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Even gezocht naar de device list van mijn Dataman-48LV. Version 4.67 (ik weet niet welke SW versie ik precies heb, moet een oude PC aanzwengelen)
Die ondersteund dus alle hierboven aangegeven exotische chips.
de "PALCE 22V10H-15/4", EP600, CY7C264.
Zie attachment welke, behoorlijk indrukwekkende lijst.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (10%)]
Het gaat om de PALC22V10 van AMD/MMI.
De PALC22V10 van Cypress wordt ondersteund die van AMD/MMI echter niet.
henri62
Volgens de device list ondersteunt de Dataman 48 geen enkel PALC device van MMI. En van AMD ondersteunt 'ie PALCE devices, die electrisch wisbaar zijn. Een heel andere technologie.
Evengoed wel waardering mijnerzijds dat je de moeite hebt genomen e.e.a. uit te zoeken!
En ben ook benieuwd hoe het staat met die System19 en ALL-11 van bprosman. 
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (13%)]
Buiten Cypress en AMD/MMI is er nog een fabrikant geweest die in hun Cross Reference lijst voor de MMI PALC22V10H een "vervanger" hadden en dat was ook een UV-erasable EPROM type. Die fabrikant gaf de programmeer algoritmes van veel van hun "vervangers" van de "PALxyz" serie vrij maar ook zij zeiden helemaal niets over het programmeer algoritme van hun eigen MMI PALC22V10H "vervanger".
Uit de ALL-11 software is op te maken dat alleen de Cypress PALC22V10D gelijk is (of zou kunnen zijn) aan de PALCE22V10. Alle andere PLD devices zijn zover te zien allen uniek in hun soort.
Ik hoop niet dat de ALL-11 van bprosman te ruw is behandeld.
Er zitten in de ALL-11 nogal veel dikke film hybrids die zijn vrij breekbaar...
Mocht je een ALL-11 gaan gebruiken om het programmeer algoritme van de MMI PALC22V10H te debuggen dan kun je geluk hebben dat je geen PALC22V10H device daarvoor hoeft op te offeren.
De ALL-11 voert de functies "Read", "Blank Check", "Program" en "Verify" uit zonder dat er een device in de ZIF-socket zit. Alleen de functie "Security" (het zetten van het security bit) geeft een error melding.
benleentje
Golden Member
Helaas zo eenvoudig ligt het niet.
In de ALL-11 zit een bulk aan complexe hardware en die hardware wordt door de PC software voorzien (ge-upload) van een "driver" voor het type device-family dat je wilt gaan programmeren. Die "driver" stuurt de hardware in de ALL-11 aan om een device bijv. correct te kunnen programmeren of uit te lezen. De device functies (zoals "Read", "Program", etc) die op de PC software worden aangeroepen worden uitgevoerd in de ALL-11 en het resultaat van die functies wordt dan weer gedownload naar de PC software.