Ik heb hier een zo’n wegwerk / verkeer LED lamp liggen met een doorsnee van 100mm. De heldere plastic kap zit vol met bolle lenzen. Onder elke bol zit een LED.

Ik moet deze kunnen dimmen met een LDR als het schemer / donker wordt. Ik heb dit dimmen tot nu tot werkend met PWM maar PWM zorgt er ook voor dat de flikkeringen erg duidelijk te zien zijn via de lenzen van deze lamp. Elk klein detail aan flikkering zie je direct en geeft een zeer onrustig licht. Dit kan natuurlijk niet.
(Bij een 5mm LED zie je deze flikkeringen natuurlijk niet.)

Dit moet dus anders en ik zit zelf te denken aan het automatisch regelen van het voltage of het aantal milliampère via de LDR. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit te maken en welke onderdelen ik nodig heb.

Meet een LAB voeding ben ik aan testen geweest. Ingesteld op 12V en het aantal milliampères omhoog en omlaag gedraaid. Dit geeft een perfect resultaat. Maar is dit goed? Moet dit wel door het regelen van milliampères?

Zoals ik het nu heb met de volgende onderdelen: (basaal)
PIC16F18346-I/P
IRLZ34N
LDR met 10K Weerstand

De LED lamp werkt op 12V (±400 mA)

Wat moet ik mij focussen nu? Regelen met voltage of met milliampères. Het moet uiterst stabiel zijn

Ik zou graag zien dat iemand een schematisch opzetje maakt en mij helpt om dit te realiseren.

Dank !

maar PWM zorgt er ook voor dat de flikkeringen erg duidelijk te zien zijn

Dan is je PWM frequentie te laag...

Wat is je PWM frequentie?

Ik programeer al tien jaar met Flowcode (nu V8) omdat dit voor mij visueel aantrekkelijk is. Ik maak heus niet hele spannende dingen maar wat ik normaal nodig heb kan ik er mee maken.

Ik heb de vraag in 2020 ook gesteld in het Flowcode forum. Hoe kan ik 4 outputs van een PIC dimmen doormiddel van een LDR. Ik moet eerlijk zeggen daar werd ik goed geholpen en de laatste versie werk dan ook naar behoren met 5mm LED’s op een breadboard. Zij hebben aangestuurd op PWM wat ik dus niet soepel krijg met deze grote LED lampen.

https://www.matrixtsl.com/mmforums/viewtopic.php?f=63&t=19023

Naar aanleiding van dit topic heb toen een vraag gesteld op CO. Wat resulteerde in de volgende goede discussie. https://www.circuitsonline.net/forum/view/148690

Maar tot heden is dit allemaal geen succes gebleken. Wat dus wel een succes is is dat ik zojuist heb geëxperimenteerd met de LAB voeding en dit werkt uitstekend. Geen enkele flikkering te zien.

Ik denk dat ik door alle goede bedoelingen van iedereen compleet van de weg ben geraakt, De één zegt dit en de ander zegt dat. Daarom wil ik graag opnieuw beginnen met deze uitdaging.

Op 10 juli 2023 17:30:13 schreef Arco:
[...]
Dan is je PWM frequentie te laag...

(@Arco, Lambiek) Zie post hierboven. Ik zou het niet meer weten :-(

Je eerste link werkt niet... [edit]: nu wel...
Wat is je PWM frequentie? (neem die hoger en het flikkeren is weg)

Met een labvoeding kan alleen in CC mode (Of je hebt een heel erg luxe voeding) en CC mode knippert natuurlijk nooit.

PWM is volle spanning op een led zetten waardoor er de volle stroom loopt. Het ding blijft heel omdat het te kort duurt om dood te gaan. Verkort waarschijnlijk wel de levensduur. Je kunt de volle stroom natuurlijk eerst begrenzen waardoor 100% DC% het ding niet laat doorbranden en daarna dat met PWM weer dimmen.

Stroom kies je zo, dat bij 100% PWM de led zijn maximale stroom (of minder) krijgt.

Ik denk dat ik door alle goede bedoelingen van iedereen compleet van de weg ben geraakt, De één zegt dit en de ander zegt dat.

PWM bestaat uit 2 componenten
De dutcycle van 0 - 100% 0% is volledig uit en 100% is volledig aan.
Maar PWM heeft ook een frequentie. De frequentie moet hoge zijn dan de traagheid van het systeem of hier hoger dan wat je ogen nog aan flikkering kan waarnemen.

PWM kan bv ook een periode hebben van 1 minuut, maar dat noemen ze dan vaak anders. voor een verwarmingselement kan je dan met PWM op 50% het element 30 sec aan en 30 sec uitzetten. Het element zal dan de gemiddelde temperatuur aannemen omdat het opwarmen en afkoelen ervan heel erg traag gaat.

Nu de PWM voor ledlamp. Die leds zijn heel er snel en die zijn direct aan of direct uit. Je ogen zijn een stuk trager ook als de led al uit is dan zien wij dat nog als aan. Als PWM snel genoeg is dat merken de ogen dat niet meer.

Daarom wil ik graag opnieuw beginnen met deze uitdaging.

Maar ik ben ook geen expert in die materie en het kan best dat lenzen roet in het eten gooien.

Dan is het goed dat het met de voeding wel lukt. Gelukkig kan je PWM vrij makkelijk naar spanning converteren en er dan een transistor meer aansturen om dat goed te doen hoort er nog een opamp bij.

https://forum.arduino.cc/t/constant-current-load-adjustable/611904
https://europe1.discourse-cdn.com/arduino/original/4X/2/6/9/26927cefb8be9f5a74dcd7639f8b34195cb11b89.png

De schakeling is meer een globaal voorbeeld en de waarde van de weerstanden en condensator zijn misschien voor jouw niet ideaal.

R1 en C1 zijn eigenlijk al de PWM naar spannings omzetter. R2 en C2 doen hetzelfde zodat de spanning nog minder rimpel heeft.
OP de + in van de opamp staat dan dus de naar spanning geconverteerde PWM signaal uit de microcontroller.

Stel deze is 1V. Dan gaat de opamp proberen om ook 1V over R3 te krijgen, als dat lukt dan loopt er precies 1A. OP de - in van de opamp staat dan ook 1V.

R3 bepaalt dus de stroom die door de ledlamp gaat. Bij 5V PWM is dat hier dan maximaal 5A.

De opamp mag ook een andere zijn maar hij mout met zijn ingang en uitgang wel naar 0V kunnen.
Volgende type zijn dezelfde LM258, LM358, LM358A, LM358E, LM2904, LM2904A, LM2904E, LM2904V, NCV2904,

De fet zou ik vervangen voor een gewone transistor, die zijn beter in deze lineaire toepassing. Voor de opamp maakt dat niets, die wil enkel dat de spanning voer R3 constant houden, conform de spanning op de + ingang wat de PWM naar spanning ingang is. Welke tor dat maak niet zoveel uit, zolang die de stroom, spanning en het vermogen aankan.

De LED lamp werkt op 12V (±400 mA)

Een tor voor 1A, en 40V die 10W of meer aankan is dan genoeg. Maar beter een tor die 25W aankan. De tor zal bij 12V en 400mA maximaal 4.8W dissiperen en een koelblok is wel nodig

Wil je meer lampen aansturen dan neem je daarvoor de 2de opamp die ook in het IC zet en koppelt de + ingangen aan elkaar en de rest apart, dus ook een 2de transistor en 2de R3.

En waar nu de li-ion cel staat komt dan een voeding en een ledlamp.

Je zou eens naar een driver van Recom kunnen kijken, de RCD-24-xxx/PL serie bijvoorbeeld. Die bieden volledig analoge dimming aan en knipperen écht niet.

Dan alleen nog een filtertje maken om van je PWM af te komen danwel eerst te inverteren en de spanning tot de juiste grenzen aan te passen zodat die driver juist reageert.

EDIT: dat dus van benleentje.

Dat kan maar is niet nodig. Goed gedimensioneerde PWM knippert niet.

Lekker eenvoudig: condensator over de output?

Dat kan maar is niet nodig. Goed gedimensioneerde PWM knippert niet.

Mee eens maar kan erg weinig vinden over hoe je in flowcode dat moet instellen of ik moet naar YouTube's gaan kijken maar daar hou ik niet van ik wil dat gewoon via een soort van handleiding en voorbeeld code ;). Maar ik wil toch niets met flowcode dus ga er niet te veel tijd insteken.

Hier staat er zoiets https://www.youtube.com/watch?v=JnS8xL0Xol4
Ik heb eind vorige week FlowcodeV5 ergens gedownload omdat ik het eens wilde proberen, nu overstelpt Youtube mij met filmpjes over Flowcode :S

Dank. Ga hier vanmiddag naar kijken.

De PWM Frequentie staat ingesteld op 1 KHz.

Op 10 juli 2023 19:52:22 schreef EgbertG:
Lekker eenvoudig: condensator over de output?

Als je die gaat PWMen, dan is er een moment dat je mosfet de condensator PLOTS wil opladen. In theorie kost dat dan oneindig veel stroom, in de praktijk "iets" minder. Hoeveel "iets" is dat is vantevoren lastig te voorspellen. Er zijn twee opties: 1) De mosfet kan er niet tegen en gaat direct of na een tijdje stuk. 2) De mosfet kan daar wel tegen en laad in no time de condensator helemaal op.

In dat tweede geval begint de condensator iedere periode dus "helemaal vol" en voedt de leds als de mosfet niet aanstaat. De leds zijn vrijwel de hele tijd aan ongeacht de dutycycle. Pas bij heel lage dutycycle gaan ze iets dimmen.

@ritmeester: Die 1kHz is ruim voldoende dat je dat niet kan zien knipperen. Er is iets met interferentie met een PWM in je ledmodule-met-lenzen of je voeding is niet stabiel of zoiets. Maak eens een foto van het geheel, soms is er in 1 oogopslag te zien wat er mis is.

Ah... Ik zie nu je plaatje. Als je de prescaler op 1 zet dan krijg je 16x hogere frequentie. Moet goed gaan. Is een "goedkope fix" als het werkt.

Ik vind 1kHz vrij laag (dat zie ik ook knipperen). Schroef je frequentie gewoon op totdat het voor jou stabiel is (dat verschilt per persoon). Bijv. 10kHz.

Bullshit. Normale mensen kunnen boven ongeveer 50Hz niet meer zien of iets knippert. Sommige mensen kunnen tot wel 100Hz zien dat iets knippert. Onder bepaalde omstandigheden kan je zien dat iets ge-pwm-ed is ook rond 100 of 200Hz: als je met je oog van A naar B draait, dan kan een PWM licht ipv een streep een aantal losse lichtpunten produceren. Maar 1000 Hz, dat kan geen mens zien knipperen.

P.S. Ik denk dat je je een nulletje vergist.

1kHz kun je inderdaad niet zien.
Wat wel kan is dat er interferentie optreedt, omdat 1000 een veelvoud van de netfrequentie is. (iets afwijkend kiezen is meestal handiger)

De lamp is 12 Volt. Er kan een led driver in zitten die het niet leuk vindt om een PWM voeding binnen te krijgen.

Op 11 juli 2023 12:57:19 schreef rew:
als je met je oog van A naar B draait, dan kan een PWM licht ipv een streep een aantal losse lichtpunten produceren. Maar 1000 Hz, dat kan geen mens zien knipperen.

Knipperen stopt wel ergens bij 100Hz ja, ik kreeg dan ook knallende hoofdpijn van flakkerende CRT's met lage refresh rates.

Bewegende 1kHz PWM valt me (zeker als het zich in mijn periferie beweegt) als storend op. Zeker bij lage duty-cycle van een 15% oid.
Moderne gecombineerde LED rem en achterlichten zijn dan ook gruwelijk vervelend imho.

Op 11 juli 2023 12:57:19 schreef rew:
Bullshit. (...)
als je met je oog van A naar B draait, dan kan een PWM licht ipv een streep een aantal losse lichtpunten produceren. Maar 1000 Hz, dat kan geen mens zien knipperen.

P.S. Ik denk dat je je een nulletje vergist.

Jammer dat je direct zo stellig reageert, ik had de insteek @ritmeester misschien te kunnen helpen - Er zijn inderdaad maar weinig mensen die boven de 1000Hz kunnen zien, maar ze zijn er wel. Het betreft inderdaad de A-B methode die je beschrijft. Iets wat onze ogen constant doen, naar verschillende punten kijken. Als je er gevoelig voor bent (zoals ik dat ben) dan neem je dit waar als geknipper. Nee, ik vergis me geen 0. Ik heb het zelfs even opgebouwd en ik zie bij 3500Hz nog steeds gemakkelijk het geknipper. Bij 5kHz is het zeer moeilijk, tot niet meer waarneembaar. Daar ligt voor mij ergens de grens blijkbaar.

Als je een ruimte of omgeving verlicht, dan lijkt de omgeving te knipperen.

PS: Jou getallen kloppen (ook voor mij) als je strak in de lichtbron kijkt zonder maar iets te bewegen.

@Arco
Interferentie kennen we natuurlijk ook wat de frequentie schijnbaar doet afnemen waardoor het geknipper (nog) duidelijk(er) waarneembaar is. Maar daar doel ik niet op.

@Sine:
Die moderne achterlichten zijn een goede toevoeging! Er zijn al meer mensen die dat ook als storend ervaren. Die frequentie licht ook vrij hoog en zie je ook niet als je er direct naar kijkt. Maar wel in je ooghoeken of als ze voorbij rijden (oscilloscoop-effect).

ritmeester: Elk klein detail aan flikkering zie je direct en geeft een zeer onrustig licht. Dit kan natuurlijk niet.

Vandaar dat ik mijn verhaal toch even toelicht, misschien kan @ritmeester zich hier wél in vinden en dan is het probleem snel verholpen door gewoon de frequentie te verhogen en is er verder niks mis.

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op (14%)]

Achterlichten zijn inderdaad zeer storend...
Maar da's geen knipperen wat je ziet, maar het zich verplaatsen van het beeld over je netvlies. (als het stilstaat zie je geen knipperen)

Ik noem het knipperen. Maar ja, er zit wat in het zo te benaderen. Ik zie van de meeste achterlichten met gemak wat de duty cycle ongeveer is. Maar misschien treed ik nu weer te ver in detail...
Maar de achterlichten geven denk ik wel een goede richting aan: ritmeester heeft het ook over een 'zeer onrustig licht'.

Hey OPTOdesign, welke hoek van het land woon je? Ik ga binnenkort een "verlichting" opstelling maken die op 1500Hz ge-PWM-ed wordt. Voor het product is het erg wenselijk dat niemand dit ziet knipperen. Als het niet te ver is wil ik jou als proef-persoon uitnodigen...