Ik zou graag willen weten of dit normaal is voor een nieuw tv. Wat ik dus zie is bij een wit scherm dat je donkere/lichte rondjes aan de onderkant/bovenkant van het scherm. Op de foto lijkt ook een donkere balk te zien, maar dit zit in de foto en is in werkelijkheid niet te zien.

Ik weet dat er rijen met ledjes in zitten, maar vind het vreemd dat dit alleen aan de rand erg zichtbaar is.

Gebruik eens wat egaal gekleurde schermen, dan kun je e.e.a. beter beoordelen als met een of ander document...

Testbeeld_1080p.zip

Hoewel een egaal gekleurd scherm zeker het beeld wat kan nuanceren, zou ik voor een TV uit deze prijscategorie ook bij een wit scherm dit niet willen zien... Ergo, ik vind het niet normaal :-)

Aangezien we niets weten over de kwatiteit van het plaatje, valt daar weinig definitiefs uit af te leiden.

Yup, dit is vrij normaal en valt nagenoeg geen claim over in te dienen, geef toe, het is geen gezicht!! Beklag doen bij leverancier en een ander model uitzoeken is enigste optie... Komt omdat er goedkope lightguide platen en diffusers inzitten

Iedereen bedankt voor het reageren!
Ons tweede tv in de woonkamer is een LG OLED en dat is toch wel een wereld van verschil (ook kwa prijs). Maar de reviews waren goed en ook het beeld in de winkel was beter dan veel andere in de prijs categorie. Ook de reviews van de tv waren erg goed dus van daar dat ik een klein beetje teleurgesteld ben.

Ik zou wel eens willen zien hoe een egaal gekleurd beeld eruit ziet, zo erg als op het plaatje kan ik me niet voorstellen...
(midden over het beeld loopt een vreselijk donkere balk...)

Op 12 juli 2023 09:30:15 schreef Arco:
(midden over het beeld loopt een vreselijk donkere balk...)

Op 11 juli 2023 12:46:11 schreef G.bergh: Op de foto lijkt ook een donkere balk te zien, maar dit zit in de foto en is in werkelijkheid niet te zien.

Had ik gemist... :)
Het een eind terugzetten van de helderheid kan wel schelen (die staat nu op max?)

Niet zozeer de helderheid maar de backlight.

Voor een TV uit een luxeklasse 8 vind ik dit echter niet zo acceptabel. Heeft LG niet wat beters?

Ook bij LG heb ik bij de LCDs van die dots gezien, het lijkt of ze ghet bewust doen om voor een duurder O of Qled exemplaar te moeten kiezen.. Viel me op dat samsung nu ook overstag is met Oled??

Oh wacht, ik dacht gezien de Q dat dit ook een QLED geval was, maar dat is waarschijnlijk niet zo?

Owwjee, dan moet Samsung zich schamen dat ze dit in hun topscherm zo op de markt zetten...

Op 13 juli 2023 18:49:15 schreef smd:
Owwjee, dan moet Samsung zich schamen dat ze dit in hun topscherm zo op de markt zetten...

Samsung zal zich nergens voor schamen als je de rommel ziet die de laatste jaren geproduceerd is, NU, RU, TU series o.a. met ontzettend veel uitval van panels en als het niet aan de panels licht dan is de backlight defect en de LGP gesmolten / gescheurd.

Op 13 juli 2023 18:49:15 schreef smd:

Zo top is die niet dit is een 60Hz scherm. Quantum dots zijn natuurlijk wel beter dan de standaard modellen.

Al zou de tv geen hoogstandje zijn dit beeld niet accepteren en terug gaan naar de verkoper want zelfs bij hoog contrast en helderheid mogen de backlite leds niet zichtbaar zijn. Zelfs al zou u de instellingen veranderen dan blijft u ze zien. Wellicht is er in het assemblageproces iets niet goed gegaan en daarbij u heeft recht op garantie.

Maarja, ik sprak toevallig een klant die zelf een Sony had, defect, nu ook deze besteld en ontvangen en diep ontevreden zelfs de afstandsbediening doet het niet, alleen de OK knop werkt. In de doos en snel weer retour.. William, je heb wel gelijk, heb een hoop 43" staan met allen het scherm defect, zelfde serie, zelfde leeftijd..Samsung doet niets.. merk gaat erg afglijden, witgoed is ook slechter dan Indesjit

Het ding is er nu ook met 98" (2.5m) scherm, kun je de problemen nóg beter zien... :)
https://www.samsung.com/nl/tvs/qled-tv/q80c-98-inch-qled-4k-smart-tv-q…

okeey?? Ben benieuwd hoe lang ze draaien...

Ik heb het testbeeld even uitgeprobeerd, maar met je telefoon kan ik geen goede foto maken omdat je het scherm ziet refreshen en dus een zwarte balk ontstaat op het beeld. De Helderheid staat overigens op 20%. Het aanpassen van het helderheid veranderd niet het zien van de ledjes/vlekjes. De vlekken zijn in het echt iets minder te zien dan op de foto.

Het is toch gelukt om een redelijke foto te maken van een wit scherm met helderheid op 25%. Op de foto ziet het er net ietsjes erger uit dan in het echt.

[Bericht gewijzigd door G.bergh op (25%)]

Is het normaal? Geen idee.
Vind ik het normaal? Nee.

Zeker op 25% is dat niet echt acceptabel.

Wat wel acceptabel lijkt te zijn is dat de 4 hoeken van het scherm iets afwijken, meestal donkerder.
Meeste fabrikanten zeggen dat de hoeken van een lcd moeilijk exact goed en egaal te krijgen zijn.

Als je 1000 totaal identieke lcd's maakt, zijn er geen 2 exact gelijk, wijken altijd iets van elkaar af in de hoeken.
(waarom dat zo moeilijk is om de hoeken exact egaal te krijgen: ik heb geen idee. Verschil is meestal weinig, maar stoort wel in egale beelden)

Ik vind het al genoeg om de TV te retourneren..