testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 14 juli 2023 19:57:32 schreef benleentje:
[...]Ik dacht toch echt dat in woningen gewoon alles achter de aardlek moet en dus ook aparte groepen als je volgens de NEN101 wilt doen. Daarover is eigenlijk geen discussie meer volgens de regels moet het. Voor gebouwen niet bedoelt voor woningen is er geen aardlek verplichting, behalve dan voor zwembaden sauna's en andere natte ruimtes en er zullen nog wel een paar uitzonderingen zijn.
In een kantoor of werkplaats loop je niet halfnaakt en zeker niet op blote voeten wat je thuis wel lekker kan doen. Juist de schoenen zijn vaak een goede isolator waardoor een aardlek dan overbodig is. blote voeten zijn ook een lekker groot oppervlak wat een goede geleiding bevorderd en terwijl als je op schoenen staat en je per ongelijk met je vingertop spanning aanraakt is gewoon minder goed geleidend.
in de laatste nen1010 waren aparte groepen in een huis achter aardlek en de max 4 groepen achter een aardlek regel weer losgelaten. nu moeten de lekstromen opgeteld worden per groep. niet heel handig, en ik hanteer nog de 4 groepen regel, want weet jij wat er over een half jaar aan lekstroom is op die aardlek? mensen prikken maar bij..
toch bij utiliteit algemene groepen achter aardlek, heb het ook al gehad bij keuringen. op t werk worden de grote utiliteit kasten gebouwd elders, ook alle eindgroepen achter aardlek. doe je dat niet komt er tegenwoordig snel zat gezeur over bij een keuring. distributiegroepen hoeven niet, maar ook al vaker gehad dat aardweerstand anders zei en bepaalde distributiegroepen ook een 300mA kregen..
Op 14 juli 2023 19:57:32 schreef benleentje:
.....en er zullen nog wel een paar uitzonderingen zijn.
Ik ken nog een uitzondering en dat is een brandmeldinstallatie. Die mag niet achter een aardlekschakelaar.
Op 14 juli 2023 21:01:13 schreef KlaasZ:
[...]Ik ken nog een uitzondering en dat is een brandmeldinstallatie. Die mag niet achter een aardlekschakelaar.
Mag gerust achter een eigen aardlek/alamat echter is deze dan alleen te gebruiken voor de bmc.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb pas nog van een monteur van alarmsystemen begrepen dat een brandalarm een eigen groep dient te hebben, en dus zeker niet met nog 3 groepen achter een aardlek. iets wat je overigens vaak wel ziet.. zeker een gecertificeerd systeem krijgt daar afkeur op. in tegenstelling tot een inbraakalarm, hoewel een bepaalde certificering dat miss weer wel vereist.
Enkele jaren geleden heb ik voorbereidend werk gedaan voor een brandmeldinstallatie. Buizen leggen en van die rode veters er door trekken. Afmonteren werd door het beveiligingsbedrijf zelf gedaan, daar mocht ik niet aan komen.
Ik heb wel de voeding aangeleverd, en daarbij kreeg ik de duidelijke instructie dat de BMC een eigen groep moest hebben zonder aardlekbeveiliging. Dus ook geen aardlekautomaat. Gewoon een B16 en verder niks.