Hallo,

voor een projectje met een ecu ben ik opzoek naar een oplossing voor het schakelen van 12 volt en 2.1 en 2.3 ampere.
nu vind de ecu dit niet zo leuk. daar waar ik tijdens het schakelen een fout melding krijg (waarschijnlijk door de spanning val). mocht het recht streek aangesloten zijn komt er geen fout melding. omdat een relais natuurlijk heel traag is (in vergelijking met een ecu) zoek ik een alternatief. Om dit te voorkomen verwacht ik dat het met een mosfet te verhelpen. nu zat ik te zoeken naar een alternatief. en kwam op de omron g3vm uit. nu ben ik nieuw in dit wereldje waar ik eerder wel eens een velleman kitje in elkaar zette voor de fun hoop ik hier wat informatie te kunnen vergaren.
graag hoor ik de mening van jullie of een alternatief eventueel.
groeten
roni

Als je de voeding van de ECU probeert te schakelen (niet duidelijk, maar daar lijkt het op) dan gaat een mosfet je ook niet helpen. Het ding tolereert gewoon geen enkele onderbreking in de voedingsspanning, net zo min als jouw mobiel of laptop bijv.
Je zult moeten bedenken hoe je de ene spanning aan kunt leggen vóór dat de andere verdwijnt. Dat kan verder net zo goed met relais als met mosfets.
Het zou fijn zijn als je zou uitleggen wat nu precies de bedoeling is en om te laten zien (foto, schema) hoe je het nu gedaan hebt.

Of een wired-or met diodes...

https://media.geeksforgeeks.org/wp-content/uploads/20221014113621/WiredOR.png

het systeem (de ecu) moet een lamp aanschakelen.
nu word het systeem bewaakt om te kijken of de lamp kapot is. omdat de nieuwe lamp een lager vermogen opneemt is de keuze gemaakt voor een weerstand in het systeem.
nu is de bedoeling een 2e lamp aan te sturen met de zelfde voeding van lamp 1 en de weerstand te laten vallen. normaal zou je dan zeggen lamp 2 op de schakeldraad alleen is de voeding stroom hiervoor te laag uit de ecu. dus word de weerstand vervangen door de lamp in de schakeling. alleen komt hier een foutmelding achter weg. mogelijk doordat de ecu denkt dat de lamp kapot is.
excuses voor de onduidelijkheid.
zie schema hoe nu opgebouwd

Weerstand bij een led zet je parallel, niet in serie (om de belasting te verhogen)

Op 17 juli 2023 16:53:02 schreef Arco:
Weerstand bij een led zet je parallel, niet in serie (om de belasting te verhogen)

dat staat die ook. nu wil ik alleen de parallel schakeling snel omzetten. een gewoon wissel relais is dus te traag, dan merkt de ecu van het voertuig de stoom val op

Relais, LED en weerstand eruit en lamp erin probleem opgelost. ;-)

Op 17 juli 2023 16:47:09 schreef roni-same:
zie schema hoe nu opgebouwd

Als ik het goed begrijp, krijg je een foutmelding als de stroom te laag is. Wat is de maximale stroom? Als dat 2 lampen zijn, is het eenvoudig op te lossen:

Op 17 juli 2023 16:59:38 schreef roni-same:
een gewoon wissel relais is dus te traag, dan merkt de ecu van het voertuig de stoom val op

Ik vind het raar dat de ECU klaagt (dat je lampje stuk is denk ik?) omdat hij 100ms onderbreking ziet.
Dát zou met twee mosfets wel op te lossen zijn. Knappe ECU die een onderbreking van een handvol µs opmerkt.

. daar waar ik tijdens het schakelen een fout melding krijg (waarschijnlijk door de spanning val).

Speculeren is niet handig, gewoon de foutcode opzoeken en kijken wat precies is.

nu word het systeem bewaakt om te kijken of de lamp kapot is. omdat de nieuwe lamp een lager vermogen opneemt is de keuze gemaakt voor een weerstand in het systeem.
nu is de bedoeling een 2e lamp aan te sturen met de zelfde voeding van lamp 1 en de weerstand te laten vallen. normaal zou je dan zeggen lamp 2 op de schakeldraad alleen is de voeding stroom hiervoor te laag uit de ecu.

Ik denk dat ik hem begrijp. Maar waarom zou de voedende stroom te laag zijn? Ik bedoel ergens moet de ecu die stroom meten, op de plaats waar hij dat meet moet de stroom niet te laag zijn maar iets hoger moet denk ik geen probleem zijn.
Als nu die stroom meting in de ecu plaats vind dan moet die uitgang, die jij nu voeding noemt gewoon die stroom ruim aankunnen en moet dat ook perse op die uitgang.

Wat is graag zou willen weten is hoe eerst origineel zat, watvoor lamp welke stroom en hoe dat aangesloten zat.
En daarna welke lamp je er wel op zou willen laten werken en waarom niet gewoon de originele lamp?
Zonder te weten hoe het origineel zat kunnen wij ook nooit een goed advies geven over eventuele aanpassingen.

Op 17 juli 2023 22:09:52 schreef benleentje:
[...]
Speculeren is niet handig, gewoon de foutcode opzoeken en kijken wat precies is.

[...]

Ik denk dat ik hem begrijp. Maar waarom zou de voedende stroom te laag zijn? Ik bedoel ergens moet de ecu die stroom meten, op de plaats waar hij dat meet moet de stroom niet te laag zijn maar iets hoger moet denk ik geen probleem zijn.
Als nu die stroom meting in de ecu plaats vind dan moet die uitgang, die jij nu voeding noemt gewoon die stroom ruim aankunnen en moet dat ook perse op die uitgang.

Wat is graag zou willen weten is hoe eerst origineel zat, watvoor lamp welke stroom en hoe dat aangesloten zat.
En daarna welke lamp je er wel op zou willen laten werken en waarom niet gewoon de originele lamp?
Zonder te weten hoe het origineel zat kunnen wij ook nooit een goed advies geven over eventuele aanpassingen.

orgineel zit hier een halogeen lamp van 12 volt 55watt. op de 2e schakeldraad zit normaal een magneet verbonden voor een klepje die voor de lamp gaat. deze vraagt een vermogen van 0.5 ampere bij 12 volt. het probleem met de voeding van de 2e lijn is dat als er een te hoog vermogen word gevraagd een melding komt dat er kortsluiting is. daarnaast is de kabel vanuit de ecu te dun om meer dan 1 ampere door te laten.

het systeem controleert of de lamp kapot is of niet. dit betekend als de stroom te laag word er een melding komt. maar ook als die te hoog word de spanning er af gaat (als een zekering) vandaar dat ik de weerstand er graag tussen uit hou.
de lamp zelf heeft intern al een doorverbinding voor de weerstand die parallel aan te sluiten is met een stekker. in mijn schema is er voor gekozen om er een bypass van te maken. dus komt de weerstand ipv rechtstreeks in de lamp parallel via het relais.

Op 19 juli 2023 13:05:39 schreef roni-same:
de lamp zelf heeft intern al een doorverbinding voor de weerstand die parallel aan te sluiten is met een stekker. in mijn schema is er voor gekozen om er een bypass van te maken. dus komt de weerstand ipv rechtstreeks in de lamp parallel via het relais.

Zoals benleentje al zegt: teken ff hoe het zat. Ik, althans, kan van "rechtstreeks in de lamp parallel via het relais." echt geen chocola maken. :?

Nee het is nu juist nog onduidelijker geworden. Eerst 2,1A nu 0,5A?

Als ik het dus goed begrijp heb je nu een lamp van 2,1A ipv 0,5A maar waarom en waarom niet gewoon de originele lamp?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]

Is het een echte lamp of een LED die in plaats van de originele halogeen lamp zit?

Er bestaan zgn . stroomrelais.. Die zet je met de spoel in serie met de lamp.Als de lamp stuk is loopt er geen stroom, en valt het relais af.Simpeler kan bijna niet.

Ik heb getracht het hele verhaal te begrijpen, maar dat lukt niet...
De originele lamp is 12 volt 55 watt, die trekt dus 4,5 Ampere.
Die weerstand van 25 Ohm trekt 0,5 Ampere.
Waar komen die 2.3 en 2.1 Ampere vandaan die je wil schakelen?
Later komt er ineens een klepje bij wat dicht gaat en ook 0,5 Ampere trekt.
Als je echt een advies wil omschrijf dan eerst duidelijk eens wat er nu echt zit, en wat je wil bereiken, ik snap er ook niets van.

Op 20 juli 2023 15:06:22 schreef revado:
Ik heb getracht het hele verhaal te begrijpen, maar dat lukt niet...

Ik ben inmiddels ook het spoor bijster... :)

Mijn schoonvader had vroeger een hele oude wolsely uit 1938 ofzo. In de koplampen daarvan zat een magneet die het koplamparmatuur kantelde om te schakelen tussen groot en dimlicht. Was een erg grappige constructie maar een hoop werk om het weer functionerend te maken.

De Ts heeft een klepje in een redelijk moderne auto met een ecu en halogeen lampen. Dus een hele erge nieuwe auto is het dan ook weer niet.

Ik vraag me af wat het dan wel is?

Het schema maakt het ook allemaal niet duidelijker. Waar staat de voedende +12 volt op? Op aansluiting 30?

Verder doet die weerstand niets anders dan warm worden. De ernaast zittende lamp krijgt net als de weerstand gewoon 12 volt en brand dus op volle sterkte. De weerstand heeft verder zoals hier getekend geen enkele invloed op de lamp. En de lamp en de weerstand worden nooit uitgeschakeld. Eigenlijk schakel je de 55watt lamp met het relais alleen maar bij zodat er twee lampen gaan branden.

Als je de plus 12V op klem 87a zou aansluiten kun je wel wisselen tussen de lampen maar zul je zien dat ze beide even hard branden. Ook dat gaat niet werken.

Een beter oplossingen zou het zijn om het weerstand idee te verlaten het heel anders te gaan doen.

De +12 volt van de accu sluit je dan aan op pen 30. De weerstand en lamp vervang je dan door een enkele lamp van een kleiner vermogen. Bijvoorbeeld 10 of 15 Watt. En deze kleinere lamp sluit je dan aan op klem 87a. De 55 watt lamp kan dan blijven zitten op klem 87.

Je ECU uitval probleem zal hem niet in een spanningsval zitten. Of heb je ook in de voedingskabels van de ecu zitten knoeien? Meer waarschijnlijk is het de onvermijdelijke spanningspiek die de spoel van het relais kan genereren. Een blusdiode over de spoel kan dit probleem verhelpen. Er zijn ook relais te koop met een al ingebouwde blusdiode. Als je dat gebruikt ben je in een keer klaar.