Ik heb een USB-C naar USB-C kabel en een adapter van USB-C naar USB-A.

Wanneer ik smartphone A met smartphone B aansluit dmv de USB-C naar USB-C kabel, dan wordt smartphone A opgeladen. Ook als ik een tablet aansluit op smartphone A dan wordt de smartphone opgeladen. Het maakt niet uit welk toestel ik eerst aansluit, of hoe vol de accu is, smartphone A wordt geladen.

Maar als ik de adapter van USB-C naar USB-A gebruik met een normale USB-A naar USB-C kabel dan wordt het toestel wat stroom geeft blijkbaar automatisch degene met de adapter in zich. Dus als ik de adapter op smartphone A aansluit, dan wordt ineens smartphone B of de tablet wel opgeladen.

Mijn vraag is nu dus, hoe wordt er bepaald welk toestel er stroom krijgt en welke er stroom geeft. En waarom lijkt de adapter dit te overulen? Zit er iets bijzonders in deze adapter?

Waarom zou dat de adapter zijn? Kan ook gewoon aan smartphone A liggen.

Zit er iets bijzonders in deze adapter?

merk en typre adapter?

In al die apparaten zitten chips. Die Chips praten via de USB verbinding met elkaar via een protocol. Er kan bv iets staan in dat protocol waarom A altijd word opgeladen. Maar als A zelf aan een lader hangt dat dan B word opgeladen.

Het bijzondere wat er dus inzit is dat protocol en dat moet je dan maar eens opzoeken voor smartphone A. Als we merk en type weten kan iemand dat protocol ook hier delen.

Maar zonder verder zinnige gegevens wat A,b, c t/m Z is ben je spoken aan het najagen.

Er spelen hier twee dingen:

• Met een USB-C naar USB-C kabel is het afhankelijk van de apparaten om met elkaar af te spreken wat er gebeurt. Soms maakt de volgorde van aansluiten uit, soms is het een instelling in de software. Ik bezit zelf geen USB-C naar USB-C kabel, maar voor zo ver ik weet zit deze optie in Android, maar is het niet altijd geactiveerd en verschijnt hij pas als je in de situatie zit waarin je kan kiezen het aangesloten apparaat te laden. Volgens mij hoort het in het menu waarin je ook kan kiezen om data over te brengen (maar ik gebruik 'custom ROMs' en deze optie is in sommige implementaties van Android niet toegankelijk gemaakt).
  • Laden richting een USB-A kan niet. De originele specificatie was alleen met USB-A, die altijd de host was, en USB-B, die altijd de peripheral was. De host leverde altijd de energie. Met USB-C veranderde dat, en werd het mogelijk aan beide kanten een spanningsbron te hebben. Is één van de kanten niet USB-C, dan is de directionaliteit niet onderhandelbaar. Ik geloof dat het zo gebruik van een USB-C poort op een mobiel apparaat USB-OTG wordt genoemd, en je bent afhankelijk van je apparaat om de poort op zo een manier zinvol te kunnen gebruiken. Het is mogelijk een USB-C poort te maken die werkt als een USB-B poort, en geen spanning zal leveren zelfs met je adapter er aan. Dit zie je soms bij goedkope oplaadbare apparaten die voorheen van micro-USB-B werden voorzien. Wederom is dit een implementatiekeuze die beide in de hardware en de software van je apparaat moet zitten, en in goedkopere apparaten soms mist.

Voor verdere vragen moet je eigenlijk de specificatie lezen, ik verwacht niet dat er hier veel mensen zijn die hem diepgaand kennen en de moeite willen doen dat samen te vatten. Het is veel droge tekst, maar veel details zijn te vinden op het USB-IF (www.usb.org).

Laden richting een USB-A kan niet.

TS bedoelt een USB lader waar een USB-A aansluiting op zit. Zo kan je de USB lader gebruiken met elke USB-A kabel en kan je ook nog de audere telefoons opladen of bv je fietscomputer of zelf je arduino erop aansluiten.
Maar je kan er dan ook een USB-A naar USB-C kabel op aansluiten en dan heb je eigenlijk gewoon weer een USB-C lader die zowel 5V als een hogere spanning kan laden. Een aangesloten telefoon ziet dus echt niet dat eerst naar USB-A is overgegaan die ziet dan enkel een USB-C lader.

Op 19 juli 2023 20:05:03 schreef benleentje:
Waarom zou dat de adapter zijn? Kan ook gewoon aan smartphone A liggen.

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt
Als ik de adapter gebruik ipv de de usb-c naar usb-c kabel, kan ik dus wel bepalen welk van de 2 toestellen er geladen wordt en welke er stroom gaat geven.
En wordt dus niet per se smartphone A opgeladen.
Dus die adapter moet daar iets mee te maken hebben.

Het is een USB-A naar USB-C adapter he, geen oplaadt adapter voor in 230V.

Op 19 juli 2023 22:48:31 schreef benleentje:
[...]TS bedoelt een USB lader waar een USB-A aansluiting op zit.

Nee dat bedoel ik dus niet.

Op 19 juli 2023 21:13:40 schreef Kruimel:
Laden richting een USB-A kan niet. De originele specificatie was alleen met USB-A, die altijd de host was

Dat verklaart dus inderdaad hoe ik met die adapter toch kan bepalen welk toestel er opgeladen wordt.
Maar nu ben ik nieuwsgierig naar hoe het komt dat je niet naar een USB-A kan laden? Zitten er diodes in dan? De plussen en minnen van de USB C zitten toch gewoon op de plus en de min van de USB A?

In de specificaties vind ik trouwens niks bijzonders behalve dat usb OTG ondersteund wordt en dat ze een bepaald vermogen kunnen leveren, bijvoorbeeld 2,5W.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (14%)]

Op 19 juli 2023 22:48:31 schreef benleentje:
TS bedoelt een USB lader waar een USB-A aansluiting op zit. Zo kan je de USB lader gebruiken met elke USB-A kabel en kan je ook nog de audere telefoons opladen of bv je fietscomputer of zelf je arduino erop aansluiten.
Maar je kan er dan ook een USB-A naar USB-C kabel op aansluiten en dan heb je eigenlijk gewoon weer een USB-C lader die zowel 5V als een hogere spanning kan laden. Een aangesloten telefoon ziet dus echt niet dat eerst naar USB-A is overgegaan die ziet dan enkel een USB-C lader.

Ik moest ook twee keer lezen, maar ik denk dat we hier vastlopen op de foute terminologie (die ik bovendien ook nog eens heb overgenomen): het gaat hier zo ver ik kan zien om een USB-C male naar USB-A female verloopkabel, zonder actieve elektronica. Dit is zo ver ik zie geen adapter/converter, maar een verloop.

Op 20 juli 2023 06:53:06 schreef Lucas91:
Dat verklaart dus inderdaad hoe ik met die adapter toch kan bepalen welk toestel er opgeladen wordt.
Maar nu ben ik nieuwsgierig naar hoe het komt dat je niet naar een USB-A kan laden? Zitten er diodes in dan? De plussen en minnen van de USB C zitten toch gewoon op de plus en de min van de USB A?

Nee, want in een 'peripheral' zitten de "plussen en minnen van de USB C" niet direct op de voeding, het apparaat heeft immers misschien niet eens een 5V voedingsspanning omdat niets in het apparaat op die spanning werkt. De poort in je printer of telefoon zijn anders dan die in je computer. Dat is ook nodig om te zorgen dat je niet 2 voedingen direct op elkaar aansluit, want kleine verschillen in voedingsspanning kunnen onbedoelde stromen geven. Het idee was om beide de voeding van de communicatie en de initiatie van het protocol vanuit de 'host' te doen, omdat die geacht werd de meeste complexiteit te kunnen bevatten.

De reden dat de USB specificatie snel complexer werd is het feit dat de functionaliteitseisen aan USB snel toenamen en USB-C als universele oplossing werd uitgewerkt, maar volledig 'backwards compatibel' moest blijven. Zo kan je nog steeds USB1 door een USB-C kabel halen of "dom" laden zonder data, maar kan je ook 20V/5A laden, maar dan moet je kabel (!) ook elektronica bevatten om dit aan de betrokken apparaten te vertellen. Dit ontwikkelproces ging ook in stappen, zo hebben de female mini- en micro-USB-B (<-die waarvan ik zei dat die altijd 'peripheral' waren O-) ) ook een OTG optie gekregen, daarom hebben de connectors ook 5 aansluitingen en niet 4. Pas als de OTG pin naar GND wordt getrokken zal je telefoon (die hier de 'peripheral' is) spanning leveren, en ook alleen maar als hij dat kan (wat niet hoeft). Er waren ook nog een korte tijd een mini- en micro-USB-AB poort in de specificatie, maar die zijn er nu weer uit zonder ooit serieus groot te zijn geworden.

In de specificaties vind ik trouwens niks bijzonders behalve dat usb OTG ondersteund wordt en dat ze een bepaald vermogen kunnen leveren, bijvoorbeeld 2,5W.

Bron? Het USB-IF document dat ik ooit onder ogen had was iets van 400 pagina's. In elk geval is dit het soort informatie dat ik alleen verder uit zou zoeken als ik er geld mee zou kunnen verdienen. Misschien heb je geluk en komt er iemand langs die het uit zijn hoofd weet en de tijd en moeite wil nemen om het op te schrijven, maar reken er op dat het veel droge stof zal zijn en je geen eenduidig antwoord op je vraag zal krijgen.

Ik citeer van wikipedia: "Een adapter of verloopstuk is een hulpmiddel waarmee een verbinding kan worden gemaakt tussen twee delen die niet zonder meer aan elkaar passen."

Het gaat dus om een USB-C MALE naar USB-A FEMALE adapter/verloopstuk hoe je het wil noemen. Het wordt ook als adapter verkocht.

Ik dacht dat je met specificaties die van mijn telefoon bedoelde, daar stond niets bijzonders in.

Maar ik begrijp dus dat de adapter/verloop de OTG pin van de USB-C aan de massa legt, en zo spanning geeft aan de USB-A poort waardoor de andere smartphone wordt opgeladen?
En zonder die adapter/verloop, wordt er geen OTG pin aan de massa gelegd, maar vechten de telefoons het onderling uit?

Dat er wat wrijving is tussen USB-A en -C is logisch: de USB-A is ruim 15 jaar ouder en kan veel minder als de USB-C
Wat wel en niet kan hangt van de kabel af. Er zijn ook 'charge-only' kabels, daar zitten D- en D+ aan elkaar geknoopt dus er is geen dataverkeer tussen beide zijden.

Dat is dus bedrog want alle USB kabels moeten eigenlijk data-aders hebben. De USB specificatie vereist dat de stroom-afname voor apparaten 100mA of minder is (iets meer met USB3), maar als de datapinnen bij de 'host' kortgesloten waren kon de 'peripheral' er van uit gaan dat hij de stroom kon opschalen tot de spanning begon in te zakken. Dit om de complexiteit van de lader te beperken (dat je niet een hele USB root hub in een lader hoefte te implementeren om meer dan 100mA te leveren). Dat kortsluiten moet dus in de 'host' en absoluut niet in de kabel, want dan kan je dus potentieel de poort van een apparaat opblazen als die een potente 5V voeding heeft en het apparaat blind is gemaakt voor enige stroomlimiet door een tussenliggende nepkabel. Kabels met twee aders zijn op zichzelf geen drama, maar als ze de datapinnen kortsluiten moet je ze weggooien. Niets is zo irritant als een verse laptop met een opgeblazen USB-poort omdat je een goedkope snellaadkabel van AliExpress wilde gebruiken. :(

Op 20 juli 2023 15:56:38 schreef Lucas91:
Ik citeer van wikipedia: "Een adapter of verloopstuk is een hulpmiddel waarmee een verbinding kan worden gemaakt tussen twee delen die niet zonder meer aan elkaar passen."

Dan stel ik voor dat je de rest van je informatievoorziening daar ook vandaan haalt. ;)

Op 20 juli 2023 06:38:35 schreef Lucas91:
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt

eE verhaal is ook gewoon heel moeilijk te volgen omdat adapter dus blijkbaar meerdere dingen kan zijn. Wat ik hieronder uitleg. Daar heb ik ook weer wat van geleerd, ik had er nooit bij stil gestaan waar het word adapter vandaan kwam (to adapt)

Als je nu gewoon in je openingspost gewoon een link naar de kabels en verloopstukjes had gepost of een foto ervan had gemaakt zou het gelijk duidelijk zijn geweest.

Maar ik zit me nu te bedenken welke telefoon heeft nu een USB-A poort dus je situatie met wat je bedoelt is me nog steeds niet duidelijk. Maak eerst eens foto's.

Ik citeer van wikipedia: "Een adapter of verloopstuk

Daar gaat het al fout want een adapter is heel soms een verloopstuk maar vooral gewoon adapter ;). Tik maar eens adapter in Google en vertel me waar Google allemaal meer komt. Mag natuurlijk ook gewoon je eigen zoekmachine zijn als je iets anders gebruikt.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sxsrf=AB5stBiJvHg…

Adapter betekend to adapt = aanpassen en dat word blijkbaar ook in de die vorm gebruikt. Zo kan je een aanpassing maken voor USB-A naar USB-C maar ook voor een normaal stopcontact naar een chinese stekker of andersom. Of een tulp aansluiting naar jackplug.
Meestal is een adapter iets wat een aanpassing maakt tussen 230V en een gelijkspanning. Een USB adapter dan voor 230V naar 5V.

Verloopstuk is ook iets wat een aanpassing maakt, maar een adapter is veel meer dan een verloopstuk ;).

Maar nu ben ik nieuwsgierig naar hoe het komt dat je niet naar een USB-A kan laden? Zitten er diodes in dan?

Ook dat heeft alles met het gebruikte protocol te maken.
Protocol is een ander word voor regels. USB-A heeft een ander protocol dan USB-C en is bv niet backward compatible. In USB-C kabels en ook adapters zitten soms ic's heel erg klein in de connector. Dat ic weet dus dat er aan 1 kant een USB-A poort zit en zal dan in die richting niet toelaten dat er geladen word. Die ic's bepalen ook de maximale bandbreedte dus niet elke usb-c kabel haalt dezelfde snelheid.
Maar die i's Zitten er ook niet altijd in, maar als je dus verschil ziet moet er haast wel ergens een ic zitten. Dit word ook wel E-marker genoemd

https://www.act-connectivity.com/nl-nl/usb-c-uitgelegd

Dan stel ik voor dat je de rest van je informatievoorziening daar ook vandaan haalt. ;)

Als ik dat op Wikipedia gevonden had, dan had ik jullie natuurlijk niet lastig gevallen met deze vragen en moeilijke woorden ;)

[...]Daar gaat het al fout want een adapter is heel soms een verloopstuk maar vooral gewoon adapter ;). Tik maar eens adapter in Google en vertel me waar Google allemaal meer komt. Mag natuurlijk ook gewoon je eigen zoekmachine zijn als je iets anders gebruikt.

Dat ben ik niet met je eens. Waar ik woon/werk is een adapter gewoon een normaal woord voor een koppelstuk. Een adapter hoeft ook niet per se iets elektrisch te zijn. Wij gebruiken bijvoorbeeld adapters op het werk om voor en bepaald stuk gereedschap verschillende diameters of ander schroefdraad op aan te sluiten. Zo zijn er nog tig andere dingen waar wij adapters voor gebruiken, passen 2 dingen niet direct op elkaar, dan heb je daar een adapter/verloopstuk/koppelstuk voor nodig.

Maar goed het was een verkeerde aanname van mij dat jullie direct zouden weten over welke adapter ik het had. Dus hierbij de link:
https://www.bol.com/nl/p/usb-c-naar-usb-3-0-adapter/9300000037115470?r…

De smartphone/tablet waar ik deze adapter in doe, wordt het toestel dat de andere gaat laden. Alsof er een soort diode in zit.

Lucas: je uitleg over een adapter is opzich duidelijk. Alleen wat het in dit geval zo verwarrend maakt is dat een adapter ook vaak gebruikt wordt om een lader aan te duiden: het ding wat in het stopcontact gaat en een USBA (V1, 2 of 3) of USB-C aansluiting heeft om joost mag weten wat op aan te sluiten.

Daarom is het handig om in die context 'verloopplug' te hanteren, zodat geen verwarring kan ontstaan met een voedings-apparaat ;)

Dat wij niet weten over welke adapter het gaat is logisch: er zijn er velen en volgens mij is USBA-V3 naar USB-C niet zonder meer tweerichtings-verkeer: bij de A-variant gaat men er bij een vrouwtje (voor zover ik weet) nog altijd vanuit dat de host dan ook de lader is: verdergaande functionaliteit is volgens mij voorbehouden aan de microvarianten van USB-A, want mijn telefoon heeft OTG-functionaliteit, maar geen USB-C aansluiting.

Dat ben ik niet met je eens. Waar ik woon/werk is een adapter gewoon een normaal woord voor een koppelstuk. Een adapter hoeft ook niet per se iets elektrisch te zijn. Wij gebruiken bijvoorbeeld adapters op het werk om voor en bepaald stuk gereedschap verschillende diameters of ander schroefdraad op aan te sluiten.

Dat is dus ook precies wat ik zeg! To adapt is aanpassen. Dus overal waar er een aanpassing gemaakt word mag je een adapter noemen. Een adapter betekent dus heel erg veel weten wij veel wat jij precies hebt?

Maar dat neemt niet weg dat heel specifiek als het over USB gaat adapter toch ook heel vaak een 230V naar 5V converter is. En het neemt ook niet weg dat het gewoon handig is om in je openingspost gewoon foto's en een link naar een website gewoon eigenlijk hoort. Wij weten gewoon niet wat je hebt en een foto of link maakt dat gewoon gelijk duidelijk dan is daarover geen discussie meer en kan er gelijk naar de inhoud doorgegaan worden.

En wat het ook leuk maakt is dat in veel USB-C kabels er een E-marker zit, wat dus gewoon een chip in de connector is.
Maar je echt vraag gaat dus over dat USB protocol.

Als ik dat op Wikipedia gevonden had, dan had ik jullie natuurlijk niet lastig gevallen met deze vragen en moeilijke woorden

Toch vraag je heel veel wat je voor een groot deel al zelf op had kunnen zoeken en daar ook naar te verwijzen. IK begrijp dat ook als je het opzoekt dat het dan ook nog niet duidelijk is maar dan is er al wel een stuk wat je wel weet. Nu is het een heel erg open vraag en weet ik nog steeds niet wat je nu exact voor je hebt. Je het dat vast ergens gekocht dus waarom niet gewoon een link naar die website?