Goedenavond,

Ik ben aan het kijken naar mijn niet werkend brandstofrelais van m'n 1980 opknap Porsche. Nou kan ik natuurlijk een nieuw relais kopen, maar de originele zijn vrij prijzig en het lijkt me dat dit simpel op te lossen moet zijn. De werking zou het volgend moeten zijn: sleutel omdraaien moet spanning geven op een pin, resulterend in +/- 2 seconde aan slaan van het relais, daarna weer uit. Vervolgens moet er op een andere pin een signaal (ik weet niet in wat voor vorm, ik vermoed AC of pulsen) komen om het relais weer aan te laten slaan/aan te houden.

Mijn eerste verdachten waren de spoel en de soldeer, soldeerpunten heb ik allemaal opnieuw laten smelten, zonder resultaat. Spoel 5V geven laat het relais klikken, dus die lijkt me goed.

Iemand advies in hoe nu verder, welke componenten zijn verdacht? Ik zie geen componenten die naar mijn idee na 43 jaar defect zouden moeten gaan of duidelijke indicatoren van een defect.

Mvg,

Frank

Volgens mij was de bedoeling dat de brandstofpomp stopt met pompen als de motor afslaat, bijvoorbeeld bij een ongeluk. En ik meen dat er voor de 928 meerdere types van dit relais zijn, die niet allemaal werken in iedere 928.
Ik heb voor mijn 911 een nieuw relais gekocht nadat een spoeltje (bij mij zitten er twee in) het begaf.
Altijd ellende met die dingen :)

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op (17%)]

Misschien eerst eens een schema van tekenen, zo groot is de printplaat nu ook weer niet .
Als die blauwe knollen tantaaltjes zijn, zullen deze ook wel hun beste tijd hebben gehad .

Tantaaltjes altijd even na meten maar ik zie ze zelden stuk. Meest voor de hand liggend is de zener of de transistor die de relais spoel aanstuurt.
Welk bouwjaar is de auto? Zit er een LH2.2 of LH2.3 ecu op?

Ik heb er vorig jaar ook op lopen zoeken; bleek uiteindelijk een verborgen schakelaartje te zijn dat de voeding naar het relais onderbrak. Met het relais zelf was niets mis.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/158238

In deze post staat ook een schema dus je moet het zelf niet meer uittekenen.

Bedankt voor alle reacties! Bouwjaar is 1980, 4.7L S, welke ECU weet ik niet. Woon helaas nog niet in de buurt van mijn garage, dus dat kan ik later pas checken, kom ik nog op terug. Excuus dat ik dat andere topic niet had gezien, heb zoals het hoort wel even gezocht maar blijkbaar niet goed genoeg. Het lijkt in ieder geval exact hetzelfde relais als in dat andere topic.

@KellyDK, heb ik het goed begrepen dat spanning tussen 31 en 15 die 2 seconde aan situatie zou moeten genereren? De tach signaalpuls blijf aan stand weet ik niet hoe ik die zou moeten checken, maar ik krijg de 2 seconde aan stand al niet voor elkaar en vraag me af of ik dat goed doe. Of begrijp ik nou verkeerd hoe dit zou moeten werken? Moet ik nog iets aan de min hangen misschien?

Die condensatoren hebben het opschrift k1 + 35V, ik kan niet vinden wat voor waarde dat zou moeten zijn. Lijkt me 1000 "iets"F, polariteitsindicatie en max 35V, maar wat is de iets?

Die tacho stand zoals jij het noemt is de puls van het contactpuntje en of signaalgever v.d ontsteking.

Hierop moet je een pulserende spanning zetten dan zou de pomp moeten gaan lopen.

Dit kun je als je wilt gewoon op je workbench testen.

Niet om het een of ander, maar dit soort relais worden ook ingebouwd in LPG systemen. Bij aanzetten een korte puls van een seconde of twee, daarna pas open wanneer er pulsen van een draadje komen wat om de bobinekabel gewikkeld zit (zonder contact).

Dus je hoeft niet aan de pruts denk ik

https://www.lpgwebshop.com/nl/elektra/712-aeb-551-lpg-veiligheidsrelai…

.

[Bericht gewijzigd door fripster op (99%)]

Die 2 seconden bij opstarten doen ze lang niet allemaal; mijn relais deed dat ook niet. Dus spanning tussen pin 15 en 31 zetten zorgt niet noodzakelijk voor reactie. Mijn relais werkte ENKEL in de auto, zodra je probeert te starten.

Dank allen, lijkt er dus op dat ik het probleem misschien niet hier moet zoeken. @Paul Welther het betreft een 1980 EU model, dus voor zover ik kan vinden is het dus een K-Jetronic CIS, dus geen injectiecomputer aanwezig. Er is ook zeker geen computer rechts van het zekering/relais paneel aanwezig. Of ik heb het fout en dat is wederom een van de onderdelen die ik blijkbaar mis.

Bij een 1980 model met k-jetronic zitten er verder geen computers in.
Werkt de ontsteking wel?
Ik kan eventueel het relais voor je testen cq repareren.