Ik ben bezig met een aantal duurtesten voor DC Brushed elektromotoren.
De motoren draaien soms dagen aangesloten onder belasting. Sommige motoren hebben meerdere snelheden en vaak zijn het ook ruitenwissermotoren, welke een ingebouwde parkeerstand hebben.
Nu ben ik op zoek naar een soort van Data logger. Ik hoop dat jullie suggesties kunnen geven voor welk apparaat geschikt zou zijn. Ik heb er geen ervaring mee namelijk.
Ik zou graag na afloop van de test willen zien wat er allemaal is gebeurd qua stroom en spanning.
Het liefst zou ik deze tegelijk willen zien, dus 2 grafieken onder elkaar met spanning en stroom zodat ook schakelmomenten van aan- en uit zetten zichtbaar zijn.
Een soort oscilloscoop dus, maar dan voor langere tijden.
Het gaat om DC motoren met spanningen van tussen de 24V en 200V en een stroom tot 10A.
In de bijlage een vergelijkbaar grafiekje wat ik online gevonden heb.
Nu ben ik dus op zoek naar een device wat dit kan meten en waarmee ik eenvoudig kan uitlezen op de computer.
Zelf doe ik dat via Profilab, heb daar een multimeter voor die ik aan kan sluiten op de pc en uit kan lezen binnen Profilab. Daar kun je dan grafieken mee maken en opslaan in bijvoorbeeld Exel en Word.
In hoofdstuk 7 op blz-123 staat een voorbeeld.
https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…
Voor professioneel gebruik: ik werk met o.a. de Jumo Logoscreen en met de E&H Ecograph. Voor hobbygebruik zullen deze al snel iets boven budget zijn.
Lascar EL-USB-4
datalogger met 4 - 20mA DC ingang
RS stock nr 536-3277 kostprijs 66 EUR + BTW
--
eventueel RS PRO USB-3 Voltage data logger
RS dtock nr 179-9537 zelfde prijsklasse
--
eventueel Peaktech 5186 USB voltage datalogger 0-30Vdc
verkrijgbaar bij Reichelt.com
het probleem met die datalogger is
- ofwel zijn ze alleen voor temperatuur meting geschikt
- ofwel kan je er meerdere parameters mee meten maar zijn de ingangen niet voldoende beveiligd
- ofwel zijn de ingangen beveiligd, maar dan zijn ze niet meer te betalen
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (31%)]