Op 26 juli 2023 01:00:02 schreef Bobosje:
En dure desktop meters dienen geregeld opnieuw gecalibreerd / geijkt te worden om te waarborgen dat ze aan de specs blijven voldoen. Een calibratie laten uitvoeren met een bijbehorend calibratie rapport kost nogal een aantal (veel) euro's...
Dat laten cal bedrijven je graag geloven. Zolang mijn meters het nog met elkaar eens zijn maak ik me daar niet te druk over.
En voor de 3,5 / 4,5 digit meters gebeurt daar al helemaal niets mee, niet meer dan een handheld. Waarschijnlijk nog minder zelfs want die meters hebben meestal iets van een LM399 referentie die je ivm de heater slecht kunt toepassen in een handheld ding.
Ik vind wel een aantal voordelen:
1) je bent ze nooit kwijt, ze staan gewoon altijd op de zelfde plek, direct klaar voor gebruik. Ik gebruik ze niet echt vaak, en dan is zo'n vaste plek wel handig.
2) met één hand instellen. Bij een handheld wil dat nog wel eens net iets minder comfortabel zijn.
3) je kunt een bijna oneindige stapel apparatuur maken en eventueel de meetsnoeren even omsteken.
En hier in de regio is nooit een gebrek geweest aan meetapparatuur, scopes en lab voedingen. Ze komen voor een appel en een ei uit alle hoeken opduiken.
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Dank u wel voor dit voorstel:
Op 25 juli 2023 20:51:56 schreef Paulinha_B:
De reactie van Jos was meer dan het lezen waard - die kerel is echt een standbeeld waard!
Een standbeeld is écht veel te veel eer voor deze ouderwetse elektronicus. Een kleine donatie is het maximum dat ik verwacht:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/doneer-aan-dit-blog.html
Nu over het onderwerp zelf.
Op 25 juli 2023 20:22:51 schreef Paulinha_B:
Ik keek zo eens rond, en vond als een van de goedkoopste deze: aliexpress.com/item/1005004341924689.html die weliswaar maar vijf beduidende cijfers biedt.
Kunt u mij, in uw dagelijkse elektronica-praktijk, één voorbeeld noemen waar dat vijfde beduidend cijfer enig belang heeft?
Op 26 juli 2023 00:46:40 schreef Hubie:
Ik kan me niet heugen dat ik ooit meer dan 3 cijfers achter de komma nodig heb/had om een spanning of stroom te meten.Op mijn werk niet en voor de hobby niet. Als we het over een frequentiemeter/teller gaan hebben is het natuurlijk een ander verhaal. Dan liefst super nauwkeurig en vooral stabiel.
Waarom moet het meten van een frequentie een grotere nauwkeurigheid hebben dan het meten van een spanning of een stroom?
[Bericht gewijzigd door Jeever op (23%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Jos, 
"Kunt u mij, in uw dagelijkse elektronica-praktijk, één voorbeeld noemen waar dat vijfde beduidend cijfer enig belang heeft?"
Dat kan ik en meerdere voorbeelden ook!
Jouw stelling is een te "simpele" vraag die impliceert dat een DMM van 5 digits en meer behalve een nice toepassing, eigenlijk niet nodig is.
Meer dan 5 digits is b.v. erg handig, b.v. bij uitgeschakelde "auto range" en een bereik gekozen waarbij alle spanningen zinnig zijn af te lezen.
De te meten waarde staat dan zeer snel in beeld, erg handig bij b.v. storing zoeken.
Een tweede rede voor meer digits is dat je dan drift goed kan registreren.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, en ja, veel metingen kan ik doen met een 3,5 digit meter, de 3,31V van een RPI voeding aansluiting gaat daar prima mee.
De afweging voor een desktop multimeter is redelijk complex en daar kom je van zelf achter als je veel metingen hebt gedaan zoals b.v. Fred en ik.
Ook voor een desktop multimeter en als bij veel andere meetapparatuur is het zo, dat je zo min mogelijk met je meetapparatuur moet bezig zijn tijdens het doen van metingen.
Goed afleesbaar, betrouwbaar, snel genoeg, b.v. 3x een conversie doorlopen om een stabiele uitlezing te krijgen op het display is voor mij een No No, dit komt nogal eens voor in de goedkopere sectie.
Dit omdat de ADC eigenlijk niet ruisarm genoeg is en er dan te veel middeling wordt gebruikt om het display stabiel te krijgen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. 
Groet,
Bram
Voor het uitvoeren van nauwkeurige relatieve metingen en / of afregelingen zijn veel digits handig. Echter voor het uitvoeren van absolute metingen heb je helemaal niets aan de meest rechtse digits (en 2 a 3 digits is nogal zuinig gekozen, in de praktijk zijn het meer rechtse digits die je in absolute zin kunt weggooien).
Op 26 juli 2023 11:04:38 schreef Jeever:
Dank u wel voor dit voorstel:
[...]
Een standbeeld is écht veel te veel eer voor deze ouderwetse elektronicus. Een kleine donatie is het maximum dat ik verwacht:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/doneer-aan-dit-blog.htmlNu over het onderwerp zelf.
[...]
Kunt u mij, in uw dagelijkse elektronica-praktijk, één voorbeeld noemen waar dat vijfde beduidend cijfer enig belang heeft?[...]
Waarom moet het meten van een frequentie een grotere nauwkeurigheid hebben dan het meten van een spanning of een stroom?
Bij smalle filters afregelen,piloottoon, PLL'ect. werkt het vaak niet als de frequentie niet nauwkeurig wordt ingesteld. Maar een paar millivolts er naast in een schakeling is meestal geen probleem. het is maar net waar je mee bezig bent. Calibreren van standaarden zal op een hobbyforum niet zo snel voorkomen. Maar voltnuts zitten bijv. op het EEVblog en dat zijn mensen die zomaar 10k of meer uitgeven aan precisie apparatuur. Is iemands persoonlijke keuze waar die geld aan uitgeeft. Maar ik dwaal af en het is geeneens de koffiecorner afdeling.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (6%)]
Of er nu 12 Volt of 14,4 Volt in mijn transceiver gaat maakt niet uit,hij blijft gewoon werken.
Voor een 7812 maakt het niet uit of er 15 Volt of 18 Volt ingaat,je hebt alleen meer koeling nodig.Voor de schakeling achter de 7812 zal het ook niet op 1/10 Volt meer of minder aankomen.
Als ik met een ontvanger op een BPSK signaal afstem en hij staat er 10 Hertz naast dan gebeurt er niets.
Bij een VFT signaal (Voice Frequency Telegraphy) moet het nog nauwkeuriger.Dat kunnen 16 kanalen zijn met 10 Hertz shift.
Bij MFSK en VMSK idem dito.
Ook al is je VFO,PLL,SDR of whatever rotsvast en je frequentieteller gaat aan de wandel dan schiet het niet echt op natuurlijk. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 26 juli 2023 12:09:31 schreef Hubie:
Waarom moet het meten van een frequentie een grotere nauwkeurigheid hebben dan het meten van een spanning of een stroom?Of er nu 12 Volt of 14,4 Volt in mijn transceiver gaat maakt niet uit,hij blijft gewoon werken.
Voor een 7812 maakt het niet uit of er 15 Volt of 18 Volt ingaat,je hebt alleen meer koeling nodig.Voor de schakeling achter de 7812 zal het ook niet op 1/10 Volt meer of minder aankomen.
Als ik met een ontvanger op een BPSK signaal afstem en hij staat er 10 Hertz naast dan gebeurt er niets.
Bij een VFT signaal (Voice Frequency Telegraphy) moet het nog nauwkeuriger.Dat kunnen 16 kanalen zijn met 10 Hertz shift.
Bij MFSK en VMSK idem dito.Ook al is je VFO,PLL,SDR of whatever rotsvast en je frequentieteller gaat aan de wandel dan schiet het niet echt op natuurlijk.
Of mijn boost converter nu op 50 kHz of 55 kHz draait maakt weinig uit. Of de 1 kHz modulatie nu 1,1 kHz of 0,9 kHz is maakt niet veel uit. Of de probe compensatie frequentie er 100 Hz naast staat maakt niks uit. 
Om de 10,000.0 V output van een proces calibrator te testen zal ik toch een 7,5 digit meter nodig hebben met gelijke of betere specs., Om een Vref af te regelen heb je ook zoveel mogelijk digits nodig, meestal zoveel als de service doc voorschrijft, meestal 7,5 of 8,5 digits.
Ben nu met een proces kalibrator bezig, een van de interne voedingen is te hoog. Met de trigger en digitizer functie van de 7510 heb ik gemeten dat de output ongeveer 100 ms goed is en dan omhoog schiet. Daarna op de feedback pin gemeten en die stijgt op dat moment met 10mV en net daarna komt er een 100mV ruis op de 1,25V. (Maar dat kan je met een goede DSO ook).Daarnaast is er een source probleem maar het blijkt dat de 10,000 mA output spot on is. Dat meet ik met de 7510. Ook is het signaal schoon.
Toegegeven, dat soort dingen doet niet iedereen maar dat wil niet zeggen dat het zinloos is. Ik kocht een nieuwe K2000 toen ik een stapel kalibrators kreeg. Dat was hobby welke uiteindelijk mijn werk werd.
Een luxe auto of een motor voor de weekeindes is ook niet nodig en kost veel meer dan een 6,5 digit meter. Een tank benzine kost soms al meer dan die Owon.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
De link hieronder geeft voor mij een basis model aan voor een tafelmeter, heeft bijna alles wat je van zo'n meetinstrument verwacht.
https://www.eleshop.nl/siglent-sdm3045x.html
Kleine review van deze Siglent DMM
https://www.youtube.com/watch?v=kLfcEqmhwCE
Groet,
Bram
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (66%)]
De discussie wat wel en wat niet kan word, als dat nodig lijkt, op de achtergrond en per mail gevoerd, niet in het forum.
Alle discussie hier over is gewist, voor mensen zich afvragen waar een gedeelte van hun post gebleven is. 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op 26 juli 2023 15:42:26 schreef GJ_:
De discussie wat wel en wat niet kan word, als dat nodig lijkt, op de achtergrond en per mail gevoerd, niet in het forum.
Alle discussie hier over is gewist, voor mensen zich afvragen waar een gedeelte van hun post gebleven is.
Prima! Welbedankt!
Ik kocht 1½ jaar geleden die Owon meter en ik ben er zeer tevreden mee.Zoals al aangegeven is de 'doorpieper' wat traag.Voor mij is dat niet erg want ik gebruik daar al tig jaar een NE555 morse pieper voor.Die Owon meter is veel meter voor relatief weinig geld.Er zijn altijd betere en vooral duurdere meters maar goed is voor mij goed genoeg.
blackdog
Golden Member
Hi,
Nog even wat toevoegen aan mijn opmerking betreffende de tafel multimeter van Siglent, als je eenmaal met zo'n meter gemeten hebt, dan wil je snel niet anders meer.
Maar ik kan goed begrijpen dat b.v. iemand die lekker wilt hobbyen een andere keuze gaat maken zoals de Owon van de link hieronder ook al aangegeven door Hubie.
https://www.eleshop.nl/owon-xdm1241-multimeter.html
Dan heb je b.v. drie DMM's voor de prijs van één Siglent en ik kan je vertellen dat meerdere DMM's op je werkbank erg prettig is.
Vaak wil je twee of meer grootheden tegelijk weten.
Maar het is jullie afweging van wat je handig vind of de financiën voor hebt.
Groet,
Bram
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 26 juli 2023 18:00:49 schreef Hubie:
Zoals al aangegeven is de 'doorpieper' wat traag.
Soms is zo'n pieper traag omdat de meetsnoeren en probes een wat te hoge weerstand hebben. Dat had ik bij mijn CEM, met andere probes is hij meer dan snel genoeg.
benleentje
Golden Member
Op 26 juli 2023 00:46:40 schreef Hubie:
Ik kan me niet heugen dat ik ooit meer dan 3 cijfers achter de komma nodig heb/had om een spanning of stroom te meten.Op mijn werk niet en voor de hobby niet.
Dan heeft het voor jouw ook geen enkel nut om iets beters te kopen. .IK bedoel je moet niets als het voor jouw goed genoeg is dan is dat prima.
Maar als ik wel eens kijk in een service manual voor een meetapparaat dan staat er vaak in de je bv minimaal een 4,5 digit of beter nodig hebt.
In mijn HP54403 stond dat ik de spanning van de DAC als die maximaal was op 10,000V boven de waarde van als de laag was moet instellen.
Laag kan dan bv -0,012V zijn dan moet ik de spanning op 9.088V afregelen.
dat lukt dan niet meer met een 3,5 digit meter je moet altijd 1 digit meer hebben.
Meer dan 5 digits is b.v. erg handig, b.v. bij uitgeschakelde "auto range" en een bereik gekozen waarbij alle spanningen zinnig zijn af te lezen.
De te meten waarde staat dan zeer snel in beeld, erg handig bij b.v. storing zoeken.
Wat een dikke onzin. Als ik storing aan het zoeken ben dan interesseert mij de exacte waarde meestal niet eens. Als de 5V voeding lijn wil nalopen en zie dat die bv maar 2V is. Dan weet je zonder heel veel digits ook wel dat 2V te weinig is.
Op mijn werk had ik in het begin een duspol die enkel een paar ledjes had, voor 12V, 24V, 110V, 230V, 400V en 690V. Zelfs dat is al meer genoeg om storing te zoeken.
Een tweede rede voor meer digits is dat je dan drift goed kan registreren.
Ja dat kan maar welke hobbyist doet dat ook? IK vind 6,5 digit altijd wel leuk icm het laden van een accu dan zie je dat het laad proces continu doorgaat en dat de laatste digit continu omhoog gaat maar soms dat het ook weer even met 10 tegelijk naar beneden gaat. Zo een laadproces is dynamischer dan je zou verwachten. maar nodig nee absoluut niet.
veel metingen kan ik doen met een 3,5 digit meter, de 3,31V
De meer gewone hobbyist kan prima uit te voeten met 3,5 digit en zal eigenlijk nooit meer nodig hebben.
Maar jij zit gewoon in een andere hoek en bent veel meer met onderzoek en ontwikkeling bezig, wat ik soms ook wel eens doet maar niet op het nieveau van jouw om via meting verschillen in gedrag te gaan zijn in een schakeling is 3,5 digit gewoon te weinig. En zoals jij vaak doet met meten aan een spanningsreferentie, ja dan moet de meter uiteraard minimaal hetzelfe als beter dan de referentie zijn.
Of als je meetapparatuur niet alleen wilt repareren maar echt goed wilt afregelen zoals in de handleiding staat dan ook heb je meer dan 3,5 digit meter nodig.
Die Owon meter is veel meter voor relatief weinig geld.Er zijn altijd betere en vooral duurdere meters maar goed is voor mij goed genoeg.
Precies daarom rij ik ook een in Opel Corsa en mijn collega die hetzelfde verdient in een Mercedes. Maar daar moet dan weer andere dingen voor laten gaan. Ik weet ook wel dat zo een Mercedes een stuk luxer is en mijn corsa lekker spartaans. Mijn collega vind dat iedereen in Mercedes zou moeten rijden, vind ik ook wel maar waarom maakt zijn dan zo duur? Maar eerlijk gezegd mis ik het ook niet.
IK vind dit topic daar wel mee vergelijkbaar, waarom zou ik iemand een dure meter moeten willen aanpraten? Dat komt vanzelf wel een keer als je tegen problemen aanloopt wat met een 3,5 digit niet lukt en als je daar nooit tegenaan loopt dan heb je het blijkbaar ook niet perse nodig. Een IC die 3,3V nodig heeft vind 3,34V echt geen probleem en interesseert het niet als je de spanning op 3,30000V afregelt. Als inde handleiding zou staan dat 3,3V het absoluut maximum is dan kan je met een 3,5 digit dat ook prima controleren en zorgen dat je ruim eronder blijft op een waarde die volgende de handleiding wel prima is.
fred101
Golden Member
Het is niet altijd de nauwkeurigheid door meer digits (er van uitgaand dat de meter niet meer digits heeft dan hij "aankan". Het is ook dat je ziet of iets stabiel is, of een trend en vaak zijn ze ook sneller. Ik had gisteren een reparatie die ik via mijn labvoeding voedde. De stroom afname was stabiel. (de voeding heeft 10mA resolutie) toch gebeurde er vreemde dingen. Toen ik mijn powermeter er tussen hing (5,5 digits en veel sneller dan de labvoeding display) bleek de stroom verre van stabiel te zijn, de labvoeding uitlezing was gewoon te traag. (gaf 0,13 A aan terwijl het varieerde tussen 120 en 165 mA) Daardoor ging ik naar de diverse rails kijken.
En zoals ik nu zag dat er wat fout was dankzij de powermeter zie ik ook vaak genoeg aan de extra digits en snelheid van een benchmeter dat er iets niet in de haak is. Op een 3,5 digit vaak supertrage budget meter kan 12,10V mooi stabiel lijken terwijl in werkelijkheid het helemaal niet stabiel is. Goh, vreemd die Arduino krijgt toch een strakke 5V, snelle K2000, 6,5 digit meter eraan en die 5V blijkt steeds kort te dippen naar 4V als de Arduino hard moet werken.
benleentje
Golden Member
Op een 3,5 digit vaak supertrage budget meter kan 12,10V mooi stabiel lijken terwijl in werkelijkheid het helemaal niet stabiel is.
Ja dat is waar en natuurlijk zijn er veel dingen die een 3,5 digit meter niet kan.
Maar is een scope dan niet gewoon hetgeen wat je daarvoor nodig hebt?
Ook met wat meer eenvoudige middelen kan je bijna hetzelfde doen en heb je dure meetapparatuur soms niet perse nodig. Natuurlijk werkt alles meet meer en betere apparatuur sneller, makkelijker en beter. Maar met een eenvoudig kan je ook heel ver komen.
En zelfs zonder oscilloscoop zal de schakeling wel aanwijzingen geven waardoor je toch een keert denkt hoe goed is die 12,1V
Een LCR meter is handig maar meteen scope kan je ook wel zien dat er een defecte condensator op de voeding zit.
Ik kon vroeger met eenvoudig gereedschap ook bijna alles repareren en had je vaak geen speciaal gereedschap nodig om bv een oliefilter te vervangen. Ik stak er gewoon een schroevendraaier doorheen en dan kreeg je hem ook wel los. Maar dan krijg je wel een smeerboel en zitten je hanen onder de olie.
de labvoeding uitlezing was gewoon te traag. (gaf 0,13 A aan terwijl het varieerde tussen 120 en 165 mA) Daardoor ging ik naar de diverse rails kijken.
Daarom heb ik liever gewoon analoge meter meteen naald die zijn vaak wel snel genoeg. Zo een analoge meter is natuurlijk helemaal onnauwkeurig maar heb daar zelden last van. Dan kan je altijd nog een digitale meter ernaast zetten.
Ik zou het liefst een combinatie van een analoge meter willen hebben waarin er dan ook nog een digitale meter zit. Probeer zelf nog een keer zoiets te maken maar vind nooit een goed passend lcd display, het altijd nette klein of te groot of heeft te weinig digits die je erop kan plaatsen.
JE vind soms wel een digitale meter met een analoge en digitale schaal maar die zijn dan heel erg duur en die passen er dan ook nog niet eens in.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]
blackdog
Golden Member
Hi benleentje, 
Ik denk dat jij niet begrijpt wat ik bedoel met dat als je meer digits hebt en je gaat b.v. storing zoeken.
Dat je dan je DVM op een bereik zet dat b.v. 1 stap hoger is(fixt) dan je max spanning, stroom, weerstand die je kan verwachten.
Dan heb je nog steeds voldoende digits om goed af te lezen en het uitlezen is dan meestal een stuk sneller.
En ik kan je uit ervaring zeggen dat deze meettechniek geen onzin is.
Ook jij lijkt weer aan te nemen dat ik altijd met 6,5 of hoger aan digits aan het meten ben, de gene die dit aannemen zitten aardig naast de waarheid... en dit is niet de eerste keer dat ik dit onder de aandacht breng!
De rede dat ik b.v. aangeef om eens naar de Siglent meter te kijken is, dat hij veel meer handige functies heeft die het meten/hobby plezieriger maakt.
Simpele analogie voorde extra functies
Ik heb altijd in auto's gereden die geen airco had en getinte ramen, tot dat ik een nieuw stuk blik had aangeschaft en dat model had wel een airco en getinte ramen.
Ik wil wat dat betreft nooit meer terug, dit omdat ik deze extra functie van mijn blik heb leren waarderen en daardoor ook meer plezier van mijn blik heb.
Waarom b.v. het basis model Siglent tafel DMM
De wat duurdere meters hebben een hoop functies die heel handig zijn en ik kijk altijd vooruit, ik wil mijzelf verder ontwikkelen.
Ik ga nooit mee in het nogal algemene gedrag van "achteruit denken" wat vrij hardnekkig is in deze wereld op velerlei manieren, ook in dit soort DMM topics, nog even en er wordt weer een Gamma DMM ge-adviseert in dit topic.
Waar geef je je geld aan uit
Wat Fred aan haalde over een tank benzine wat die kost en zo zijn er nog meer voorbeelden,
als je dat nu eens afzet tegen een stukje meetapparatuur waar je een hoop van kan leren, wat is dan een betere investering in je ontwikkeling?
Van mij mag iedereen zelf zijn afwegingen doen, maar als mijn stukjes goed gelezen worden,
dan zal je daar niet in tegen komen dat ik bij dit soort vragen iets adviseer dat ver boven het prijsniveau ligt van de gene die de vraag stelt.
De Siglent die ik voorstelde heeft de eigenschappen van grotere broers van verschillende merken, alleen hij heeft wat minder digits en een prettiger prijsniveau voor wat hij allemaal kan.
Variatie op mijn afweging
Wat iemand wil aanschaffen hangt van zijn budget af en wat hij ook denkt graag te willen.
Door de vraag op dit forum is dat vaak niet duidelijk bij de TS, daarom had ik in een aanvullende post al aangegeven, dat b.v. je ook één of meerdere OWON multimeters kan kopen als je tegelijk iets wilt meten.
En bijna iedereen op dit forum, durf ik van te stellen dat ze meerdere DMM's hebben. 
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
En ik kan je uit ervaring zeggen dat deze meettechniek geen onzin is.
Dat zei ik ook niet. Maar dat het onzinnig is om perse een snelle meter nodig te hebben. Ook met een trage meter lukt het wel.
Maar ik moet toegeven dat ik je antwoord ook deels verkeert geinterpreteert heb. Met fixed bedoelde je enkel dat de meter nog sneller is. Ja ik weet dat erg handig en het is zeker een erg groot voordeel, maar het kan ook zonder die snelheid. Het komt dan meer op je eigen aan hoe handig je erin bent.
Ook jij lijkt weer aan te nemen dat ik altijd met 6,5 of hoger aan digits aan het meten ben,
Nee hoor zeker niet.
Maar ik zie gewoon 2 uiteinden in dit universum
haha.
Zei die tevreden zijn met wat ze hebben en de andere kant die proberen aan te praten dat wat ze hebben niet goed genoeg is en daar heb ik moeite mee omdat de vraag was:
Is zo'n desktopding zijn meerprijs waard, voor iemand als ik die enkel simpele dingen doet
Dan zou je dus in sepcs moeten kijken of je dat denk nodige hebben en ook moeten kijken hoe snel is zo een meter en zitter er andere handige dingen op die je nog mist.
Een tafel multimeter is vaak eender als een handheld model op de behuizing na. Behuizing is dus grotendeel leeg op de 230V na zit alles achter het front
blackdog
Golden Member
Hi,
Nog even een toevoeging over dat sommige tafel DMM wel erg leeg zijn.
Dat is met opset en meestal geen marketing truc!
Tafel multimeters worden vaak uit het 230V net gevoed, en dat steld vrij strenge eisen aan het EM veld.
Dus als de DMM uit een EI kern trafo wordt gevoed, zie je dee eigenlijk altijd achter in het kastje gemonteerd zitten, dat is dus met opset zo!
De duurdere modellen hebben vaak een schakelende voeding welke in een apart metalen bakje bevind met als extra veel filtering.
Dus een lege kast als negatieve eigenschap aandragen betekend dat je niet weet waarom dit gedaan is.
Er is voldoende afstand tussen het voedingdeel en de gevoelige electronica nodig om zonder een te hoog stoorniveua te kunnen meten.
Een hand multimeter heeft een batterij voeding, veel van de problemen treden daar niet bij op.
Maar reken jezelf niet rijk! ook handmultimeters kunnen last hebben van het EM veld in hun omgeving.
Groet,
Bram
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 26 juli 2023 01:00:02 schreef Bobosje:
En dure desktop meters dienen geregeld opnieuw gecalibreerd / geijkt te worden om te waarborgen dat ze aan de specs blijven voldoen.
En jij dacht dat dat voor multimeters voor handgebruik niet hoeft? Ze worden op mijn werk allemaal gecalibreerd. Dat zal meer een 'moetje' zijn vanuit de wet denk ik.
Ik heb m'n eigen multimeters wel eens vergeleken met de vers geleverde (en dus zeer recent gecalibreerde) Siglent nog-wat tafelmultimeter op m'n vorige werk.
Mijn multimeters waren respectievelijk 10 (en mogelijk ouder) en 8 jaar oud of zo, maar deden het alle bereiken prima, in ieder geval niet zodanig slecht dat ik me zorgen maakte dat ik ze met m'n accu-geklooi gebruikte, waar de precisie wel een rol gaat spelen bij het calibreren van de gas gauges.
Wat betreft gewicht: daarmee heb ik hetzelfde als met oudere labvoedingen. Waar oudere labvoedingen nog gewoon een bliktrafo hebben, zijn alle nieuwe van schakelende voedingen voorzien. Alleen de viervoudige (en dus zware) GW Instek GPP-4323 op m'n werk blijft staan als ik er iets inprik.
Daarom ben ik ook nog altijd fan van m'n PE1540's. Daar kan ik banaanstekkers inprikken zonder dat ik met een andere hand de boel tegen moet houden, zoals met de schakelvoeding-Delta's op m'n werk.
Voordelen zijn snelheid en afleesbaarheid, maar je moet er wel ruimte voor hebben. Die heb ik hier helaas niet...
Op 27 juli 2023 19:38:26 schreef weardguy: Dat zal meer een 'moetje' zijn vanuit de wet denk ik.
Dat is maar zelden wettelijk geregeld, hoogstens als er op de betreffende systemen afgerekend moet worden, zoals weegschalen, benzinepompen, taxameters enz.
fred101
Golden Member
blackdog
Golden Member
Hi Fred, 
En dat is nu precies wat ik ook bedoel, voeding zit achter in de kast.
Dat is dus met opzet zo, hoe groter de afstand van het voedingsdeel t.o.v. de meetelectronica, des te lager is het stoor niveau.
Nog beter zou zijn geweest, als het een metalen kastje zou zijn!
Daar zou de aandacht naar toe moeten en niet naar de niet kloppende gedachten: ik koop een lege kast! 
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Op 27 juli 2023 19:02:23 schreef blackdog:
Hi,Nog even een toevoeging over dat sommige tafel DMM wel erg leeg zijn.
Dat is met opset en meestal geen marketing truc!
Dat bedoelde ik ook niet. Maar als je een beperkt budget hebt of er gewoon niet veel geld voor over hebt is een desktop meter met dezelfde performance gewoon duurder.