fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Volgens mij is dat iets waar we nooit achter komen door de enorm grote verschillen in bouwwijzen van zowel voeding als inverter.
Niet aan te raden.
Je geeft de voedingen meer op hun donder wat ten koste van de levensduur gaat.
Intern wordt er DC van gemaakt, maar itt een pure sinus gaat dat dus niet gelijkmatig, maar zal de condensator per 'trapje' een korte hoge stroom opnemen. Dat resulteert dus ook in meer warmte ontwikkeling en afhankelijk van de bouw van de voeding vaak ook in meer geluid / minder efficientie.
Nu zit er wel een verschil tussen een bijna blokgolf omvormer, of eentje die met zoveel stapjes nog aardig een sinus probeert na te doen, maar dan nog.
Een pure sinusomvormer kost anno 2023 weinig (voor zo'n 100-120 euro heb je al een goede Victron) dus ik zou niet anders aanraden.
Maar voor een laptop of vergelijkbaar is het zoiezo efficienter om die direct te voeden vanaf 12V. Meeste laptops hebben tegenwoordig wel USB-C en daar zijn gewoon voedingen voor te koop, en voor de oudere laptops zijn 12 -> 19V converters.
die hebben een stuk hoger rendement (90-95% ofzo) itt tot een omvormer (85%) + laptopvoeding (90%) waardoor je totale rendement met een omvormer/lader maar op 70-75% uitkomt.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (23%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ouderwets richt je de 230V gelijk, vlak je die af en heb je daarachter een geisoleerde DCDC converter die de laagspanning maakt.
Dit neemt grote stromen bij het begin van de "piek" in de sinus. Niet zo goed voor de power factor.
Gemodificeerde sinus, dan sturen ze even niets, even +<ruim230>, niets, - <ruim 230> en dat herhaalt.
Als je nu je "standaard voeding" hierop aansluit, dan is de powerfactor NOG veel erger dan op een gewone sinus. Dit is zwaar voor de afvlak condensatoren in de voeding en voor de inverter.
Als de laptopvoeding PFC heeft dan ZOU het allemaal goed moeten gaan, maar FET zegt net dat dit niet altijd het geval is. Zal van de implementatie afhangen.
Beetje off-topic maar ook weer niet (en de al langer in mijn hoofd rondspokende vraag kwam door de topic starter weer naar boven):
Ik heb de aansluiting van 200V-250Vdc al in mijn auto gemaakt* (Prius NiMH accu), maar nog nooit een schakelende voeding op aangesloten. Dat zou gewoonlijk toch juist wel prima moeten gaan? Of zijn er weer gekke voedingen die iets met de 50 of 60Hz doen en de zaak op slot gooien als die niet aanwezig is?
* aansluiting gemaakt om de accu te kunnen cyclen, er zijn vrij veel goed onderbouwde aanwijzingen dat een paar keer gecontroleerd flink leegtrekken, weer wat verloren gegane capaciteit terug kan brengen.
Dat zou prima kunnen, zolang die schakelende voeding maar geschikt is voor 110-240V.
Normaliter is de gelijkgerichtte spanning de top vd sinus, dus 1.41x230V = 320V
Met 200-230V zit je daaronder, maar als de voeding ook geschikt is voor 110V dan zit je nog prima in het bereik.
Ik zie daar iig geen probleem mee. (behalve natuurlijk de risico's van hoge DC spanningen, maar die zijn je vast wel bekend)
Op 1 augustus 2023 15:06:59 schreef Frederick E. Terman:
Ik had er zo een. Mijn zoon had een laptop. Hij gebruikte die in mijn auto op de omvormer, en de laptopvoeding overleed na een paar minuten met een knal.Ziedaar mijn n=1 steekproef.
Anderen zeggen dat juist door de PFC in de grotere voedingen, wat normaal een uitstekend idee is, ze juist slechter tegen die trapjesgolf kunnen. Dat zou dus overeenkomen met mijn ervaring.
Haha, Ik had ooit een laptop mee op de camping in Italie. De hele vakantie heeft dat ding met een super goedkope 300 watt omvormer op de auto accu gedraaid. De omvormer gaf op de scoop een mooie blok van gemiddeld 220 volt.
Dat was 20 jaar ofzo geleden. Zowel de laptop als de omvormer doen het nu nog steeds.
Mijn n=1 steekproef had dus een andere uitslag.
Kortom, het is niet echt te zeggen of het goed gaat. Het kan zelfs zo zijn dat een blokgolf het beter doet dan zo'n trapezium achtige golfvorm. Bij een blokgolf hoeven de condensators en diodes maar twee keer per periode een hele steile flank te verwerken. Bij een trapeze misschien wel 12 keer per periode. Als je in stappen van drie omhoog gaat. De pieken zijn wel minder groot maar het zijn er wel meer. Bij twee grote klappen blijft de boxer staan en bij 12 kleinere gaat hij wel knock out.
Maar het antwoord op de vragen van de TS weet ik ook niet. Ik heb nu gewoon een omvormer die direct van 12 naar 19 gaat. Dat is efficiënter en werkt ook gewoon. En erg duur zijn ze ook niet.
benleentje
Golden Member
Gemodificeerde sinus, dan sturen ze even niets, even +<ruim230>, niets, - <ruim 230> en dat herhaalt.
Als je nu je "standaard voeding" hierop aansluit, dan is de powerfactor NOG veel erger dan op een gewone sinus.
Wat je zegt klopt theoretisch helemaal. Maar ik zit me nu hardop af te vragen of dat ook in de praktijk zo heel erg is als volgens de theorie. De stijgtijd van de gemodificeerde sinus zal ook niet oneindig snel zijn en parasitaire inductie zal denk ook zorgen dat de stijgtijd nog wat lager uitkomt.
FET's laptop is gesneuveld door de goedkope modified sinus waarvan rew de correcte signaalvorm beschrijft. De laptop van Ex-fietser bleef heel omdat Ex-fietser een supergoedkope omvormer gebruikt heeft die een zuivere blokgolf levert. In de dode fase van FET's omvormer loopt de laptop op de lading van de voedingscondensatoren van de adapter. In het begin van de actieve fase moeten de condensatoren van de adaptor weer opgeladen worden. Dat levert hoge piekstromen op. De omvormer van Ex-fietser heeft een minimale dode fase. De voedingscondensatoren van de adapter hebben bijna geen gelegenheid om te ontladen. De piekstromen tijdens de fasewisseling van de 230V is dan ook minimaal.
Om de piekstromen te verminderen zou je een weerstand van 10Ω, 10W in serie met de primaire kant van de adapter kunnen zetten. Misschien is dat net genoeg om de adapter in leven te houden. Het "brommen" en de warmteontwikkeling van bprosman's adapter zouden dan ook verminderd moeten worden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens mij kunnen de verliezen met een weerstand toevoegen alleen maar omhoog, nooit omlaag. Ze verplaatsen wel van plekken waar je ze (de verliezen) liever niet wilt, naar een plek waar je passende maatregelen kan nemen (de weerstand).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gemodificeerde blokgolf inverter met 20W belast
En een andere low budget versie die qua storing zo'n beetje alles tot 200 MHz weg drukt en tot 1 GHz nog meetbaar is. Was destijds iets van 90 euro in de tijd dat we niet nog verder uitgeklede en nog gevaarlijkere zooi van Ali hadden. Dit was een meting voor iemand die dat soort dingen verkocht en wilde weten of hij deze kon toevoegen. Dit beroerde en vrij onveilige ding was waarschijnlijk beter en veiliger als wat er nu door de verkopers met een wat "ruimer" geweten op Ali wordt verkocht.
rew
Op 2 augustus 2023 07:19:43 schreef fred101:
Gemodificeerde blokgolf inverter met 20W belast
Scoop op 1:100 staan terwijl er een 1:10 probe gebruikt wordt?
fred101
Golden Member
Hoe ik dat doe (deed).
Een omvormer had vroeger altijd een blokgolfuitgang. Een gemodificeerde sinus bestond nog niet.
Ik zette een gelijkrichter achter de 220Vpp blokgolf. Dan een dikke elco en ik voedde het achterstaande toestel met gelijkspanning.
Er werkte een Commodore computer, een K40 TV en een videorecorder goed op.
fred101
Golden Member
Die hadden dan vast geen trafo. De C64 die wij hadden (jaren 80) was volgens mij een trafo maar dat is zo lang geleden dat ik het niet zeker meer weet. Van TVs weet ik niets. Kun je er niet beter een filter achter zetten ?
Een SMPS welke als eerste stap een brug gelijkrichter heeft naar 315VDC kun je prima met een gelijkspanning voeden maar dat is niet echt zinnig als je dat net zo doet als de smps het al doet. Ik ben van plan alles hier aan board met 12VDC te gaan voeden. Ik heb een (zelfs) automatisch inschakelende sinus inverter maar ik vind het een beetje wazig om eerst 12V naar 230VAC om te zetten en en dan in de adapter het weer naar DC om te zetten. Ik vervang de adapters voor DC/DC converters. (Moet ik wel eerst tijd krijgen, had het gepland voor de zomervakantie periode want dan is het rustig met werk....alleen dit jaar is dat niet het geval.
rew
Op 2 augustus 2023 08:40:41 schreef fred101:
Die hadden dan vast geen trafo. De C64 die wij hadden ...
Jep. De C64 had een trafo. Daar kwam dan 5V uit en een beetje 9V... AC geloof ik.
Oh! Meer 9V dan ik had onthouden!
Op 2 augustus 2023 05:50:36 schreef rew:
Volgens mij kunnen de verliezen met een weerstand toevoegen alleen maar omhoog, nooit omlaag. Ze verplaatsen wel van plekken waar je ze (de verliezen) liever niet wilt, naar een plek waar je passende maatregelen kan nemen (de weerstand).
De totale verliezen worden alleen maar hoger, maar je beperkt de piekstroom, dus je beperkt de verliezen in de condensatoren en gelijkrichters van de adapter en je beperkt de verliezen in de halfgeleiders van de omvormer. De verliezen lopen kwadratisch op met de stroom, dus piekstroom begrenzen is zeer effectief.
Ook heb je waarschijnlijk minder last van EMC-rommel.
Op 2 augustus 2023 08:29:32 schreef Evarist:
Hoe ik dat doe (deed).Een omvormer had vroeger altijd een blokgolfuitgang. Een gemodificeerde sinus bestond nog niet. Ik zette een gelijkrichter achter de 220Vpp blokgolf. Dan een dikke elco en ik voedde het achterstaande toestel met gelijkspanning. Er werkte een Commodore computer op.....
Als ik naar het schema van rew kijk (voeding van een commodore computer) dan vraag ik me af waar jij de gelijkgerichte hoge spanning dan op zette.
rbeckers
Overleden
Een goede UPS, meestal 1500VA en hoger, levert een redelijke sinus bij 230V uit.
Omvormen kan gemakkelijk, kan maar goed omvormen kost moeite.
Op 2 augustus 2023 17:11:57 schreef rbeckers:
Een goede UPS, meestal 1500VA en hoger, levert een redelijke sinus bij 230V uit.
Dat is op één na de mooiste methode. De mooiste methode is natuurlijk om direct van 12V accuspanning naar 19V laptopspanning te gaan met een daarvoor bedoelde omvormer.
Zie ook:
Op 1 augustus 2023 15:13:41 schreef DJSmiley:
Maar voor een laptop of vergelijkbaar is het zoiezo efficienter om die direct te voeden vanaf 12V. Meeste laptops hebben tegenwoordig wel USB-C en daar zijn gewoon voedingen voor te koop, en voor de oudere laptops zijn 12 -> 19V converters.
benleentje
Golden Member
Ik zette een gelijkrichter achter de 220Vpp blokgolf.
IK had toen ook eens een UPS staan en eraan gemeten en ik had een 440Vp blokgofje, op een goede voltmeter gaf hij wel 230V RMS weer. Maar ik vond het zo hoog dat in het niet eens aangedurfd heb om er maar iets op aan te sluiten. Ik heb nu alleen de trafo nog en wat andere nog bruikbare onderdelen.
Waren oude UPSen van mijn werk.
Altijd maar een UPS aanschaffen en als er een keer stroom uitval is erachter komen dat de UPS niet meer werkt of dat je als nog te weinig tijd had om de servers op de goede manier af te sluiten.
Blokgolf zou zoals in de meting van fred zo rond de 320V piek moeten zitten.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]
Op 2 augustus 2023 09:04:37 schreef rew:
[...]Jep. De C64 had een trafo. Daar kwam dan 5V uit en een beetje 9V... AC geloof ik. [bijlage]Oh! Meer 9V dan ik had onthouden!
Grote fout! De Commodore werkte op 220Vp blokgolf. 440Vpp dus.
Op 6 augustus 2023 12:19:50 schreef Evarist:
[...]Grote fout! De Commodore werkte op 220Vp blokgolf. 440Vpp dus.
Misschien de latere versies maar de "Breadbins" hadden toch echt een trafo.
rew
Op 6 augustus 2023 12:19:50 schreef Evarist:
Grote fout! De Commodore werkte op 220Vp blokgolf. 440Vpp dus.
Ik wil best geloven dat als je een blokgolf er op zet het gewoon ook werkt. Het spul was best lomp.
fred101
Golden Member
Op 6 augustus 2023 14:30:49 schreef bprosman:
[...]
Misschien de latere versies maar de "Breadbins" hadden toch echt een trafo.
Volgens mij en de wiki ook. 5VDC en 9VAC.
ik zette een gelijkrichter achter de 220Vpp blokgolf. Dan een dikke elco en ik voedde het achterstaande toestel met gelijkspanning.
Er werkte een Commodore computer, een K40 TV en een videorecorder goed op.
Heb jij het wel over een C64 ? Uit een ander topic:
Ik heb nog een werkende Commodore CBM 3008, omgebouwd naar 3032.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Als omvormer heeft T.S. het over 12 tot 230V ingangspanning.
Is het dan niet beter of eenvoudiger om vanuit een accu een boostconverter te gebruiken welke 19V voor de laptop afgeeft.
Hoef je ook niet zelf te bouwen is als kant en klare pcb te koop.