Ik had een Philips 14PT1565 CRT televisietje van Marktplaats gekocht, waar een RC283509/01 afstandsbediening bij zit, die helaas helemaal niks doet (eigenaar zei dat hij hem al heel lang niet meer had gebruikt, en hij had geen batterijen in huis om te testen).
Zo op het eerste gezicht ziet de ab er nog best goed uit. Eén batterij contact was een beetje gecorrodeerd. Die heb ik schoongemaakt (vijltje en isopropyl). Met de multimeter zoveel mogelijk langs gegaan, en niks geks kunnen vinden.
Ook nog een IR check gedaan met m'n mobiele camera, maar hij zendt ook helemaal geen signaal.
Wat foto's:
https://imgur.com/a/HBEbdaU
Wat kan ik nog proberen?
EDIT:
Ik zit nu dit filmpje te kijken, https://www.youtube.com/watch?v=IRnIY1O052A, daar worden de rubberen knopjes en de koolstof (?) verbindingen op de printplaat ook schoongemaakt. Ik had in m'n hoofd zitten dat je ze juist aantast als je ze schoonmaakt, maar wellicht heb ik dat onjuist in m'n hoofd zitten.
EDIT2:
Begrijp inmiddels dat het zwarte 'black ferrite powder' is. Denk toch eerst even een echte deep clean nog proberen.
EDIT3:
Ergens anders wordt het weer 'carbon pellet' genoemd...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Met isopropyl kan je ze inderdaad aantasten. Matjes maak ik altijd met een sopje schoon.
Als geen enkele toets het doet, kan het probleem ook elders liggen.
Inderdaad geen enkele knop. Dan krijgt ie toch wellicht geen stroom van de batterijen. Evengoed, kan een sopje ook even proberen. Wat gebruikt die persoon in dat Youtube filmpje dan?
EDIT:
Oef, deze doet het toch met isopropyl: https://www.youtube.com/watch?v=0HUEIVHSkTs
en deze https://www.youtube.com/watch?v=DBBJlGFUWv0
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als er een ceramische resonator wordt gebruikt voor de clock van het IC kan die ook stuk zijn. De IR LED of eventuele drivertransistor kan stuk zijn. Er kan een printbreukje inzitten. En zo nog wel wat meer dingen.
Maar inderdaad wel handig om eerst even te meten of de spanning van de batterijen aankomt bij het IC.
Het gaat om neergeslagen of opgedrukte koolstof. Heeft niets met ferriet of met pellets te maken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Op 6 augustus 2023 22:43:03 schreef maartenbakker:
Als er een ceramische resonator wordt gebruikt voor de clock van het IC kan die ook stuk zijn. De IR LED of eventuele drivertransistor kan stuk zijn. Er kan een printbreukje inzitten. En zo nog wel wat meer dingen.Maar inderdaad wel handig om eerst even te meten of de spanning van de batterijen aankomt bij het IC.
Het gaat om neergeslagen of opgedrukte koolstof. Heeft niets met ferriet of met pellets te maken.
Ondertussen vraag ik toch al even wat/waar het 'clock' onderdeel in een afstandsbediening is? En ook de drivertransistor?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik probeer nog even te plaatsen dat er een clock in een tv afstandsbediening zit..?? Wat doet dat?
In ieder geval twee keramische onderdelen (weet niet direct of het transistors, condensatoren of weerstandjes zijn):
https://imgur.com/a/HBEbdaU
Het onderdeel met positie nummer 5001 op de print is de eerder genoemde keramische resonator. De driver transistor zit naast de LED op de print.
Groeten, Ron.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Keramische resonators gaan zelden tot nooit stuk.
Gebeurt regelmatig dat de solderingen van de IR led losgeraakt zijn...
Die rubber matjes en contacten maak je het beste schoon met Tuner600 en een wattenstaafje. Dit spul is hier ook speciaal voor bedoeld en is niet zo agressief als contactspray of IPA.
Verder is het met deze afstandsbedieningen vaak dat het ledje los zit in zijn solderingen of dat het elco'tje van de hulpspanning kaduuk is. Beide zijn eenvoudig te repareren.
Dominic
Edit: Voordat de discussie weer los barst over het wel of niet gebruiken op rubber-grafietmatjes:
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 7 augustus 2023 13:19:50 schreef rguich:
Ik probeer nog even te plaatsen dat er een clock in een tv afstandsbediening zit..?? Wat doet dat?
Daar draait de processor op het is digitale elektronica, zo'n afstandsbakkie, met een matrix achtig uitgelezen toetsenblokje.
Het is geen clock waarop je de tijd kunt aflezen 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als die rubbermatjes vuil zijn (vet e.d. van huid wat er altijd opkomt vroeger of later) dan kun je ze schoonmaken tuner600 of IPA (ipa lost geen siliconenrubber op)
Als het alleen om slecht kontakt gaat, dan alu rondjes erop plakken of anders de AB vervangen. (wat 'op' is komt niet magisch weer tot leven...)
Je kunt het goed testen met een multimeter. Prik beide meetpinnen op dezelfde rubbertoets.
Een goede toets zal 25k of minder meten, een slechte al gauw 100k of meer.
De geleidende rubberlaag slijt nu eenmaal door gebruik.
maartenbakker
Golden Member
IPA lost geen rubber op, maar kan eventueel het bindmiddel van het grafiet oplossen. Lang niet altijd, dus vaak kom je ermee weg... Ik denk ook dat Tuner 600 veiliger is.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 7 augustus 2023 13:47:31 schreef Arco:
Keramische resonators gaan zelden tot nooit stuk.
Gebeurt regelmatig dat de solderingen van de IR led losgeraakt zijn...
Maar als dat het geval is krijg ik geen piep met de multimeter neem ik aan?
@Dominic: welke is het elco'tje van de hulpspanning?
@smd: IR leds kapot door losgeraakte soldering, of ook wat anders?
@vergeten: ok, klinkt meer fancy als ik had gedachtk, een processor in een afstandsbediening ;D
@Arco: Nice! Op welk standje zet ik de multimeter dan?
@GerardMonique: ja, die was ik ook al tegengekomen. Maar deze ab ziet er op het oog nog zo goed uit, dat ik nog hoop dat hij te repareren is. Plus ik heb betaald voor de tv en ab. De verkoper leek zich helaas er niet al te druk om te maken dat de ab het toch niet deed... (waar ik thuis dan pas achter kwam).
Ik had een Playstation 2 bij me met rgb en composiet kabel, beeld en geluid getest. Maar ja, batterijen had ik niet bij me om de ab te testen...
(wie heeft er nou geen penlights in huis??). In hindsight had ik dan nog wel een lager bod willen uitbrengen.
Ik heb ook wat mindere ervaringen met 3rd party ab's, dus als de voorkeur geniet nog altijd een originele 
Op 8 augustus 2023 18:43:49 schreef smd:
Of een locale kringloopwinkel, barst van deze afstandsbedieningen, vaak voor een Eurie!
Ik kom wel eens in een Kringloop, maar in mijn ervaring zijn er meer Kringlopen zonder ab's dan met. En als ze ab's hebben, zit daar zelden Philips tussen.
[Bericht gewijzigd door rguich op (12%)]
Kan het in de gaten houden, bij ons ligt een m2 bak vol met ABs..
Yep, bij Samsung ABs nogal eens een LED "open" gehad
Op 7 augustus 2023 13:48:26 schreef Dominic:
Die rubber matjes en contacten maak je het beste schoon met Tuner600 en een wattenstaafje. Dit spul is hier ook speciaal voor bedoeld en is niet zo agressief als contactspray of IPA.Verder is het met deze afstandsbedieningen vaak dat het ledje los zit in zijn solderingen of dat het elco'tje van de hulpspanning kaduuk is. Beide zijn eenvoudig te repareren.
Dominic
Edit: Voordat de discussie weer los barst over het wel of niet gebruiken op rubber-grafietmatjes:
[bijlage]
Ik zie ook veel K60 / Kontakt 60, is dat weer anders als Tuner (Kontakt) 600?
maartenbakker
Golden Member
Ze zijn compleet het tegenovergestelde van elkaar! Kontakt 60 is een paardenmiddel voor gecorrodeerde metalen contacten. Het lost oxides op en laat een zurig laagje achter. Volgens de aanwijzingen van de fabrikant moet je het na het oplossen van de oxides en andere vervuiling wegnemen met Kontakt WL en daarna de contacten smeren met Kontakt 61.
Arco
Special Member
Op 21 augustus 2023 12:13:38 schreef maartenbakker:
Ze zijn compleet het tegenovergestelde van elkaar! Kontakt 60 is een paardenmiddel voor gecorrodeerde metalen contacten. Het lost oxides op en laat een zurig laagje achter. Volgens de aanwijzingen van de fabrikant moet je het na het oplossen van de oxides en andere vervuiling wegnemen met Kontakt WL en daarna de contacten smeren met Kontakt 61.
Die denken: 3 spuitbussen verkopen is veel beter als 1... 
maartenbakker
Golden Member
Maar ze hebben dan weer wel gelijk. Als je elektronica tegenkomt waar van alles vettig is en groen uitgeslagen, dan heeft iemand een Kontakt 60 feestje gevierd en niet naar de fabrikant geluisterd.