Preselector t.b.v. RTL-SDR Stick + Converter

Bij een (koop) SDR ontvanger zoals de Perseus zitten bandfilters ingebouwd die meelopen met de afstemming.Ik wil ook zoiets voor mijn converter die aan de ingang van de RTL-SDR dongle hangt.Automatisch meelopen hoeft niet maar ik wil zo min mogelijk knoppen.Dus geen draaischakelaars,varco's maar gewoon 1 drukknopje om het gewenste bandfilter in te schakelen en 8 ledjes in het front om te zien welk filter ingeschakeld is,meer niet.Iets met een 4017 + 8 torretjes en 16 relais of iets in die richting.E.T.Red heeft ooit een 8-banden Cheby 0,1 filter ontworpen wat ook summier door PA0SE in Electron is beschreven.Het hele artikel heeft in een uitgave van 'Beam'gestaan maar dat kan ik nergens vinden dus ik moet het met het Electron artikel doen.Ik heb inmiddels 4 filters klaar maar niet afgeregeld.Als een filter klaar is hang ik het even aan de VNA,kijk of de trimmers reageren en koppel het weer los.Afregelen doe ik als alle filters klaar zijn,de filters moeten op elkaar aansluiten dus waar filter 1 stopt begint filter 2 en zo verder tot 30 MHz.

Die 4017 plus periferie is niet zo heel moeilijk. Goede HF-relais wel, vrees ik. Als het om ontvangst gaat zou ik omkijken naar een constructie met PIN-diodes om het HF van en naar de filters te schakelen. Ik heb daar zelf nog geen ervaringen mee.

Ik zit wel te broeden op een soortgelijke constructie voor het schakelen van LPF-filters middels een Atmega-328 in een MG-zender. Ook daar is het sturen van relais niet zozeer het probleem, wel de invloed van de relais qua inductie op de kring. Er zijn tegenwoordig standaard relais blokken verkrijgbaar voor interface met Arduino óf 4017, maar die zijn niet echt HF geschikt omdat ze nogal wat inductie en capaciteit met zich meebrengen. En ze zijn niet HF-dicht.

De ontwerper raad pindiodes ten sterkste af,zie tekst:
En er is niets mis met relais natuurlijk maar net wat je zegt,dan wel goede relais.
Barend Hendriksen verkocht vroeger van die kleine metalen gasgevulde relais ik dacht van het merk SDS.
Van die kleine relais die ze tegenwoordig in automatische antennetuners gebruiken zijn toch niet zo duur meer denk ik,nog niet naar gekeken.

Edit\Hier een bandfilter met de bekende Toko KANKS 33XX spoeltjes.Ik kan het typenummer van de relais niet ontcijferen maar dit zullen ongetwijfeld goede relais zijn.

Dat lijkt er verdacht veel op ja.
Hier nog een foto maar ik krijg het niet scherp.

Beetje overkill ;-) mijn preselector gaat tot 30 MHz

Die Axicom signaalrelais zijn klein en goed maar duur dus dat 'gaot em nie worre'
Die arduino 8 relais bordjes zijn goedkoop en met forse 250 V -10 A relais en dus ook grote schakelcontacten.Die zijn waarschijnlijk ook goed voor HF bruikbaar,dat moet ik even testen.Inmiddels 5 filters klaar.Nog 3 te gaan.

Hi Hubie, :-)

Als jij je zelf ergenis op de hals wilt halen, moet je vooral die blauwe relais gaan gebruiken voor kleine signalen!

Behalve de maximale stroomsterkte die een relais kan schakelen, heb je ook de minimale stroomsterkte die goed geschakeld kan worden.
Voor kleine signalen, zoals jouw filter schakeling, heb je relais nodig met speciale contacten, daar zit vaak goud of een ander materiaal op, om bij uV signalen toch goed te kunnen schakelen.

Die blauwe relais uit China hebben zeg 10mA of meer nodig om de oxide van de contacten te kunnen overkomen.
Dus... dus dat 'gaot em nie worre' wordt duurkoop voor jouw. :+

Groet,
Bram

Hi Bram,bedankt voor je reactie,ik had ze bijna al besteld.Ik ga nu kijken voor een alternatief.

edit\ 8)7 Ik zie nu pas dat harry64 dat ook al opmerkte.Compleet overheen gelezen... 8)7

Ik ga eens kijken wat voor type relais er in de Bitx TRX gebruikt wordt.

Die Axicom signaalrelais zijn klein en goed maar duur dus dat 'gaot em nie worre'

?
Zijn er al voor onder de euro, veel goedkoper gaat een goed relais niet worden.
Ik heb er duizenden gebruikt voor signaal, nooit eentje teruggezien...
https://nl.farnell.com/en-NL/axicom-te-connectivity/im42jr/signal-rela…

Die blauwe 'suikerklontjes' zou ik niet graag voor zwakke signalen gebruiken...

[Bericht gewijzigd door Arco op (10%)]

Aha,dat zijn de betere berichten Arco.Ik zat bij Amazon.nl te kijken en daar zag ik heel andere prijzen...
En dat dan 16 x... Vandaar dat ik bijna een beroerte kreeg...

Hi,

Ik gebruik zelf ook verschillende kleine Axiom relais.
Maar kijk weer in de datasheet welke goed toepasbaar zijn voor jou.

Groet,
Bram

Na lang zoeken kwam ik uitstekende Fujitsu signal switching relay's tegen, gewoon bij Baco.Ze kosten nog bijna nix ook. ;-) Prima specs.zie plaatjes.4,5 Volt spoelspanning,geen probleem.Klein en plat maar geen SMD.
Dus goed te solderen voor mij.

Ook het laatste filter 1,6--2,3 MHz is nu klaar.Tijd om wat te gaan freubelen met een 4017 + 8 x BC547 om de relais aan te sturen.

Ik gebruik die Fujitsu signal switching relay's al jaren.
Niet alleen in ingang-schakelingen voor audio toepassingen (mV signalen) maar ook in besturing systemen. Die relais worden ook wel "audio signal switching relais" genoemd.
ruudroj

In plaats van 8x een transistor schakeling, kun je ook de ULN2803 toepassen. Maakt het wat compacter.

Op 14 augustus 2023 10:18:17 schreef marcob:
In plaats van 8x een transistor schakeling, kun je ook de ULN2803 toepassen. Maakt het wat compacter.

Dat kan, maar hoeft niet altijd...
Soms heb je op een print wat hoekjes en gaatjes over waar je de losse transistoren kwijt kunt, dan kan dat voordeliger zijn qua ruimte...

Op 7 augustus 2023 01:15:46 schreef Hubie:
De ontwerper raad pindiodes ten sterkste af,zie tekst:
En er is niets mis met relais natuurlijk maar net wat je zegt,dan wel goede relais.
Barend Hendriksen verkocht vroeger van die kleine metalen gasgevulde relais ik dacht van het merk SDS.
Van die kleine relais die ze tegenwoordig in automatische antennetuners gebruiken zijn toch niet zo duur meer denk ik,nog niet naar gekeken.

Edit\Hier een bandfilter met de bekende Toko KANKS 33XX spoeltjes.Ik kan het typenummer van de relais niet ontcijferen maar dit zullen ongetwijfeld goede relais zijn.

Die metalen gevulde relais, bedoel je deze misschien, zie afbeelding.

Nee,ze waren kleiner,zoals deze van SDS (plaatje).Maar misschien waren ze in die tijd zelfs al obsolete.Barend Hendriksen kocht wel eens restpartijen Mil.Spec.spul. Op=op was het dan.

De denkfout die ik maakte bij die Chinese relays komt omdat er vroeger ook forse schakelrelais in modems gebruikt werden i.p.v. kleine signal relais.
Bijvoorbeeld in de MT-Telcom modem zaten 2 Omron,soms Siemens,relais. 1 voor het pulskiezen en de andere voor 'online'.
Maar die waren zijn dan van een 'ietwat'betere kwaliteit dan okkiewokkiespul denk ik zo. ;-)

Die 'bult' op die MSX modems kwam alleen door die grote relais die er in zaten.

Op 14 augustus 2023 10:06:34 schreef Bapaktus:
Ik gebruik die Fujitsu signal switching relay's al jaren.
Niet alleen in ingang-schakelingen voor audio toepassingen (mV signalen) maar ook in besturing systemen. Die relais worden ook wel "audio signal switching relais" genoemd.
ruudroj

Nu ik erop ga letten zie ik opeens overal Takamisawa relais ;-) Hier bij vraag&aanbod op een telefonie pcb bijvoorbeeld.

Op 17 augustus 2023 17:10:57 schreef Hubie:
[...]

Nu ik erop ga letten zie ik opeens overal Takamisawa relais ;-) Hier bij vraag&aanbod op een telefonie pcb bijvoorbeeld.

In oudere telefooncentrales zag je ze heel erg veel...

Volgens mij is dit een 'rookvrije' relaissturing.2 X 4,5 Volt relais per tor.
Spoelweerstand relais = 145Ω

Extra weerstand is onnodig: door de (ongebruikelijke) schakeling wordt de spanning op de emitter van de BC547 toch nooit hoger als 4.3v...
Condensatortje aan de clocklijn van de 4017 is wel handig, anders wordt 't een soort tombola zonder debounce... ;)