electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Hubie,
Ja dat klopt als een bus dat schrijf ik hier boven, maar bij grote vermogens en onbekende situaties is het,
opletten er kunnen grote vermogens gedissipeerd worden in de lijn balans....
Maar dit is in jou ontwerp niet van toepassing.
Beter is het om i.p.v. een Wilkinson een Gysel te gebruiken die heeft het probleem met de lijn balans niet,
het is een 1 poort afsluiting !
Groet,
Henk.
Afgelopen week de VLF converter gemaakt en getest.Ik had er eerst niet veel fiducie in want ik zag maar een paar kleine heuveltjes op de SA maar na wat andere instellingen en het trimmen van het Toko spoeltje op de uitgang zag ik de pieken al groter worden.
De uitgang van de converter op de NRD-535 aangesloten en de stations kwamen kwamen keihard binnen dus de converter werkt uitstekend.Helaas de S-Meter van mijn ontvanger werkt niet meer en ook kan ik de AGC niet meer aan of uit zetten.Dat moet ik binnenkort toch eens nakijken,die ontvanger heeft wel meer niet werkende knopjes de laatste tijd.Wordt vervolgd..
electron920
Ha Hubie,
Mooi gemaakt en dat het werkt daar is het om te doen 
Kan je nog iets meten qua IM gedrag ?
Groet,
Henk.
Hoi Henk,ik heb er verder niet aan gemeten,ook niet gekeken naar de spiegel(s),op b.v. 10 -9 MHz.Bij de meting met de SA had ik de antenne even houtje touwtje met krokosnoertjes aan de converter geknoopt(eerste foto hierboven) klem naast de laptop, dus een enorme ratelstoring tussen de stations.Dat is ook te zien op het plaatje hieronder.De marker staat hier op BBC 4 (10)198 KHz,de piek links op ± (10)145 KHz is het Duitse (rtty) weerstation DDH47.Ik zal binnenkort even een "schoon" plaatje laten zien.
Edit\ Om de sticker in 1 x recht op het geboorde plaatje te plakken viel nog vies tegen.(iets met glad ijs en een aap en nog wat
)
electron920
Ha Hubie,
Ik dacht dat ik ergens op een draadje begrepen had dat jij een kam generator gebouwd had....
Met als laagste frequentie 100 kHz ? maakt niet uit.
Ja het plakken is best een kunst lukt mij steeds beter met een kam glad strijken.
Meestal doe ik lamineren en daarna op het metalen front plakken.
Voor de gaten heb ik diverse standaard ponsen maar ook ponsen laten maken voor B&C en DB 9 enz....
Maar jou front is niet verkeert, waar dient de tule voor ?
Groet,
Henk.
Dat gat met de tule is voor de voeding.Dat gat zat al in het kastje en is een 'tamelijk' fors gat
maar uit het zicht.
Je had het pas over 1 display om te duiden welk filter ingeschakeld is inplaats van 8 ledjes in het front.Dat zou vrij simpel kunnen denk ik.De 8 touwtjes die naar de leds in het front (zouden) gaan zou ik in matrix kunnen stoppen en dan de BCD uit naar een 74ls47 o.i.d.
Heb hier nog een paar mooie kleine 7-segment display's TDSR 1160 liggen,geen idee of dat CA of CC is.Moet ik nog even naar kijken.
electron920
Ha Hubie,
Ja inderdaad 1 digit dat is geen baanbrekend werk als je een BCD schakelaar nog in de tool box heb kan de diode matrix ook vervallen.....
Die BCD draai schakelaars kosten ook niet veel meer !
Maar ik dacht dat je ooit een 100 kHz ijk-generator had gebouwd
of zit ik hier helemaal mis.....
Dat is nog wel een nutige uitbreiding dan heb je een ijk-signaal over de banden in 100 kHz stappen.
Of voor de up converter misschien in 10 kHz stappen...
Groet,
Henk.
electron920
Ha Hubie,
Dan zit ik op het verkeerde spoor zo'n BCD draai schakelaar is er ook met een druk mogelijkheid.
Daar zou je iets mee kunnen inschakelen de up converter een nul of voorversterker....
De prijs valt wel mee € 4,- tot € 6,- .
Groet,
Henk.
Ik ga er een paar nachtjes over slapen hoe ik dat ga aanpakken,tijd zat. 
edit\ schakelaars zijn niet nodig,het filter wat ingeschakeld is geeft al een "1" (5 V) naar het front voor een van de 8 led's,dus die 8 draadjes kan ik zo aan de matrix knopen.De 8 led's zijn dan niet meer nodig.
electron920
Ha Hubie,
Dat kan jij het beste overzien, ik was in de veronderstelling dat het geen je laat zien de voorkant is 
Als je al een signalering gebruikt dan kan je inderdaad vandaar uit verder
om de display te sturen....
Groet,
Henk.
Oeps,ik had het display in hetzelfde snijvlak als de achterkant getekend gekrabbeld.Display (uiteraard) aan de voorkant. 
Op 20 september 2023 19:07:34 schreef Henry S.:
Met de software van de TinySA kan je .csv bestanden voor Excel maken.
https://tinysa.org/wiki/pmwiki.php?n=Main.PCSW
Ik zie het nu pas,staat gewoon bovenin het scherm... 
Na lang zoeken kwam ik bij Ali kleine drukschakelaars en pulsschakelaars met ingebouwde led tegen.Dat zijn dus weer 4 (led)gaten minder in het front.Ook de 8 led's in het front die het ingeschakelde filter moest duiden komen te vervallen door 1 x een 7-segment display.Dus totaal maar 6 gaten in het frontplaatje.Dat was ook de bedoeling,zo min mogelijk knoppen en led's,geen kerstboom of kermis attractie 
Niet veel kunnen doen deze week,druk met andere zaken.
Dit weekend eerst het 7-segment display en de HEF4511 aan elkaar knopen en de diodematrix decimal - BCD maken.Ik had nog een reserveprint voor de counter van mijn transceiver over.Daar kan ik mooi een stukje print uitzagen voor dat enkele display.
Hey rob007,ik heb ooit 3 weckpotten vol met trimmers(nieuw) gekregen en vroeger altijd alle radiobeurzen afgestruind en goed opgelet 
Maar in die 8 filterbanken van deze preselector zitten 24 trimmers,dat is een flinke hap uit de (steeds kleiner wordende) voorraad.
Vroegah,iets van 40 jaar geleden op een beurs,werden ze verkocht voor een dubbie per stuk.
Op de foto van links naar rechts:paars 100 pF,geel 65 pF, groen 120 pF
P.S. Zijn niet te koop 
ronw
Golden Member
Ik heb ze t.o.h. nog niet goedkoper aangetroffen dan bij deze Canadese Ebay verkoper:
ronw
Golden Member
Ik kocht er 30 en kreeg nog wat korting. Ze zien er nieuw uit en op hygiënische wijze opbewaard. Alleen jammer dat de verzending vrij duur is.
ronw
Golden Member
Ik heb die Chinese trimmers geprobeerd, maar ik vind ze niet echt prettig. Ik wil graag zien wat ik doe, en heb tevens altijd problemen goed grip te krijgen op dat kruisje om af te regelen. Ze zijn wel verbluffend goedkoop!
Die SMD trimmers lijken meer geschikt, maar ik gebruik liever geen SMD zolang ik enkel met gaatjesprint werk. Of deze ook in wat hogere waardes te krijgen zijn? Ik zie ze tot en met 30pF.
Ik bestel binnenkort nog een extra partijtje van deze Canadees, dan kom ik de eerste paar jaren rond.
Kwam via de Aliexpress trimmers bij tantaal condensatoren terecht. Allemaal met het logo en layout van Kyocera/AVX. Maar die naam wordt nergens genoemd. Raar...
Kan weer verder met de preselector waar ik gebleven was zonder het hobbyhok warm te stoken,dat kost me gewoon teveel geld.
Het frontje en de relaissturing afmaken en inbouwen en bedraden en de filters afregelen.
electron920
Ha Hubie,
Ben benieuwd naar de voortgang, ik kan ook weer door met de print/onderzoek van @rob040.
En met de ontvanger wel wat frees werk binnen voor de diverse behuizingen.
Groet,
Henk.
Hoi Henk,ik ben (zoals gewoonlijk) met nog 3 andere dingen bezig maar het komt af.Een mooi voor en achterfrontje indelen,tekenen en boren b.v.daar gaat best wel veel tijd inzitten,iig meer tijd dan dat ik ingeschat had.