Hoi,
Ik heb hier een bosch klopboor waarvan de omkeer inrichting net anders is dan mijn andere boormachines.
Hoe krijg ik deze gewisselt?
Kwestie van de koolborstel aansluitingen onderling wisselen? Of gaat het ook lukken om de witte kabels aan t anker te wisselen, dit is gemakkelijk te doen op de schakelaar.
benleentje
Golden Member
Koolborstels wisselen is het makkelijkste.
Of gaat het ook lukken om de witte kabels aan t anker te wisselen,
Het anker ligt in het midden tussen de koolborstels. De buitenste spoel is de stator. Die draden mag je ook wisselen maar dan moet je ze alles 4 wisselen. Omdat het de koolborstel naar het anker er maar 2 draden heeft is dat wisselen het makkelijkste en dat is ook wat je standaard ziet in een motor waarbij je de draairichting kan omdraaien. Een schakelaar voor 2 draden wisselen is veel eenvoudiger dan die er 4 moet wisselen.
MGP
LDmicro user.
Wat als je op die horizontale rode knop drukt? dat is toch de knop om de draaizin te wisselen (links-rechts knop).
Een boormachine wordt niet verkocht met omgekeerde draaizin tenzij er al iemand aan 'gewerkt' heeft.
benleentje
Golden Member
@MGP ik vermoed dat hij de verschillen tussen de verschillende type machine bedoelt. Bij de ene machine draait die recht als je de knop van achteren op de machine gezien ook naar recht drukt en op een andere machine staat de knop dan naar links.
Ik heb daar zelf geen last van maar heb collega dat dat wel hinderlijk vonden.
Ik denk dat je de draden op de L/R schakelaar moet verwsselen. Dat lijk me het eenvoudigste. Ik ken die schakelaar niet, maar bij een gewone wisselschakelaar zijn het de twee buitenste draden.
Staat op de boormachine een modelnummer?
jerome
Golden Member
Is dat nu zo erg? Machine werkt toch L en R. Gewoon zo laten. Dergelijke machientjes moeten altijd R draaien, want mee schroeven gaat toch niet aan dat hoge toerental met amper koppel.
Bedankt voor de reacties, zal er morgen eens mee aan de slag gaan. Ga de draden naar de koolborstels wel even wisselen.
Reden dat ik m anders wil hebben, ik ben rechts, en met rechtsom draaien steekt de rode pal aan de linker kant uit. steeds als ik m wegleg oid dan schiet de pal weer naar rechts waardoor de machine linksom gaat draaien. heel heel hemel irritant.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 9 augustus 2023 20:45:20 schreef jerome:
Is dat nu zo erg? Machine werkt toch L en R. Gewoon zo laten. Dergelijke machientjes moeten altijd R draaien, want mee schroeven gaat toch niet aan dat hoge toerental met amper koppel.
Tjonge, is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat de draaizin zelf het probleem niet is maar de stand van de schakelaar die de bewuste draaizin veroorzaakt het euvel is?
Ik ken het. Jarenlang machines gehad die (als ik me dat goed herinner) met de knop naar rechts getrokken rechtsom draaien en met de knop naar links, linksom, ook thuis.
En toen kochten ze op m'n vorige werk ineens machines waarbij dat andersom was. Het duurt heel lang om daar aan te wennen, maar met verschillende machines in 1 werkplaats wen je daar eigenlijk nooit aan en wordt het heel irritant.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dus behalve "elektrisch" omdraaien, kan je ook kijken naar wat de rode schuif schakelaar doet en kijken of je daar ergens op kan ingrijpen. Misschien bedient dat ding met een nokkie een om'schakelaar om de boel om te draaien. En als je dat rode ding op z'n kop terugzet, dat ie dan juist in de andere stand de schakelaar bedient. Moet ie wel onder-boven symmetrisch zijn.
Op 9 augustus 2023 21:42:58 schreef Webstarr:
steeds als ik m wegleg oid dan schiet de pal weer naar rechts waardoor de machine linksom gaat draaien. heel heel hemel irritant.
simpele janboerenfluitjes oplossing: plak dat hendeltje in de stand rechtsom vast met een stukje ducttape.
benleentje
Golden Member
Dus behalve "elektrisch" omdraaien, kan je ook kijken naar wat de rode schuif schakelaar doet
Onderin de boormachine zit met de grote rode knop de aan/ uit en snelheidschakelaar. Daarbovenop klikt een 2de (kruis)schakelaar met een hendeltje van een paar cm. De rode schuif haakt dan in op dat hendeltje en past ook echt maar op 1 manier in de machine.
Als je zonder draden te veranderen de draairichting wilt veranderen dan zou je de (kruis)schakelaar van de hoofdschakelaar los moeten halen en kijken of dat op zijn kop gemonteerd kan worden, maar ik vermoed dat dat ook maar op 1 manier past. volgens mij ligt dat hendeltje er ook bovenop en kan je dat niet omdraaien.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als dat ding een hendeltje heeft en een kruisschakelaar is, dan is dat ding zo goed als "functioneel symmetrisch" en hij is "symmetrisch" in het apparaat gemonteerd, dus juist een hint dat ie wel eens omgekeerd gemonteerd zou kunnen worden. Wel is het zo dat ze in de fabriek de draadjes zo kort mogelijk maken, Kans dat je ergens lengte te kort komt is groot.
benleentje
Golden Member
en hij is "symmetrisch" in het apparaat gemonteerd, dus juist een hint dat ie wel eens omgekeerd gemonteerd zou kunnen worden.
Onderdelen zijn eigenlijk zelden symmetrisch en het kan maar op 1 manier gemonteerd worden. Daarnaast valt alles ook nog een heel erg precies in de behuizing en als er iets net niet goed ligt krijg je de behuizing niet dicht.
In de tekening lijkt het alsof de motor los ligt maar zit volledig klem in de behuizing
Ik heb wel een voorbeeld gevonden van hoe zo een kruischakelaar bovenop de hoofdschakelaar geklikt kan worden.
In de tekening nr 27 op nr 4
https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/gbm-6-re/v1
Ik zie wel dat de draden gewoon met een kabelschoen op de schakelaar geschoven word. Dus het omdraaien is erg eenvoudig. Dit is echter een andere machine als TS of het zou echt enorme toeval zijn dat mijn willekeurige gok op deze website dezelfde machine is. Maar ik ken Bosch verder wel redelijk goed en het zal wel in bijna alle machine met een dergelijke schuifschoen zitten. Ik denk dat de kruischakelaar ook wel redelijk universeel is voor meerdere modellen.