hallo
onze siemens se64m351eu/25 heeft een probleem .
hij maakte zijn programma niet af , in het begin ging het goed als ik er halverwege wat water bij gooide .
heb ik hem een paar keer gespoeld met soda maar dat wilde niet helpen .
nu heb ik het water labyrint er af gehaald om schoon te maken zoals hier ook vaak word gezegd.
heb een nieuwe moeten bestellen omdat bij de oude een aansluiting afbrak .
ik heb de vlotters schoon gemaakt , daar zat 1 van de schakelaartjes ook ingedrukt vast .
na deze in gespoten en schoon gemaakt te hebben deed deze het weer .
de vaatwasser krijgt nu wel weer water tot bovenkant van de zout dop en sproeit met kracht .
alleen nu maakt hij het water niet warm dus maakt nog zijn programma niet af.
ik ben niet zo thuis in elektronica maar had hier gelezen hoe je het verwarming element moest doormeten .
ik heb de draden van het element eraf gehaal en met de multimeter gemeten .
ik kreeg een waarde van 23,6 ohm .
daarna heb ik de draden er weer opgezet en met de meter erop de vaatwasser laten draaien om te zien of er spanning op de draden kwam.
nu krijg ik af en toe 1 a2 volt soms iets hoger maar dat is maar heel kort .
als ik de deur tijdens het draaien open doe schiet de volt meter heel even omhoog .
hopelijk is dit voor jullie voldoende om mij een paar tips te geven om verder te kunnen .
de vaatwasser is uit 2005 dus heeft geen schuld maar het zou leuk zijn als hij weer aan de gang komt .
weg gooien is ook zo zonde en ik vind het leuk om te proberen als er iets stuk gaat om het te repareren want een nieuwe is ook niet goedkoop.
groet luc
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Relais nakijken. Vervangen indien hij los zit. Niet vast solderen.
Tss de weerstandbeentjes zit een microswitch. Deze wordt bediend door de ciirculatiepompdruk (motorcondensator?). Indien niet genoeg druk op de sproeiarmen dan geeft deze microswitch geen verbinding naar de verwarming. Ook een aandachtspunt. Komt minder voor
PS relais zit in de bedieningsprint bovenaan.
Draadbreuk scharnierpunt nakijken als de deur toch open ligt
[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
verwarming gaat pas aan als er stroming door de pomp is, dat word gemeten met een pressostaat doorgaans. kabel gebroken in de deur kan ook nog, ntc temperatuur sensor, of ntc kabel stuk of elementkabel stuk. relais stuk of los in de soldeer op de print bovenin de deur voor de verwarming kan ook..
doorgaans gaat de verwarming niet meteen aan, duurt een 15min na eerste spoelwater afpompen en weer nieuw innemen.
oke bedank voor de reacties .
ik ga er mee bezig .
de sproeiers gaan best wel hard als je de deur te snel open doet spuit het zowat tegen het plafond , je hoort ze ook heel goed sproeien .
ik heb een dik half uur gewacht maar er gebeurde toen nog niets.
ik ga de deur maar eerst loshalen om de relais en de kabels te bekijken .
waar kan ik de ntc sensor vinden ?
gr luc
ik heb de printplaat uit de deur eruit .
er is 1 soldeerpuntje los gebrand dus ik neem aan dat dit de boosdoener kan zijn .
is het verstandig om een nieuw plaatje te zoeken, solderen word voor mij niets , ik heb geen goede soldeerbout.
ik neem aan dat er ergens iets fout zit of kan zo'n printplaatje zo vanzelf door branden.
niet dat ik een plaatje vind en dat die gelijk ook doorbrand .
de kabels door de deur zien er verder goed uit , er zitten nergens rare knikken of slijtplekken aan dus ik ga er van uit dat deze wel goed zijn .
ik hoor het graag wat jullie er van denken , zoals gezegd heb ik hier totaal geen verstand van .
groet luc
EricN
Een soldeerbout kost niets. Een relais ook niet. In verhouding met een print. Als je het echt niet ziet zitten, stuur het bv op naar @smd. Kom iets overeen of zo.
Er zijn natuurlijk risico's. Er kan later terug iets anders sneuvelen op die leeftijd maar ik vermoed dat de kost nog redelijk meevalt om het risico te nemen.
Het relais heeft mogelijk een hogere overgangsweerstand op het platina (kontaktpunt). Daardoor komt de soldering los. Het kan ook mechanisch geweest zijn maar dat risico kun je niet nemen vanwege brandgevaar dus nieuw relais is nodig.
Er zijn een paar mogelijkheden:
de duurste: Je laat een servicemonteur komen, kost je een paar honderd euro
Redelijke prijs: Er zijn witgoedprint reparatie bedrijfjes die het repareren voor rond de 60 euro
Je koopt een relais en laat het solderen in een repaircafe.
Goedkoopste: Je doet het zelf, de relais kosten slechts een paar euro.
Vervang ze dan ook allemaal.
https://www.maakmijnwitgoed.nl/overige-componenten/76-12v-relais-10a25…
Dit is een bekend verschijnsel.
Het begint met een slecht maakcontact, die is het kortst en zit vlak op de soldering.
Het gemeenschappelijk contact heeft hier minder last van omdat deze veel verder weg zit.
Het maakcontact krijgt steeds meer hitte toegevoerd en desoldeert de verbinding, die gaat staan "fikken".
Het materiaal van het koper op de print rondom de pen is ook weggebrand.
Dit is nog wel goed te repareren, maar je moet wel een shunt (geisoleerd draadje) maken naar de componenten op het zelfde eiland.
Want een directe soldeerverbinding van het relais naar de printkaart lukt niet meer, daar is de schade te groot voor.
allemaal bedankt voor de snelle reacties .
ik ga er mee bezig om de relais te kopen en ze er op te laten solderen .
een gokje blijft het altijd maar we zien wel of het lukt .
geeft zo'n relais dan zo een hoge weerstand dat de soldeer punt op een zeker moment los brand of zijn dat gewoon zwakke verbindingen .
ik laat het weten wat er van gekomen is
groet luc
EricN
nee. Dat wordt warm. Zet uit, krimpt. Na enige tijd gaat dat los en krijg je door de 2000w weerstand vd verwarming een vlamboog. Dan gaat het extra snel.
testman
Op 15 augustus 2023 19:07:14 schreef testman:
toch best een tijd volgehouden, lijkt van 2005 te zijn. ondanks de china relais..
Ook de goede relais komen uit China, dat is nu het probleem, je weet niet wat je bestelt.
testman
de huidige witte china relais zijn brol, maar rond de tijd dat deze machine op de markt kwam werden nog veel zwarte nais relais gebruikt welke het goed volhielden doorgaans. printspoor wat wegknetterde door soldering gaar was wel bekend, maar dat zie je vaker omdat alles nogal op het randje genomen word.
ik kom die witte china relais overal tegen, oa veko gebruikt ze nu ook al. met de oude schrack relais van 16A had je amper iets. sinds veko een 6,3A soldeerzekering heeft toegepast in hun pirren, komt de meeste uitval daardoor.
Relais vervang ik zelden als pootje nog in tact is, maar wat wel belangrijk is dat je het eilandje reconstrueert met een koperdraadje en dan goed soldeert!
hallo allemaal
de vaatwasser doet het weer , hij word weer goed warm .
het is gedaan zoals smd zei , het pootje van de relais stak nog boven de plaat uit .
ik heb de gok genomen en een soldeerboutje geleend en ben zelf aan de gang gegaan .
ik heb op de plaat de boel schoon gemaakt zodat er goed koper te zien was , een stukje draad om het pootje gedraaid en toen gesoldeerd .
de boel getest en hij word weer warm .
allemaal weer harstikke bedankt voor de goede raad waardoor ik dit mooi zelf heb kunnen maken .
op naar de volgende klus , de Amerikaanse koelkast heeft weer kuren 
ik heb nog wel een vraag over de wasser .
volgens ons zijn de programma's langer geworden , normaal was de langste zo'n 124 min nu begint ie op 176 min .
is dit mogelijk of word en wij nu in 1x een beetje wazig .
groet luc
EricN
Ja. Dat kan. De tijd is het gemiddelde van vorige afwasbeurten. Als die niet warmde zal die tijd wel hoger gelegen hebben. Normaal moet dat terug stabiliseren.
IDD zoals EricN zegt, na 2 wasbeurten op langste programma komt alles weer goed qua tijden. Am koelkast, begin maar eerst met volledig ontdooien voor minimaal 36 uur met deuren open, vaak lost dat vele klachten op..
hallo
jullie hebben weer gelijk , ik heb net de vaatwasser aangezet en nu geeft ie aan dat hij maar 122 min bezig is , dank jullie wel .
smd
de koelkast ontdooien moesten we af en toe al omdat de schuifklep tussen het vries gedeelte en het koel gedeelte vast bleef zitten door ijsafzetting, voor de rest ging alles wel goed nadat jij onze printplaat had bekeken geadviseerd had voor een nieuwe .
nu hadden we laatst de koelkast verplaatst omdat we even ruimte in de keuken nodig hadden .
na een paar dagen weer aangezet , gelijk de aardlek eruit , na een paar keer proberen even met een ongeaarde stekker geprobeerd ( tja ik weet dat het niet zo hoort ) bleef de koelkast het wel doen alleen stond er iets stroom op de koelkast als je hem vast pakte .
of er ergens vocht tussen is gekomen bij het verplaatsen of dat er ergens een draad niet goed zit zou ik moeten bekijken .
hij staat nu een 3 maanden stil in de schuur dus zou hij een keer droog moeten zijn als dat het is .
we gaan hem binnenkort te voorschijn halen om te testen .
anders kom ik weer om raad vragen .
iedereen bedankt voor de goede reacties, tot de volgende keer
EricN
Verliesstroom dus. Ontdooiweerstand of ijsmakerverwarming komt het meest voor. Gezien hier verplaatsing de aanleiding schijnt kan je eerder genoemde ook natuurlijk. Maar mogelijk is er geen verband.
@EricN
bedankt voor de aanwijzing.
ik hoop eigenlijk dat het mijn eerste is , maar het kan natuurlijk ook toeval zijn dat na de verplaatsing er iets anders stuk is gegaan , ook de koelkast is de jongste niet meer .
maar ik ga binnenkort wel op onderzoek uit dus dan laat ik het weten of het gelukt is .
anders zal ik een nieuwe post aanmaken .
de koelkast heeft in 2018 de laatste keer een probleem gehad nadat een monteur hem een beetje verkeerd had na gekeken .
toen was de module stuk , dit had smd gelukkig voor ons ontdekt na de tijd geen echte problemen meer gehad , dus we mogen echt niet klagen toch .
groet luc
Simpel eerst , draai de stekker 180 Graden om in stopcontact, vaak probleem voor tijden weg, anders nieuw ontdooi element, dat komt vaak voor, zit in vriezer deel..
Sjee, die reparatie van de koelkast print is jaaaren geleden, wat had die vent de print naar de piellukus geholpen..
[Bericht gewijzigd door smd op (27%)]