Doorslaande condensatoren stuurprint Miele G7000 serie

Tja, we kunnen enkel maar hopen dat je niet opgezadeld geraakt met de low budget variant. Die overigens de gewone opschriften had. SKF 608ZZ in mijn geval. (Aswo).

ik geloof niet dat skf hun naam te grabbel gooien met low budget lagers .
gewone goede lagers kosten al geen drol , dus is het niet logisch daar en nog goedkopere variant van te maken .
je hebt of fake lagers gehad ( die zitten gewoon in een namaak skf doosje , alleen te herkennen aan het lettertype die net even anders is )
of je hebt lagers met de verkeerde specs bv aanduiding c1 c2 en c3 ect duiden op voorspelling, c3 lagers hebben dus danig veel speling dat ze al versleten lijken wanneer ze uit de doos komen .
of de lagers niet op de juiste manier gemonteerd waardoor ze sneller stuk gaan.

wij gebruiken hier op het werk gewone skf lagers in machines die continu 24/7 het hele jaar door draaien en pas na een jaar of 4 vervangen worden
en met continu bedoel ik het hele jaar draaien met uitzondering van feestdagen en vacantie wanneer de fabriek stil gaat.
het gaat hier om elektromotoren , hydrauliek pompen , ventilatie/afzuig sytemen , en maalmolens
een enkele keer gaat een lager eerder kapot, maar dat heeft een vaak een andere oorzaak , zoals waterlekage , defecte rubberen stofkap/ring of overmatige belasting door een defect aan de machine

Je verwacht het idd in een doosje. Deze zaten in een plastiek verpakking (608, kleine lagertjes) met duidelijk skf logo's. Wie weet wat zetten ze bij aswo allemaal uit? Motage kan niet daar ik ook ongemontteerde nagekeken heb. De c3 zou wel kunnen mss. Ik ga er in de toekomst op letten.

En EricN, het zijn C2 lagers wat Miele gebruikt, C1 zijn rete duur (nou ja duurder)! Nee het was een originele Miele kit besteld bij Miele.

SKF lagers zitten altijd in een doosje of een plastic verpakking met duidelijk SKF er op. Er zijn ook SKF met transparante verpakking, die zijn Imitaties!

Aswo vertrouw ik zo nu en dan niet, ik heb met componenten nogal eens wat issues de laatste tijd...

[Bericht gewijzigd door smd op (49%)]

Ondertussen heb ik hier ook een G5000 type vaatwasser met zo één van de twee keramische condensators die opgebrand zijn, op de print hangt een stickertje met volgende gegevens:

ELFU 5711-B
Mat nr 11215113
Datum 22.02.22

Kennen jullie ondertussen de waarde van die condensators al ?

Ik in alle geval nog niet, maar inmiddels weet ik twee machines staan die al een half jaar draaien met die beide condensatoren eraf. Blijven het goed doen.
De stuurprinten die vandaag door Miele geleverd worden, zijn compleet gewijzigd. Wellicht dat en nog andere problemen verholpen.

Tussen haakjes: module van februari 22, ik kan me voorstellen dat die machine nog geen twee jaar in gebruik is, heeft die geen garantie meer?

Of toch minstens een coulance regeling

En daarbij dan is de machine niet 23 Feb geinstalleerd!! dus vermoed een jonge en nog met garantie!

Nieuwe print, in Coulance, gemonteerd en het werkt weer.

Het is wel dezelfde print maar datum is 15-03-24.
Ook hier zitten die twee condensatortjes er parallel op gemonteerd.

Ik heb deze gemeten, op de nieuwe print, en deze zijn 91 µF.

Zijn ze dan elk 45 µF ?

Ik denk elk 47 Uf, dat komt beter voor.. Maar in circuit gemeten dus kan iets afwijken.

Is het mogelijk om een condensator van 2mm te hebben die als specs 450v/47uF heeft? Voorlopig ben ik sceptisch.

Dat kan denk ik niet. Het is of die spanning of die capaciteit.

Er staat nogthans de gelijkgerichte 230v op. Iets van 320vdc dus. Een "in-ciruit" meetfout?

[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]

Denk niet dat die meer dan 22nf gaan zijn. Meet men die in de schakeling, dan meet men er de bufferelco's bij.

Desolderen en meten, tenzij je het schema hebt en zeker weet dat er niks parallel aan zit. Zo'n ding bij die spanning kan geen 47 uF zijn. Waarschijnlijk maakt de waarde niet zo veel uit. Iets tussen 10 en 100nF. Zeker als de machine zonder ook werkt zijn ze er waarschijnlijk voor storing onderdrukking of opvangen van transients ofzo. Daarnaast hebben de meeste keramische condensators een voltco waar je akelig van wordt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]

Op vrijdag 5 juli 2024 23:16:11 schreef jerome:
Denk niet dat die meer dan 22nf gaan zijn. Meet men die in de schakeling, dan meet men er de bufferelco's bij.

En die staan uiteraard parallel over die 320v ... Ik denk zelfs dat dat 2x47uF zijn. Die zijn dan ook een paar mm groter 8)7

Op vrijdag 5 juli 2024 23:26:32 schreef fred101:
Desolderen en meten, tenzij je het schema hebt en zeker weet dat er niks parallel aan zit. Zo'n ding bij die spanning kan geen 47 uF zijn. Waarschijnlijk maakt de waarde niet zo veel uit. Iets tussen 10 en 100nF. Zeker als de machine zonder ook werkt zijn ze er waarschijnlijk voor storing onderdrukking of opvangen van transients ofzo. Daarnaast hebben de meeste keramische condensators een voltco waar je akelig van wordt.

Of print baan oversnijden en daarna herstellen O-)

Interesting in that there are the capacitors on one side that are burnt and on the other side, burnt at the relay.

I have seen another ELFU with burning at BOTH places.

Is the issue the capacitors or with the relay?

I have not yet seen a burnt relay in this module. Can you elaborate? Which relay? Were is it burnt? What could be the correlation? In the dishwashers there have also never been a relay problem and was a poor design fail (poor capacitor choice). These have that same capacitor. History repeats. Do they never learn or is it deliberate?

Sorry,
I was assuming it was from the relay as the burning on top seems to have burning on the bottom also.

I am guessing the plug is for the heating as it matches the washing machine PCB.

The image is from the internet and I see one for sale on Ebay.co.uk with similar burning (On the top and on the bottom).

No. This is the (low budget) fusing. Burnt by a short in the capacitors.

It is not what it used to be.

De G5000 van mijn vader is vorige maand ook zo overleden. 1 jaar en 4 maanden in gebruik geweest om de dag ongeveer. Saillant detail, zijn oude Miele kwam uit 1994 en heeft op een verstopt labyrint en een nieuw deurrubber na nooit iets gemankeerd.

Door Miele is er thuis overigens een nieuwe print gestoken, de oude MOEST per se mee met de monteur helaas maar het schadebeeld is hetzelfde.
1 van de 2 SMD C's compleet verpulverd.

Yup, het is een ontwerp fout, en de condensatortjes zijn HF stoppers, in deze versie gebruikt. In oudere ontwerpen zie je ze niet..