Doorslaande condensatoren stuurprint Miele G7000 serie

Eens benieuwd of er onder jullie al ervaringen bestaan met de G7000 reeks van Miele. In het bijzonder met de stuurprinten.

Het komt wel vaker voor dat we naar zo'n G7000 (of afgeleide goedkopere G5000) reeks moeten die spontaan niks meer doet.
Je bekijkt de stuurprint en vlakbij de inverter van de circulatiepomp zitten twee forse SMD condensatoren. In wezen zitten die parallel aan de afvlakelco van de bruggelijkrichter.

In alle gevallen zie je daar twee zwarte C's zitten. Wellicht hebben ze een ferme kortsluiting veroorzaakt.

Hoe zou dat kunnen komen? Zijn die te licht gekozen, of gebeurt er daar wat anders?
Nieuwe sturing erin zonder meer laat de machines weer werken.

Nog niet voor gehad. Als je moest meer info hebben ben ik geïnteresseerd. Printmodel? Foto zodat ik een idee krijg (voorbereid :) )

Bij de frequentiesturingen achteraan de motor (ronde printen) zat er parallel over de 310vdc vlak bij de stekker ook zoiets. Die gingen in ieder geval veel stuk. Meestal met onherstelbare schade.

Krijg je het hersteld of is de schade groot? Blijkbaar nemen ze de vorige miserie gewoon over van vorige keer. Raar maar het gebeurt veel. Volgens een printontwerper komt het niet door opzettelijkheid (yeah right) maar door werkdruk en copy paste gevolgen daardoor. Maar een ander leverancier aanspreken na het zoveelste geval lijkt me toch niet zo moeilijk.

Zijn het toestellen binnen de waarborg of al ouder?

Dus over de hoogspanningslijn van de inverter? Wat voor condensatoren zijn dat?

Toch niet toevallig papieren SMD's van KEMEL/EVOX/RIFA?

Heb je een foto?

Zelfs keramische kunnen kapot gaan en kortsluiten.

Rifa lijkt me sterk dat ze die nog in nieuwe machines inbouwen. Zal toch zeker niet?

Laat IDD een foto zien van gevalletje, ik ook wel gezien maar wil mn geheugen even opfrissen en je advies geven.. Kan me herrinneren dat ik ze verwijderde en machine weer gewoon aan de gang ging.

@Hoeben: keramische C's kunnen inderdaad zeker ook in rook opgaan. Ik dacht aan RIFA omdat dat bij mijn weten de enige fabrikant is die papierrommel in SMD uitvoering in het assortiment heeft. Dan zullen ze er toch wel ergens klanten voor hebben kunnen vinden...

Op één na zijn het allemaal garantiegevallen geweest.
Eén klant wist te zeggen dat hij in z'n keuken aan tafel zat, machine van de vorige dag al niet aangeraakt en plots een pofje net of er gooide iemand een steentje tegen het raam. Toen moet het gebeurd zijn. Machine draaide dan al niet...

Wat me wel opvalt: quasi al die gevallen gebeuren in de zomer bij klanten met zonnepanelen.

Ik vrees dat we verder dit topic even "on hold" moeten zetten. Vandaag is m'n vakantie gestart en kom de eerste tien dagen niet meer op het werk. Foto's van betreffende printen heb ik niet. Collega's nog wel, maar als ik ze vraag het door te sturen laten ze me ook niet meer met rust ;)

Welke types SMD wordt jullie later hopelijk duidelijk met foto's. Twee lichtbruin kleurig, in verhouding redelijk dik.

Ik heb nog niet de gelegenheid gehad er eens naar te zoeken. Een collega had de C's al eens van de print gewipt en de boel deed nog niks. Niet dé elektronicaman in de zaak, dus kan best dat hij een doorgebrande baan of zekering over het hoofd zag. En dat best kunnen zijn geef ik 100% kans; je maakt immers een rechtstreekse sluiting op de netgelijkrichter.

Als ik een foto heb kom ik er hier mee terug.

Hoe nieuwsgierig we ook zijn, het is verre van urgent. Geniet eerst maar van een welverdiende vakantie.

Foto vd vorige reeksen:

[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]

De Zekering ligt ligt er IDD ook uit... De Condensatoren worden gebruikt als HF stopper condensatoren is er sinds de laatste jaren in aan gebracht, maar ploffen, iDD kan een zonnepaneel issue wezen, tenslotte dumpt dat diverse harmonische op het net

Dat lijkt me een ceramische condensator. Kennelijk wat ondergedimensioneerd met pieken of harmonischen in gedachten.

Het lijkt er heel voorzichtig op dat Yageo (de huidige eigenaar van KEMET/EVOX/RIFA) die papierrommel eindelijk een beetje aan het uitfaseren is. Er is nog maar een handjevol waardes op voorraad. Ben wel erg benieuwd waar die SMD MP's dan worden toegepast als het niet in witgoed is.

SMD MP ziet er trouwens ongeveer zo uit:

EDIT: bizar... Op de website van KEMET staat als toepassing "Automotive Safety". Als die dingen in laadpalen of aan boord van EV's gebruikt worden, ga ik lachen. Dan hebben ze op de valreep toch nog een schaap gevonden.

Op 14 augustus 2023 14:33:12 schreef EricN:
Foto vd vorige reeksen:

Op 15 augustus 2023 01:04:07 schreef maartenbakker:
Dat lijkt me een ceramische condensator.

Wat mij betreft net te weinig resolutie om het verschil tussen een tantaal en een keramische C te zien.

Ik zou éigenlijk wel een handje van die SMD MP's willen hebben, puur uit curiositeit - "aanschouw het eindpunt van de papiercondensator, en hoe onscrupuleuze bedrijven deze techniek nog met man en macht aan de markt probeerden te brengen ondanks betere alternatieven".

Op 15 augustus 2023 09:54:28 schreef Ledlover:
Ik zou éigenlijk wel een handje van die SMD MP's willen hebben, puur uit curiositeit - "aanschouw het eindpunt van de papiercondensator, en hoe onscrupuleuze bedrijven deze techniek nog met man en macht aan de markt probeerden te brengen ondanks betere alternatieven".

Ik ook. Ik ga ze binnenkort toch maar een keer bestellen en dan kunnen we samen doen.

@rew: zal wel geen tantaal zijn, ik begreep dat ze over een hoogspanningslijn zitten. Maar kan ook zijn dat ik dat verkeerd begrepen heb.

Overigens ben ik ook wel benieuwd of er "iets" is met die SMD's waardoor ze misschien toch beter zijn geworden. Zal wel niet, maarja, materiaalwetenschap staat niet stil.

Ik ben geneigd om er bijvoorbeeld 10 in een kastje met een snelle zekering te stoppen, en die 24/7 in het stopcontact te laten. Indicatielampje er bij. Dan zien of wellicht over 15 of 20 jaar, er eentje stuk is gegaan. Of dat ze over 40 jaar nog heel zijn. Ik zal het wel redden tot 70 jaar oud.

Als dat zo is bied ik mijn excuses aan aan Rifa/Kemet/whatever.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (52%)]

Ze geven zelf al aan dat de condensatoren vooral geschikt zijn voor continubedrijf, en dan kwam je ook met de oude uitvoering wel op 20 tot 40 jaar denk ik. Zo nu en dan gebruiken of opslaan is de snelste manier om ze stuk te krijgen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (58%)]

Ik had nog beloofd na de vakantie een foto te posten van de bewuste doorgeslagen condensatoren van de G7000 sturing.

De module lag er nog. Zie hier...

Welkom terug. Terug opgeladen? ;-)

Lijkt me wat dezelfde bucht als van in de ronde printjes. Mss moet we als er ooit iemand de kans toe ziet de waarde eens nagaan.

@maurice: Zou jij kunnen polsen bij de interne keuken?

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Op 28 augustus 2023 21:43:07 schreef EricN:
Welkom terug. Terug opgeladen? ;-)

Andere jaren zou ik zeggen: NU kan ik me terug gaan opladen. Werk is soms ontspannender als een drukke reis om vrouw en dochter te plezieren :P
Met erg nijpend personeelstekort op de zaak ligt dat anno 2023 eens 180° anders.

Wat de machines betreft: ik dacht dat die van eind 2018 verkocht werden.
In den beginne wat software-issues, nu die condensatoren en vlak voor m'n verlof zo één tor kapot gehad waardoor de circulatiepomp maar wat stond te schokken ipv draaien. Voor de rest doen ze het merkelijk beter dan de vorige reeks, want nog niks anders meegemaakt met die reeksen (uiteraard afgezien van issues veroorzaakt door de klant)

Maar Miele tegenwoordig kennende: wellicht lossen ze dat probleem wel op, maar wordt er meteen iets nieuws in gestoken.

Zoals ik het dacht Beeldbuisje, dit zijn HF stopper weerstanden, je kan ze beide verwijderen en een fatsoenlijke X2 variantje voor in de plek zetten. ik dacht dat deze 1 uF/ 350V waren uit mijn hoofd. Maar lekker op vakantie geweest en dan weer gelijk volaan gassen?! Nou, gelukkig, ik ga AS Maandag vrij nemen, lekker T/M 2 Okt!!

Om hier nog eens op terug te komen...
Van de week was het weer prijs, een 5000 reeks wat min of meer dezelfde stuurprinten zijn dan in de 7000. Dood, zo'n C'tje kapot en verder weer niks te zien.

Ik besloot om mijn soldeerbout eens boven te halen, die er alle twee af te wippen en te testen. Wonder boven wonder, machine startte op en werkt perfect. Handig om weten.
Inderdaad HF stoppers dan?

Bij loshalen vielen ze beiden in stukjes, dus kon ze niet meer doormeten helaas.

Op 30 oktober 2023 09:39:25 schreef Beeldbuisje:

Bij loshalen vielen ze beiden in stukjes, dus kon ze niet meer doormeten helaas.

Mechanische stress is wat de meeste keramische SMD's sloopt, de vlakken verschuiven en dan heb je sluiting. Vooral waar grote(re) temperatuurverschillen optreden krijg je rek/krimp van (print)materialen. Door de grote soldeervlakken krijg je ook grote krachten tijdens rek/krimp.

Een andere nare trend is het gebruik van 1206 weerstandjes (enkel!) over 400/450V afvlakcondensatoren in voedingen...

Op 30 oktober 2023 20:15:53 schreef KGE:
[...]

Mechanische stress is wat de meeste keramische SMD's sloopt, de vlakken verschuiven en dan heb je sluiting. Vooral waar grote(re) temperatuurverschillen optreden krijg je rek/krimp van (print)materialen.

En dat steken ze dan vlak naast de afwasruimte waar je bij de start in de winter misschien minder dan 15° gaat hebben en tijdens het afwassen 75°. Lekker bedacht door Miele.

Maareuh, weerstandjes? Zouden dat niet eerder condensatoren zijn? Je gaat toch niet parallel met de netafvlakelco weerstanden plaatsen? :?