CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Geen enkele van de solar tuinlampen bij mij laat het afweten, zelfs bij grijs weer branden ze de gehele nacht door, elke dag! Geen enkele ervan werkt op een NiMH accu, ze zijn allemaal Lithium.
De grootste lampen die ik heb werken op twee 26650 van 5000mAh, anderen werken op een 18650 en de kleinste op een AA LFP accu. Nooit problemen en branden altijd.
Lampjes van de Lidl of Aldi met 24 in een dozijn... Tja je mag blij zijn als ze het een jaar uithouden. Lampen met NiMH laat ik links liggen, niks waard met een batterij van 600mAh... Ongelofelijke rommel en honderd percent plastiek.
Diegene ik hier heb staan zijn allemaal inox en echt glas.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 1 september 2023 19:12:22 schreef Arco:
Meeste van die solar tuinspotjes werken ook belabberd.
Na een nacht branden heeft zo'n ding bij volle zon meerdere dagen nodig om weer op te laden (bij weinig zon zelfs meerdere weken).Dus een kansloze missie voor continugebruik... (laadt inderdaad ook maar enkele mA's)
Daar is een oplossing voor: gooi er een microcontroller tegenaan, die het ding bij ochtend- en avondschemering licht laat geven maar ‘s nachts uitzet. Ik noem dat een schemeringlamp om verwarring met een schemerlamp te voorkomen. (Schema en software staan erbij. En in een vervolgpost een groter zonnepaneeltje, om het ook in de echt donkere dagen te redden. En dat lukt: zo lang je per etmaal maar net wat meer bijlaad dan gebruikt, gemiddeld over je accuduur. Zit overigens gewoon NiMh in.)
Wat ik me dan nog afvraag over de vriendelijke dierenverjager, is “waarom zou je vriendelijke dieren willen verjagen”? (Maar het zal wel een vriendelijk verjager zijn, ‘voor tegen dieren’)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (12%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Soms hebben ze het ook over een 'diervriendelijke slager'... (kan ik me niet veel bij voorstellen... )
Vraagt die eerst aan een varken "vindt je het erg als ik worstjes van je ga maken?... 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Eigenlijk klopt die titel van de Lidl wel. Men kan dieren immers niet (dier)vriendelijk verjagen .... 
Dier vriendelijk ? Hmmm, Jonge mensen vriendelijk zijn die ding niet echt !!!
Heb er zelf ook 1 in mijn moestuintje. jonge bezoekers verwensen het ding vanwge het geluid wat zij blijkbaar wel horen en ik niet. Ander dan voor sommigen irritant geluid zijn die dingen niet schadelijk. 
Hoe detecteert zo’n ding eigenlijk? Zelfde idee als een buitenlamp met bewegingssensor? Dan zou die ook op mensen en bewegende blaadjes kunnen reageren.
Sinds kort heeft één van mijn buren zo’n apparaat. Ik hoor het niet, maar mijn kinderen wel en die klagen dat het ding de hele dag constant elke paar seconden staat te piepen. Ook als mijn katten in huis zijn, of in onze tuin liggen. Zij reageren niet op dat gepiep, zijn ook wat ouder.
Nou hadden we hier vrij veel houtduiven en eksters, ook in de tuinen, maar die zie ik ineens niet meer. Of er een verband is weet ik niet.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Die reageert zeker op passerende mensen, althans als men mij onder de mensen wil klasseren
de witte knipperled zie ik iedere keer als ik er voorbijloop.
Dan schiet dat apparaat zijn doel ver voorbij. Ik hoop dat het niet gemaakt is om constant te piepen en voortijdig de geest geeft. Ik weet nog niet waar het staat.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik neem aan dat als je de gevoeligheid vermindert die nog wel op mensen, maar niet meer op katten reageert? Of dat nou de bedoeling is? Het is hier op dit moment windstil, niemand buiten, geen vogel te horen en toch tjiept dat ding.
Er wonen hier vlakbij ook een paar honden. Als mijn kinderen het in huis kunnen horen zullen die dat ook horen neem ik aan.
Paulinha_B
Honourable Member
Al eens gespeeld met de verschillende "programma's"? Ik heb het boexke hier toevallig nog onder de hand:
1: 13,5-17,5 kHz
2: 15,5-19,5 kHz
3: 19,5-23,5 kHz
Ah, het is bij de buur. Vriendelijk praatje met de buur - die wellicht zelf niet meer zo jong is, en geen jongere huisgenoten heeft? - zou dan moeten kunnen helpen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]
Vriendelijk praatje met de buur ga ik ook doen, zodra ik weet waar dat ding staat. Er komen er vier in aanmerking. Ik weet ook niet welk merk en model het is. Lidl is niet de enige die kattenverjagers verkoopt. Zelf heb ik goede ervaringen met een low tech emmer water of er fysiek met veel lawaai achteraan rennen tot ze de tuin uit zijn. Dat snappen ze best.
Paulinha_B
Honourable Member
Emmer water is hoogst effectief inderdaad.
En overlaatst had er een kat de manier gevonden om in mijn keuken binnen te dringen, en had zich op een overschotje worst geworpen. Die heb ik achtervolgd tot ze in paniek tegen de ramen omhoog sprong, uiteindelijk geraakte ze toch buiten. Ik heb dan ramen en deuren goed gesloten - ik was inderdaad wat nonchalant geweest - en heb het restje worst buiten gezet. 48 uur later staat het er nog steeds, dat beest heeft blijkbaar een heilige schrik opgedaan van deze plaats.
En let wel, er staat zo'n Lidl-ding op luttele meters van het raam waar ze moet zijn binnengekomen...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 3 september 2023 17:27:19 schreef Kilian:
[....]Zelf heb ik goede ervaringen met een low tech emmer water of er fysiek met veel lawaai achteraan rennen tot ze de tuin uit zijn. Dat snappen ze best.
Storten of dompelen?
Paulinha_B
Honourable Member
Om te dompelen moet men ze eerst in handen krijgen, niet zo simpel met een kat... Emmer water in haar richting gooien volstaat vaak.
Paulinha_B
Honourable Member
pfff. Moet ie maar van mijn worst afblijven. Eigenlijk: moet ie maar uit mijn keuken wegblijven. Als ik hem nu op de bbq legde dan had je (en die kat ook) recht van klagen.
Voor degenen die bovenstaande hebben gelezen en toch nog besluiten tot aanschaf. Bij ons werkt hij bij volle zon, zodat passanten geërgerd opkijken. Helaas zijn de batterijtjes zo weer leeg en het gevolg zie je op de foto.
Dat ding werkt heus wel, maar de kat heeft expres watjes in de oren gedaan om jullie voor schut te kunnen zetten. 
Het feit dat Lidl ze nu voor 11,99 probeert te dumpen in de non-food schappen, rechtvaardigt heropening van deze boeiende discussie. Ben benieuwd naar positieve ervaringen en naar antwoord op de vraag waarom we de batterijen niet mogen opladen via de usb (bijgeleverde waarschuwing).
Paulinha_B
Honourable Member
Ik heb er ooit twee gekocht, als pakketje. De ene heeft het nooit gedaan, de ander was wel actief volgens bezoekers met betere oren dan de mijne. Of er daarom veel beesten zijn weggebleven kan ik niet echt inschatten, maar het lijkt me van niet. Er wordt gezegd dat beesten wennen aan afschrikmiddelen.
Ik hanteer nu radicalere middelen maar ik ga daar niet over in detail, want zoja dan is het kot hier weer te klein voor de vloeken en banbliksems.
TinusTech
Golden Member
Als je dat ultrasoon spul wilt testen dan kun je voor een paar tientjes een bouwpakket voor een vleermuisdetector kopen bij Franzis Verlag in Dld. zo'n € 30,- (even doorzoeken, prijzen verschillen nogal)
Er is ook een uitbreiding geweest met een MEMS microfoon die beter werkt in het ultrasone gebied (geen ervaring mee)
Ik heb wel ervaring met een Dazer (ultrasoon hondenverschrikker om mee te nemen bij wandelen of fietsen) die werkelijk een voor honden heel erg luide toon geeft (bijna 120 dB). Dat werkt wel goed (behalve bij dove honden...)
[Bericht gewijzigd door TinusTech op (36%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 22 augustus 2023 10:46:37 schreef Ledlover:
Ik bezorgde post bij iemand met zo'n ding in de tuin, ontzettend vervelend omdat de glijdende toon begint of eindigt op frequenties die ik nog hoor. De geluidsdruk die ze geven is behoorlijk hoog, vergelijkbaar met de bluetoothspeakers van de lokale hangjeugd
Zo, echt wel. Mijn ouders hadden ook zo'n ding, wat op een gegeven moment bij elk zuchtje wind af ging. Knettergek werd je ervan. Mijn ouders horen het niet meer, ik wel. Gelukkig kwamen ze erachter dat het ding op een andere instelling stond (pa had een briefje met standaard-instellingen). Na de volgende instelling was het afgelopen met het kunnen horen van de sweep-up-sweep-down.
Op donderdag 24 augustus 2023 14:27:32 schreef Peter_dtn:
Ik heb wat metingen gedaan aan het batterij circuit,standby stroom opgenomen van de batterij als de appliance op 0 staat (uit)
I = ruim 100uA, batterij spanning = 4V0
Een beetje laat, maar 100 uA is, als dat echt TUSSEN accu en beveiliging gemeten is, erg veel. De meesten doen 30 keer minder.
Op vrijdag 1 september 2023 19:12:22 schreef Arco:
Meeste van die solar tuinspotjes werken ook belabberd.
Na een nacht branden heeft zo'n ding bij volle zon meerdere dagen nodig om weer op te laden (bij weinig zon zelfs meerdere weken).
Hier doen die dingen het anders de ganse nacht, zelfs als het de dag ervoor niet geweldig zonnig is geweest. En dan staan ze hier nog redelijk beschut ook door de huizen die haaks op de onze staan en een enorme boom bij de buren.
Op zondag 3 september 2023 15:37:47 schreef Kilian:
Nou hadden we hier vrij veel houtduiven en eksters, ook in de tuinen, maar die zie ik ineens niet meer. Of er een verband is weet ik niet.
Wij hadden uiteindelijk zo'n ding om (geloof ik) te voorkomen dat onze aanloper voor het raam ging zitten. Dat beest dook weg zodra dat kastje aanging en je zag de oren zenuwachtig heen en weer bewegen. Eenmaal buiten bereik van dat ding zat ze tevreden haar domein te overzien. Omdat ze geregeld bij ons bleef slapen of in onze tuin sliep werden er ook geen boodschappen achter gelaten.