Hallo iedereen,
Ik heb een verlengkabel met een master/slave functie nodig, maar ik zit met een vervelend probleempje...
Een "klassieke" master/slave kabel zal een aantal slave-apparaten automatisch in- of uitschakelen als het master-apparaat manueel in- of uitgeschakeld wordt.
Maar, voor mijn houtatelier heb ik net iets andders nodig.
Daar wil ik dat de stofzuiger automatisch aan- of uitgeschakeld wordt als één van de andere apparaten (zaag, schaaf, frees, enz...) manueel in- of uitgeschakeld wordt.
Bestaat er zo'n kant en klare kabel in de handel, of ga ik zelf wat moeten knutselen?
Ik kan best een beetje overweg met Arduino.
Ik zou een uitgang kunnen gebruiken om een "stofzuiger-relais" te sturen.
Maar ik weet niet hoe ik een 5V signaal op één van de ingangen moet krijgen door het inschakelen van een netspanning-toestel...
Bedankt voor het lezen 
Janosik.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 21 augustus 2023 22:26:34 schreef Janosik:
Hallo iedereen,Ik heb een verlengkabel met een master/slave functie nodig, maar ik zit met een vervelend probleempje...
Een "klassieke" master/slave kabel zal een aantal slave-apparaten automatisch in- of uitschakelen als het master-apparaat manueel in- of uitgeschakeld wordt.
Daar wil ik dat de stofzuiger automatisch aan- of uitgeschakeld wordt als één van de andere apparaten (zaag, schaaf, frees, enz...) manueel in- of uitgeschakeld wordt.Bedankt voor het lezen
Janosik.
is dat niet een kwestie van een master slave stekkerblok nemen, de master weer naar een verlengblok waar al die machines op ingestoken worden en de slave naar de stofzuiger die je aan laat staan.
Op 21 augustus 2023 22:26:34 schreef Janosik:
Daar wil ik dat de stofzuiger automatisch aan- of uitgeschakeld wordt als één van de andere apparaten (zaag, schaaf, frees, enz...) manueel in- of uitgeschakeld wordt.
Dat is precies hetzelfde apparaat toch? Geen noodzaak om wat nieuws uit te vinden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Nee, als ik de vraag goed begrijp wordt er het omgekeerde gezocht van het "courante".
Courant: een welbepaalde afnemer aan, dan gaan alle andere afnemers ook aan.
Gewenst: een of andere afnemer aan, een welbepaalde afnemer gaat ook aan.
Iets zelf knutselen lijkt best haalbaar, maar of er zoiets in de handel te vinden is zou ik niet weten. Het idee van @testman snap ik niet helemaal maar lijkt kans op sukses te hebben.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (10%)]
Dat is toch precies hetzelfde?
Alleen zorgen dat je alle verbruikers (via een verdeelblok zoals testman al aangeeft) in de master stekkerdoos prikt.
Daar hoef je niet het wiel opnieuw voor uit te gaan vinden.
En als je dat dan toch wilt verwissel je in een bestaand blok de draden die naar de master en slave stekkerdozen lopen. Nul noodzaak voor arduino frutsels en prutsels.
Op 21 augustus 2023 22:36:49 schreef testman:
[...]is dat niet een kwestie van een master slave stekkerblok nemen, de master weer naar een verlengblok waar al die machines op ingestoken worden en de slave naar de stofzuiger die je aan laat staan.
Dit is gewoon geniaal in zijn eenvoud!!!
Ik ga het morgen proberen 
Misschien wel ff opletten dat al die houtbewerkingsmachines niet tegelijk aan staan, want dan wordt het stekkerblok misschien wat te warm.