Hallo. Ik heb een vraagje. Gister is een whirlpool monteur geweest omdat de koelkast continu blijft lopen. Zijn conclusie was dat het koelsysteem inwendig lek is en deze wordt omgeruilt. Echter wat zou ik doen ? Ik kan voor een bijbetaling van 90€ een koelkast krijgen met energieklasse e en deze is 8 cm hoger als de huidige. De huidige is energieklasse f. Hieronders de links
Huidige koelkast Vrijstaande koelvries/combinatie Indesit LI6 S1E W - LI6 S1E W | Indesit Nederland
En deze kan ik krijgen voor 90€ Vrijstaande koel/vriescombinatie Whirlpool - W5 721E W 2 | Whirlpool Belux Mvg tomas

Ik zou het aanbod aannemen want een kapotte koelkast heb je niets aan.

Prima voorstel toch?

Maar is het die 90€ waard? Van energieklasse f naar e?

De labeling is "recent" veranderd. Het betreft dus een zuinig type. Edit: een B volgens de oude labeling. Kan beter dus.

Ik zie ook niet juist wat je alternatief is?

[Bericht gewijzigd door EricN op (19%)]

Zou het kunnen dat de huidige defekte koelkast nog onder waarborg is?

Zoja, dan is het alternatief "vervangen door zelfde model, kostprijs = nul of misschien wat administratie".

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (45%)]

Als je mag kiezen, zou ik een wat zuinigere uitzoeken, 233kWh per jaar (label 'E') voor die Whirlpool is niet echt zuinig te noemen.
Ik heb een Samsung die 166kWh verbruikt (label 'C') en bijna 20% meer inhoud heeft die maar weinig meer kostte...
(iets duurder maar spaart 70kWh uit per jaar)

Volgens mij heeft de EU de energielabels weer aangepast, ik heb laatst een 24 inch scherm voor maar 80 euro gekocht en hij verbruikt maar 15W terwijl hij energielabel F heeft, dus dat zegt ook niet alles.

Energielabels zijn niet veranderd sinds 1 maart 2021...
(sindsdien zijn ook alleen nog maar A-G geldig, de lachwekkende dingen als 'A+++++' zijn afgeschaft... :) )

Beter is trouwens om naar kWh/jaar te kijken, bij veel apparaten zit het label nogal krom in elkaar.
Zo is het label van een ledlamp alleen gebaseerd op het stroomverbruik; de lichtopbrengst wordt niet meegerekend.

Zo kan een ledlamp van 2W/200lm een beter label hebben als een 4W/800lm lamp, zuiver op basis van het stroomverbruik.
(terwijl de 4W lamp 2x zoveel licht per Watt geeft)

[Bericht gewijzigd door Arco op (55%)]

Ik heb vorige week een koelkast(je) gekocht. Die zou volgens de specs 12kWh per jaar verbruiken. Hij gebruik 376kWh per jaar )43W vol contue). (voor 10 liter!!). Dat zal dan wel "off the scale" zijn. Z--

Daar zal wel iets niet kloppen... ;)
376kWh vs 12kWh is ruim 3100% verschil...

Ik heb bol.com gevraagd of ze het OK vinden dat iemand onder valse voorwendselen verkoopt op hun platform. "zeker niet, we komen er op terug".

Het is een peltier koelkast. Hij heeft geen temperatuursensor. Hij doet dus altijd z'n best om het zo koud mogelijk te maken en dat is ongeveer 16 graden onder kamertemperatuur. Volgens spec zou ie 53W gebruiken als je hem op de 230V aansluit (iets minder indien op 12V), maar volgens mij wattmeter is het maar 43W. En dus 1.08kWh na "ongeveer een dag". Ik zie niet in hoe dat ooit meer of minder kan worden, dus de extrapolatie naar rond de 370kWh per jaar is volgens mij wel terecht.

Het labelsysteem is zo krom als wat. Er is gewoon verkeerd mee begonnen.
Was A het slechtste geweest op de tijd van invoering, had je zonder problemen 26 stappen omhoog gekund.......
Zo zijn er wel meer eigenaardigheden uitgedacht achter een bureau. Bij een tankstation wordt Diesel ook aangeduid met een letter, de B van Benzine......
Ook benzine kreeg een verkeerde letter, de letter E. Slaat nergens op alleen moest er wel Euro aan hangen.

In een heel grijs verleden leerde ik al dat bepaalde nummer/lettersystemen op een bepaalde manier moest worden aangepakt. Iets simpels als een magazijnstelling tegen een wand. Het vak A-1 zat linksonder. Op die manier kon je naar boven en opzij zeer eenvoudig de reeksen doornummeren, zonder bij iedere uitbreiding het hele nummersysteem door elkaar te gooien.

Als je een labelsysteem bedenkt moet je dat ook blijven volgen anders is het nutteloos...
(ik denk dat niemand een label uit 2007 kan vergelijken met een label uit 2023 en daaruit wat zinnigs kan destilleren)

Het geldt voor meer zaken. Zo is de AWG voor draad ook een rare 'maatstaf', de dikste draad is AWG0.
(iedere idioot had vooraf al kunnen bedenken dat er daarna nog dikker draad zou komen)
Daarom zitten we nu met AWG0, AWG00, AWG000, AWG0000,...

Op 22 augustus 2023 14:47:54 schreef buzzy:

Zo zijn er wel meer eigenaardigheden uitgedacht achter een bureau. Bij een tankstation wordt Diesel ook aangeduid met een letter, de B van Benzine......
Ook benzine kreeg een verkeerde letter, de letter E. Slaat nergens op alleen moest er wel Euro aan hangen.

Nee hoor. B7 betekent heel logisch 'Biodiesel toegevoegd tot maximaal 7%' en E10 betekent 'Ethanol toegevoegd tot maximaal 10%'.

En... dikker wordt moeilijk. Ze hebben nog AWG00, AWG000 en AWG0000....

Het principe is wat mij betreft prima: drie stapjes per verdubbeling. Alleen had de nummering andersom moeten gaan.

Zullen we hier de NWG of NDD verzinnen? 20 = 1mm2. 30 = 10mm2, 10 = 0.1mm2, 0 = 0.01mm2. 23 = 2 mm2 enz.

mm2 = 10 (NWG-20)/10

Voor superdunne draden kunnen negatieve getallen voorkomen.

@ledlover, wat is E95 dan?

Hallo mensen. Ik heb toch gekozen om mijn huidige om te ruilen voor het zelfde model. Ten eerste om dat dat kostenloos was. En ten tweede ik ging dan van f naar e en dat maakt niet zoveel verschil. Ik kon wel een combi pakken van klasse c. Maar die was 188 cm hoog. En wat moet je met zoveel ruimte die je niet gebruikt.

Op 22 augustus 2023 15:32:08 schreef rew:

Bestaat niet, maar E85 (85% ethanol, 15% benzine) bestaat gewoon. Is vanwege de kosten niet zo succesvol op de openbare weg, maar kan bij een juiste afstelling op het circuit wel voor extra vermogen (ten koste van zeer veel extra verbruik) gaan.
Ik kon het hier vlakbij in een dorp (Wormerveer) ongeveer 10 jaar terug nog krijgen, maar dat was 2 euro per liter, dus in die tijd schandalig duur.

Auto's die daar op mogen lopen vanaf fabriek heten 'Flexfuel'. In Brazilië is dat standaard, omdat ze zeer veel ethanol kunnen produceren via de suikerrietteelt. Dat bespaart ze geld op de import van olieproducten.

Voor de mierenneukers - E95 zou in principe beschouwd kunnen worden als 5% benzine en 95% ethanol, maar ik ben mij niet bewust van brandstoffen waar maar 5% benzine in bij wordt gemengd. Daarnaast is de hoogste praktisch haalbare concentratie ethanol, die blootstaat aan de lucht ongeveer 96%. 100% ethanol moet je maken met droogmiddelen zoals moleculaire zeven en in het dagelijks leven gebruikt niemand dat.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]

In de praktijk wordt E95/E98 vaak gebruikt om octaangehalte (bijv. Euro95 en Euro98) aan te geven...

[Bericht gewijzigd door Arco op (12%)]

Precies! En mag ik er aub op wijzen dat het neuken van mieren en andere insecten mijn exclusieve domein is?
Maar, toegegeven, ik struinde het www af om wat foto's te vinden van pompstations die E95 of E98 aanbieden, maar vond er zo 1-2-3 geen enkele, die rakkers weten wel waarop te letten, blijkbaar. Men ziet volop "SP95" waarbij de SP in de meeste Latijnse talen kan staan voor "loodvrij" (sans plomb, senza piomba, &c)

Nu, wat ernstiger en wat meer terzake:

Ik heb toch gekozen om mijn huidige om te ruilen voor het zelfde model. Ten eerste om dat dat kostenloos was.

Het was dus inderdaad een waarborggeval, zoals ik reeds meende aan te voelen. Dat mocht er wel eens duidelijk bijgezegd geworden geweest zijn, van het begin af aan.
Wel fijn dat je ons op de hoogte houdt van de afloop.

En wat moet je met zoveel ruimte die je niet gebruikt.

Extra ruimte is nooit weg... (je bespaart dan wel 100kWh per jaar)

Op 22 augustus 2023 15:32:08 schreef rew:
En... dikker wordt moeilijk. Ze hebben nog AWG00, AWG000 en AWG0000....

Het principe is wat mij betreft prima: drie stapjes per verdubbeling. Alleen had de nummering andersom moeten gaan.

Zullen we hier de NWG of NDD verzinnen? 20 = 1mm2. 30 = 10mm2, 10 = 0.1mm2, 0 = 0.01mm2. 23 = 2 mm2 enz.

mm2 = 10 (NWG-20)/10

Voor superdunne draden kunnen negatieve getallen voorkomen.

heb me dat ook weleens afgevraagd toen een stuk 240mm2 soepel door mn handen ging. awg1 is maar ~50mm2.