Hoi,

Ik heb hier een 2.5 jaar oude Optoma 146x beamer met een defecte voeding. De 6.3A zekering is stuk. Ik zie een doorgebrande filter? spoel in het net gedeelte die kortsluiting heeft veroorzaakt. Even los van waar je zoiets kunt krijgen, verbaas ik me over de constructie van deze spoel. Gaat om 4 aansluiting, dubbele wikkeling waarvan beide aansluitingen aan l1 en null zitten. De andere kant gaat naar de gelijkrichter. Ik snap dat de draden zijn geïsoleerd maar dan nog. Ik ken deze spoelen alleen met een afscherming of eigen helft. Een rewire is wellicht de enige optie?

Lijkt mij een normale common mode spoel.

Op 22 augustus 2023 20:40:52 schreef Hensz:
Lijkt mij een normale common mode spoel.

Een wikkeling heeft zo te zien ook een extra isolatielaagje (teflonkous?) Moet toch wel vanaf begin beschadigd zijn of,,, blikseminslag, maar dan vrees ik het ergste voor de rest van de beamer.

heb dit ook al eens aan de hand gehad bij een smps. sluiting in de filterspoel. bij led drivers ook geregeld, maar dan de common mode filterspoel die 1 gebroken draad heeft van de soldeerpen.

Tijdelijk de filterspoel overbruggen, is er meer stuk, dan kan er IDD een fixe overspanning geweest zijn, maar kan in gunstige geval een slechte productie geweest zijn...

Een wikkeling heeft zo te zien ook een extra isolatielaagje (teflonkous?)

Is zo te zien TIW (Triple Insulated Wire)...
https://p.globalsources.com/IMAGES/PDT/B1166995280/TIW-Triple-Insulated-Winding-Wire.jpg

Ik zie geen andere componenten die defect zijn. Schakel mosfet, diodes etc zijn allemaal ok. Geen onweer gehad. Aardlek schakelaar sprong er overdag een keer uit. Kwam later pas achter dat de beamer die in standby stond de oorzaak was.

Anyway, ik zal er een paar draadbruggen inzetten en kijken of het werkt. Blijf wel het ontwerp van de spoel bijzonder vinden waar de L1/N gewoon naast elkaar liggen. Beamer is 800W, dus daar gaat best wat vermogen doorheen. Draad van 0.6mm.

Ik zou meer verwachten dat de L1/N gescheiden zijn zoals in de voorbeeld afbeelding hieronder.

Daarom hebben ze ook TIW gebruikt, dan hoeft dat niet en TIW is ook veiliger...

Filter vervangen door 2 draadbruggen en de beamer start zonder problemen op.

Kijken of ik dat draad ergens kan vinden voor een rewire

zo'n spoel is niet bijster spannend, heb je geen sloop smps liggen met iets wat past?

Op 23 augustus 2023 21:05:05 schreef testman:
zo'n spoel is niet bijster spannend, heb je geen sloop smps liggen met iets wat past?

Overwikkelen als het model op de laatste foto is ook een optie.