Ik heb een step-up converter van

input : (0.7 volt tot 5 volt) en output 5 volt
aan een 4 volt zonnecel gehangen,

maar hoeveel zon er ook op valt,
er blijft maar rond de 2 volt uitkomen.

Ik heb ook een ander converter geprobeerd.
De zonnecel geeft in de zon 1.5 - 4.4 volt onbelast af.

Doe ik iets niet goed ?

Ik wil een LORA device met een 18650 opladen via de zonnecel
met een laad IC.
Laad IC heeft 3.5 - 6 volt ingang.

Doe ik iets niet goed ?

Wat heb je voor zonnepaneel. Wat is de uitgangsspanning belast en onbelast? Wat is het gebruik van die converter die je hebt? Die (goedkope) ali dingen zijn niet erg efficiënt omdat er goedkope ferrieten inzitten.

Ik denk dat uit jouw zonnecel om te beginnen al geen 4 volt komtt als hij belast is met de converter.

Misschien kun je beter een paar van die zonnecellen in serie zetten en met alleen een shotkey diode je cellen gaan laden. Alle laders en converters gebruiken zelf ook stroom en dat kan een low energie toepassing als deze wel eens te veel zijn.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (11%)]

De zonnecel geeft in de zon 1.5 - 4.4 volt onbelast af.
150mA

Ik heb er ook 2 in serie gezet, het maakte geen verschil.
steeds maar 2 Volt.

De converters gebruiken in rust 13uA, en 86% efficiënt
verder staat er niets bij.

De MCP73831 verbruikt max 1.5mA

Hoe kun je weten dat het goedkope ferrieten zijn ?
Ik wil anders wel zelf een converter bouwen.

Ik zou daar zo'n vierpoter voor nemen die daar speciaal voor is gemaakt zoals de YX8018.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004883234313.html

Top, daar ga ik gelijk naar kijken...

Hoe kun je weten dat het goedkope ferrieten zijn ?
Ik wil anders wel zelf een converter bouwen.

Als het ferriet heet wordt terwijl je nog lang niet het volledige vermogen er uit haalt. En als de converter zo onmogelijk goedkoop is dat je het zelf nooit voor dat geld kunt maken.

Is een Sunny Buddy van Sparkfun dan niet een beter idee?

Weliswaar zit je dan dicht bij de grens van 6 Volt minimum-ingangsspanning (en zul je je cellen dus in serie moeten zetten) maar dan heb je wel meteen een MPPT-schakeling die zo efficiënt mogelijk het maximum vermogen van je zonnecel gebruikt.

Ik denk dat wat jij meet geen juiste spanning is, maar een afwijkende waarde die jou meter niet juist weer kan geven. Ik gok namelijk dat de converter probeer te starten, merkt dat de ingangsspanning te ver daalt (goedkope converters trekken vaak piekstromen aan de ingang) en stopt. Dan stijgt de spanning weer en begint het van voor af aan.

Als dat maar snel genoeg gaat, wordt dat voor de meeste goedkope meters een soort gemiddelde spanning, terwijl je met een scoop iets heel anders zou zien.

Zelf bouwen kan, maar ik zou inderdaad eerst proberen wat Ex-fietser zegt. Gewoon een Schottky diode tussen paneel en accu. Met 150 mA is het vrij moeilijk om zo'n cel te slopen (En zelfs vol krijgen duurt wel even en mogelijk nog langer dan je nu denkt: vlak na het in de zon leggen red je die 150 mA wel, maar zodra de cel (de zonnecel, niet de 18650 ;) ) lekker opgewarmd is, loopt die duidelijk terug.

En anders dus zo'n Sunny Buddy aanschaffen. Het zelfbouwen van een converter is niet makkelijk, reden dat ik die Sunny Buddy aangeschaft heb. De bergen wiskunde, print-ontwerpeisen (thermisch en elektronisch) vond ik wat te gortig worden.

Als de specs van de zonnecel 150mA zeggen en jij hebt je laad-IC al aangesloten, dan zal dat laad-ic proberen de accu op te laden en dat gaat goed totdat het huidige maximum powerpunt van de zonnecel bereikt is. Zodra je dan een microampere meer trekt, zakt de spanning zodanig in dat je MINDER power krijgt. De DCDC converter gaat nog meer stroom trekken, en de spanning zakt verder in.

Het zou kunnen dat het opladen van de uitgangscondensator al genoeg is om in deze "hoek" van het zonnepaneel te komen te zitten. Mogelijk helpt een condensator aan de ingang.