Op het zeilersforum is een discussie over:
Als 2 accu's van stel 12V 100A parallel staan en in één accu gaat een cel stuk, dan kan er een grote stroom gaan lopen vanuit de goede accu naar de slechte accu met gevaar op brand bijvoorbeeld.
De discussie wordt wat vertroebeld doordat men uitgaat van van start en serviceaccu en de noodzaak deze te scheiden van elkaar. Maar dat is even de kwestie niet.
Mijn vraag: kan ik op de pluskant van beide parallel staande accu's "dikke" diodes plaatsen, zodat er geen stroom van de ene accu naar de ander kan lopen. Wel natuurlijk naar de verbruikers.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er gaat alleen een grote stroom lopen als die cel kortsluit. Ik heb 2x een kapotte cel gehad met als resultaat dat de accu de startstroom niet meer kon leveren. Als er niet veel uit kan, kan er ook niet veel in. Als een accu slechter wordt gaat de Ri omhoog en de max stroom omlaag. Dus dat is ook geen probleem. In mijn boot staan twee 150Ah accus parallel.
Dikke diodes kan altijd, je verliest wel wat spanning maar met een moderne schottky is dat maar iets van 0,1 tot 0,3V, voor verbruikers maakt dat niks uit, voor laden is het niet optimaal maar ook geen ramp.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]
een 12V accu bestaat uit 6 cellen van 2V. als er 1 in sluiting gaat, heb je dus een 10V accu parallel op een 12V accu. dus ja, grote stromen kunnen lopen.
als je diodes steekt aan je accu zodat er stroom uit kan, hoe ga je ze dan opladen? moet je 4 diodes hebben. 2 voor op te laden in 1 richting, 2 om te ontladen over verbruikers.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ter beveiliging tegen dat soort problemen best een stevige zekering vlakbij beide batterijen. De woonbatterij in mijn kampeerbus is afgezekerd met 75 amp - daarna nog eens kleinere zekeringen per afnemer of groep afnemers.
Nog nooit gehoord dat dit echt een probleem geeft. De kabel tussen de beide accu's is altijd relatief kort en dik, en icm de interne weerstand is de stroom toch al enigszins beperkt. En daarnaast vereffent die stroom zich vrij snel waardoor ie al zakt
Wil je echt op zeker dan kun je natuurlijk elke accu individueel zekeren, een CF8 blokzekering op de accupool ofzo.
Die diode's wordt een hele opgave. Groot, koeling nodig, spanningsverlies en je moet de laders weer apart doen enz.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 25 augustus 2023 08:32:17 schreef fred101:
Dikke diodes kan altijd, je verliest wel wat spanning maar met een moderne schottky is dat maar iets van 0,1 tot 0,3V, voor verbruikers maakt dat niks uit,
Ehh, Fred, waar koop jij die schottky diodes? Alles wat ik vind dat roept dan toch weer 0.5-1.0 bij meetbare(*) stromen.
(*) Ja, grapje, ik bedoel dus stromen groter dan zeg 10A, voor dingen waar je een tweede 1.8kWh accu plaats.
Dikke diodes zou dus kunnen. Met zekeringen kun je dus ook grotere stromen dan normaal nodig tackelen. Opladen zou ik met 2 aparte laders kunnen doen.
In mijn situatie heb ik een 24V - 100A Lifepo4 accu met ingebouwd BMS. Volgend jaar wil ik er één bijkopen. Parallel kan, maar ik vind de oplossing met diodes en/of zekeringen niet geweldig. Ik denk dat ik een accuschakelaar monteer, waarmee ik -als accu 1 leeg raakt- kan omschakelen naar accu 2.
dat laatste is wel gevaarlijk als ze dan per ongeluk toch weer parallel kunnen komen.
1 lege en 1 volle geeft grote stromen.
De schakelaar heeft twee standen. Accu 1 wordt verbonden met de omvormer. Of accu 2 wordt verbonden met de omvormer. Nooit tegelijk, zoals accuschakelaars met 1-2-both.
Maar je hebt gelijk.
Diodes kunnen, maar ik zou parallele accu's ook geen probleem vinden. Wat je nu voorstelt met de schakelaar etc zal de levensduur van de accu's beperken doordat ze nu verder gecycled worden.
Het probleem dat je wil oplossen is overigens enigszins lastig: een 100Ah accucel is immers ook niets anders dan twee parallele 50Ah cellen in een enkele behuizing met een enkel stel polen. Als je zo verder redeneert zou de enige oplossing voor een eventuele interne sluiting zijn om je accucellen allemaal zo klein te maken dat een enkele kortsluiting geen probleem zou zijn, en die dan allemaal met eigen zekeringen en diodes op elkaar aan te sluiten. Harde interne sluitingen zijn erg ongebruikelijk, zeker als ze allemaal aan een BMS zitten.
Zekeren van elke accu is wat mij betreft een must in elke omstandigheid, ik zou niet weten waarom je dat zou laten. Zekeringen voor dit soort toepassingen zijn ook makkelijk te vinden en monteren en lossen je probleem in een zekere zin al op.