Beste mensen,
Een goede vriend van mama en mij heeft een probleem met zijn scootmobiel.
Hij is al in de tachtig en beetje eigenwijs (en kan mopperaar zijn) maar zo zijn er wel meerdere op die leeftijd :+
Maar dat maakt het soms wel lastig om precies achter te halen wat er aan de hand is als hij met een technisch probleem zit. Maar dat klinkt ook vast bekend voor sommige hier ;)
Ook hebben ze hem al een keer eerder "opgelicht" met defect wiel en hebben ze hem heel lang, maanden, laten wachten op reparatie. i.p.v. van mij even om hulp te vragen ervoor. aar ja eigenwijs he. Een bedrijf zal wel weten wat het doet en niemand oplichten is zijn gedachte.
Enfin, het probleem zou zijn dat hij maar op 1 snelheid rijdt en niet harder wil dan 6km per uur. Maar aangezien hij er ook langere afstanden mee rijdt is dit wel een probleem voor hem.
Ik woon nu niet in de buurt van hem maar gisteren was ik toevallig in de buurt en kon ik even kijken want had even tijd in mijn drukke programma in Brabant ;)
Het gaat om een scootmobiel van merk freerider. Type is mij niet helemaal duidelijk, er staat op lion4 maar ook mango. Maar volgens mij was/is mango een groot bedrijf in scootmobielen en aanverwanten. Maar de website die op de scootmobiel staat is uit de lucht maar lijkt erop dat het veranderd is naar https://www.mangomobility.nl
(Waarom je dan niet je oude websitenaam blijft behouden voor paar euro per jaar vindt ik vreemd maar dit ter zijde)
Vermoed dat type lion4 is maar ik kom dit model in verschillende varianten en nog steeds te koop tegen dus dat is beetje verwarrend.
Ik heb de controller ook even bekeken en gelukkig is dat kastje open met een schroefje. De pcb vermeldt Freerider PAE1-0309-1 en vd309-1 Gemaakt in 09-2013. aangezien er een potmeter inzit die de snelheid zou moeten regelen ben ik daar als eerste gaan meten. Ik heb gemeten aan de potmeter en kom uit op de waarde 0 tot 27ohm. Dat lijkt me een vreemde waarde of een mogelijke meetfout van mijn simpele dmm die ik alleen bij had gisteren. Maar er zijn geen schema's te vinden hiervan. De ic's zijn afgeschuurd en op de potmeter zelf kon ik ook niets zien qua waarde.
Zoek ik op dit nummer van de pcb zie ik nieuwe controller pcb's op aliexpress. En ik kwam een parts manual tegen van de cityranger 8. Ik vermoed dat in de basis er veel overeenkomsten zijn tussen enkele modellen zoals de aansturing. Daarin staat gelukkig wel de waarde van potmeter namelijk 20k. Feit dat het los leverbaar is lijkt me het wel mogelijk dat deze vaker defect kunnen gaan. En potmeters zijn natuurlijk van nature wel slijtagegevoelig.
Iemand ervaring met reparaties van scootmobielen en mij verder zou kunnen helpen?

banden goed opgepompt? accu's niet toevallig ook nog uit 2013?

Geen idee eigenlijk of de banden goed zijn opgepomp. Dat moet ik navragen. Maar het was een beetje dom om vergeten te melden dat de accu's een jaar geleden zijn vervangen. Ik kon net lezen agm en 125ah zonder dat ik allerlei dingen zou moeten verwijderen om bij de accu's te komen. Daar was ook geen tijd voor. Volgens Tinus was het probleem van de ene dag op de andere. En dat had ik natuurlijk ook nog moeten vermelden. Ik denk dan slappe banden niet zo grote kans zijn als boosdoener maar valt natuurlijk niet uit te sluiten.

Dat zijn dus gewoon loodaccu’s (AGM), en lion slaat op ‘leeuw’, niet op de accu. Was ik bijna ingetrapt.

Heeft het ding een standenschakelaar voor de verschillende snelheden en een gashandle?
Dan zou er iets met die standenschakelaar of bijbehorende weerstandsdeler kunnen zijn.
Of zou er daadwerkelijk iets van een tacho/terugkoppeling van de snelheid in de regeling zitten en zou daar iets mee mis zijn?

https://www.mangomobility.nl/scootmobiel-lion-4 Meld een topsnelheid van 20 km/h.
Ik dacht even dat het zo’n opvouwbaar plastic ding was die niet harden dan wandeltempo horen te kunnen, maar het is dus een wat degelijker (afzonderlijk geveerde wielen) en vlotter model.

(Maargoed, mijn ervaring met scootmobielen is zo’n 10 jaar oud, berust op een trophy 5 en later 7, en bestond vooral uit het inparkeren en opladen van de scootmobiel die mijn moeder toen had, en uiteraard het meekijken met servicetechnici die dat oké vonden. Ik heb mogelijk nog ergens een gashandle, maar daar is dus wat mis mee, die kan niet meer in een voertuig)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (21%)]

Nee, lion4 staat op de voorkant van de scootmobiel, niet op de accu's ;)
Maar als het gewone agm accu's zijn, zijn die geschikt voor een scootmobiel? Bij lezen van andere topics hier over scootmobiel accu vervangen staat dat de accu geschikt moet zijn voor deepcycle. Geen idee of deze accu's de juiste type zijn. Maar ik kon precieze typenummer niet lezen zonder van alles van de scootmobiel te ontmantelen.
Ik moet zeggen dat ik ook door tijdgebrek niet ermee heb kunnen rijden (nog nooit op een scootmobiel gereden trouwen, ben daar nog niet oud genoeg voor) :+ )
Ik heb eens gekeken in de gebruiksaanwijzing maar dat is wel van een iets nieuwer model. Maar daar zie ik ook een schakelaar voor maximum snelheid staan. Misschien heeft hij die per ongeluk omgezet? Dat kan hij eens testen. En er zou dan een lampje moeten branden. Nooit aan gedacht, ook omdat ik nooit met zo'n ding gereden hebt. Daarom is dit forum zo handig, je leert altijd wat bij en vaak met jullie hulp kan ik dingen wel in ordemaken.
Het ding heeft ook een gashandel.
Het is inderdaad een luxe scootmobiel. Hij moet regelmatig verder dan zijn eigen dorp dus dan wil je er eentje die beetje reikwijdte heeft en ook niet op slakkengang gaat. dat is nu ook gewoon het probleem, hij kan geen uur of meer rijden totdat hij bij vrienden dorp verder is.
De snelheid wordt ingesteld met de potmeter. Dus dat is ook een potentiele kandidaat, zeker omdat die dingen gewoon slijten. Maar gashendel die misschien niet goed werkt is er ook eentje.
Misschien lukt het om morgen langs te gaan en met deze kennis al eens verder te kijken.
Update, nog 2 foto's toegevoegd

blijft de rem niet gewoon hangen? als de potmeter voor snelheid slecht is dan zou net niet helemaal open draaien miss al wel schelen in snelheid.

motor is een china ding, 24V 12A en toch 1300W vermogen :P

Zit er geen "Slak / Haas" schakelaar op die verkeerd staat ?

Ik kom net terug en lees net een berichtje van Tinus dat het inderdaad de schakelaar was die zorgt dat de scootmobiel alleen traag kon rijden. Lucky luke wees op die mogelijke optie en heb hem het toen nagezocht in de gebruiksaanwijzing of er eentje was. En uitgelegd hoe hij dat kon testen. Bprosman had dus ook gelijk. Een hele dikke merci voor jullie hulp. Tinus is weer erg blij. En ik ben ook blij dat ik niet verder moet gaan foutzoeken. Enige wat ik me afvraag is waarom ik zo'n gekke meting op de potmeter kreeg. Zal eens die dmm die ik toen gebruikte eens testen en langs andere dmm van mij "ijken"
Ik ga nog alleen de schakelaar van de toeter moeten vervangen. Die werkt niet meer. Ik zag ook corrosie bij de aansluiting. Wat betreft Chinees motor. Die schrik had ik al toen ik de opbouw zag van scootmobiel en van de pcb zoals wegschuren typenummer ic. Verder zijn de schakelaars van type goedkoop 1001 in 1 aliexpress te koop. Ik vindt het belachelijke prijzen die ze ervoor vragen. Dit model is nog steeds te koop en kost dan iets van 8000 euro! Een degelijke of highend elektrische fiets of scooter is nog goedkoper.

Lucky Luke reed rond z’n 15e op een scootmobiel… (althans, hielp met het inparkeren ervan, er echt mee rondrijden mocht niet en deed ik niet. Maar het was de scootmobiel van mijn moeder. Daar hoef je dus niet per se oud voor te zijn. Zij was ook niet oud.)

Die agm accu’s geloof ik wel, maar de weggeschuurde typenummers etc. ga ik net als jij moreel van sputteren. Nog afgezien van right to repair, het wordt er vast niet betrouwbaarder op door er een schuurmachine langs te halen. Of zou het een speciale ESD-veilige schuurmachine zijn?

(Die trophy (movingpeolpe.net, ook offline?) was netjes alps, amphenol, bourns, molex etc. Met een stickertje over de potmeter van de gashendel dat de garantie vervalt als het stikkertje stuk is, aka je kunt niet zomaar een ander potmeter plaatsen. En voor dit keer vind ik dat een Goed Ding. Want die potmeter bepaald of je voor-of achteruit rijd en hoe snel, dus als dat afwijkt wordt de scootmobiel ‘automobiel’.)

Potmeter-meting: was dat in-circuit? Dat geeft dan waarschijnlijk de afwijking.

Er zat op die trophy inderdaad ook een mechanische rem, maar meer een soort handrem. En achterop de motoren zaten hendeltjes voor de motorrem / parkeerrem, zodat je die kon ontgrendelen in geval het ding met lege accu’s kwam te staan en geduwd moest worden. Iets dergelijks zal de Lion ook wel hebben.

Ik wilde vroeger wel eens op scootmobiel van opa rijden maar dat mocht niet ;) Helaas zijn ze behoorlijk duur anders zou ik wel eens een tweedehandse willen hebben om om te bouwen om te gebruiken om te filmen.
De accu's zijn ook niet de originele meer maar al eens vervangen en heb geen idee wat er origineel in zat.
Nee, van dit soort dingen als weggeschuurde ic nummers krijg ik ook de kriebels. Als dat beurd bij goedkope China meuk, alla dan nog. En te verwachten. Maar bij dit soort duren dingen, echt niet. Ik zou zo'n merk links laten liggen. Maar ik heb het gevoel dat er genoeg bedrijven in de thuiszorg en aanverwante niet altijd geheel zuiver zijn bij verkopen en advies aan oudere mensen. Vaak van hun onwetendheid, afhankelijkheid hun producten en zo profiteren.
Deze freerider lijkt bijeen geraapte inkoop spul. Niet zelf ontwikkeld en dan uitbesteed aan productie. Gelukkig was die trophy dan wel stuk degelijker. Lijkt me ook logisch om betrouwbaar onderdelen te kopen want als ze tijdens garantie defect gaan zijn moeten ze op de baan de boel repareren en dat kost ook wat.