SIMUL
Golden Member
ben een oude radio aan het herstellen nl B5X72A en deze hebben 2 verschillende eindbuizen nl een PL86 en PL 84 nu in de anode van de pl86
zat een zekering die was gesprongen , radio werkte verder omdat schermrooster van de EL86 nog werd gevoed .Ze geven op in de service manuel dat als de zekering springt of gesprongen is de EL86 eens moet nagezien worden . Ik beschik niet over een PL86 mag ik deze vervangen door een PL84 .
Wat me ook opvalt bij deze radio is dat als hij op net 220 volt staat zeer goed speelt en als ik selectie 240 volt omdat ik een net heb van 240 volt hij bijna niet speelt . De voeding spanning is wel van 315 naar 290 gekomen
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben . Met dank
Dit zijn allebei EL types dus 6.3V gloei.Je mag de 86 en 84 niet zo maar verwisselen. De radio heeft een 800Ω luidspreker. De buiskeuze is daarop aangepast. Voor de fabrikant is dat voordeliger omdat er geen UGT inzit. Het kan zijn dat de netspanning ter plekke wat laag is en dat dan overzetten van 220 op 240V geen zin heeft.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]
Een EL86 is NIET te vervangen door een EL84.
Een EL86 is MITS AANPASSING GLOEISPANNING wel te vervangen door een PL84. Nee, dat is niet logisch, ik weet het, maar dat is nu eenmaal hoe ze die PL84 hebben ontworpen.
Maar de EL86 is volgens mij gewoon nog te krijgen dus koop er maar gewoon een.
Het is niet normaal dat de radio slecht speelt op de 245v stand, terwijl je netspanning 240v is. Zelfs op stand 245v moet je bij netspanning 220v nog een acceptabele ontvangst hebben.
Op 31 augustus 2023 16:57:45 schreef SIMUL:
ben een oude radio aan het herstellen nl B5X72A en deze hebben 2 verschillende eindbuizen nl een PL86 en PL 84 nu in de anode van de pl86
zat een zekering die was gesprongen , radio werkte verder omdat schermrooster van de EL86 nog werd gevoed .Ze geven op in de service manuel dat als de zekering springt of gesprongen is de EL86 eens moet nagezien worden . Ik beschik niet over een PL86 mag ik deze vervangen door een PL84 .Wat me ook opvalt bij deze radio is dat als hij op net 220 volt staat zeer goed speelt en als ik selectie 240 volt omdat ik een net heb van 240 volt hij bijna niet speelt . De voeding spanning is wel van 315 naar 290 gekomen
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben . Met dank
PL86 en/of PL84 gaan niet goed werken. Die zijn bedoeld voor 300mA serieketens en worden op 6,3 Volt niet warm genoeg. Overigens bestaat PL86 volgens mij niet.
PL84 is voor 15V gloeispanning.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Qua vermogen zijn ze ongeveer gelijk, maar de EL86 werkt bij lagere spanning en hogere stroom en heeft een lagere Ri. (inderdaad in OTL eindtrappen 800 Ohm)
Spanningscarrousel op 240v wil bij oudere ECC85 buizen wel eens leiden tot afslaan van de locale oscillator in de FM unit.
Uit zich in geen ontvangst op een deel van de FM band.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En dat hoeft dan niet alleen aan de ECC85 te liggen, het kan ook aan de composietweerstandjes in de FM-tuner liggen. Als die te hoog zijn, is de stroom door de ECC85 te laag en zal hij al halverwege zijn leven afslaan.