Onder win 10 kon ik de tijd en datum ( Time Stamp ) van een file simpel veranderen door rechts te klikken op het file, naar kenmerk veranderen te gaan en dan de gewenste tijd of datum in te vullen.
Ik kan dit nog niet vinden in Win 11.
Dit topic is gesloten
Onder win 10 kon ik de tijd en datum ( Time Stamp ) van een file simpel veranderen door rechts te klikken op het file, naar kenmerk veranderen te gaan en dan de gewenste tijd of datum in te vullen.
Ik kan dit nog niet vinden in Win 11.
Special Member
Ik weet niet hoe je dat deed onder Windows 10, maar mij lukt dat niet...
(ook logisch: waarom datum moeten kunnen veranderen terwijl er niets veranderd is.)
Snelste is file openen, en meteen weer opslaan, dan wordt de tijd aangepast.
Honourable Member
Dat kan bij mij onder W10 ook niet.
Ik kan mij ook werkelijk geen enkele reden bedenken waarom je dat zou willen doen.
Open en weer opslaan zoals Arco ook al aangeeft.
is toch een kwestie van systeemtijd aanpassen en dan file openen en opslaan?
Ik snap ook niet hoe je dat voor elkaar kreeg. Ik werk nog op W10. Als ik op een bestand rechts klik, dan krijg ik een lange lijst met opties, maar kenmerk veranderen komt daar niet in voor. Kan wel doorklikken naar Eigenschappen, maar ook daar geen mogelijkheid om aan datum/tijd te sleutelen.
zal wel een tooltje zijn geweest dat was bij geinstalleerd. bv windows powershell of attribute changer
[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 31 augustus 2023 22:15:32 (11%)
Honourable Member
Zou zoiets niet te ritselen vallen met een python-scriptje van tussen de soep en de patatten?
(ja, ik weet dat er hier een paar zitten die de oud-Vlaamse uitdrukkingen en woordenschat best kunnen waarderen...)
Special Member
Windowstooltje daarvoor maken is een paar minuten werk...
Honourable Member
Om ter snelste ?
Nee hoor, niet ernstig, ik heb hier geeneens geen Windows-machine, zelfs geen virtuele. Die opzetten zou meer werk zijn dan het schrijven van het tooltje...
Ik zou half om half verwachten dat powershell wel een "touch" commando heeft. Anders gewoon bash installeren, of anders zit er in de downloadbare toolsuites van MS vast ook wel iets.
Ook zou je de Windows 11 installatie kunnen terugrollen. Windows 10 22H2 krijgt nog geruime tijd updates.
Special Member
Powershell kan dat standaard... Hangt er wel vanaf welke date je wilt wijzigen:
- Creation date
- Last changed date
- Last access date
Golden Member
Op 31 augustus 2023 21:57:31 schreef revado:
Dat kan bij mij onder W10 ook niet.
Bij mij lukt het wel met W10, ik kan het zelfs veranderen naar een datum in de toekomst.
Ik heb wel Classic Shell draaien, misschien dat het daardoor wel lukt.
Edit/
Toch niet, ik had het geprobeerd met een JPG, dat lukte maar met andere files niet.
Edit hij dan soms de metadata in het jpeg bestand?
Total Commander is een Zwitsers zakmes t.o.v. de Windows Verkenner (of Explorer) en daarmee kun je heel eenvoudig file attributes aanpassen (ook alle datum en tijd attributes van de files).
Wat heeft dat met elektronica te maken?
Ik gebruik daar altijd Attribute Changer voor, dat hier te downloaden is.
Total Commander kan dit al zeker 20 jaar. Ook met meerdere bestanden tegelijk. '/Bestand/Attributen wijzigen'
Mijn NAS heeft wel eens de onhebbelijke gewoonte om de tijd niet aan te passen, van de week stond ie op 2027 !!!, Ik ga geen nieuwe NAS kopen, maar ga dan maar weer terug naar WIN 10.
Hartelijke dank voor alle goede, matige en slechte adviezen.
PS mocht iemand toch een simpele oplossing vinden voor WIN 11 dan hou ik me aanbevolen.
Honourable Member
Op 1 september 2023 02:14:20 schreef harry64:
Wat heeft dat met elektronica te maken?
Bijna zoveel als het vervangen van lagers in een wasmachine.
Op 1 september 2023 09:50:06 schreef Waters:
Hartelijke dank voor alle goede, matige en slechte adviezen.
PS mocht iemand toch een simpele oplossing vinden voor WIN 11 dan hou ik me aanbevolen.
Niet tevreden over de adviezen??
Dit forum gaat over elektronica, en "computer-vragen" zijn expliciet verboden. De moderators waren er niet op tijd bij om het te sluiten voordat mensen je toch hebben proberen te helpen.
Als jij "ooit" een handig tooltje hebt geinstalleerd op jou windows 10 en dat vergeten bent.... Zit je precies in deze situatie. Als Microsoft besloten heeft het feature ergens anders te verstoppen waar jij het niet meer kan vinden.... zit je precies in deze situatie. Als microsoft besloten heeft dat het feature onwenselijk is, dan hebben ze het er uit gehaald en zul je voortaan "een tooltje" moeten gebruiken. Welke het is, kan me niet schelen. Net als Paulinha_B heb ik geen windows, zelfs niet een virtuele.
Special Member
Kun je dan niet beter die NAS een keertje repareren?...
Golden Member
De link met electronica is dat er een verse cr2032 in de nas moet…
Anyway, het oorspronkelijke probleem oplossen (tijdrijzende NAS beter temporeel verankeren), maar daarna zit je alsnog met foute data (de tijd-variant, niet de gegevens-variant of de androide variant… het zou handig zijn dat respectievelijk datums, data en deeta te noemen, maar dan struikelen de latinofielen weer over verkeer gebruik van het woord datum en dat het meervoud daarvan data is) die je wilt aanpassen, waarvoor thatweety een oplossing geeft.
(En ‘touch’ zit er vast in, want unix subsystem for windows of hoe dat ook heet.)
Moderator
Dit is geen electronica gerelateerd onderwerp dus.... slotje.
Dit topic is gesloten