Hoogte dmv laser punt of lijn op machine

Misschien niet helemaal voertuig geralteerd maar het komt op een landbouwvoertuig, dus...

Wat ik zou willen is een simpele manier om op een machine een stip of lijn te krijgen die we op een bepaalde hoogte kunnen stellen. Komt geen ontvanger bij kijken, enkel visueel en het steekt niet op een cm.

Wat we doen, we scheren voor stadsbesturen en particulieren de hagen. Bij particulieren is't meestal vrij simpel maar voor haagjes langs fietspaden is vaak de gevraagde hoogte 80cm. Omdat er nogal wat obstakels zijn, plekken waar we de machine dichtklappen etc is het voor de chauffeur soms lastig om steeds dezelfde hoogte aan te houden. We hebben al met een ketting tot aan de grond gewerkt maar die blijft vaak in de haag hangen etc.

Dus dacht ik, laat ik een laser aan een oogje ophangen naast de tractor. Even de machine op de juiste hoogte zetten en de laser dan hierop richten zodat je steeds een aanduiding hebt wat de gewenste hoogte is.
Gewoon een vast ding, niet zelfnivellerend want dat werkt toch niet als je aan't bewegen bent. Wel aan een oog zodat een schuine stand van de tractor weinig of geen invloed heeft. En goed zichtbaar, we werken buiten...

Een kruislijn laser is mss een optie, groen zou beter zichtbaar zijn in het daglicht. Afstand tussen tractor en machine varieert van 20cm tot 3m. De machine kan tot 4m50 hoogte werken maar dat is op te vangen door een inschuifbare paal op de tractor waar we de laser op monteren.

Mijn vraag, graag jullie ideeën hierover. Er zal vast wel iets in de handel te vinden zijn maar het aanbod is ook vrij groot. Voeding van de boordspanning is een pluspunt. Een lijn heeft als voordeel dat er minder last is, eventueel, van de planten.

Dank je wel.

Is het niet mogelijk om bv een digitale hoekmeter op de armen te plaatsen. Als je van een aantal hoogste de hoeken een keer opmeet zou dat ook een goed idee moeten geven over de hoogte

Eigenlijk niet, omdat je niet weet of de tractor vlak staat of met 1 wiel op een boordsteen ofzo.

Plus, de machine wordt ook ingezet in de gabarit snoei, waarbij takken tot 25cm diameter gezaagd worden. Dus hoe minder er 'op de arm' staat, hoe beter. De laser kan makkelijk afgenomen worden, daarom ook liefst zonder ontvanger maar met een zichtbare lijn ofzo.

harry64

Golden Member

Je hebt tegenwoordig ook van die goedkope laser/ultrasoon afstandmeters. Is dat een optie?

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Dan moet die op de machine geplaatst ipv in de cabine, gaat moeilijk af te lezen zijn en heel snel stuk als er een wat ruwere haag geschoren wordt.

Een IFM lasermeter waarvan dat je de uitgang instelt op je gewenste hoogte.
De uitgang sluit je aan op een lampje in de cabine? Weinig in stellen, weinig kapot.

ASPA-tech.be

Zit misschien wel iets in maar is een hoop werk om dat te plaatsen. En hoe meet je 'juist'? De haag zelf is ook een reflectie oppervlak denk ik?

Wat als er bv zwerfvuil ligt, dan meet je ook niet juist? Of onkruid langs de haag?

Het heeft mogelijkheden maar volgens mij 2 nadelen:
Alles wat 'op' de machine staat komt vroeg of laat in contact met de haag/hout.
Alles wat ingewikkeld is of gevoelig wordt als niet prettig ervaren door de chauffeurs.

Wat ze tot op heden het liefste hadden was een ketting aan de zijkant die net de grond raakt. Nadeel is dat ze bij het kantelen van de bak altijd de ketting in de gaten moeten houden of afnemen zodat die niet in de messen pakt.

Vandaar, een simpel iets om op te 'richten' lijkt me ideaal. Al vind ik persoonlijk deze afstandmeter wel interessant, zijn nog mogelijkheden voor en ik had die duurder ingeschat.

"het probleem" is ook nog niet eenduidig omschreven.

Je zegt het al: De machine kan scheef staan doordat ie met een wiel in een kuil staat. Maar moet je die 80cm dan meten t.o.v. dat wiel, t.o.v. een ander wiel?

Ik snap wel wat de gemeente wil: een haag die visueel aan de bovenkant vlak is, en overal ongeveer 80cm hoog. Stel er is een stuk van 10m lang waar de grond rond de voet van de haag 10cm lager is... Ik denk dat ze liever hebben dat die haag er gewoon recht uit ziet en daar 90cm is dan dat je precies het profiel van de grond volgt.

Dus om het goed te doen moet je het hoogte profiel van de route opmeten, hoge frequenties uitfilteren 80cm bij optellen en dat is dan je gewenste kniphoogte.... Simpel!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, zoiets ongeveer ja. De haag moet het wegprofiel volgen. Dus als de tractor met beide wielen hetzij op het fietspad, hetzij op de rijweg staat dan is de 80cm aanduiding prima.
De rijweg helt altijd lichtjes af naar rechts maar dat maakt weinig uit.

Het is vooral om te voorkomen dat we bv beginnen met netjes op 80cm en een halve kilometer verder op 90cm aan't scheren zijn. Het recht houden doet de chauffeur visueel, dat valt heel goed mee door de bouw van de machine.

Het is vooral om na het vermijden van een obstakel (paaltje dat uitsteekt, verkeersbord, verlichtingspaal,... zo makkelijk mogelijk terug richting die 80cm te kunnen gaan.

Op onze site (www.hagendorser.be) kan je zien wat we zoal doen en staan foto's van de machine. Maakt het mss duidelijker.

Lambiek

Special Member

Dit kun je maar op één manier goed doen en dat is met een roterende laser ergens op de weg plaatsen en een ontvanger op de scheerarm. Dit wordt al jaren zo toegepast op nivelleermachines.

Het is net wat rew zegt, als de tractor op een recht stug weg staat en er zit een kuil waar de heg staat, dan ziet je afstandmeter die kuil en je scheerarm zal daar zakken. Met als gevolg een kuil in de heg. En dat geld ook als de tractor in een kuil staat of op een hobbel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, nope, werkt niet. Roterende lasers, machine ontvangers etc hebben we hier allemaal. Maar de weg loopt niet horizontaal.

Een voorbeeldje van wat de gemeente wil. Haagje langs het fietspad, verkeersdrempel in de weg. Dan wil de gemeente dat je de hoogte van 80cm steeds tegenover de boordsteen van de weg (of het wegdek eigenlijk) aanhoudt. Dan is een laser 'ergens' op de weg onbruikbaar.

Wat ik wil, simpele referentie tegenover de tractor naar de machine toe. Zodat de chauffeur weet, dit is 80cm gezien van het punt waar het wiel staat. Of dat nu in een kuil is of op een hoogte, dat is aan hem om bij te sturen en visueel verder te beoordelen. Maar als hij geen referentie punt wat 80cm hoogte is, dan is't gokken hoe hoog je aan't scheren bent.

En of dat nu 75 of 85cm is maakt niet zo'n punt uit, het moet visueel ook netjes zijn. Maar het is geen optie om telkens even uit te stappen en met een stok of meter de hoogte van de machine te bepalen.

Mijn idee, een (kruis)lijn laser die we op vlakke ondergrond op een bepaalde hoogte instellen waarbij er op de scheerkop een punt gekozen is zodat de kop op 80cm staat. En dan weet de chauffeur, dit is ongeveer 80cm, de rest doen we visueel.

Maar, het MOEt zichtbaar zijn overdag en in de zon. En we kunnen beter niets op de scheerkop zelf plaatsen.

Als je geen referentiepunt hebt is daar niets voor te maken, normaal is de grond het referentiepunt maar aangezien dat er mogelijks onkruid staat is ook dat niet bruikbaar.
Die ketting is volgens mij nog het bruikbaarst.

LDmicro user.

Als de boordsteen je referentie is, dat heb je eigenlijk detectie plaats genoeg.
Je zorgt voor een aanpasbare steun?
Of desnoods 2 sensors?

En zolang het geen automatisch systeem word hoef je er nie mee in te zitten dat er eens wat onkruid is of een hobbel of putje.

Doosje met 3 lichtjes in cabine, rood je zit te hoog,
groen je zit op je gewenste hoogte, rood je zit te laag.

simpeler kan ik niet direct iets vinden.

Versie 3.zoveel, kan dan eventueel met een lcd scherm in de cabine waarop je hoogte effectief kan aflezen? Denkend aan een scherm als Topcon bv dat veel word ingebouwd in graafmachines, groot goed zichtbaar scherm en nog es leds aan de zijkant voor hoogte en richting.

[Bericht gewijzigd door bordje op 3 september 2023 14:02:10 (24%)

ASPA-tech.be

Ik denk dat je zoiets bedoelt:

Een 'liniaalsticker' op die arm.
Chauffeur ziet laserpunt vanaf tractor op 82cm, moet arm inklappen vanwege paal en weet daarna dat hij verder moet op 82cm.
Als de tractor half op de stoep gaat rijden dan stuurt de chauffeur visueel zelf bij naar bv 70cm. Stoep weer weg, Chauffeur mikt weer op 82 of richting 80 maar je wil voorkomen dat het naar 75 of 85 kruipt.

Andere opties: een parkeercamera achtig iets, op het scherm kan je streepjes zetten (elektronisch is mooi, met stickers kan ook) zodat de arm weer op de juiste plek staat.)

Misschien een ultrasoonradar naar de arm. Met afstandsdisplay. De arm op 40cm betekent bv 80cm naar de grond.

Zijn er niet bepaalde 'memory modules' voor de hydrauliek? Graafmachines hebben van die opties waarbij ze telkens dezelfde reik en diepte aanhouden.

Dat van die stoep of kuilen, laten we dat effe vergeten, dat is de verantwoordelijkheid van de chauffeur om hierover te oordelen.

Ik wil graag een module waarmee we een lijn of punt kunnen projecteren op een object dat zo'n 1 a 2m verderop staat.

Dat idee van de parkeercamera is een idee waarover is na te denken, dan zouden we de camera ook nog kunnen gebruiken voor een 'beter zicht' op de machine. Maar het lijkt me mss wat te onnauwkeurig. Feit is ook dat die 80cm een voorbeeld is, dit varieert nogal eens. Een ander nadeel hieraan is dat de afstand tussen scheerkop en tractor ook bepalend zal zijn voor waar op het scherm dat streepje moet staan.

Daarmee, mijn idee was een kruislijnlaser, zo eentje die je in huis gebruikt voor haaks en waterpas te werken, die geeft een lijntje op de machine. Als die laser dan automatisch redelijk waterpas blijft (ophangen aan een scharniertje) valt dat allemaal goed te doen.

Al de rest is kunde of onkunde van de bestuurder. Hij moet een 'idee' hebben van wat 80cm is.

Praktisch gezien zouden we het zo aanpakken:
Machine op 80cm zetten in situatie x, dus op of niet op de boordsteen. Laser afstellen zodat hij een vaste markering heeft op de machine.

telkens aan het begin heeft hij zo een referentie van wat die 80cm juist is.

Het idee met die ketting werkte prima maar had 3 nadelen:
Als de kop gekanteld wordt opletten dat de ketting er niet in sukkelt.
De ketting komt makkelijk in de haag terecht of blijft ergens achter hangen als je een brede haag hebt.
Bij een langere verplaatsing had je een ketting die soms tegen de tractor aan kwam, dichtgeplooid staat de scheerkop op minder dan 30cm van de tractor.

Tja, dan een lijnlaser horizontaal afstellen, op 80cm boven het wiel plaatsen, en horizontaal houden. Kan met een stabilisator voor cameras bedoeld, maar misschien low-tech door hem aan een touwtje te hangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is mogelijk met 2 lazers of zelfs met ledlampen als de bundel maar smal genoeg is dus een smalle straal licht, de lampen ergens op de arm monteren dicht bij de maaier en de lampen/lazers het liefst zo ver mogelijk uit elkaar, 0,5- 1 m is voldoende maar kun je simpel uitproberen, vervolgens han je de maaier op de gewenste hoogte, dan ga je de lampen zo draaien dat ze op de grond netjes 1 cirkel vormen en klaar is je instelling, kwestie van alles vastzetten en gaan mat die banaan!
Op die manier werden tijdens 40-45 de dammen gebombardeerd en vloog men op een bepaalde gecontroleerde hoogte die vanuit het vliegteug te bepalen was, kwestie van driehoeksmeting.