Misschien niet helemaal voertuig geralteerd maar het komt op een landbouwvoertuig, dus...
Wat ik zou willen is een simpele manier om op een machine een stip of lijn te krijgen die we op een bepaalde hoogte kunnen stellen. Komt geen ontvanger bij kijken, enkel visueel en het steekt niet op een cm.
Wat we doen, we scheren voor stadsbesturen en particulieren de hagen. Bij particulieren is't meestal vrij simpel maar voor haagjes langs fietspaden is vaak de gevraagde hoogte 80cm. Omdat er nogal wat obstakels zijn, plekken waar we de machine dichtklappen etc is het voor de chauffeur soms lastig om steeds dezelfde hoogte aan te houden. We hebben al met een ketting tot aan de grond gewerkt maar die blijft vaak in de haag hangen etc.
Dus dacht ik, laat ik een laser aan een oogje ophangen naast de tractor. Even de machine op de juiste hoogte zetten en de laser dan hierop richten zodat je steeds een aanduiding hebt wat de gewenste hoogte is.
Gewoon een vast ding, niet zelfnivellerend want dat werkt toch niet als je aan't bewegen bent. Wel aan een oog zodat een schuine stand van de tractor weinig of geen invloed heeft. En goed zichtbaar, we werken buiten...
Een kruislijn laser is mss een optie, groen zou beter zichtbaar zijn in het daglicht. Afstand tussen tractor en machine varieert van 20cm tot 3m. De machine kan tot 4m50 hoogte werken maar dat is op te vangen door een inschuifbare paal op de tractor waar we de laser op monteren.
Mijn vraag, graag jullie ideeën hierover. Er zal vast wel iets in de handel te vinden zijn maar het aanbod is ook vrij groot. Voeding van de boordspanning is een pluspunt. Een lijn heeft als voordeel dat er minder last is, eventueel, van de planten.
Dank je wel.