Kan een iets lagere werkspanning 50v ipv 63v voor een elko?

Hallo mensen,bij mijn oude voorversterker 30jaar wil ik de elkoos vervangen en vlakbij de versterkings modules zitten 4 elkoos van 100uf 63v.
Nu heb ik over deze elkoos gemeten en dat is +19v en -19v.Nu weet ik dat voor de regelaar de spanning hoger zal zijn dus mocht de regelaar stuk gaan de spanning hoger zal worden.
Vraag:De spanning kan toch niet hoger worden als de werkspanning van de 1e elkoos?
Fotoos staan bij mijn eerdere post Sorry voor het 2x posten ik weet niet hoe je dat verwijderd?

Gewoon 63V plaatsen, kijk naar de afmetingen, zijn ze fysiek kleiner kijk dan goed of ze genoeg stroom aankunnen. Zijn de oude versleten ?

50V kan prima op die plek, iets marge in de werkspanning is prima.

19V op een 50V C is een ruime marge en meer dan goed genoeg.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Dit zat er in Fred,
100uf 63v (original)1,3ohm- 340mA
Ze zitten vlak voor de klasse A versterkings modulen

Ja er zijn er meer versleten

Misschien heeft de ontwerper het voor esr oid gedaan?

Het maakt nogal een groot verschil in geluid en ik had nog panasonic FM 100uf 50v liggen die worden veel gebruikt

0.061mOhm 806mA FM panasonic 100uf 50v 5000hrs

Waarom Fred extra extra extra marge wilt hebben weet ik niet, 50V is voor een ctje over de voeding plenty.

Maar oke dan kan ik ze er wel in proberen en als t wat is er in laten.

Op 2 september 2023 21:39:26 schreef Sine:
Waarom Fred extra extra extra marge wilt hebben weet ik niet, 50V is voor een ctje over de voeding plenty.

Alleen omdat er 63V inzat, de ontwerper kan dat met een reden hebben gekozen. Als je ze toch zou moeten bestellen had ik 63V genomen, als je toevallig 50V hebt liggen en je zeker weet dat het 19V is dan zal dat waarschijnlijk wel werken.

Als die 19V op je DMM 19V is omdat de elco's versleten zijn dan zou de echte spanning met verse elco's een stuk hoger kunnen zijn. Heb je al met de scoop gekeken ? Als er geen enorme rimpel is zijn de elcos niet versleten ;-)

Nee ik heb geen scoop ,maar het voltage staat achterop de versterker dat is 22v(2x)

Ik heb 19v gemeten met nieuwe(100uf)elcoos.
De grote elcoos moet ik nog vervangen

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (34%)]

De vuistregel is dat je minstens 10% marge moet laten op de werkspanning van je elco. Dan ook nog eens 10% op je netspanning. Stel dat de spanning nominaal 22V is over de elco, dan zou de eerstvolgende maat boven 26,6V volstaan. Dat is 35V.

Ook moet je liever niet in de laagste 10% van de werkspanning komen. 22V is ruim 33% van 63V, dus een 63V elco kan hier ook nog prima.

Het kan zijn dat de werkspanning van de oorspronkelijke elco is gekozen omdat deze een lagere ESR en/of hogere toegelaten rimpelstroom had.

Ik denk dat een Panasonic FM of FR met werkspanning 50V een uitstekende keus is op die plaats.

Bedankt voor de uitleg Maarten ,de FR heb ik uitgeprobeerd dat klonk na 100uur geknepen met weinig bas-mid nu de FC(50uur)dat ging een stuk beter maar een beetje dik het geluid,vandaar dat ik FM nog wil proberen.Serie FR is de opvolger van de FM,die heeft een hogere levensduur waarschijnlijk andere materialen gebruikt misschien,een Zwitserse ingenieur zei is tegen mij dat het om meer of minder demping gaat met die elcoos die je schakeling nodig heeft.Het maakt iig veel uit waarom weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (30%)]

Ah ik had de ESR vn de originele gemist/overheen gelezen. Die is vrij hoog. Als dat de factor is die invloed heeft op de klank, wat bij klasse A volgens mij niet heel veel kan zijn.. Dan moet je juist een type met een "normale" ESR hebben, maar ook geen miniatuurdingetje want er loopt wel rimpelstroom. Dat kan de reden geweest zijn om een fysiek wat groter type te plaatsen.

Het klankverschil tussen FM en FR zou minimaal moeten zijn als het aan de ESR ligt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

Als je het verschil in de bassen hoort met het vervangen van 100µF condensatoren is er iets raars aan de hand. Daar zit lang niet genoeg energie in om op lage frequenties uit te maken. Mogelijk zit er een soort oscillatie in die een deel van je energie opvreet. Ook hebben dit soort vervangingen een magnetische aantrekkingskracht op placebo-effecten, dus wees extra kritisch. Je wil immers een verschil horen als je net een hoop werk hebt gestoken in vervanging, maar misschien maakt het niet uit. De waarde van buffer-elco's is zo goed als nooit kritisch, ze moeten alleen groter zijn dan een minimumwaarde als de afstand tot de "echte" buffer-elco's te groot wordt.

Op 2 september 2023 22:16:46 schreef srpp:
De grote elcoos moet ik nog vervangen

Ik denk dat je hier ook zal moeten zoeken. Ik denk ook dat als je het verschil hoort door het vervangen van een paar kleine elco's de versterker al best een tijdje niet meer klinkt zoals hij geleverd is. Misschien is het horen van een verschil na vervanging kenmerk van succes in plaats van het foute type elco.

Op 2 september 2023 20:44:55 schreef srpp:
Fotoos staan bij mijn eerdere post Sorry voor het 2x posten ik weet niet hoe je dat verwijderd?

Misschien moet je de foto's toch even opnieuw uploaden, ik heb geen idee wat het andere topic is waar ze staan.

Is dit een voorversterker?? O_o

Ik zie een aantal LM723's en 2N3055's, deze PCB lijkt alleen een voeding te zijn, maar het versterkerdeel zal tegen de frontplaat zitten of zo. Zo een voeding zou trouwens niet heel gevoelig moeten zijn voor capaciteit, pas als de capaciteit echt om zeep is gaat het spelletje oscilleren.

Klopt kruimel ,losse voeding

Wacht, nu staat er een andere foto. Hier staan alleen digitale IC's en relais op. Waar is het audio-pad? Is dit misschien een vroege digitale DSP voorversterker? Welke elco's heb je vervangen? Die bij die zwarte blokken? Wat voor type voorversterker is dit?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (23%)]

De zwarte rechthoeken zijn de versterker modulen klasse A en de relais ed is de volume regelaar.
De 4 elkoos bij de modules gaat t om maar er zitten er ook nog 6x in de voeding zelf

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (36%)]

Ik heb nu de FM series 100uf 50v er in 3uurtjes maar klinkt veel beter als de FC.Maar moet nog wel ff inlopen.

Voor de positieve spanning staan er 2 100uf 63v parallel en voor de negatieve spanning ook.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (30%)]

Vreemd dat het verschil zo groot is, zeker als het een klasse-A versterker is. Wat voor type was de originele elco? Ik kon niets vinden op "170RMR063M". Wat voor spanning staat er gegeven voor de voedingsspanning op de voeding? Je zou zeggen dat als die 22V moet leveren en hij levert maar 19V er daar al iets mis is, en je misschien met de elco's vervangen een ander probleem aan het maskeren bent.

PS Plaats die foto van de voeding eens terug, nu weet niemand meer waar we het over hebben, terwijl het wel relevant kan zijn.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

Ja dat is goed mogelijk dat de grote elcoos ook aan vervanging toe zijn die heb ik bij digikey in bestelling staan exact hetzelfde nummer en type.LBA series illinois capasitor

De kleine elcoos zijn IC RMR serie

Oh ja het zijn 4 voeding in 1 je kan er bv een phonotrap op aansluiten

Als de FM anders klinken dan de FR, of eigenijk als deze elco's zo'n verschil maken, sluit ik me aan bij degenen die zeggen dat er ergens anders nog een probleem kan zitten.

Het lijkt er op dat het typenummer "107RMR063M" moet zijn, er zat een tikfout in je screenshot. Datasheet bijgevoegd.

De impendantie van deze specifieke condensatorreeks is gegeven bij 120Hz en niet bij de 100kHz van de datasheets van de andere elco's, dus ik zou me niet blind staren op deze specificatie. Voor de 100µF/63V Nippon Chemi-Con KME elco staat op 120Hz een waarde van 1,49Ω gespecificeerd, maar dat is een standaard type (dus niet specifiek voor lage ESR). Ik weet ook niet hoe ze het exact meten, want een 100µF ideale condensator heeft op 120Hz al een impendantie van 13Ω vanwege de capaciteit alleen. Elco's hebben op lage frequenties altijd een hogere impendantie, het effect dat dit veroorzaakt heb ik nooit beschreven gezien, maar ik vermoed dat een aandeel van de capaciteit in de poriën van de oxidelaag zitten en dus alleen via een dun sliertje elektrolyt bereikbaar zijn.

Bedankt Maarten en kruimel,haha is goed mogelijk dat ik mij vergist heb werd gek van al die getallen.Het zou goed mogelijk zijn idd dat er wat met de grote elkoos aan de hand is,dat eerst maar eens doen dan weer meten.
Bedankt allemaal,fijne zondag Rik

Op 3 september 2023 14:57:43 schreef maartenbakker:
Als de FM anders klinken dan de FR, of eigenijk als deze elco's zo'n verschil maken, sluit ik me aan bij degenen die zeggen dat er ergens anders nog een probleem kan zitten.

Natuurkunde/electronica wetten gaan niet op voor High end audio

Ik heb nu de FM series 100uf 50v er in 3uurtjes maar klinkt veel beter als de FC.Maar moet nog wel ff inlopen

.

Condensators hoeven niet in te lopen. Er valt niets in te lopen en er is geen enkele reden waarom dat wel zo zou kunnen zijn.

Ook is er iets serieus mis met het ontwerp van het apparaat als je wel verschil tussen elcos hoort. Dan zijn de elcos royaal onder-bemeten en staat er een megarimpel op de voeding. Dat bromt als een gek, of bij smps zonder goede filtering afscherming maar daar doetr "inspelen" ook niets aan. Filters groeien niet spontaan uit het niets, die moet je er echt in solderen.

De ESR is belangrijk voor schakelende voedingen. Daar gaan hele korte hele hoge stroompulsen in en uit en de ESR warmt daar door op en elcos slijten door warmte harder. Voor gewone voedingen doet het niks.

ESR wordt in datasheets opgegeven als tan δ nooit in ohm, dit bij 120/100Hz. Dit voor through hole elcos. Tan δ is DF, de dissipatie factor en omrekenbaar naar ESR. Op 100 kHz wordt de impedantie gegeven. Dat is niet gelijk aan de ESR.

Je zult vast verschil denken te horen maar geloof me, dat is er niet, dat kan er niet zijn (tenzij de voeding verrot is en de versterker waardeloos ontworpen maar dat is niet subtiel, dat bromt)

De hele high end audio werelds maakt elkaar gek en daar maken helaas vele oplichters zwaar misbruik van. (van met de natuurwetten spottende unidirectionele zekeringen tot allerlei exotische materialen die ook de natuurwetten aan hun laars lappen) Het meeste is bewuste oplichting.