Anoniem
Ik heb nu de FM series 100uf 50v er in 3uurtjes maar klinkt veel beter als de FC.Maar moet nog wel ff inlopen.
Voor de positieve spanning staan er 2 100uf 63v parallel en voor de negatieve spanning ook.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (30%)]
Vreemd dat het verschil zo groot is, zeker als het een klasse-A versterker is. Wat voor type was de originele elco? Ik kon niets vinden op "170RMR063M". Wat voor spanning staat er gegeven voor de voedingsspanning op de voeding? Je zou zeggen dat als die 22V moet leveren en hij levert maar 19V er daar al iets mis is, en je misschien met de elco's vervangen een ander probleem aan het maskeren bent.
PS Plaats die foto van de voeding eens terug, nu weet niemand meer waar we het over hebben, terwijl het wel relevant kan zijn.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]
Anoniem
Ja dat is goed mogelijk dat de grote elcoos ook aan vervanging toe zijn die heb ik bij digikey in bestelling staan exact hetzelfde nummer en type.LBA series illinois capasitor
De kleine elcoos zijn IC RMR serie
Oh ja het zijn 4 voeding in 1 je kan er bv een phonotrap op aansluiten
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de FM anders klinken dan de FR, of eigenijk als deze elco's zo'n verschil maken, sluit ik me aan bij degenen die zeggen dat er ergens anders nog een probleem kan zitten.
Het lijkt er op dat het typenummer "107RMR063M" moet zijn, er zat een tikfout in je screenshot. Datasheet bijgevoegd.
De impendantie van deze specifieke condensatorreeks is gegeven bij 120Hz en niet bij de 100kHz van de datasheets van de andere elco's, dus ik zou me niet blind staren op deze specificatie. Voor de 100µF/63V Nippon Chemi-Con KME elco staat op 120Hz een waarde van 1,49Ω gespecificeerd, maar dat is een standaard type (dus niet specifiek voor lage ESR). Ik weet ook niet hoe ze het exact meten, want een 100µF ideale condensator heeft op 120Hz al een impendantie van 13Ω vanwege de capaciteit alleen. Elco's hebben op lage frequenties altijd een hogere impendantie, het effect dat dit veroorzaakt heb ik nooit beschreven gezien, maar ik vermoed dat een aandeel van de capaciteit in de poriën van de oxidelaag zitten en dus alleen via een dun sliertje elektrolyt bereikbaar zijn.
Anoniem
Bedankt Maarten en kruimel,haha is goed mogelijk dat ik mij vergist heb werd gek van al die getallen.Het zou goed mogelijk zijn idd dat er wat met de grote elkoos aan de hand is,dat eerst maar eens doen dan weer meten.
Bedankt allemaal,fijne zondag Rik
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 3 september 2023 14:57:43 schreef maartenbakker:
Als de FM anders klinken dan de FR, of eigenijk als deze elco's zo'n verschil maken, sluit ik me aan bij degenen die zeggen dat er ergens anders nog een probleem kan zitten.
Natuurkunde/electronica wetten gaan niet op voor High end audio
Ik heb nu de FM series 100uf 50v er in 3uurtjes maar klinkt veel beter als de FC.Maar moet nog wel ff inlopen
.
Condensators hoeven niet in te lopen. Er valt niets in te lopen en er is geen enkele reden waarom dat wel zo zou kunnen zijn.
Ook is er iets serieus mis met het ontwerp van het apparaat als je wel verschil tussen elcos hoort. Dan zijn de elcos royaal onder-bemeten en staat er een megarimpel op de voeding. Dat bromt als een gek, of bij smps zonder goede filtering afscherming maar daar doetr "inspelen" ook niets aan. Filters groeien niet spontaan uit het niets, die moet je er echt in solderen.
De ESR is belangrijk voor schakelende voedingen. Daar gaan hele korte hele hoge stroompulsen in en uit en de ESR warmt daar door op en elcos slijten door warmte harder. Voor gewone voedingen doet het niks.
ESR wordt in datasheets opgegeven als tan δ nooit in ohm, dit bij 120/100Hz. Dit voor through hole elcos. Tan δ is DF, de dissipatie factor en omrekenbaar naar ESR. Op 100 kHz wordt de impedantie gegeven. Dat is niet gelijk aan de ESR.
Je zult vast verschil denken te horen maar geloof me, dat is er niet, dat kan er niet zijn (tenzij de voeding verrot is en de versterker waardeloos ontworpen maar dat is niet subtiel, dat bromt)
De hele high end audio werelds maakt elkaar gek en daar maken helaas vele oplichters zwaar misbruik van. (van met de natuurwetten spottende unidirectionele zekeringen tot allerlei exotische materialen die ook de natuurwetten aan hun laars lappen) Het meeste is bewuste oplichting.
Anoniem
Oke Fred bedankt voor je uitleg je standpunt is duidelijk.
Ik ben iig zeer in mijn nopjes met mijn nieuwe panasonic FM serie elkoos klinkt fantastisch!
Bedankt voor jullie bijdrage.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 3 september 2023 21:25:24 schreef fred101:
Het meeste is bewuste oplichting.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn figuren die meelopen met het "mekaar gek maken", dan denken een helemaal fantastische "elco" of ander onderdeel te hebben gevonden. En die zien dan een gat-in-de-markt om die bijvoorbeeld Panasonic FM elkos goedkoop in te kopen bij Farnell en dan "helemaal perfect in je versterker" in de audiofielen markt te zetten. Maar goed. Een flink deel zal wel weten waar ie mee bezig is.
@fred: Stel je voor dat een voedings-elco een heel laag kantelpunt heeft zodat ie op 10kHz haast niets meer doet. Ik ben het met je eens, dan had je er een "voor hogere frequenties" condensator naast moeten zetten, maar als die er niet is, dan denk ik dat "het wel werkt" maar toch minder goed kan klinken dan wanneer je een "doet het wel tot boven 20kHz" ding monteert. "Dan heb je het wel over een HEEL belabberde condensator". Jep.
@srpp: Alle door jou geprobeerde condensatoren doen het heel prima tot VER boven de 20kHz.
Anoniem
Even een update: na het vervangen van de 16x grote elkoos klopt nu de opgegeven spanning wel!
22,4v pos. en 22,2v neg.(22v)
Was ongeveer 3v lager.
Dus wel nodig!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een elco verhoogt de spanning niet maar verkleind de rimpel. Daarom gebruik je een scoop.
De DC spanning met een grote rimpel wordt door een DC meter als een te lage spanning gezien (Ligt aan de meter wat hij weergeeft) Als je nu de AC spanning ook meet dan kun je beide spanningen kwadrateren, optellen en daar de wortel van trekken. Dan heb je de AC+DC spanning. De betere multimeters kunnen AC+DC direct meten. Maar een scoop is handiger want dan zie je echt wat er gebeurd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Maar dan moet je je wel weer eerst gaan afvragen hoeveel rimpel acceptabel is. Wat dat betreft is het wel handig om op dezelfde manier te meten als de spanningen in het schema gemeten zijn.
In elk geval is de conclusie hetzelfde, de grote elco's waren slecht.
In dit geval vind ik het verrassend dat je de brom niet gehoord hebt, want dit is een lineaire voeding met LM723's waar zo veel rimpel was dat na de regelaar 3V verloren ging in rimpel. Dan moeten die elco's voor de regelaar echt helemaal geen capaciteit meer gehad hebben dat zich zo een enorme rimpel heeft kunnen vormen.
Anoniem
Das het vreemde, ik heb ze allemaal gemeten ongeveer tussen de 5000uf 5500uf en 9000-10000uf.
Waarschijnlijk had ik met een phono trap wel brom gehad dan..
Er zitten wel 6x 6800uf voor links en 6x 6800uf voor rechts in misschien daarom nog geen brom?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (47%)]
fred101
Golden Member
De enige betrouwbare manier om "slechte" elcos te meten is om dat vectoriaal te doen. Dit doe je met een LCR meter op 100 of 120 Hz met de Cs mode. (Cp gebruik je voor bv pF waarden)
Dit geeft ook de tan δ, (verlieshoek in polaire notatie) dat is de parameter die in de datasheet wordt gegeven. Dat wordt op de LCR meter weergegeven als D of DF. (dissipatie factor) dat is de ratio van de ESR tov de reactantie. Bij 1 is de reactantie gelijk aan de ESR. Dat is een tan δ = 1.
Meestal wordt 2x de datasheet waarde opgegeven als grens voor tan δ maar bedenk wel dat ze nieuw meestal redelijk veel lager zitten dan wat de datasheet opgeeft als max nieuw waarde.
De derde parameter is DC lek. Het kan zijn dat ze bij 19V doorsloegen. Dan heb je ook geen rimpel en dat hoor je ook niet.
C meters die niet vectoriaal meten, dwz: impedantie met AC maar geen ESR/DF/tan δ of degene die met DC meten zijn alleen betrouwbaar bij goede elcos, niet bij "versleten" elcos.
Maar nu heb je in ieder geval zelf ervaren dat je het merk/type elcos in de voeding absoluut niet kunt horen en inspelen flauwekul is
. Zelfs rotte elcos hoor je niet, tenzij de rimpel zo wild wordt dat de Volt regelaar het niet meer trekt en dan bromt het meestal.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]
Anoniem
Bedankt Fred,het is erg ingewikkeld voor mij maar ik begrijp de grove lijnen wel.
Ik zal mij wel op glad ijs begeven maar het klinkt met de nieuwe elkoos ingehouden beetje schel dus ik weet pas na zo'n 60uur wasr t heen gaat, maar dat inlopen(aan laten staan)doet wel degelijk wat en duurt ongeveer100uur en dat heb ik niet alleen uit eigen ervaring maar ook van legio ontwerpers.
Black gate is nog een ander verhaal daar moet je de elkoos met een signaal inspelen.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (71%)]
fred101
Golden Member
Natuurkundig, meetkundig, electronisch, praktisch en theoretisch is dat gewoon keiharde flauwekul en dat heb je nu ook ondervonden doordat je verrotte elcos niet hoorde
Zelfs een scoop van 100 euro kan zo'n verschil meten dus begin niet over dat oren gevoeliger zijn dan meet-apparatuur. Ik kan nV meten, jou oren hebben verschillen in decibel nodig om verschillen te kunnen horen.
Maar als jij te veel geld hebt, denkt niet bestaande verschillen te horen en er blij van wordt dan hou ik je niet tegen.
Anoniem
Haha glad ijs dus,ja zo ieder zijn
hobby als wij er maar happy van worden moet je maar denken?
Ik ben wel met je eens dat de bedragen in de high end niet leuk zijn althans niet voor mijn portemonnee,is het t waard kan je je afvragen maar horen wel degelijk,het is maar net wat je er voor over hebt.
Een 6800µF elco die maar 5000µF is misschien wel rot. Vaak is bij zo een val in capaciteit het elektrolyt zo ver uitgedroogd dat de ESR dramatische waarden heeft gekregen. De kans is nog steeds dat een goedkope meter er 25% naast zit, maar dit is wel een grote afwijking.
Wel vreemd overigens, die grote elco's verouderen in mijn ervaring niet heel snel, en ik heb elco's ouder dan de jaren '90 die nog vrolijk doorfilteren. Kleine drogen in mijn ervaring veel sneller op. Wordt die voeding erg heet of zo?
Anoniem
De voeding zelf best wel warm maar niet zo heet als de versterker zelf maar ik denk ook dat het komt omdat hij continu aan heeft gestaan,er zit alleen een schakelaar achterop.
Ik had dezelfde gedachten nl dat het wel mee zou vallen met de grote elko's maar nee dus
Nu is 30 jaar doorlopend onder spanning natuurlijk ook wel veel. Klasse A wil zeggen dat de maximale belasting doorlopend aanwezig is, dus die elco's hebben waarschijnlijk al die tijd ook nog wel rimpelstroom gezien.